Aftensmåltid
Måfåvandringen ledet meg i retning Søtorget. I mørket var det ikke så lett å holde geografien under oppsyn, så nu i eftertid ser jeg at jeg bommet litt på det området jeg hadde tenkt å rusle i -- Strøget.
Nuvel, efter et stykke trasking kom undertegnede over et sted som serverer rå fisk: Sushi tukiji. Adresse: Frederiksborggade 26.
Raskt fikk jeg tildelt et bord og ikke altfor lenge efterpå stod der både Tokyo Mule og Hyldeblomstvand på bordet framfor meg:
View attachment 71632
Det skal sies at hyldeblomsten var noget sær i smaken i starten, men den vokste på meg. Mot slutten ble den riktig så velsmakende.
Derefter blev tempet i severingen senket med en del hakk. Det hjalp selvsagt at servitøren beklaget at det tok så lang tid. Stedet var fullt, så jeg hadde flaks som fikk bord uten å ha bestilt.
Den som venter på noe godt, venter ei forgjeves:
View attachment 71633
View attachment 71634
Det ble både ål, kamskjell, kongefisk (?), reker og mer til.denne aftenen. Et riktig så fortreffelig herremåltid.
Sushi tukiji tilbyr de vanlige sushialternativene, men har også sjeldnere fugler på lager. Alle dager i uken har de en 'Spis så mye du vil'-meny til rundt 250 danske kroner. Ganske så ålreit.
Den eneste ulempen var den noe sendrektige serveringen, men jeg kan ha vært uheldig. Man skal ikke trekke konklusjoner etter ett besøk. Maten var verdt en tur tilbake, i alle fall.
Vis alt...