Jomfrutur til København: Beretninger fra en egotrip

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kristian, 28. febr 2020.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må få lov å rette den unge mannen, her har det sneket seg inn en aldri så liten faktafeil i en ellers aldeles utmerket reportasje. Det er 400 årsnatten, ikke 300 ;)

    Mens vi er inne på årstall, den tidligere nevnte herren Griffenfeld satt altså på Munkholmen i 18 år. Han hadde visstnok bedre soningsforhold enn den gemene hop, men likevel, absolutt ingen First Class reise det der.

    Herlig å følge deg @Kristian :)
     
    Last edited: 02. mars 2020
    drsyk, Eddie47 and Kristian like this.
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,900
    Likes mottatt:
    12,842
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om der anes at denne historiske reportage ennu ikke er ferdigstillet benyttes anledningen til at fremsette en takk for levende berettelse. Samtidig fremføres en hilsen fra fortellerens primære hjemby, også kjent for mænd med lange moustascher, der blevet besøket denne nyligen avsluttede ukesavslutning.
    PS
    Utrolig hvor lett man blir revet med i liksom-dansk skrivestil, der er nok bånd vi aldri kan fri oss fra :).
     
    SAJblue, Kristian and RoadKing like this.
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, visst fanden! Hjernen er på ferie... :oops: Takk! :)
     
    drsyk liker dette
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Undertegnede takker for hilsen og dersom herr P. W. Tordenskiold påtræffes vil også han bli omfavnet av æders hilsen.

    Ja, man har bare tatt en Statoil/Terra/NSB og skiftet navn (til Equinor/Eika/Vy) for å bygge nytt image og kalt språket for bokmål. Unnskyld, den sørven der var for lett til å ikke la seg smashe, som man sier på volleyballspråket (?). Men danerne har nu beholdt nogle lidderlig morsomme ord til dags dato, så da er det fullt ut forståelig at man blir revet med -- 400-årsnatt eller ei :)
     
    Sonictravel liker dette
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Atlanterhavet sett fra København
    Vis-á-vis Nyhavn ligger Nordatlantens brygge. Her samles kunst og forskning fra Færøyene, Grønland og Island under étt takk. Initiativtaker til det hele var forhenværende statsminister på Island Vigdís Finnbogadóttir.

    Akkurat nå er det utstillingen 'Siku Ajorpoq -- Isen er usikker' som er hovedfokus, en flott fotografiutstilling fra de avsidesliggende deler av Grønland:
    20200302_102351.jpg

    20200302_103140.jpg

    ***

    Det er selvsagt spor av Arktis i Nordatlantens brygge:
    20200302_103500.jpg
    Ikke fullvoksen isbjørn
     
    pgaa, Sonictravel, drsyk and 6 others like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    København har altså fortsatt nære forbindelser til de nokså fjerne landene i Atlanterhavet:
    20200302_101918.jpg

    20200302_102306.jpg
     
    pgaa, Sonictravel, drsyk and 6 others like this.
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Nogle tanker om danske hunder
    Det som har overraska meg stort er kor god kustus danskane har på hundane sine. Der normen i Noreg er at folk nærmast går omvegar for å hindre at bikkja møter ei anna bikkje og held bandet så stramt at knokane kvitnar er det noko heilt anna her i København. Eg har ikkje tal på kor mange hundar eg var sett gå laus, bådd i parkar og i bybiletet elles, hakk i hel på sin tobeinte eigar. Dette vitnar om god oppseding av den firbeinte og at dei tobeinte har god kustus på hundane sine. Imponerande!


    ***

    Syklistar i Danmark
    Heldigvis var eg vaken nok til å sjå meg for kvar gong eg kryssa ei gate eller eit fortau. Syklistane kjem fort og dei er mange. Greitt nok.

    Syklistane skil seg ut frå dei vi har heime ved at det stort sett ikkje er trange sykkelbukser og hjelm som gjeld i klesvegen. Det er alt frå ei diger joggebukse med sig heilt ned til ankelsokkane til fin dress. Alt er lov, alt er innanfor. Kanskje er dette eit vitnesbyrd om at sykkelen berre er 'nok eit framkomstmiddel' for københavnarane slik som bilen er det for mange i Noreg?

    ***

    20200301_164626.jpg
     
    pgaa, drsyk, Earl and 5 others like this.
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Dejligt at være norsk i Danmark?
    Ja, absolutt. Det er spesielt godt å være norsk med IF-tips i baklomma når ein reiser til Køben. Både mat og museum har gitt gode opplevelser og det frister med en tur tilbake en vakker dag.

    20200301_133909.jpg

    ***

    Konseptet egotrip
    All den tid eg er lite kontaktsøkande overfor folk (blyg og alt det der), så blir det så som så med det sosiale for min del på ein slik tur. Dette var vel min første egotrip og det blir nok ei stund til neste gong. Heldigvis har eg hatt ein god del å finne på i form av museum, rusling og slik, så nokon nød har eg ikkje lidd. Dei neste turane er planlagt med selskap, noko som sikkert blir triveleg.

    ***

    Og der trur eg vi set punktum for dette reisebrevet som språkleg sett har vore like retningsskiftande som ein vêrhane. Takk for oppoverretta tomlar og ikkje minst tusen takk for tips. Alle tipsa vil bli kopiert over i København-tråden vår etter kvart. Så vart det ikkje tid til ein tur for matgilde i Pilekælderen og heller ikkje til Slotskælderen, men det får bli neste gong :)

    Takk for mig. Det har været en lidderlig flot tur til kongens by!
     
    Last edited: 02. mars 2020
    drsyk, funkenstein, SAJblue and 15 others like this.
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Du var da ikke helt alene på tur ...
    Vi var jo med!!
    (Egotripp er sterkt undervurdert)

    Takk for turen, det var kjekt å få være med.
     
    drsyk, Tone398, holmen and 2 others like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen :) Alltid like kjekt å lese dine beretninger med innlevelse
     
    Kristian liker dette
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen! Det var en glede å lese, men må si at jeg foretrekker at værhana peker mot "Dansk" ;)
     
    Kristian liker dette
  12. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin story fra det som ser ut til å ha vært en bra helg. God tur hjem til fjellapeland ;) :)
     
    Kristian liker dette
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for et supert reisebrev!
    Ego-trip er noe helt annet når man kan ha med seg resten av fjeldapene på IF på tur :)
     
    Kristian liker dette
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Mange takk for et flott reisebrev, for lenge siden jeg har vært i København føler jeg :)
     
    Kristian liker dette
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig kjekt å ha selskap av IF-klanen :)

    Takk for det! Og takk for tips i introduksjonen. Noterer at eg ikkje fekk tid til alt denne gongen i Køben, men neste gong! :)

    Har du prøvd Insideflyer.dk? :p Takk for at du heldt ut!

    Takk for følgjet! Turen tilbake til Gokk gjekk ganske smertefritt. På veg ut frå TOS i retning KKN var WF-sjåføren framsynt nok til å gasse på slik at vi kom i avisingskøa som nummer tre og ikkje nummer åtte. Tenk det, åtte fly skulle ta av rundt 1940 frå TOS på ein ordinær måndags kveld. Kveldsrush!

    Takk for tips som var med på å forme reisebrevet!

    Takk for følgjet :)

    ***

    Og med denne turen til København tippa eg over kravet for gullkortet hos Eurobonus, så no er eg endå eitt år nærmare LT EBG :D
     
    sutenai, Eddie47, EndreD and 4 others like this.
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Her må igjen bukk og neie, for en mini teaser til årets påskekrim forfatterskapet, nå sitter en og tenker, hva,hvor og hvordan vil påske krim`n i år arte seg. Alltid en fornøyelse å få lov å reise på tur @Kristian den store skribenten ;)

    PS savnet en svipp tur av Legoland:)
     
    Eddie47 liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke akkurat i nærheten av København? :cool:
     
    drsyk liker dette
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Danmark+Legoland= SANT :)
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Du har for små barn ...
     
    RoadKing liker dette
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker meg i Legoland! Da er jeg et lite barn? :p
     
    Blaa and drsyk like this.

Del denne siden