Boarding
Boarding prosedyre er noe som skaper sterke følelser. I Norge uttrykkes det vel mest misnøye med at priority boarding ikke håndheves. Eller at det i praksis tidvis er slik at nesten hele flyet har priority boarding. Nå har jeg vært med på boarding med de tre to store selskapene i USA, og tenkte å dele noen tanker.
American har hvis jeg har forstått rett 9 boarding grupper. Før boarding gruppe 1 som er domestic F, så er det imidlertid de som trenger assistanse. Og så de aller helligste av de hellige. Det er litt uklart for meg hvor hellig man må være, men jeg har ikke opplevde noen så langt. De blir imidlertid ropt.
De ni normale boardinggruppene hos American er:
Group 1: AA Executive Platinum, domestic F, Business class passengers (two-class aircraft), Active-duty U.S. military.
Hos American er altså active duty US military ikke like prioritert som hos United og Delta, se nedenfor.
Group 2: AA Platinum Pro og Oneworld Emerald. Business class passengers (three-class aircraft)
Group 3: AA Platinum. Oneworld Sapphire.
American skiller altså sine platinum medlemmer i tre forskjellige boardingrupper etter hvor platinum de her. Gull er imidlertid i neste gruppe (se nedenfor).
Group 4: AA Gold, Oneworld Ruby, AirPass travelers, Premium economy, Citi/AAdvantage Executive cardmembers, Travelers who bought priority boarding, Eligible corporate travelers.
Group 5: Main cabin extra, AAdvantage credit cardmembers.
Group 6: All other AAdvantage members og "Group 6 passengers" hvem nå de måtte være.
Group 7: "Group 7 passengers"
Group 8: "Group 8 passengers" og Basic economy passengers to/from Europe or South America.
Group 9: "Basic economy passengers within North and Central America"
American har altså i praksis 11 boarding grupper. Hver og en av dem blir oppropt etter tur.
United har 5 boarding grupper. Før boardinggruppe 1, som også er domestic F, så er det imidlertid 5 pre-boardingrupper. Først personer som trenger assistanse, så active military (som blir behørig takket for sin service for landet), så United globalist services (som jeg tror er en form for pandion), så familier med barn under 2 år og så premier 1K (som vel er noe tilsvarende diamant). Det virker som at gate manager har kontroll på om det er noen United globalist services og 1K, så de blir ikke ropt med mindre det finnes noen. United har altså i realiteten 10 boarding grupper.
View attachment 90209
Delta har ikke boarding grupper med tall, men angir behov, hvor man reiser, status eller billetttype.
Først er det pre-boarding for de som trenger assistanse. Det synes å inkludere noen barnefamilier (men ikke alle, se nedenfor). Så er det active duty US military personal med ID. Deretter kommer Domestic F/Delta one og diamond. Så Delta Comfort+, deretter gull medlemmer, så main cabin 1 som inkluderer:
Deretter main cabin 2, som er de fleste økonomipassasjerer, men ikke alle.
Så main cabin 3 som er for de laveste billettklassene (T, X og V).
Og så tilslutt basic economy som er for billettklasse E.
Dette er veldig enkelt. Når jeg boardet Delta på DCA uttrykte en ganske stresset gate manager til hennes medhjelper i det jeg bippet boardingkortet mitt "I do not even know what I called". Og da hadde hun akkurat bedt om Comfort+ før hun hadde bedt om domestic F.
Under boarding av United i Dallas hvor alle satt helt rolig inntil deres gruppe ble kalt annonserte en minst like stresset gate manager at det var viktig at folk kom til gaten og gikk ombord da ting tok for lang tid. Og det skjedde før hun hadde annonsert boardinggruppe 1, altså ikke preboardinggruppe 1, men normalboarding gruppe 1.
Om et par dager skal jeg oppleve Alaska. De har gått for et svært forenklet system. De har nemlig bare 7 boardinggrupper. Først pre-boarding som er for folk som trenger assistanse, familier med barn under 2 år og active duty military. Så first og så 5 boardinggrupper angitt med bokstavene A-E.
Nå finnes det jo en mellomting mellom 11 boardinggrupper og 2 som hos SAS, men for de av som er diamantkunder og misfornøyd med at skarve mindreverdig tarvelige gullkunder står i samme køen som oss, så skal vi kanskje være litt forsiktig med hva vi håper på.
Vis alt...