Jakten på den femtiende delstaten

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 01. des 2021.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Ny dag. Ny flytur. Med ny flytype. Første gang jeg skal oppleve EMB 175. Det må ihvertfall være det søteste flyet. Vil se ut som et ordentlig fly, men er bare liten og søt.

    22A2824E-B323-4F97-9214-D815193B1734.jpeg

    Bilde fra LAX i går.
     
  2. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    American sine regionalfly går fra LAX i en egen liten satelitt terminal som ligger for seg selv videre bortenfor terminal 8. Man tar buss enten fra terminal 4 eller 5, og tilbake når man ankommer. Det er en liten en-etasjes bygning, litt som ytterst på A-piren på OSL. Bortsett fra at de har et form for brosystem, ala det de har på Evenes, som gjør at man kan gå tørrskodd og rett inn i flyet.

    843EC4B7-9D0F-46DB-BE32-62B075A5B5A6.jpeg

    For første gang prøvde jeg domestic First. CRJ-700 har 1+2 i F og så 2+2 i Y. Fint med sitt eget sete. Men det gjorde at de hadde installert en form for hattehylle på siden med bare en seter som knapt hadde plass til en lett sommerjakke. Til tross for at jeg jo satt foran synes jeg også at det bråket godt. Service skjedde ved at det ble tatt opp drikkebestilling henvendt med etternavn, som så ble båret ut fra galley til en og en passasjer. Etter denne manøveren kom hun med en kurv hvor man kunne peke en snack. Jeg valgte en pakke med tre små cookies. Så hardware og service var OK.

    Men servicen fra crewet, eller ihvertfall hun som var foran, hun bak virket hyggelig, var lettere absurd. Annonseringen var rett og slett aggressiv og anklagende. Det var crewets siste legg, og jeg skjønner at når folk har kommet inn hele dagen i galley foran og lurt på hvor toalettet er, og det sikkert er noen munnbind under nesen i ny og ne, så kan man bli litt frustrert. Men når den frustrasjonen lyser fra første sekund av første annonsering, så bør man kanskje finne seg noe annet å gjøre.

    Det var forøvrig ekstremt strengt med munnbind. Det ble annonsert at hvis man skulle spise eller drikke, så var det å ta en matbit og på med munnbind mens man tygget. Og tilsvarende en slurk, og så på med munnbind.

    På flyplassen var det også munnbind når man satt ved bordet på et spisested, med mindre man aktivt spiste.
     
    Last edited: 06. des 2021
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    New Mexico
    New Mexico ble besøkt med en flytur fra LA til Albuquerque. For min egen del en by jeg kun hadde hørt om før pga Breaking Bad. Albuquerque er den største byen i New Mexico med en drøy halv million innbyggere. Den ligger på ca 1600 meter så var minusgrader der i natt. Den er bygget slik de fleste byene synes å være bygget i New Mexico og Arizona, ihvertfall sett fra oven, ved at den er vokst ut og opp fra elvebredden. Rio Grande renner gjennom byen. Flyplassen ligger derfor litt høyere enn selve bysentrumet, som gjør at når man tar av bortover rullebanen ser man ned på byen før man har tatt av.

    83932EA5-F229-4C41-BB04-F3917EB74F01.jpeg

    3FED2E39-F953-4996-BF64-DBDD4C97C53C.jpeg

    Jeg bodde i det som kalles gamlebyen. Som egentlig vel er noen små hus fra det som en gang var sentrum. Egentlig ikke så mye å samle på. Jeg tror jeg heller ville satse på det nye sentrumet hvis jeg skulle komme tilbake. Hotellet jeg bodde på var Hotel Albuquerque at old town. Hvis man skal bo i nærheten av gamlebyen ville jeg kanskje heller satse på nabohotellet Chaco som synes å ha samme eier, men mer moderne, og så ta en spasertur gjennom lobbyen på det gamle ærverdige hotellet hvor jeg bodde.

    B5CF4F04-D4CD-44EC-A213-3BB27C94BAB8.jpeg

    Flyplassen ligger bare noen minutters kjøretur fra bysentrumet, så enkelt å fly inn og ut. Den er bygget både utvendig og innvendt i stil som de gamle bygningene i området. Flyplassarkitektur som tar utgangspunkt i det lokale har noe med seg.

    AA970FFC-B0B1-4F5B-B099-1EBEF6E704CB.jpeg
     
    jgroneng, pgaa, afirm and 15 others like this.
  4. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Ellers så tror jeg har jeg fått meg et nytt favorittfly i dag (ihvertfall i kategorien single aisle). EMB 175 var en veldig mye bedre opplevelse enn CRJ 700. Det er hos EMB 175 også 1+2 i domestic first. Benplassen på første rad var svært god. Hattehyllene på begge sider var også vesentlig støtte, selv om de også her hadde valgte en løsning med mindre hattehylle over alenesetene.

    C393CBD8-4CFD-4C64-9958-3F97DFB8B7DA.jpeg
    B99C2713-2993-4CCA-8B9D-8B9D02602E1D.jpeg
    79948426-BEF0-4AB1-9DA8-D64C70CDE343.jpeg

    I det vi skulle ta av fikk naboen over midtgangen tilbud om å beholde PC'en dersom han la den bak ryggen. Litt uklart for meg om jeg har lyst til å ha en PC mellom meg og stolryggen ved en crash, og også litt uklart hvor lenge den PC'en forblir i ro når han blir slengt forover og PC'en enten treffer bakhodet hans eller flyr veggimellom forøvrig.

    Samme serviceopplegg som på CRJ bort. Drikkebestilling tatt opp på skjema og så båret manuelt ut fra galley. Jeg ble spurt om jeg ville ha is, og når jeg takket nei, så kom hun med bare boksen. Så jeg måtte be om glass når hun passerte forbi til de andre passasjerene. Når man ikke vil ha is kan man jo selvfølgelig drikke fra boksen, men særlig i pandemitider. er det kanskje litt rart å tolke nei til is som nei til glass.

    Når jeg sjekket inn med mitt norske pass begynte-American damen å snakke om Norge, og hadde tydeligvis fått med seg at vi i høst levde helt uten munnbind, herunder på flyplasser og i fly. Jeg måtte dessverre skuffe henne om at vi nå var tilbake til munnbind, mer en noen gang under pandemien, og hun virket oppriktig nedbrutt over at Norge som løsning for å håndtere pandemien heller ikke fungerte helt i øyeblikket.

    Opplevelsen min er at i California er de svært strenge. På hotellet mitt nå på LAX hvor det er en Starbucks har de ryddet bort alt som er av stoler/sitteplasser og fjernet alt kundene kan ta på selv. I Nevada, i hvert fall i Vegas var det også svært strenge regler, herunder at det ikke var lov å ha innhold i minibar (noe det ikke er her i California heller). I New Mexico var det litt mer slapt i praksis, selv om reglene kanskje var de samme, men også munnbind innendørs overalt der også. På fly er de som beskrevet langt strengere med munnbind ved spising og drikking (bare en matbit eller slurk og så på igjen mens man tygger og svelger). På flyplassene er det kontinuerlig munnbind (der kan man ta det av hvis man aktivt spiser) og det ble kontinuerlig annonsert at manglende eller feilaktig bruk av munnbind kunne føre til utkastelse og nektet adgang fremover.
     
    Jeanette, jgroneng, pgaa and 21 others like this.
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig i at E175 ser søt ut! Har enda til gode å fly den, var satt opp på TRD-AMS men ble endret til storebror 190 (som jeg er veldig glad i, god plass, store vinduer, relativt stille... i alle fall sammenlignet med en CRJ900).

    Alltid herlig med trip reports, keep 'em coming! :)
     
    Flymunda liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,673
    Likes mottatt:
    32,527
    Bonuspoeng:
    293
    Flymunda and Flyingdutchman like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Må bare få påpeke at EVE jo har flotte glassganger og at regn og ruskevær ikke er noe utfordring der i traktene. Stort sett....
     
    Flymunda liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,673
    Likes mottatt:
    32,527
    Bonuspoeng:
    293
    He, he :)
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Takk forøvrig for både fine betraktninger og god info. Den strenge håndteringen av smittevern i California gjør ikke at jeg gleder meg veldig til ferien må jeg si.....
     
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Da er det tid for hjemreise etter å ha fanget tre nye stater. Telleren er kommet til 24.

    EB8808A6-B9B5-48DC-B73F-3FBCB2DE0711.png Noen som vet hvordan man snur bilder?

    Innsjekk åpnet 3,5 timer før. Og da virkelig åpnet. De tok unna alle i prio-køen først. Så på vaksinesertifikat og spurte om hadde reiseregistrert meg. De virker ha å full kontroll på reglene i de forskjellige landene vi skulle til.

    La ut på vandring til Star Alliance loungen hvor jeg var første gjest for dagen. Den mannlige dragen løp frem og tilbake mellom sine to maskiner for å se hvem som ble ferdig med oppstart først. I det jeg tok meg en liten tur rundt i loungen hørte jeg et lite popp.

    8AFC9CFF-C91E-4D87-BF75-AFC4DC2C1121.jpeg

    A521E96F-22A4-4B86-B07B-E37C783DA0EB.jpeg
    78A7329A-E86B-4BEB-B368-C9398780BF57.jpeg
     
  11. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Andre akt
    Da er alt klart for andre akt ferdig testet, innsjekket og plassert i gullstuen (som er åpen for "alle", vel "alle" var under 10 personer når jeg kom). Svært julefredelig på hele flyplassen egentlig. Barnefamiliefaktoren er imidlertid noe over gjennomsnittet.

    BC755EA7-26B0-459C-A64D-7E594FC3C3F4.jpeg

    Som en back-up til et annet reisemål som havarerte pga borgerkrig og covid, fikk jeg tak i SAS C bort til IAD og hjem fra SFO. Denne turen, selv om det er andre akt, ble planlagt som den siste av fem. Det som gjenstod var dermed de nordvestlige statene. Jeg hadde planlagt å besøke dem i september 2019. Det er kanskje en bedre årstid. Det svinger imidlertid voldsomt med temperaturene. Anchorage går fra -25 til +6 i løpet av et par døgn, og Bozeman har tilsvarende svingninger, så får vi se om jeg valgte riktig vinterjakke.

    Etter et par dager i Washington, er prosjektet å besøke Colorado, Wyoming, Montana, Utah, Idaho, Oregon og Alaska. Stort sett fly, men to delstater skal besøkes med leiebil.

    For et par dager siden var det bare 8 person i C. Nå er det drøye halvfullt så må være en del som har fått oppgraderinger. Plus er svært glissent med bare 14 seter, mens bak er det bedre. Jeg var derfor litt redd for hva SAS kunne finne på, men i øyeblikket ser det ut som at de har tenkt til å ta turen.

    Jeg har vært i Washington med SAS billett en gang før. Da fikk SAS teknisk mens jeg satt på Kastrup og jeg ble sendt med LH via MUC. Hjem fikk jeg oppleve LN-RKP, hvor i tillegg et av to toaletter i C gikk tett et par timer etter avgang. Selve turen var booket med 20 % på fly premium. Jeg betalt dermed 48 000 poeng, og SAS ga meg 60 000 poeng for kanselleringen på vei bort og 25 000 i RKP-kompensasjon. Å bli betalt 37 000 poeng for å fly business t/r IAD er jo fint, men håper vel heller på å komme meg bort på normalt vis i dag.
     
    Last edited: 26. des 2021
    drsyk, jgroneng, Kalsnes and 21 others like this.
  12. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Da begynner det å bli interessant denne gangen også. København-maskinen ble først 10 min forsinket og nå 15 min. 55 min forbindelse i CPH går jo fint, og er vel forhåpentligvis ikke eneste som skal videre til IAD.

    Hadde pakket meg sammen og gikk mot gate, men snudde og rakk akkurat soloppgangen fra OSL lounge.

    FF7072FB-80DD-4235-B89C-5754C6EEACFD.jpeg
     
    drsyk, jgroneng, Kalsnes and 16 others like this.
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Første gang jeg ser Norse. Har ikke helt forstått fargevalget, men ser bra ut live.

    B49E2A30-A69B-43EC-A350-C0CE8913273F.jpeg

    Skulle egentlig vært ombord i denne i kveld. Borgerkrigen og reiseråd for Etiopia og covid kaos i Argentina gjorde at det ble USA.

    5B7BEC32-F5B3-4091-8EBE-DF0DBBB58945.jpeg
     
    drsyk, jgroneng, Kalsnes and 12 others like this.
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    E04BD1FB-B528-4B76-A9AC-5D5E45E054D1.jpeg Som noen har skrevet om har de justert litt på matserveringen siden sist jeg var på tur over dammen for tre uker siden. Brødkurven inkludert det gode surdeigsbrødet er tilbake, med et veldig godt smør. Osten er også tilbake. Ingen Kalix og ingen salat derimot, men en fiskeforrett som kanskje var litt for smart for seg selv. Biffen var ihjelstekt, men med unntak for noen F hvor de faktiske kan steke ombord blir det sånn, så det var litt som forventet. Sjokoladen er borte. Konfektkaken (øverst til høyre) var ikke like bra. Jeg hadde det bra matmessig for tre uker siden og er usikker på forbedringen, men det er mer tilbake til tidligere, dog alt på et brett fortsatt.
     
    drsyk, jgroneng, Kalsnes and 18 others like this.
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilken strekning var dette? I følge andre har det vel vært dårligere catering fra USA til Europa enn motsatt. Og Kalix har vel alltid kun vært servert fra Skandinavia og ut i verden, ikke hjem igjen. Forøvrig enig i at biff sjelden er det beste valget på fly. Og den dårligste jeg har fått servert er faktisk i LH F.
     
    RoadKing liker dette
  16. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    På vei CPH-IAD. Jeg er forsåvidt enig i at dansker er flinkere til å lage mat enn amerikanere, men hadde det matmessig også bra på LAX-CPH for to uker siden.
     
    Jorge liker dette
  17. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    A96A2857-0637-48D6-B94C-62576816A9B9.jpeg
    Der kom sjokoladen! Sammen med litt dansk rugbrød med kylling og en potetsalat. De skjønte at de måtte spare det beste til slutt så man går lykkelig fra borde.
     
    drsyk, Kalsnes, Sonictravel and 13 others like this.
  18. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Delaware

    Med et par dager i DC før jeg skulle vestover bestemte jeg meg for å besøke Delaware. Første tanke var å følge IF-trenden og ta Amtrak. Togene var imidlertid litt fulle nå i julen og prisene forholdsvis stive. Og jeg tviler litt på om Amtrak har Hepa-filter og skifter ut luften vært 5 sekund eller hva det nå er kapteinene forsøker å beroligge enn med.

    Det ble dermed leiebil. Jeg har med litt og inntrykket mitt er at leiebilprisene er falt en god del bare siste uken. Hertz tilbød en Chevrolet Malibu for USD 107 over disk fra DCA. Akkurat perfekt passe bil for å oppleve amerikansk tilbakestående bilbygging. Som jo er litt av sjarmen.

    Delaware dukker vel opp på norske TV-skjermer ifm postbokser og kister. Postboksene finnes vel egentlig ikke i fysisk forstand og å besøke Dover Airforce base hvor alle kistene kommer tilbake til USA er kanskje ikke en turistsyssel. Dover er imidlertid nærmeste sted i Delaware fra DCA så jeg la ut på veien dit.

    Noe av sjarmen med å kjøre i USA uten GPS er at det er forholdsvis greit å navigere bare man legger en plan for veinummer og himmelretning, og avkjørsel. Litt galt går det imidlertid, så når jeg lå på US route 50 bommet jeg litt på en Diner i Annapolis, og havnet istedenfor i det som virket som et velstående strøk og på Bean Rush Cafe. Doningen i forkant. Derfra over Chesapeake bay bridge og etter hvert inn i Delaware.

    76296639-5B28-487D-A0AB-1B38DF740EC8.jpeg

    Jeg tror jeg må legge en plan for å få iphonen til drive litt navigasjonsrettledning. Noen som har noen gode ideer som ikke drar for mye data ved bruk?

    Dover som er hovedstaten i Delaware var veldig forskjellig fra DC. Ganske fattig og det var ikke mange munnbind jeg så. Man skulle egentlig ikke særlig langt ut fra DC før munnbindene forsvant.

    Delstat nr. 25 er imidlertid fanget og jeg er halvveis!
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,550
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan vel laste ned kart for offline bruk? Funker på Google maps tror jeg..
     
    Upsaker and Flymunda like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Som @holmen skriver. Last bed og oppdater kart data i WiFi. Og sett telefonen i lavt data forbruk modus når du er ute av WiFi dekning.
     
    Upsaker and Flymunda like this.

Del denne siden