Får vi igjen skatter og avgifter når vi avbestiller Star alliance? Booket akkurat en biz billett med masse mellomlandinger så måtte ut med 1700 i skatter og avgifter. Vil gjerne ha dette igjen om det åpner opp en First billett eller en Sas.
Når du endrer blir det beregnet nye skatter og avgifter som du må betale med en gang. Er du heldig får du igjen de gamle etter et par måneder. Det er ikke unormalt at man må purre. Så pass på.
Snakket med SAS - og han mente jeg fikk alt jeg betalte igjen de første 24 timene og deretter ville de trekke 450 kr i gebyr hvis jeg kansellerte senere. Kjedelig for meg som liker og perfeksjonere bestillingen jo nærmere avreise man kommer
(rå latter) Håper du fikk navnet på ham og kan ringe ham å fortelle forskjellen mellom liv og lære om et par måneder...
Servicegebyret på 450,- ved booking av *A-reiser har vært ikke-refunderbart etter 24t siden det ble innført i vinter. Kan derfor lønne seg å betale endringsgebyr på 150,- fremfor å avbestille og bestille på nytt ved optimalisering av reisen.
Jeg opplever tilsvarende at jeg ved flere anledninger ikke får avbestilt (kansellert) bonusreiser, hvor jeg har SEB Mastercard og det gis rabatt. Det er vel det samme med CT-reiser at det innebærer en rabatt. Da er det for vanskelig for SAS-IT-systemet å vite hvor mange poeng du har brukt ved bookingen, og få returnert riktig poeng og riktig beløp. Dog når jeg ringer SAS får jeg refundert både poeng og betalte avgifter.
Knurr - kansellerte inne 24 timer og allikevel tok de 450 i gebyr. Blir sur av alt jeg må krangle om i morgen. Skal drikke ekstra mye på flyet til NY om de beholder pengene
Hei Innser nå at jeg burde bare ha beholdt billetten og endret ja. Sas selv sier at de 450 taper man selv innenfor de 24 timene. Stemmer dette?
Det stemmer ikke med hva man får opplyst når man booker reise med CT over telefon, og det bør være samme regler med og uten bruk av CT. De som betjener chaten er notoriske på å feilinformere, så ville ringt inn eller sendt en epost til gold/diamond support dersom du har status. EDIT: Vilkårene på https://www.flysas.com/en/misc/terms-and-conditions/star-alliance-award/ bekrefter også dette:
Tusen takk for hjelpen Har ikke status, men ringte inn og fikk mast meg til at de sjekket dette igjen. Måtte sjekke med sjefer og kollegaer. Og da mente de at jeg skulle ga tilbake 450, og de skulle rette opp feilen i løpet av dagen Merkelig hvordan de ansatte synes dette er vanskelig. Vi inne på forumet burde jo blitt ansatt til jobben i SAS.
Jeg fikk akkurat beskjed fra Diamond-mailen i DK at ved avbestilling av Star Alliance award-reise så gjelder følgende regler: Du får kun refunderet lufthavnskatter. Andre gebyrer bliver ikke refunderet på billetter, hvor der er partnere involveret. På en award-reise med en herlig blanding av SK, OZ og SQ hvor skatter og avgifter utgjør kr 1431,- så mener de at jeg kun har rett til kr 328,- i refusjon. Er det nye regler, eller har det alltid vært sånn?
Kan man fremdeles få refundert rene SAS bonusbilletter ved å kansellere de på nettsiden? Eller må man ringe inn for å kansellere disse og, om det er gått over 24 timer siden booking?
I tillegg kommer eventuelt telefongebyr på kr 375 og endringsgebyr på kr 150, begge deler ikke-refunderbare og betales per passasjer. Utover dette betaler man kun flyplass/myndighetspålagte avgifter og her skal det være full refusjon. Om du ikke får dette til å gå opp ville jeg fulgt opp med å spørre om hvilke ikke-refunderbare gebyrer som er blitt trukket fra i tilbakebetalingen.
Booket om en bonusreise (med CT) i desember. Opprinnelig var reisen SVG-OSL-MIA (SK biz) og retur med LH (øko) MIA-FRA-CPH-SVG. Skatter og avgifter på cirka 1500 kroner. Denne ble senere endret, faktisk uten bruk av Tallinn, men det er en annen historie. Da fikk jeg tilbake cirka 500 per person (2000 totalt) fordi den nye ruten (MIA-LIS-MAN-SVG TAP i biz) hadde rimeligere avgifter.
Jeg kontaktet Diamond-mailen igjen, og fikk svar om at jeg tar feil + en henvisning til vilkårene hvor det ikke står noe om at skatter og avgifter ikke refunderes. De avsluttet mailen med å si at de ikke kom til å svare på flere henvendelser fra meg om dette og ba meg sende inn en klage via hjemmesiden hvis jeg ikke var fornøyd. Det er hva jeg kaller Diamond-service! Sender inn en klage. Fortsettning følger!