A321 LR
Tenkte jeg skulle skrive noen tanker om IAD-CPH med A321 LR. Jeg satt på 2F, altså tronsetet på høyre side. Oddetallsradene har 2+2, mens partallsradene har 1+1. Sammenligningsgrunnlaget mitt er A330/A350 sete 2A eller 2H hvor jeg har hatt 10 t/r + turer. Med et unntak hvor jeg fikk CU har jeg alltid sittet på 2H til USA og 2A hjem fra USA. Altså posh, port (side) out starboard home. Begrepet stammer vel fra å reise med skip England-India, som er motsatt retning av USA, men det stemmer også med sol og å se Grønland ifht USA. 2H/A er mot vinduet med en stor konsoll mot midtgangen, og det er maksimalt en person foran deg. Der trives jeg i min lille kokong. Bakgrunnen for denne innledningen er at jeg plasserte meg i 2F med en ide om at det tilsvarende skulle gi kokong-følelsen. Det gjorde det også, men på litt feil måter.
Første inntrykket ombord var at man så mye mer mer av kabinen sammenlignet med A330. På en A330 ser man bare såvidt hodet til personen foran, hvis personen er høy. "Veggene" eller altså høyden på setene synes å være lavere i A321, eller så sitter man høyere. Jeg er ikke helt sikker, men man ser ihvertfall mye mer. Fra 2F ser man også rett på 1C som sitter helt åpent mot midtgangen. Det er også en mye kortere vegg som bygger ut fra setet og forover mot midtgangen slik at man også ser 2A uten å lene seg fremover. Hvis man snur på hodet ser man rett på 3D. I motsetning til A330/A350 er det trangere så det er vanskeligere å "ligge til bords", da man ikke får bordet langt nok fremover. Frokost blir dermed mer sittende. Breakfast in bed følelsen blir ikke den samme.
I sovende tilstand er det vesentlig trangere. Jeg er noen cm lengre enn gjennomsnittsnordmannen, men nok under snittet på skulderbredde og magemål. Høydemessig var det OK, og tilsvarende som A330 tror jeg. Fotbrønnen er vesentlig trangere, men forsåvidt ok, uten at jeg spurte mine medpassasjerer på 1D og 1F om hva de mente om saken. Jeg hørte ikke selv noe fra føttene som befant seg i 3D og 3F. Der man merker det mest er i overkropphøyde. Der er det vesentlig trangere. Liggende på rygg fikk jeg ikke lagt armene ordentlig på siden. Jeg klarte imidlertid å sove på siden, men uten veldig god plass. I en A330/A350 så snur jeg meg i søvne, fra rygg til mage, eller motsatt. Ref også reisebrevet mitt om LH F med A380 hvor jeg våknet av at jeg var i ferd med å kvele meg selv ved å ha viklet ledningen fra hodetelefonen rundt hodet mitt, altså ved å ha snudd meg 360 grader i søvne. Det skjedde ikke her.
Den dårligste detaljen med flyet var imidlertid gulvet. Når man ligger nede i setet hører man, føler man og merker man veldig når det marsjeres opp og ned midtgangen. Særlig en av CA dundret noe voldsomt opp og ned. Det er mulig at hun egengangig kunne skapt turbulens i en A380, men det er noe med konstruksjonen av gulvet og festet av setet som gjør at det man hører og kjenner gåing i midtgangen svært godt.
Støymessig føltes det svært stille. Nesten litt stille. Når man sitter i 2F har man i realiteten 9 andre mennesker innenfor svært kort avstand, i motsetning til 4 i en A330. Jeg kan gjenfortelle hva ihvertfall 7 av 9 drakk under flighten.
Nå sitter man jo lenger unna vinduene i tronsetet, men jeg lurer på om vinduene er mindre i en A321 enn i en A330.
Servicemessig var livet utmerket i en A321. Jeg var usikker på hvordan det skulle fungere med full C og et toalett, og det var litt kø noen ganger, men det gikk helt fint på en kort nattflight.
På vei ut fra IAD var det først litt problemer med en trapp. Vi passasjerene kom med IAD-bussene som tok oss i riktig høyde ombord på venstre siden. På høyre siden foran stod det en trapp, som de ikke klarte å fjerne. Etterhvert stod SAS stasjonssjef på tarmac, ANA sin representant som passer på SAS, en (fly)tekniker og etterhvert en taubil. De klarte etterhvert å få start på trappen og kjøre den bort. Jeg er ikke ekspert på Ford sin F-serie pick-uper, men den trappen ser ut som 70-talls modell. Kanskje snart på tide for Swissport å kjøpe seg en ny trapp. Særlig når kapteinen annonserte underveis at det var et problem bakken kjente til og derfor viste hvordan man skulle fikse og at det derfor ville gå fort.
View attachment 95406
Vel forløst fra trappen taxet vi ut og skrudde så først av en motor og så en til, og stod ved enden av rullebanen i nesten 2 timer. Det var et voldsomt tordenvær nordover og vi måtte vente på en rute som ikke tok oss gjennom noe alt for ille. Når vi tok av var det en grei kø med heavies som skulle til Europa.
View attachment 95409
Da hadde imidlertid TAP rukket å forsvinne med sin A321 og også en Aer Lingus A321, de skulle kanskje fly lenger syd. Så alle tre europeiske selskapene som nå flyr A321LR møtes på IAD.
View attachment 95405
Vi fløy også en ganske sydlig rute, men det tror jeg skyldes jetstrømmen.
View attachment 95407
Nå kan det kanskje virke som at jeg er svært skeptisk til A321LR. Det er jeg absolutt ikke. Det er bra at SAS kan fly til steder hvor de ellers ikke kan fly. Man er jo også ekstremt priviligert over å få en flat seng på en nattflight hjem fra påskeferie i USA. Den manglende widebody følelsen tenkte jeg ikke så mye over, men hvis jeg ikke hadde fått dekket behovet for litt widebody følelse nå i løpet av vinteren, så hadde jeg nok savnet den. A321LR er imidlertid sett bort fra akkurat det, i mine øyne et klart steg ned fra A330. Å sitte i en to-seter sammen med en fremmed er ihvertfall et stort steg ned, og kanskje ellers også. Det satt to fremmede på 3A og 3C. Hun på 3C reiste seg for å slippe inn og ut ham på 3A. Tronsetet er fint, men trangt, og langt mer åpent enn A330.
Vis alt...