Kansellert reise i F senere i tid

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SVG_flyer, 09. april 2020.

1. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg syntes det er en interessant problemstilling som ligger bak, som ikke nødvendigvis er så rett frem å svare på. Det finnes vel ingen etablert praksis på dette, og jeg mistenker at det vil måtte prøves juridisk for å faktisk få et nogenlunde klart svar.

Men når det fremstilles i kontekst med grovt misbruk for eventuell kompensasjon er det ikke rart at responsen blir som den er.

Darkcho and trygveat like this.
  2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Det er dette jeg har forsøkt å få frem.
    En ting er at poeng er vanskelig å verdisette, men de får en uansett tilbake ved en kansellering (såfremt de ikke er utgått).

Jeg er mer interessert i (den kanskje konstruerte) problemstillingen der en benyttet CT er utgått og dermed ikke blir refundert. Verdien av en CT kan også diskuteres men fakta er at den kan benyttes om betalingsmiddel på en EB-tur og dermed er "verdt" 50% av poengene. Skal en bestille ny tur mangler en jo 50% av poengene..

Jeg har ikke svaret (det har kanskje ingen) men jeg tenker likevel at en utgått CT burde kompenseres i noen grad ved kansellering.

Edit: problemstillingen er kanskje ikke så konstruert likevel. Jeg har selv en CT-tur til Vietnam i desember med en CT som er utgått. Hva skjer når/hvis den turen blir kansellert?

SVG_flyer liker dette
  3. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Det vil avhenge av hvilket selskap man har reiseforsikring hos.

Shyneno liker dette
  4. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,060
    Bonuspoeng:
    183
    Fortell meg hvilket reiseforsikringsselskap (norsk) som dekker det for private ferie reiser, ikke expats.
    Jobber i bransjen :)

Shyneno liker dette
  5. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Det er muligens litt forskjellig praksis fra forsikringsselskapene sin side:

Sparebank 1 hevder at reiseforsikringen fortsatt er gyldig om du trosser reiserådene.
    Med forbehold om den ikke dekker utgifter som konsekvens av "for eksempel" koronasmitte må det kanskje tolkes dithen at reisesyke ikke dekkes, uansett grunn. DNB har identisk formulering på sin nettside.

https://www.sparebank1.no/nb/bank/p...ikring/aktuelle-hendelser.html#andre-sporsmal
    upload_2020-4-14_19-33-17.png

Gjensidige advarer mot at forsikringen deres ikke gjelder til land/områder hvor det er påvist smitte og at dette gjelder uavhengig av reiseråd. Her har de i praksis gitt seg selv et frikort som potensielt kan vare lenge etter at de offisielle reiserådene er opphevet.

https://www.gjensidige.no/privat/meld-skade/reise/informasjon-koronavirus
    upload_2020-4-14_19-37-45.png

graphite liker dette
  6. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

Ut fra innlegget jeg skrev helt i begynnelsen og det du skriver her helt sist om hvis din tur faktisk blir kansellert så får vi faktisk svaret på det jeg også lurer på, hva vil skje da? Jeg håper selvfølgelig på at din tur ikke blir kansellert. :)

7. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,921
    Bonuspoeng:
    183
    Foreslår dere begge leser hva som står i forsikringsvilkårene deres.

OttoL, jgroneng and veeegard like this.
  8. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Mine 2 cent; du får ikke noe igjen for CT og utløpte poeng.

Fordelen; du har masse tid på å planlegge neste tur :)

Shyneno and vegardg like this.
  9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Orker ikke ennå. Og tror ikke det står noe der om CT likevel. Den tid den sorg :)

Booket egentlig turen i mars 2019 med opprinnelig reise i mars 2020. Men så kom denne Corona’en så vi fikk flyttet den til desember 2020. Føler jeg har hatt lang nok tid til planlegging ...

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,060
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjellen her er at dette gjelder for de som allerede er på reise når reiserådet ble utstedt, de har ikke reist ut ifra Norge hvor de vet at det er frarådet å reise til det landet. Det er noe annet hvis du bestiller deg en tur nå og kommer deg på ett fly til Singapore neste måned mens reiserådet fortsatt står.

NoLimit, OttoL and vegardg like this.

Del denne siden