Jomfrutur til København: Beretninger fra en egotrip

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kristian, 28. febr 2020.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Middag blev indtaget på det ærverdige Det lille apotek. Her bestilte undertegnede and. Gud bevare mig vel, denne smag var himelsk! Og bevertningen var meget hyggelig.

    20200229_180024.jpg

    Igjen et meget smukt lokale:
    20200229_173805.jpg

    Det bord der er afbilledet over blev besat av en lystig bande daner. Så snart der blev klart for dem at undertegnede er en fjeldabe, så kom de flørtende tilnærmelser over en lav sko. At de fleste i danebanden var minst 70 år gamle gjorde ikke flørtingen mindre trivelig. Det er 11 år siden undertegnede blev flørtet med sist...

    Efter dette måltid gik turen ut i den københavnske nat og efter en lidderlig god iskrem handlet ind på Strøget, tog undertegnede en tidlig aften.

    Prisen på anden hos Det lille apotek kom på 250 danske kroner.
     
    pgaa, funkenstein, drsyk and 16 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Nyt dagene i København.
    Ingen by i Skandinavia er så internasjonal og kontinental som København ...
     
    Kristian liker dette
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Norge har da betydelig flere enn et slott. Bare i Oslo er det 3 av de.

    De har jo til og med et slott i Bergen.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Bergenhus_festning
     
    Eddie47 liker dette
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig at benevelsen 'Slottet', bestemt for entall, narrer meg til å tro at det kun er ett slott i Oslo. Hvilke andre slott som der finnes må jeg eventuelt lese meg opp på, men først frokost...morgenmad!

    EDIT:
    Hugs at eg er ei enkel sjel frå bartebyen som bur i Aust-Finnmark. Kva dei har i Oslo og Bergen samt for meg andre perifere tettbygde strok er ganske ukjent. Dette skin kanskje gjennom i mine skildringar av København :)
     
    Last edited: 01. mars 2020
    jgroneng, Earl and Eddie47 like this.
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut til at det er mange bra museum og slott i Køben for en stakkar fra provinsen å kikke på;)
    Godt du utnytter dagene med kultur og god mat :)

    Hahah du skulle forsøke å ta ut noen penger på CPT ved ankomst tilbake fra HDS. Tror du prøvde ett par-tre ganger, men minibanken sa nei. Så da tenkte jeg å prøve, fikk penger på første forsøk. Så forsøkte du igjen, men minibanken så fortsatt nei... Så må være brukerfeil når det nå gjentar seg igjen:):p
     
    drsyk, Eddie47 and Kristian like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det var sikkert du som bad meg trykke ditt og datt og med vilje feilinformerte meg. Høyrast meir sannsynleg ut enn den brukarfeilteorien din :rolleyes::p Slik vel eg å hugse hendinga, i alle fall. Kom ikkje no med fakta, det forvirrer! ;)
     
    Earl liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,541
    Bonuspoeng:
    293
    I følge alltid troverdige internett, så er det flere slott i Norge enn i Danmark..
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_slott

    Det ser ellers ut som at herren har en finfin helg i København!
     
  8. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Framifrå å sjå kor språket i stadig aukande grad præges af din dannelsesrejse :p
     
    EndreD and Kristian like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ræt lide at klage på! :)
     
    holmen and Rscott like this.
  10. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, Du bærer såvisst arven fra Bjørnson og Bjerke på din ryg. Nu må du bare se til at sette hårdt mot hårdt hvis nogle prøver at trække dig tilbage til Aasen, den tølperen!
     
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Vi skal se til at hele kongens stad med omland og ikke minst lydriget i nord lige nu begynder at bruge ærede herr Aasens pragtfulde sprog så snart som råd er!
     
    Rscott liker dette
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Vandring i København m/trønderske spor
    Denne sundagen skulle bli den store rusledagen. Litt grovrekning tyder på at eg denne dagen tilbakela rundt 15 km til fots.

    Frå Kongens Nytorv gjekk eg til Bibliotekshaven rett ved Christianborgs slot. Her støytte eg på ein kjenning:
    20200301_102642.jpg

    Ja, sjølvaste Peder Griffenfeld! Han var under kong Christian V, andre halvdel av 1600-talet, m.a. rikskanslar i Danmark-Noreg. Etter å ha lefla med franskmennene bak kongens rygg vart Griffenfeld dømt til døden, men på rettarplassen vart dødsstraffa gjort om til fengselsstraff. Delar av tida sat han å Munkholmen utanfor Trondheim. Han ligg gravlagt ved Vår frue kirke i bartebyen.

    20200301_112045.jpg

    Turen gjekk vidare i retning Fisketorvet. Dette er ikkje ein plass for kjøp og sal av fisk, men eit digert kjøpesenter. Her kryssa eg over kanalen og jobba meg oppover mot Islandsbryggen.

    20200301_112340.jpg

    Som nemnd tidlegare: Same kva for retning du ser i, så er København full av staselege bygg.

    Ved eit tilfeldig augekast mot høgre oppdaga eg at eg var svært nær Vår frelsers kirke. Her såg eg at ein kunne gå opp i spiret, men køa var så lang at eg rusla vidare. Eg skulle jo opp i Rundetårn seinare. Fin kyrkje, då:
    20200301_115235.jpg
     
    pgaa, funkenstein, drsyk and 9 others like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Eigentleg skulle eg gå langsmed kanalen og krysse over til Nyhavn ved Nordatlantens brygge, men avstikkaren til Vår frelsers kirke førde til at eg plutseleg stod ved innfallsporten til fristaden Christiania. Det blev for dumt å ikke gå der ind:
    20200301_115928.jpg

    Der er mange som har været i Christiania og ved meget mer om dette sted end mig. Min umiddelbare tanke var at dette område nu er ganske turistifisert mot hvad det troligt var tidligere. Undertegnede har jo fået med sig at der har pågåt nogre 'oprænskinger' der inde. Når det er sagt, husene står, en egenartet sjarm og sjel kan endnu formodes og der ser ut til at være meget at titte på.

    Selv ruslet jeg rolig gjennom området. Ikke var jeg sulten og ikke var jeg særlig fysen på handling. Planen var jo å ta turen innom Christiania ved mitt neste besøk i København. Ja, det blir et neste besøk. Helt sikkert!

    20200301_121742.jpg

    20200301_122137.jpg

    Nuvel, efter en rask kig ind i Christiania krysset jeg over til Nyhavn. Morgenmaden havede været solid, så jeg bestemte meg for å lade frokost være frokost og vendte nesen i retning Amalienborg slott og Marmorkirken. Igjen var der storslåtte byggverker rundt på alde kanter!

    20200301_124812.jpg
    Slotspladsen

    20200301_124924.jpg
    Marmorkirken
     
    pgaa, funkenstein, drsyk and 7 others like this.
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Siden tanken på frokost (tenk dansk) var forkastet, ruslet jeg i retning Kastellet. Å gå gjennom dette festningsområdet er perfekt for å komme dit hvor Den lille havfrue befinner seg.

    20200301_130753.jpg

    Dessverre viste det seg at per nu er Kastellet en eneste stor blindveg og vips ble ruslingen forlenget med et par kilometer:
    20200301_131352.jpg

    Det står at Norgesbroen er stengt for å hindre skader ved springflo. Jeg er sikker på at det er kodeord for angreb fra disse fjeldaberne i nord. Dagen for hevn efter 400-årsnatten kommer -- før eller siden!
     
    Last edited: 02. mars 2020
    funkenstein, drsyk, SAJblue and 10 others like this.
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Til slutt fant jeg henne. Stiv og kald, akkurat som @Eddie47 bebudet:
    20200301_133853.jpg

    Bak Den lille havfrue skimter vi nok det som er igjen av den danske flåten. Det stod nemlig skrevet, svart på hvitt, at i 1814, da Danmark mistet Norge til Sverige mistet danene samtidig sin enorme flåte. De har neppe bygget den opp igjen. Kom nu ike her med fakta nu, børn! Sit stille i båden!

    Og for ordens skyld: Det er ikke mudringsfartøyet jeg tenker på, men kystvaktskipet på andre siden, helt i horisonten av bildet. Det var det eneste militære skipet jeg så, i alle fall (nå først oppdaget jeg at der at der er tre av dem, ikke ett...).
     
    pgaa, funkenstein, drsyk and 7 others like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Mat og kultur og drikke, ta en tur til Kødbyen ... Københavns meatpacking distrikt:
    https://kodbyen.kk.dk/
     
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Min vandring fortsatte ufortrødent videre. Det var et bevisst valg å gjøre unna museene på lørdag da været var noe guffent og heller ta utendørsdagen på søndag. Meteorolygen hadde da meldt fare for sol!

    Plutselig kom æ t et område som ga mæ hjæmlængsel:
    20200301_140106.jpg

    20200301_140207.jpg

    Over: Trondhjems gade.

    Under: Trondhjems plads.

    20200301_140317.jpg
     
    pgaa, funkenstein, drsyk and 10 others like this.
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos hjemlengsel. Nu har jeg en høne at pluke med danerne! På Nationalmuseet og andre steder blir der hævdet at Peter Wessel Tordenskiold er dansk.

    Den historie havede været pisse god om den var sand, men Tordenskiold, som i søen sprang mens kuglerne omkring ham sang, var intet mindre end ÆKT trønder. Trøndelag teater har presentert hele historien:


    Så kan der indvendes at Tordenskiold forlot Trondhjem svært tidlig, men der hævdes at mannen blev kønsmoden i Trøndelag:
    https://www.nrk.no/video/366af5c9-782d-437a-a129-38fdb1792cbb

    Så da legger vi den død!
     
    funkenstein, SAJblue, Earl and 4 others like this.
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Fra Trondhejms plads gikk turen gjennom via Bergensgade (av mystiske grunner streiket fotografiapparatet akkurat da) og bort til Botanisk have. Allerede nå var det tegn som tydet på at her blir det fint i blomstringen:
    20200301_144137.jpg

    På dette tidspunkt var jeg så pissetrengt at jeg måtte finne et toalett. Da jeg ikke fant noen i Botanisk have, satte jeg kursen for hotellet i Borgergade like ved og lettet på trykket.

    Deretter gikk turen til Danmarks midtpunkt: Rundetårn. Her skuet undertegnede ut på kongens by. Litt grått, men greitt inntrykk likevel:
    20200301_155524.jpg
    20200301_160524.jpg

    Litt senere skinte solen på Amagertorv:
    20200301_164354.jpg
     
    pgaa, drsyk, SAJblue and 8 others like this.
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    To måltid i København
    Morgenmad blev indtaget på bistroen som ligger på hjørnet av Kongens Nytorv der Gothergade begynder. Særs velsmagende. Det eneste minus var at tilberedingen tog lang tid, rundt 30 minutter. Jeg gikk for Royal-varianten med eggerøre, bacon, yoghurt og juice. Pris: 150 danske kroner.

    20200301_094220.jpg

    Middag tenkte jeg å ta på Umami, men der er det stengt for tiden og jeg valgte søsterresturanten The market CPH. Her kan man velge mellom asiatisk eller italiensk mat. Jeg vendte nesten østover, logisk nok (?) til venstre inn i lokalet...

    20200301_173651.jpg

    En nydelig måltid: Nori-chips der bak, til venstre kamskjell-sashimi og i front en nydelig rekesalat. Pris: 355 danske kroner. Altså litt dyrere enn det jeg tenkte å bruke. Svært godt. God sørvis og veldig hyggelig betjening som tar seg tid til å gi gode råd.

    ***

    Etter å ha ruslet langt og lenge og lenger enn langt og med en god middag i magen investerte jeg i en belgisk vaffel fra Sweet street som ligger i Strøget mellom Amagertorv og Nytorv/Gammeltorv. Det må sies at softisen deres er betre enn vaffelkaka. Begge deler er nemlig testet :)
     
    Last edited: 03. mars 2020
    pgaa, funkenstein, drsyk and 10 others like this.

Del denne siden