Kansellering av flight på nært føreståande bonusreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Sunnfjordingen, 01. okt 2025.

1. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    Om knappe to veker skal eg etter planen fly EBB-NBO-BKK-CGK-DPS, etter å ha booka BGO-AMS-EBB på separat booking (har eit avgrensa tidsvindauge eg kan fly i, og vil reise langt og elevert!).

No har nettopp GA kansellert BKK-CGK og eg har fått ny flight som går 45 minutt etter landing i staden for dei ~6t eg opphaveleg hadde. For meg ser det ut som at MCT er 75 eller 90 minutt, so eg har med andre ord alt for lang tid. Eg ser i ymse trådar at SAS ofte har stått på sitt og lagt all skuld på OC, men kan stundom vere medgjerlege. Er det nokon som veit om EU261 gjeld for dette sidan det er ei reise frå Afrika til Asia? Er det realistisk å få SAS til å ordne opp i dette? Eg finn for so vidt andre moglege bonusbillettar, men berre via Vietnam som tek monaleg lenger tid.

Eg tek gjerne imot tips til korleis eg bør angripe dette. Er det mest realistiske å berre bite i det sure eplet og få lenger reisetid, eller er det håp om at SAS kan ordne direktefly BKK-DPS?

2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    For lang tid? Det burde du rekke.

BKK er veldig effektivt men 45 er vel knapt nesten uansett. Om alt er med Garuda er det mulig du for assistent som følger deg..

Sunnfjordingen liker dette
  3. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    Hehehe. For kort tid sjølvsagt. Eg har ikkje vore på BKK sidan 2009, so eg veit ikkje. Eg flyr inn til BKK med Kenya Airways, og ut med Garuda. Er det berre å ringe til SAS og høyre om dette går greit?

4. McBuljo

McBuljo Veteran

Likes mottatt:
    1,999
    Bonuspoeng:
    93
    Om endringen er billettert, så hadde jeg latet som ingenting, og bare reist. Når du ikke connection, så blir du booket om, forhåpentligvis i poenggivende bookingklasse :D

Ringer du og spør, kan det jo hende du treffer på Mr. tyvärr, som da kansellerer reisen din.

Last edited: 01. okt 2025
    vegasbaby, Cumulus, magnusant and 6 others like this.
  5. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    Bare å prøve, du får vel erstatningsreise om du ikke rekker om alt er på samme booking

Cumulus, Lars J, Eddie47 and 2 others like this.
  6. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    Då har eg prøvd meg, men svensken seier det SAS sin policy å ikkje ombooke til revenue med mindre det er under 2 dagar att til avreise. Dette må vel vere tull? I so fall er det jo fullstending umogleg å planlegge.

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du har baller av stål bestiller du revenuebilletter hele stykket og ber om refusjon fra SAS. Du har EU261 på din side. Du kan jo gjerne skrive til dem at om de ikke ordner for deg, så gjør du det selv (og refererer til EU261). Det er en sak selskapet alltid vil tape i TKN.
    Du kan jo også prøve å være litt Karen og be om å få snakke med vedkommendes sjef.

Edit: Reisen er fra Afrika til Asia og EU261 gjelder i utgangspunktet ikke.

Last edited: 02. okt 2025
    eventyrer, Sunnfjordingen and btm like this.
  8. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    93
    Man er ikke garantert ombooking til revenue, selv med mindre enn to dager til avreise. Jeg skulle egentlig på tur for to uker siden, men når KLM kansellerte langstrekket mindre enn to dager før avreise satt bare SAS der og lekte kylling med meg. Eller, de forsøkte å finne award-billetter til meg, men de nektet å ha noe med revenue-billetter å gjøre, med mindre det var på eget metall. Det var OC som måtte hoste opp revenue-billetter (noe de tilslutt gjorde).

Jeg nevnte også alternativet til @Rapolo for dem, men når konemor fikk nyss i det satt hun ned foten. Litt dårlig tidspunkt å gamble/låse en månedslønn, mente hun.

Sunnfjordingen and NoLimit like this.
  9. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    Vil EU261 gjelde sjølv om det er ei reise frå Afrika til Asia?

Men har ikkje vi bonusnissar same rettar som folk som kjøper billettar for pengar? Har vi tinga ein billett frå A til B i ei gitt klasse so skal SAS ordne det?

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    I stand corrected. EU261 gjelder i utgangspunktet ikke på en reise fra Afrika til Asia.

Det er operativt carrier som er ansvarlig etter EU261. Utfordringen med bonusbilletter er at vi ofte booker hos EB, men flyr med andre enn SAS. Da blir det pekelek.

Man har på papiret de samme rettighetene, men selskapene praktiserer det ikke slik til enhver tid. Montreal-konvensjonen kan dog komme spill. Denne skal dekke tap i forbindelse med transport. Veldig mange land har signert og ratifisert denne, men jeg ville ikke holdt pusten på at GA følger denne, og i det minste ikke innen rimelig tid og lite mas.

btm liker dette
  11. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    Etter litt agentrullett kom eg i kontakt med ein kar som virka meir hjelpsam, men framleis er det ikkje snakk om revenuebillettar. Denne karen meinte det skulle kunne gå å rekke flyet med 45 minutt layover, men det var verre med bagasjen.

Eg ser dei siste dagane har flyet frå NBO kome til gate E9 og flyet vidare har gått frå D3.

12. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er problemet når du fortsatt her en sammenhengende reise, som jeg skjønner det, men en kort connection? Flyselskapet ordner vel opp på stedet hvis du ikke når neste fly?

13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Det er litt varierende hvordan selskap forholder seg til reiseruter som er i brudd med minimum connection time. Blant annet har det vært meldt om tilfeller med EVA hvor noen ble bedt om å signere på dokument hvor man fritar selskapet for ansvar i tilfelle man ikke rekker neste flyvning.

14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Er det kundens problem eller den som utstedt billetten?

15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Å spille på Eurobonus er som å spille på Joker Nord som dere ser :rolleyes:

heioghaa liker dette
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Burde jo være sistnevnte.

17. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293

Eg ser no eg har ikkje fått utferda billett med dei nye flightane. I følge svensken eg snakka med i går er det Garuda som har lagt inn dei nye flightane, ikkje SAS. Eg visste ikkje at det gjekk an, men det går visst so lenge dei er i bookingklasse O som resten av reisa.

18. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    De har lagt in flighten men de står ikke som confirmed?

Har du fått epost om forandring og at du må godkjenne den? Hvis dem ikke har meldt om forandringen og bedt deg sjekke noe ville jeg bare reist og tatt problemet på flyplassen der det måtte oppstå

19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har en bonusreise med Air France, for en stund siden endret AF reisen og sendte meg melding om endringene og ba meg godkjenne. Litt etterpå kom det mail fra SAS om samme endringer og ba meg godkjenne.
    Du skulle vel strengt tatt fått melding fra SAS hvor de ba deg godkjenne.

20. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    Eg har fått det to gangar før på same reise på grunn av bagatellmessige endringar. Anar ikkje kvifor det ikkje har kome denne gongen.

Del denne siden