Jakten på den femtiende delstaten

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 01. des 2021.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi får være med igjen.
     
  2. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    DC

    Det er tredje gang jeg er i DC, og jeg blir mer og mer begeistret. Hvor ellers kan man vandre rundt i så mye monumental arkitektur, og så når man vil gå seg en liten tur i en park rundt et vann, og vasse i historiske monumenter.

    C4C1B101-52AB-4A2C-A44F-730560FBC68E.jpeg

    Å bo i DC kan basert på tidligere besøk være ganske dyrt hvis man kommer når byen er full sving, men romjulen ga en nesten hel tom by, og hyggelig prisede hoteller. Jeg bodde på JW Marriott, som ligger to kvartaler unna det hvite hus, og plassert midt i for det meste. Romkategorien monument view er ganske selvforklarende. Selve hotellet var for så vidt fint, men kanskje ikke så vow som jeg hadde forventet med forstavelsen JW. Å bedømme et hotell ut fra covid-standard blir vel imidlertid litt feil. Servicen er ikke den helt den samme når room service blir levert i en pose utenfor døren.

    6C2DCC4E-9891-47C7-A7B5-CE465021F046.jpeg

    Matmessig hadde jeg lyst til å prøve ut et av steakhousene. Jeg hadde booket bord på Bobby Vans, men oppdaget rett før lunsj når jeg skulle sjekke adressen at jeg hadde bord i New York-avdelingen og ikke Washington-avdelingen. Jeg endte derfor opp på Old Ebbitt Grill. En mellomting mellom en turistfelle og et bra sted. Maten var bra, men servicen var ikke helt på topp. Først tok det en halvtime før jeg fikk bestilt mat. Blåskjellene til forrett kom så ganske raskt, men etter noen blåskjell stod det plutselig en litt forvirret kelner foran meg som lurte på om han kanskje skulle ta med steaken tilbake på kjøkkenet. Vi kom frem til at det var lurt.

    Jeg spiste middag på Bombay Club, og ble genuint bekymret for om jeg hadde pådratt meg covid. Første gang jeg har hatt en sånn bekymring på en indisk restaurant.

    44415CEC-6EAB-4435-897B-D37C16EA976A.jpeg

    Imidlertid fin spasertur hjem igjen.

    F10EB137-3197-4582-BC4A-A199D054DC23.jpeg

    Siste dagen inne i DC spiste jeg middag på Cranes. Ganske vanskelig å beskrive, men en spansk kokk som har jobbet mange år i Asia og er inspirert av Japan, i fri dressur, som har gitt ham en stjerne. De har en stor restaurant med noen av bordene plassert ved et åpent kjøkken. Jeg ble plassert 3 meter fra sjefen som styrte gjengen med myndig Barcelona-spansk (som vel kanskje er den fineste spansken) og litt engelsk til de i crewet som ikke snakket spansk. Jeg tror jeg klarte å skremme dem ved å komme alene, for jeg ble servert av ham selv, en av de andre sjefskokkene, daglig leder og en svært dyktig kvinnelig servitør. Ikke første gang jeg har opplevd å skremme folk ved å dukke opp på stjerne-restaurant alene. Jeg spiste hans 9-retters Omakase-meny. Fantastisk matopplevelse, men det er tydelig at Norge holder et veldig høyt nivå på topp-restaurantene våre.

    CF42BF45-FA49-49E2-B9D1-4B0AA9E6FBF9.jpeg

    Siste natten før avreise fra DCA var på Ritz Carlton Pentagon. Helt tydelig at de rekrutterte i alle ledd fra toppen, men bygningen var litt sliten. God mat i restauranten. Pentagon ligger i Virginia og ikke i DC. I likhet med Maryland som ligger på den andre siden av DC har Virginia ikke munnbind-påbud som i DC. Når jeg sjekket inn fikk jeg derfor opplyst at hotellet hadde en policy på at det var opp til gjestene, og at jeg derfor kunne oppleve å se at det var noen som ikke hadde munnbind, og at det var tillatt. Interessant når hotellet må aktivt opplyse om at personer under munnbind opptrer lovlig. Ikke at jeg hadde tenkt til å lynsje noen. I hvert fall ikke fysisk. Det er imidlertid rart hvor raskt man selv blir politisert og begynner å betrakte folk uten munnbund som annenrangs uopplyst white trash.
     
    Last edited: 30. des 2021
    Jeanette, drsyk, Stuttfeiten and 22 others like this.
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Dagen skulle brakt tre nye flyplasser og en ny flytype. DCA-DTW-DEN, hvorav siste legg med 737-900.

    Jeg kan imidlertid ut fra anekdotiske bevis bekrefte at overskriftene i norske medier om masse-kanselleringer ikke er helt feil. I det jeg bokstavelig talt la hånden på klinken til hotellromsdøren med kofferten i den andre fikk jeg det for meg at jeg skulle sjekke mobilen. Der tikket det akkurat inn en e-post med beskjed om kansellering om ombooking. Det blir en ettermiddagstur via MSP istedenfor. Også et nytt bekjentskap for meg.

    Selve e-posten var veldig bra. Kansellering og ombooking kom i en e-post. Tydelig merket endringene. Nye boardingpass lå allerede i appen. Jeg kunne også fra e-posten klikke meg inn og selv se på om jeg fant bedre reisealternativer, og eventuelt velge dem selv. Både American og Delta er milevis foran SAS på IT. Om selve ombookingen vet jeg ikke om jeg var heldig eller om de tre helgeturene i høst som tok meg til Flying Blue gull ga uttelling.
     
    Last edited: 30. des 2021
    Jeanette, Sonictravel, drsyk and 12 others like this.
  4. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    DCA må være Meinhard von Gerkans våte drøm (arkitekten for Tegel og BER før han ble sparket der). Omtrent rett fra metroen ombord i flyet. Og ingen Tax free siden det er en ren innenriksflyplass (de har et par flighter der immigrasjon og toll skjer på avreisestedet). Ingen i innsjekk-køen, men så var det security. Ingen priority. Det forundrer meg at de er ekstremt dårlige eller fraværende på det i USA, men de som reiser mye bruker vel TSApre. Nå har de også laget noe som heter Clear. Det virker som at man kan abonnere på noe som tar en foran i køen mot å gi fra seg biometri.

    D75947B6-CE72-475C-8D0B-9C82C7FE0985.jpeg

    Vel på innsiden forsøkte jeg meg hos Dragen i Skyclub. Domestic F hjelper ikke i seg selv. Flying Blue gull hjelper kun dersom man skal fly internasjonalt i løpet av dagen. Skyclub har imidlertid et samarbeid som gjør at man slipper inn med Amex plat. Hun mumlet imidlertid noe om at jeg måtte snakke med Amex om å aktivere kortet før hun tastet videre og ønsket meg velkommen. Litt uklart for meg om et «norsk» Amex platinium egentlig fikk meg inn eller hva det var. I løpet av 2022 skal de bygge en Centurion lounge her. Selve loungen er veldig fin med masse vindusplasser og lys. God mat, kaffe fra ordentlig maskin (med Starbucks kaffe, de er vanskelig å unngå) og det som ser ut som en bemannet bar.

    F57B3DD7-224B-4942-8001-07A3EFD971B6.jpeg
    Flyet mitt til MSP er 47 min forsinket, så fint med et rolig sted å være en stund. Jeg har fortsatt 1,5 t på MSP.
     
    Last edited: 30. des 2021
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan også laste ned appen «Maps.me» og laste ned nødvendige kart.
     
  6. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    +1 på forslaget til @Eddie47 har brukt den masse sjølv, Anbefalast.
     
    Flymunda liker dette
  7. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Tok du covid test offentlig eller privat før reise?
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du tenker på innreisekrav er en test gjort offentlig like god som en privat.
     
    andresiniesta liker dette
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Brukte OsloHelse som ved en booking med SAS gir deg antigen-test med alle papirer for NOK645. De har en bod på Oslo S hvor man man booke tid. Alle papirene kommer i løpet av 20-30 min på e-post eller man kan vente på at de printer. Brukte dem både for første og andre akt.
     
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Da blir det en natt ved flyplassen i Minneapolis. En flyplass jeg strengt tatt aldri har hatt noen plan eller ønske om å reise til eller hatt noe forhold til. Egentlig knapt nok visst noe om før i kveld. Som det fremgår av posten ovenfor skulle jeg connecte via Detroit. Det virker imidlertid å være en ganske stor flyplass, som er veldig Delta-dominert.

    Nå sitter jeg imidlertid her på det som må være et av de mest falleferdige Hilton flyplasshotellene. Med noe seigt oksekjøtt og pommes fritt. Og en restaurant uten munnbind i sikte heller ikke hos betjeningen. Spent på hvordan dette går. Blue Moon hadde de imidlertid.

    337EB8C8-841E-4437-A134-74BD4CF7B321.jpeg

    Delta utsatte og utsatte flighten til Denver og så kansellerte de. Booket om via DFW i morgen tidlig med første legg Delta med CRJ900 ned til Dallas og så United EMB175 derfra til Denver. Fint å fly litt en ekstra tur i 2022, selv om jeg egentlig helst skulle vært i Denver nå. Da blir det en uventet tur til Texas også som er en ny stat for meg. Texas skal etter planen besøkes i tredje akt i februar nettopp via DFW. Det ser ut som at Delta og United deler terminal, så greit å bytte.
     
    Last edited: 31. des 2021
  11. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det var innreisekrav eg tenkte på. Reiser frå Bergen så har ikkje mulighet til å benytte meg av det tilbudet.
     
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Om du tar offentlig eller privat test har ingenting å si så lenge den er tatt tidligst dagen før avreise. Å gamble på at du får svar på den offentlige testen tidsnok kan jo være litt risikosport
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Selv ville jeg "gamblet" så lenge jeg kan ha en privat hurtigtest som back up som er kansellerbar ved feks tidligere oppmøte på flyplass. så da handler det om å finne en leverandør som har åpningstider innenfor reiseruten.
     
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Da viste det seg at et norsk Amex Plat ikke gir tilgang til Delta Skyclub. Litt uklart hvordan jeg slapp inn i går på DCA, men det kan skyldes en nesten tom lounge og en barmhjertig drage.

    Jeg skrøt litt av Delta sitt IT-system i går. Det systemet ikke klarte var å sjekke meg inn i dag. Det er første gang jeg har opplevd at innsjekkingsagenten unnskylder seg og sier at han kommer snart tilbake, og forsvinner før han kommer tilbake etter 10 minutter med et boardingpass. Vet ikke om det skyldes at jeg tilsynelatende har en Delta og en United tur på samme referansekode. Spennende å se om jeg får et boardingpass til United i Dallas. Jeg klarte imidlertid å legge inn flighten i United-appen, så jeg finnes tydeligvis.
     
  15. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Boarding
    Boarding prosedyre er noe som skaper sterke følelser. I Norge uttrykkes det vel mest misnøye med at priority boarding ikke håndheves. Eller at det i praksis tidvis er slik at nesten hele flyet har priority boarding. Nå har jeg vært med på boarding med de tre to store selskapene i USA, og tenkte å dele noen tanker.

    American har hvis jeg har forstått rett 9 boarding grupper. Før boarding gruppe 1 som er domestic F, så er det imidlertid de som trenger assistanse. Og så de aller helligste av de hellige. Det er litt uklart for meg hvor hellig man må være, men jeg har ikke opplevde noen så langt. De blir imidlertid ropt.

    De ni normale boardinggruppene hos American er:

    Group 1: AA Executive Platinum, domestic F, Business class passengers (two-class aircraft), Active-duty U.S. military.

    Hos American er altså active duty US military ikke like prioritert som hos United og Delta, se nedenfor.

    Group 2: AA Platinum Pro og Oneworld Emerald. Business class passengers (three-class aircraft)

    Group 3: AA Platinum. Oneworld Sapphire.

    American skiller altså sine platinum medlemmer i tre forskjellige boardingrupper etter hvor platinum de her. Gull er imidlertid i neste gruppe (se nedenfor).

    Group 4: AA Gold, Oneworld Ruby, AirPass travelers, Premium economy, Citi/AAdvantage Executive cardmembers, Travelers who bought priority boarding, Eligible corporate travelers.

    Group 5: Main cabin extra, AAdvantage credit cardmembers.

    Group 6: All other AAdvantage members og "Group 6 passengers" hvem nå de måtte være.

    Group 7: "Group 7 passengers"

    Group 8: "Group 8 passengers" og Basic economy passengers to/from Europe or South America.

    Group 9: "Basic economy passengers within North and Central America"

    American har altså i praksis 11 boarding grupper. Hver og en av dem blir oppropt etter tur.

    United har 5 boarding grupper. Før boardinggruppe 1, som også er domestic F, så er det imidlertid 5 pre-boardingrupper. Først personer som trenger assistanse, så active military (som blir behørig takket for sin service for landet), så United globalist services (som jeg tror er en form for pandion), så familier med barn under 2 år og så premier 1K (som vel er noe tilsvarende diamant). Det virker som at gate manager har kontroll på om det er noen United globalist services og 1K, så de blir ikke ropt med mindre det finnes noen. United har altså i realiteten 10 boarding grupper.

    04D672AB-F410-4ADB-A9C5-67105A3D01B3.jpeg

    Delta har ikke boarding grupper med tall, men angir behov, hvor man reiser, status eller billetttype.

    Først er det pre-boarding for de som trenger assistanse. Det synes å inkludere noen barnefamilier (men ikke alle, se nedenfor). Så er det active duty US military personal med ID. Deretter kommer Domestic F/Delta one og diamond. Så Delta Comfort+, deretter gull medlemmer, så main cabin 1 som inkluderer:
    Deretter main cabin 2, som er de fleste økonomipassasjerer, men ikke alle.
    Så main cabin 3 som er for de laveste billettklassene (T, X og V).
    Og så tilslutt basic economy som er for billettklasse E.

    Dette er veldig enkelt. Når jeg boardet Delta på DCA uttrykte en ganske stresset gate manager til hennes medhjelper i det jeg bippet boardingkortet mitt "I do not even know what I called". Og da hadde hun akkurat bedt om Comfort+ før hun hadde bedt om domestic F.

    Under boarding av United i Dallas hvor alle satt helt rolig inntil deres gruppe ble kalt annonserte en minst like stresset gate manager at det var viktig at folk kom til gaten og gikk ombord da ting tok for lang tid. Og det skjedde før hun hadde annonsert boardinggruppe 1, altså ikke preboardinggruppe 1, men normalboarding gruppe 1.

    Om et par dager skal jeg oppleve Alaska. De har gått for et svært forenklet system. De har nemlig bare 7 boardinggrupper. Først pre-boarding som er for folk som trenger assistanse, familier med barn under 2 år og active duty military. Så first og så 5 boardinggrupper angitt med bokstavene A-E.

    Nå finnes det jo en mellomting mellom 11 boardinggrupper og 2 som hos SAS, men for de av som er diamantkunder og misfornøyd med at skarve mindreverdig tarvelige gullkunder står i samme køen som oss, så skal vi kanskje være litt forsiktig med hva vi håper på.
     
    Last edited: 01. jan 2022
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Alle Platinum-kort har vel tilgang til hele Global Lounge Collection? https://www.americanexpress.com/idc/en/benefits/the-platinum-card/global-lounge-collection.html

    Da jeg besøkte Delta Sky Club i San Diego i 2019 hang de seg kun opp i at en særnorsk bokstav i navnet mitt var skrevet ulikt på Amex-kortet og i billetten, noe som gjorde at den automatiske valideringen feilet.
     
    Flymunda liker dette
  17. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg fikk også opplyst at valideringen feilet. På DCA slapp jeg som sagt inn etter at dragen først hadde sagt at valideringen feilet, mens i MSP gjorde jeg det ikke. Dragen i MSP lurte på om det fortsatt var et gyldig aktivt kort. Hun lurte også om det kunne skyldes at jeg ikke var medlem i Deltas statusprogram og forsøkte å taste inn Flying Blue statusen min. Det er godt mulig at også "norske" amex plat gir inngang, men at det er noe dragen i MSP ikke klarte å gjøre manuelt som dragen i DCA klarte. Jeg skal fly Delta igjen i februar, så tips til hva som gjør at man får kortet til å virke når automatisk validering feiler, mottas med takk.
     
    Eddie47 and jgroneng like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Idioti syns nå jeg :), det de amerikanske selskapene holder på med altså.
     
  19. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Var da voldsomt til mye greier! :eek:

    I disse tider foretrekker jeg faktisk å boarde til slutt, så slipper man alle som skal forbi deg. Men er det internasjonale ruter med Business til "venstre" så går jeg gjerne på med én gang. :p ;)
     
    RoadKing liker dette
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Kommer du sent inn på et innenriksfly i USA er alle bagasjehyllene fylt forfra og du må gå langt bak for finne plass, selv om du flyr First/Business ...
     
    Lillegutt and RoadKing like this.

Del denne siden