Ingen grunn til å bruke uber, flust av taxier i hele tokyo og alle tar kort som kristiansk sier. Alle 7/11 tar internasjonale kort så her det ikke noe stress å ta ut penger. Cash is king i Japan, selv om mange steder i Tokyo tar kort så skal du ikke langt utenfor før de omtrent ikke vet hva kredittkort er
Takk for et raskt, godt og utfyllende svar! Satser på kort inntil vi finner en minibank inne i Tokyo.
Jeg synes det er ok å ha med et par tusen Yen hvis du lander på Haneda. Da har du til banen inn til byen og et par øl. 4-5000 om du er på Narita. Det er noe med fred i sjelen om man slipper å tenke på at man evt ikke har cash om kort ikke funker etc. Vet at jeg er i stort mindretall som mener dette altså. Men når du har opplevd en eller to ganger å stå HELT utslitt i et fremmed land, drar kortet og det ikke funker. Da reiser du aldri uten basis cash igjen Aldri aldri aldri. (Nå har jeg basiscash i så mange valutaer etterhvert at valutabikkjene begynner å reagere. Så jeg får bruke litt snart.) Ellers er jo dette en by som er rimelig enkel å finne rundt i med Tbane, JR line og et kart. Ganske mye morsommere enn å stå i køer med taxi. Jeg bruker utelukkende kollektivt her. Er ellers rimelig fornøyd med Intercontinental Tokyo Bay, som jeg er på for andre gang nå. Det er ikke Four Seasons, men koster en brøkdel og er faktisk en del koseligere. FS er bare FOR stivt.
Har du sikret deg rom på toppen med lounge-tilgang? Den loungen har jo fet utsikt og god kjØLig drikke
Nei, det kostet for mye ved booking, og når jeg spurte om jeg kunne kjøpe lounge access (ved check-in) så han på meg som om jeg var fra Mars.
Kort spm; Hvordan er egentlig vannkvaliteten her i Tokyo? Bør det brukes flaskevann til tannpussen f.eks..?
Ser et par av dere var sent ute med hotellbookingen.. Når burde jeg starte? Har booket Tokyo medio september. Hotelltips (reiser med madammen) tas i mot med takk ;-) Ingen av kjedene jeg har status hos er å finne i Japan, så satt sett står jeg fritt.
Jeg var i Tokyo forrige helg og valgte Best Western Astina, som ligger i en sidegate sentralt ved Shinjuku jernbanestasjon. Gode anmeldelser på Tripadvisor. Fin standard og rimelig. Mye for pengene. Jeg ga 45 000 yen for 3 dager. Har du EB Gold, kan du matche til Best Western Diamond, som sannsynligvis gir deg oppgradering. Fra Shinjuku kommer du deg til alle de store jernbanestasjonene i Tokyo med JR Yamanote Line (dagspass med ubegrenset reise på hele ringen koster 750 yen).
Jeg reiser i månedsskiftet mai\juni, og det begynner allerede nå å fylles. Kan virke som det bare er å booke i vei.
Noen gode tips til hva man kan gjøre ved 2 dagers "layover" på sommerstid? Om alt går etter planen lander vi 5 om morran mandag 27.juli og reiser videre natt til onsdag 29.jul. Vi har således kun to dager og en natt, og har aldri vært i byen før. Hva burde vi gjøre og hvor burde vi bo? Kunne vært greit med hotell som har tidlig sjekk-inn og sein sjekk-ut. Har ingen hotell-status men EBD kan vel matches litt her og der.. Budsjettet er lavt..
Ved å bo ved en av de største togstasjonene vil man enkelt kunne komme seg rundt. Shinjuku, Shibuya, Tokyo eller Ueno. De største turistattraksjonene er vel Asakusa-tempelet, Uenoparken (med flere museer), Shinjuku-Gyoen nasjonalhage, Meiji Jingu-tempelet, Keiser-palasset, Tokyo Skytree (med omgivelser), Ginza, Tokyo tower, mm. Tokyo Government Building i Shinjuku har gratis observasjonspunkt i 45. etasje. Dere får sett mye på et par dager. Se min post ovenfor.
Jeg lurer litt på om det kanskje hadde vært en ide å sjekke inn på hotellet på HND. Da sparer vi oss for å drasse bagasjen rundt, vi får sikkert (?) lagret bagasjen på hotelet før/etter sjekinn/ut. Kanskje vi er heldige og får sjekket inn om morgenen for kveldens avgang, så er alle problemer løst.. Tog går vel inn og ut fra flyplassen og vil vel således være et ok utgangspunkt for to dagsturer til byen?
Godt å høre, jeg pusser alltid tennene i vasken, eneste unntak var i Langkawi da jeg gjorde det på terrassen med flaskevann, men det var på en onsdag i partallsuke, og jeg hadde fløyet vest- før østgående flyvning
Konichiwa Her er en fin artikkel om mat i Tokyo fra Mark Wiens: http://migrationology.com/2014/03/tokyo-travel-guide-for-food-lovers/ Om du liker Thaimat er Mark sine videoer genialt bra for inspirasjon, Yum Yum. Dagens Japanske gloser (kilde: Tim Ferriss): Three Must-Learn Suffixes for Train Travel. Getting to the right station (-eki): -eki means station, as in Shibuya-eki, Tokyo-eki Getting to the right line (-sen): -sen means ‘line’, as in Yamanote-sen, Ginza-sen, Hibiya-sen, etc. (They will direct you with a platform number. Confirm with number of fingers if unsure.) Getting out the right exit (-guchi): nishi-guchi = West exit higashi-guchi = East exit minami-guchi = South exit kita-guchi = North exit Vet du forresten hva SUICA står for?