Har en utenrikstur på lørdag morgen - 06:30 - har skjønt av alle oppslag at en må være ute i «god tid» men sliter litt me å kvantifisere hva «god» innebærer i denne settingen. Noen som har erfaringer? Og ja, har ca 100 kg bagasje som skal sjekkes inn…
Amsterdam (KL), Aberdeen (WF) og København (SK) hver dag omtrent og så Gdansk (W) innimellom i alle fall.
Det var i alle fall lange innsjekkingskøer på utenriks (økonomi) i morgentimene. Flybussen fra bussterminalen kl 03.00 var minst 80% full ved ankomst Gardermoen. Fast track åpnet ikke før litt over kl 05, så tok meg ganske nøyaktig 30 minutter å komme gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg observerte ingen kø på bagdrop. Kl. 04.42 på OSL i morges:
Tror ikke nødvendigvis folk er idioter. Og i så fall er jeg ikke en av dem Men det har vært formidlet info fra flyselskapene om at man må til manuell dokumentkontroll, og at de har stengt ned innsjekkingsautomatene for all utenlands innsjekk. Siste gangene jeg har vært på OSL var automatene åpne, og self-bagdrop helt kø-fritt. Men da fløy jeg innenlands... Spent, og stort sett en optimistisk fyr, så vi får se i morgen - da kan jeg gjøre innsjekk online *hvis* det er åpent for online innsjekk på Norwegian utenlands nå.
Jeg tør ikke svare for SAS, men det var to-tre stykker i Business-køene til Lufthansa (Frankfurt) og KLM (Amsterdam).
Noen som har testet SAS Travel Ready for forhåndskontroll av dokumenter? For meg ser det ut til at man da skal få slippe manuell innsjekk og kun bruke automater og bagdrop igjen. https://www.sas.no/travelreadycenter/
Nei, det er jo det. Hvis det er dokumentkontroll så går man til bemannet skranke (innsjekk), ikke bagdrop. Eller bemanner de nå bagdrop og foretar dokumentkontroll der, slik at alle som HAR brukt travel ready center, fått godkjent og da KAN droppe av bagasje i bagdrop må stå i kø bak alle som skal få dokumentene sjekket?
Jeg har ikke testet SAS Travel Ready, men prøvde Lufthansa sin løsning som ser ut til å være tilsvarende. Hvis dokumentasjonen (negativ koronatest) blir forhåndsgodkjent, får du digitalt boarding pass og kan gå rett til bagdrop-skrankene (som ikke er bemannet). Er dokumentasjonen ikke forhåndsgodkjent, må du til bemannet innsjekk. Hvert land har sine regler, så de må manuelt sjekke at du har riktig type test og har fylt ut eventuelle skjema. Tyskland krever for eksempel utfylling av innreiseskjema for reisende fra Agder og Rogaland siden de er "basic risk areas". Lufthansa hadde frist for innsending 12 timer før. SAS oppgir ingen frist:
SAS er noen rare skrullinger. Samboer dro nylig, sendte inn papirer (vaksinepass) 71 timer før avgang, siden SAS sier man kan sende inn fra 72 timer før. 8 timer før avgang fikk hun det godkjent. Greit, ting tar tid. Jeg skal fly nå på fredag 9. juli, og jeg prøvde å sende inn 2. juli. Det gikk! Det var ingen problem å laste opp selv om det da var lenger til avgang. Men har den blitt godkjent enda? Nei. De jobber seg tydligvis fra avreisetidspunkt, ikke fra når man sender inn, og det er jo bra. Men hvorfor i huleste skal ikke folk kunne sende inn papirer tidligere enn 72 timer? Med mindre det er krav om en test så er det jo bare positivt at de får inn vaksinepass raskest mulig, så de kan behandle køen mer effektivt når/hvis det er en stille periode. Litt som covid-19, flate ut kurven! Og med at man laster opp et dokument som inneholder en QR-kode, burde ikke godkjenningen kunne gjøres maskinellt? Navn og fødselsdato i booking matcher navn og fødselsdato i vaksinepass, og det er mer enn 14 dager siden fullvaksinering, GRØNT LYS! Jeg jobber i IT. Min holdning er at ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid. Når det gjelder SAS IT så føler jeg at alt er umulig. :-/ Sånn sett er det imponerende at de har fått opp travel ready i det hele tatt. Jeg er faktisk imponert over det de HAR fått til. Hvis det nå skulle vise seg at jeg lastet opp noe feil (jeg brukte screenshot av QR-koden), så får jeg sannsynligvis ikke beskjed om det før natt til avreisedag, og da blir det jo veldig knapt med tid for å korrigere det. En annen ulempe ved å ikke behandle dokumenter med en gang. Og siden jeg først ranter: Hvorfor kan jeg ikke gi samtykke i at de oppbevarer "helseopplysningene" i profilen min, slik at jeg er automatisk godkjent på alle fremtidige bookinger? Neida, jeg må laste opp for hver eneste gang jeg skal ut og fly.
SWISS og Austrian Airlines har samme løsning som LH. Begge godkjenner kun dokumentasjon for connections til landene nevnt på listen. Traveler ID fra Amadeus er en løsning på det du etterspør. SAS jobber med Amadeus. Automatisk godkjenning av helseopplysninger er mer krevende siden innreise- og transitkrav hele tiden endres. Personvern tror jeg de løser. Det er vanlig å måtte fremlegge PCR-test på reiser til enkelte land, selv om du er fullvaksinert. En covidtest er kun et øyeblikksbilde og norsk koronasertifikat har bare en gyldighet på 90 dager. Vårt koronasertifikat og EU Digital COVID Certificate har ikke det interaktive nivået og funksjonaliteten vi tenker på når vi snakker om kommende covid-reiseapper, som nevnt i tråden Digitalt coronapass. Sertifikat og test er bare kilder som de appene skal bruke.
Det var det før covid og jeg tipper det er det nå også. Den er midt på rekken av skranker ca, den siste bagdroppen før de bemannede. Men uten folk så er det jo ikke noen kontroll av noe som helst heller så hvem som helst kan jo gå dit.
Enig i logikken. Men mye endres nesten fra dag til dag nå, når OSL eksploderer v trafikk uten å være vant til verken trafikken eller stadig endrede korona regler.
Jeg har testet den. Det virker som de behandler etter avgangstid da jeg lastet opp papirene tidlig, men svaret kom om natten før jeg skulle reise. Alle i samme booking må være godkjent i Travel Center for at dette skal fungere.
Moren min fløy med Lufthansa fra Oslo til Frankfurt for ikke så lenge siden. Hun lastet opp vaksinepasset sitt hos Lufthansa (ca.70 timer før avgang) og huket av for at det var greit at de kunne bruke dokumentene til forbedring av maskin lesing. 30sek senere fikk hun mail om at det var godkjent, så helt klart noe automatikk i deres systemer. Var veldig kjekt når hun kom til check-in på flyplassen, fordi alt gikk da veldig mye fortere. SAS IT er vel ikke kjent for at de kommer med smarte løsninger veldig fort, så blir sikkert ikke noe av før man kan reise uten vaksinepass.
Svarer meg selv her, med info som kanskje kan være nyttig for andre også Norwegian innsjekk på OSL-BCN i morgen gikk helt smertefritt online. De forteller egentlig ingen ting (som jeg har funnet, hvertfall) om at de har en digital løsning, men denne består i korte trekk i at man må bekrefte at man har registrert seg på den spanske websiden for innreise (og fått en QR-kode derfra), og at man har negativ test - selv om dette ikke er nødvendig hvis man har EU-sertifikat på fullvaksinering. Etter kryss i alle felter på egenerklæringen, kom boardingpass susende opp på skjermen og i appen akkurat som vanlig. Dermed går jeg rett til security i morgen, akkurat slik jeg håpet på PS: i disse dager er sikkert ikke papirutskrifter dumt å ha med seg som en backup til mobilen, så jeg reiser langt fra papirløst: med QR kode/korona-cert fra Norge, QR kode fra Spania og QR på boardingpass fra Norwegian