Dragene så litt rart på meg når jeg ankom SAS-loungen med full niste, men Lounge-on-the-go måtte testes på Kastrup, og når SAS har stengt kaffebaren må det være innenfor. SAS-loungen var nesten helt tom. Var også mutters alene i SAS Fast Track. Nå har jeg mitt første besøk i Eventyr-loungen. For en person som mener at utsikten er den mest sentrale bedømmingsfaktoren ved en lounge, så er det full score. Vi er vel 5 personer totalt, så stille og fint her også. PP gjennom Amex plat ordnet inngangen.
Noen som aner hva eller hvor gate E135 er på Kastrup? Begynner å frykte at jeg skal på en spøkelsesflight.
https://www.cph.dk/flyinformation/finger-e/e135 den finnes i alle fall. Ser at flere fly til og fra USA har ankommet eller hatt avreise derfra. Går nok fint
Oppdaget også at de har innviet den nye E-fingeren, og at det går noen USA-maskiner derfra, hvorav både SFO og LAX nå. Det står betryggende en A350 der og nå kom det akkurat et crew også.
Luftrekognosering er alltid bra i forkant. SLC skal besøkes i 2. akt i januar. Og en kjøretur nordover inn i Idaho, og kanskje en sving bortom Bonneville.
Når jeg sjekket setekartet i C et døgn før var C nesten full. Rent faktisk var det under halvfullt. Og da hadde de pushet oppgradering over høytaleranlegget i gaten. I plus og økonomi var det ifølge setekartet svært glisent. SAS fløy imidlertid til LAX både dagen før og etter. Vi var ganske nære flyet som kom hjem fra LAX et sted over Montana (vel ihvertfall noen hundre km). Jeg var forberedt på en dårlig opplevelse med mat og service, men må si at jeg hadde det veldig bra. Crewet var i godt humør og virkelig la seg i selen for å skape en god opplevelse. Maten var også bra. Kalix var kalix, salaten var sprø og fin, og lammet helt OK som flymat hovedrett. Den berømmelig lakserugbrødskiven før landing var veldig bra. Som det kanskje fulgte av bildene var det en flott tur til LAX i går med stort sett skyfritt de siste to timene (og får det også når jeg dristet meg til å ta en titt ut). Fra døren åpnet seg til jeg satt i bussen til Avis gikk det omtrent så fort som det er mulig å gå den aktuelle distansen. Ventet kanskje 2 min i passkontrollen og så 2 min på bagasjen.
Vel fremme hos Avis, som er en kjøretur i seg selv fra LAX, dukket flere av naboene mine i C opp også. Jeg fikk etterhvert en bil etter å ha fått halvert leietiden til samme døgnpris. En Infinity Q50 ventet på meg. Den hadde imidlertid ikke navi og de hadde glemt å gi meg den manuelle saken. Etter litt nøling gikk jeg tilbake. Og fikk istedenfor for en ny bil, en Chrysler 300 med navigasjon innebygget. Når jeg svingte ut var jeg etterhvert ganske glad for å ha brukt noen ekstra minutter på navigasjon. Reiseruten var planlagt når SAS landet midt på dagen før de la om ruten. Jeg hadde derfor lagt opp til å kjøre til Barstow sånn ca halvveis mot Las Vegas. Når SAS endret ruten, så tenkte jeg at det går sikkert fortsatt fint. Note to self 2: ikke tenk at det er en god ide å legge ut på en kjøretur etter en lang tur i C, ihvertfall ikke når du har reist vestover og klokken egentlig er midt på natten. Jeg gikk på samme smellen etter å ha fløyet til Sydney uten stopp, men synes ikke å lære. Ihvertfall ikke gjør det når det blir mørkt med en gang, og du skal krysse LA midt i rushtrafikken. Etter Google maps i forkant skulle hele turen ta 2 timer. Etter 2 timer var jeg 1/3 på vei gjennom LA, og hadde vel kjørt under 1/8 av distansen. Det tok 3,5 t før jeg kom frem. Det har vært mer forsvarlige sjåfører på vei på I15 enn undertegnede i går. På vei meldt sulten seg, og jeg husket et besøk på In-n-out burger ved enden av en av rullebanene på LAX for noen år siden. I solskinn med utsikt til heavies under landing .Når en annen del av kjeden viste seg med selveste In-n-out school ved siden av ble det et stopp. Noen amerikanske ting egner seg imidlertid best som romantiske ideer og ikke for faktisk å spise.
Arizona Hva kan jeg egentlig si om Arizona. Jeg har vært der. I sånn ca 2 min, kanskje 3. Kom gamleveien Highway 93 fra Boulder som tok meg ut på I11 akkurat over broen nedenfor Hoover-dammen. Kjørte av på første avkjørsel i Arizona for å kjøre opp til det googlemaps mente skulle være en vei til Hooverdam lookout. Det var en grusvei. Etter å ha kjørt 100 meter og kommet til et skilt hvor det stod «no target shooting» tenkte jeg at var litt skeptisk til Arizona. Snudde ved en amerikansk campingvogn av den typen man hekter på lasteplanet på en pickup, og kjørte på I11 igjen og tilbake over broen. Har ihvertfall vært i Arizona.
Frokost. 1520 kalorier for å være nøyaktig ifølge menyen. Frokost er riktignok dagens viktigste måltid, men her har de tatt det ganske bokstavelig. 2500 er vel det anbefalte daglige behovet. I booten bak meg forklarer Dave en stakkars Sør-Koreaner om amerikansk politikk. Dave jobber på Bellagio, men ikke i øyeblikket. Tror det skyldes at Dave ikke vil vaksinere seg. Dave har vært inne om jøder i Tyskland og kommunister ved omtalen av California hvor Dave ikke drar nå. Høydepunktet kom vel når han begynte å snakke om at 36 millioner i USA har våpen og militæret bare har 186.000 med våpen. Og militæret kommer jo ikke til å skyte på folk. Tror kanskje den norske linjen om vaksinepass har noe for seg for å få høy vaksinasjonsgrad.
Litt plane-spotting fra takterrassen på H Curio LAX. Fint i ettermiddagssolskinn. Bildene er tatt med iPhone, så man kommer greit på. Å bestille rom med flyplassutsikt er imidlertid ikke noe poeng å gjøre. Man ser litt flyplass, men egentlig mest noen bygninger foran seg, og sjeldent sett et mer skittent hotellvindu. Gull ga tidlig innsjekk og sen utsjekk, en 15 dollar voucher, men ingen oppgradering.
Nevada Som beskrevet ovenfor hadde jeg lagt opp til å kjøre halvveis mot Vegas etter å ha landet på LAX. Det var som det viste seg ikke en god ide å krysse LA i ettermiddagsrushet. Neste morgen var det imidlertid fint å våkne opp i Barstow med ca 2,5 t å kjøre til Vegas. I Barstow bodde jeg på Barstow Best Western Plus. Egentlig bare valgt ut fra at det var et helt nytt hotell. Det var helt OK. Dagen før hadde jeg, som lagt ut bilde av i en post ovenfor, hatt en innflygning mot LAX hvor vi kom over Vegas og jeg kunne følge I-15 fra Vegas til LAX. Nå var det å kjøre motsatt vei på I-15 på landjorden. I - 15 er en i praksis en motorvei med 2 eller 3 felter, eller mer. Fartsgrensen er stort sett 70 mph, som vel er ca 115 km/t. Det meste av trafikken går en del fortere enn det også uten at jeg så en eneste politibil underveis som synes å være opptatt av fart. Veien går opp og ned over noen fjellkjeder underveis, og man krysset ihvertfall over 4000 fot, jeg tror deler må ha vært en del høyere også. Det er ørkenlandskap fra man kommer ut av LA til man kommer inn i Vegas. På vei inn i Vegas tok jeg en avstikker I-11 og highway 93 ned til Hooverdam for å fange Arizona. Der var det faktisk noen svinger. I Vegas gikk jeg for noen vekttall sosialantropologi og bodde på Trump. Oppkjørselen foran hotellet skuffet ikke på hvem som tydeligvis bodde der. Selve hotellet må jeg si var ganske så slitent, og var mer 3-stjerne enn 5-stjerner. Anbefales vel egentlig ganske klart ikke. Hotellet ligger litt på siden i den ene enden av the Strip. Som viste seg litt vanskelig å spasere. Det er mye opp og ned delvis gjennom hoteller for å kunne spasere nedover gaten. Neste morgen våknet jeg ganske så tidlig og litt over seks kjørte jeg ned en nesten helt død the Strip, hvor dagslyset kom underveis nedover, og fikk meg litt frokost som postet ovenfor, mens jeg hørte på Daves utlegginger om de livsfarlige myndighetene. Litt over syv var jeg på landeveien tilbake mot LAX. Leiebilen ble levert tilbake til Avis halv to. Da hadde jeg utenom et stopp for å fylle bensin, et stopp for en kaffe og et kort annet stopp ligget på landeveien. En lørdag formiddag var det også en god del trafikk gjennom LA, men ikke så ille som ut i ettermiddagsrushet torsdagen. En god ting siden sist gang jeg kjørte vil i USA var at man nå kan fylle bensin med kredittkort på selve pumpen ved hjelp av pin. Ikke systemet som det var tidligere hvor pumpen ba om ZIP-kode som gjorde at man ikke kunne bruke utenlandsk kredittkort, men måtte gå inn og forhåndsbetale/legge igjen kredittkortet mens man fylte. Veiene er jo imidlertid fortsatt like ekstremt dårlige, med hull og skader, og i generelt ganske dårlig forfatning. Bidens infrastrukturpakke skal ikke ha noe problemer med å bli brukt.
Deilig med reisebrev. Har en tur til Vegas (lax) i okt, etter hva du skriver angående kjøring, så blir det å fly fra lax-til las. Pro tip for hotell i vegas er å bruke snaptravel. De ligger fort på kun 50% av prisen hotels.com krever. God tur hjem
Dagens prosjekt er en flytur til Albuquerque. American, eller vel American Eagle, som opereres av Skywest, skal fly meg bort. Første gang med en CRJ-700 for min del. Oppleves vel ikke veldig forskjellig fra Cityjets CRJ-900. Jeg kunne sjekke inn i American appen i går 24 timer før. Når jeg våknet i morges lå det pushvarsel om 40 min forsinkelse. Greit å få i god tid. Jeg er pt statusløs i OW. Sapphire i januar og Emerald i begynnelsen av februar hvis det blir mulig å fly. Men da får jeg prøve ut statusløst liv på LAX. Så får vi se om PP fungerer hos Alaska.
Dragen hos Alaska var svært hyggelig, men kunne dessverre si at PP ikke hadde fungert der siden juli. Hun tilbød først adgang for 50 USD, som ble redusert til 25 USD etter 10 sekunder, men jeg tenkte at da får jeg heller forsøke å huske hvordan det er å være statusløs.
Det ble litt mosjonering t/r terminal 8 og Tom Bradley istedenfor lounge. Det ga noen skritt, men ikke helt på treningshøyde med hun her: Hun løp frem og tilbake i terminal 7 iført løpeshorts og treningstrøye. Greit å bruke tiden til å trene, og håper hun fant en ledig dusj i en lounge et sted. Så forøvrig at de har broer til CRJ. Den trappen er jo bratt, så sikkert greit for noen amerikanere. Polaris-loungen er det ikke noe poeng å gå til for tiden. Ikke Centurion heller. Noen tar smittevern mer seriøst. Et Air China crew. Når de skulle gjennom security skjedde det fullt påkledd hvor hele security-slusen og tilkomsten ble ryddet.