Jomfrutur til København: Beretninger fra en egotrip

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kristian, 28. febr 2020.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ankomst Kastrup -- metrotrøbbel
    Undertegnede støtte på et par uventede problemer efter ankomst CPH. Det viste seg at ingen av betalingskortene som var utstedt av Jernbanebanken (Visa og Mastercard) ble godkjent på betalingsautomatene for å få billett til metroen som skulle ta med inn til selve København. Amex var det også bare å glemme.

    Dermed måtte jeg en strafferunde via en slik minibank der jeg tok ut 500 danske kroner (her fungerte heldigvis Visa-kortet mitt).

    Selvfølgelig kom beløpet servert som én 500-lapp. Billettautomaten nektet å ta i mot så store sedler. Det ble derfor en ny strafferunde, nå bort til nærmeste kiosk der jeg kjøpte tyggis for å få tilgang på sedler med en lavere valør.

    Væpnet med blant annet en 50-lapp måtte jeg nå stå i kø for å få tilgang til en billettautomat som aksepterte kontanter (noen tar kun kort, må vite).

    Nuvel, med tyggis verdt en liten formue (40 danske kroner) i baklomma og en metrobillett til 36 danske kroner i hånda kunne jeg endelig rusle i retning den førerløse metroen som kjørte meg raskt og effektivt til Kongens Nytorv.

    Lærdom: Ha sedler av lav valør tilgjengelig for bruk på metroautomatene dersom kortet ditt ikke fungerer der.
     
    SAJblue, drsyk, veeegard and 9 others like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Hotell: Wakeup Copenhagen (tre netter)
    I Borgergade 9 ligger et litt pregløst hotell ved navn Wakeup Copenhagen. Prisen for tre netter kom på 1670 danske kroner, altså rundt 2 200 norske, om jeg ikke husker gruelig feil. Prisen er uten frokost (eller morgenmad som danskene kaller det).

    Plasseringen er grei, prisen ikke så ille og på bildene så hotellet ok ut. Ergo ble det slik. Ikke all verdens plass, men nok til meg.

    Noen bilder følger:
    20200228_172354.jpg

    20200228_172401.jpg

    20200228_172346.jpg

    ***

    Nå skal undertegnede stelle legemet av hygieniske omsyn før det bærer avsted ut i kongens by for å vandre litt på måfå før det efter all sannsynlighet blir en tidlig kveld.
     
    SAJblue, drsyk, veeegard and 12 others like this.
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,732
    Bonuspoeng:
    293
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,732
    Bonuspoeng:
    293
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Min lett tilårskomne ikke-stasjonære telefon har en noe begrenset lagringsplass, så for alle praktiske formål står valget mellom å ha diverse applikasjoner for dette og hint eller å kunne ta bilder i vildens sky (sammenlignet med den tida da én filmrull gjerne inneholdt bilder fra minst to julefeiringer). Poenget er: Jeg lever et app-løst liv (med unntak av SAS-appen og et par andre 'livsnødvendigheter' :)
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,732
    Bonuspoeng:
    293
    Ny telefon?
    Har en i skuffen ...
     
    Kristian liker dette
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde samme problem med billettautomatene på Subwayen i New York. Hadde bare en 20 Dollar seddel og man kunne kjøpe bare en billett om gangen. En enkeltbillett kostet 3 USD, men så kunne ikke automaten gi mer enn 9 USD veksel. Kort fikk vi ikke til å fungere.... Så da var det samme metode som du brukte. Opp i nærmeste Starbucks for å kjøpe en flaske vann og sikre småpenger j..lig irriterende :mad:
     
    Kristian liker dette
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Man velger selv. Noen har en app for t-banen, andre velger cash..
     
    Kristian liker dette
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Aftensmåltid
    Måfåvandringen ledet meg i retning Søtorget. I mørket var det ikke så lett å holde geografien under oppsyn, så nu i eftertid ser jeg at jeg bommet litt på det området jeg hadde tenkt å rusle i -- Strøget.

    Nuvel, efter et stykke trasking kom undertegnede over et sted som serverer rå fisk: Sushi tukiji. Adresse: Frederiksborggade 26.

    Raskt fikk jeg tildelt et bord og ikke altfor lenge efterpå stod der både Tokyo Mule og Hyldeblomstvand på bordet framfor meg:
    20200228_195034.jpg

    Det skal sies at hyldeblomsten var noget sær i smaken i starten, men den vokste på meg. Mot slutten ble den riktig så velsmakende.

    Derefter blev tempet i severingen senket med en del hakk. Det hjalp selvsagt at servitøren beklaget at det tok så lang tid. Stedet var fullt, så jeg hadde flaks som fikk bord uten å ha bestilt.

    Den som venter på noe godt, venter ei forgjeves:
    20200228_202214.jpg
    20200228_205416.jpg

    Det ble både ål, kamskjell, kongefisk (?), reker og mer til denne aftenen. Et riktig så fortreffelig herremåltid.

    Sushi tukiji tilbyr de vanlige sushialternativene, men har også sjeldnere fugler på lager. Alle dager i uken har de en 'Spis så mye du vil'-meny til rundt 250 danske kroner. Ganske så ålreit.

    Den eneste ulempen var den noe sendrektige serveringen, men jeg kan ha vært uheldig. Man skal ikke trekke konklusjoner etter ett besøk. Maten var verdt en tur tilbake, i alle fall.
     
    Last edited: 29. febr 2020
    SAJblue, drsyk, EndreD and 11 others like this.
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du kommer over Søbogaard igjen kan jeg anbefale rabarbrajuicen hvis den er på menyen. Helst med isbiter.
     
    Kristian liker dette
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det aller nemmeste hadde dog været om mit kreditkort fungerede, men her må min bank ta all skyld. Nuvel, man kom sig velberget ind til centrum af Kongens stad :)
     
    jgroneng and Eddie47 like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Noen tanker om københavnske sykler
    Nå har jeg ikke en voldsom røver av en sykkel selv, men den skrangler ikke så fælt som velicopedene her i kongens by. Enhver sykkel virker å være av den gamle sorten, slik vi gjerne ser på bilder fra 1960-tallet. Så tilkommer det faktum at alle sykler lager lyder som skulle tilsi at doningen er i ferd med å klappe sammen. Med tanke på tempoet mange har så er det dog fint med litt lyd slik at man ikke uforvarende blir syklet overende.

    ***

    Nordmenn i kongens by
    Det var ikke mange norske røster der nådde mitt øre i går aften. Kun én, faktisk. Denne kom fra den ene av to i et par der leide hender i en av gågatene her i byen og høylytt, nærmest slik at det slo ekko tilbake fra husfasadene, bekreftet hvor innmari godt partneren tilfredsstilte alle krav i sengen eller hvor nå elskovsakten til dagens ungdom finner sted. Monologen var av en slik toneart at det like gjerne kunne ha vært bemerkninger om været. Likevel overraskende frilynt!

    ***

    Nuvel, ny dag. Der skal letes efter morgenmad :)
     
    SAJblue, drsyk, EndreD and 12 others like this.
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som en bra helgetur så langt, ha en fin tur videre :)

    Når det gjelder de bankkortene dine og utlandet trodde jeg du hadde lært av den minibanken på flyplassen i Cape Town. Mitt funket utmerket, mens @Kristian sitt ble avvist i minibanken... jeg mistenker derfor at det er brukerfeil ;)
     
    Eddie47 liker dette
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Eg har moteriktige slim-fit betalingskort! Ingen brukarfeil der. Og det skjedde ingenting på den flyplassen. Ingenting! Høyrer du?! Ingenting!!!

    Eller, for å vere ærleg, eg hugsar faktisk ikkje kva som skjedde...
     
    Eddie47 liker dette
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Tre museum på én dag
    Målet med denne turen til København var å være turist. Siden undertegnede er glad i historie, så er museum stedet å oppsøke.

    Glypoteket
    Først gikk turen til Glypoteket. Av en eller annen grunn gikk denne under radaren da jeg gjorde forundersøkelser til denne turen, men heldigvis fikk jeg tips om dette her inne på IF.

    Kort sagt er dette en samling av gjenstander som en ølglad type, herr Carlsberg, har samlet. Det er en imponerende stornsamling som opptar flere bygninger.

    Etter å ha sjekket nettsiden, https://www.glyptoteket.dk/, fant jeg ut at særlig Palmyra-utstillingen ville fenge meg. Jeg var i Palmyra i 2009 og må si at de bildene jeg har sett derifra de senere år ikke akkurat er oppløftende. Dog var det interessant å stifte bekjentskap med oltidens Palmyra:
    20200229_103433.jpg

    Glypoteket har en imponerende samling av statuer og gjenstander. Disse settes inn i sin historiske samtid og utviklingen av mange samfunn skildres. Kort sagt: Ta turen innom!

    20200229_112806.jpg
     
    Last edited: 01. mars 2020
    SAJblue, drsyk, paron and 7 others like this.
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Nationalmuseet
    Rundt 350 meter fra Glypoteket ligger Danmarks nasjonalmuseum, https://natmus.dk/. Dette er en impnerende samling gjenstander fra bronsealderen fram til i dag.

    Spesialutstillingen om Tyskland i forbindelse med at det er 30 år siden murens fall var etter mitt ringe syn godt laget. Utenfor inngangen stod det en aldri så liten rest av muren også:
    20200229_143625.jpg

    Innimellom blev også fjeldabelandet omtalet:
    20200229_131940.jpg

    Utstillingen 'Stemmer fra koloniene' var for min del interessant. Én ting er å få repetert det faktum at Danmark i sin tid var verdens sjuende største slavehandler, men det å lese om koloniene i Afria og Asia var fascinerende. Her et bilde fra Tranquebar-utstillinga:
    20200229_134410.jpg

    Nationalmuseet er rikholdig på informasjon og gjenstander og her kan man godt bruke både ti og tjue minutter, eventuelt en hel dag om man ønsker det. Jeg fikk nok etter drøye to timer.
     
    SAJblue, RoadKing, paron and 6 others like this.
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Danmarks krigsmuseum
    Våre naboer i sør har utkjempet mange kriger. Som unionspartner har vel også en del nordmenn blitt dratt med i disse krigene. Krigsmuseet fokuserer på kriger og ikke minst Danmarks flåte: https://natmus.dk/museer-og-slotte/krigsmuseet/

    Her er det kanskje særlig Afganistan-utstillingen som skiller seg ut. Det er nesten sånn at man frykter både vegbomber og miner der man går gjennom utstillingen.

    20200229_151030.jpg

    Videre var det ålreit å se alle skipsmodellene og ikke minst få repetert de krigene som har rammet Skandinavia de siste 500 år.

    ***

    Tanker gjort om de danske museene nevnt over
    Alle de tre museene som jeg gjestet i går har imponerende samlinger og godt skrevne informasjonsplakater. Her er det virkelig rom for å lære noe.

    Det som trakk ned var at alle tre museene var noe rotete bygt opp. Særlig var dette tydelig på Nationalmuseet, men også Glypoteket og delvis Krigsmuseet.

    Det var vanskelig å følge den røde tråden fordi det er så mange rom og siderom og alternative veger å gå gjennom utstillingene (særlig på Nationalmuseet) at du innimellom føler at nå har du gått glipp av noe for å forstå det du ser, at man rett og slett har gått forbi noen essensielle epoker bare fordi man tok til venstre i stedet for høyre inne i virrvaret av rom.

    Ja, du kommer alltid tilbake til hovedløypa, men likevel synes jeg det ble noe rotete. Så kan man spørre seg om det hadde vært hensiktsmessig og praktisk mulignå sluse alt folket gjennom én og samme rute eller ikke.

    Glypoteket hadde noe av den samme rotete oppbygningen, bortsett fra Palmyra-utstillingen. Dog kan det være at mitt blodsukkernivå kan ha vært noe for lavt for å forstå logikken.
     
    Last edited: 01. mars 2020
    SAJblue, drsyk, RoadKing and 8 others like this.
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    København -- noen inntrykk
    Når nu en fjeldabe vandrer rundt i København så får man et indtryk af at være på det europæiske kontinent. Overalt hvorend man vender sit åsyn falder ens blik på vakre bygninger:

    20200229_092907.jpg
    Kongens Nytorv

    20200229_093747.jpg
    Amagertorv

    20200229_114257.jpg
    Ny Carlsberg glypotek

    20200229_143925.jpg
    Christianborg slot

    ***

    Noen tanker om dette med slott og torv. Her heime på røysa nøyer vi oss med eitt slott. I København er det jo slott overalt. Dronninga må då bli forvirra av dette? Og ikkje minst folk som skal på besøk til henne!

    Og torg. Eg har ikkje tal på kor mange torg eg har trampa over her i kongens by. Nytorv. Gammeltorv. Amagertorv. Kongens Nytorv. Sikkert fleire, òg. I Trondheim har vi eitt torg. Tårve'. Bestæmt form, eintal. Ferdig snakka. Nei, Litjtårve' gjeljds itj!

    ***

    Nuvel, vi står han av!
     
    Last edited: 01. mars 2020
    pgaa, SAJblue, drsyk and 12 others like this.
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    To måltid i København
    I går tidleg skulle eg finne meg frukost:
    Det gjekk ikkje så bra, så norsk frukost utgjekk. Derimot vart det dansk frukost. Og då gjekk turen til Kanalcaféen. Denne staden er kjent for sine smørrebrød. Og maden var pisse god!

    Det vart to smørbrød: Eitt med lun (varm) leverpostei med bacon og sopp; eitt med roquefort og eggeplomme. Herrefred, det smakte!

    20200229_120336.jpg

    Interiøret i Kanalcaféen er også fint:
    20200229_115451.jpg

    Prisen per smørbrød var 75 danske kroner. Vel verdt det!
     
    pgaa, SAJblue, drsyk and 12 others like this.

Del denne siden