Kjøpe en vei og legge til retur?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Nattfisken, 26. aug 2025.

1. Nattfisken

Nattfisken Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Jeg er helt fersk i EB-verden, og vi har nettopp fått vår første CT. Har begynt å bruke Awardfares til å se på muligheter, og har et par spørsmål jeg håper noen mer erfarne kan svare på:

1. Jeg har forstått det slik at man kan booke en long-haul med CT først, og deretter legge til tilslutningsflyvninger senere ved å ringe CT-telefonen – mot en mindre endringsavgift. Stemmer dette? F.eks.: Kan jeg booke Paris–Mexico City nå, og så senere legge til Oslo–Paris uten å betale ekstra poeng (kun avgift)?

2. Gjelder dette også for tur/retur? Altså, kan jeg først booke én vei (Paris–Mexico City), og så senere legge til retur (Mexico City–Paris) til samme CT-billett, også her bare med en endringsavgift?

2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    1) Ja, mot endringsgebyr og rekalkulerte avgifter
    2) Som 1) men i tillegg rekalkuleres selvsagt reisen mht. poengkostnad

3. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,539
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at endringsgebyret nylig økte til 750 kr per pers, så blir fort dyrt å endre på reisen nå. Å legge til retur vil gå som en slik dyr endring. Feeder vil bare koste 15 euro per pers i deres tilfelle. 150kr om reisen starter i Norge.

4. Krisko

Krisko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tenker jeg spør litt utenom, men kan vel være relevant for tråden-

Hvis vi bruker samme eksempel, Har jeg forsått det riktig at:

1. Det også er mulighet for å f. eks booke Paris–Mexico City i økonomi først, og ved en senere anledning booke om til business dersom man finner ledige billetter?

2. Må det være samme dag som opprinnelig booking, eller kan turen i business f. eks gå +/- noen dager hvis man finner noe ledig i etterkant?

3. hvis man finner business ledig Mexico city - AMS. Er det mulig å endre til denne dersom eksisterende booking er retur med Mexico city - CDG?

5. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,244
    Bonuspoeng:
    183
    1. Ja, mot gebyr
    2. Du kan bytte datoer, det telles som endring. Bare husk max 24t stopp på mellomlandinger.
    3. Ja, mot gebyr.

Krisko liker dette
  6. Nattfisken

Nattfisken Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Supert. Tusen takk for gode svar.

Stemmer da følgende for 2 pers med CT:
    1. CDG-MEX (42k poeng)
    2. Feeder OSL-CDG (+150 kr)
    3. MEX-CDG (+750, samt rekalkulering av poengavgift = 70k poeng for t/r)
    4. Feeder CDG-OSL (+150 kr)

+ rekalkulerte avgifter

Stemmer dette?

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Poengsummene her indikerer at du booker en reise i economy. For en slik reise burde det være mulig å ordne t/r fra OSL og unngå endringsgebyr.

Dersom du sikter deg inn på business bør du være obs på at feed i lavere klasse låser bookingen for ytterligere endringer, kan derfor lønne seg å avvente med feed til hjemreisen er på plass.

Krisko liker dette
  8. Nattfisken

Nattfisken Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Nå er jeg helt fersk i gamet, men jeg sliter med å finne t/r på Awardfares, og jeg er ganske generøs med datoer. Tips og triks tas imot med stor takk!

9. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Kan du utdype dette? Hvis jeg har en booking OSL-CDG-SIN-CDG-OSL i økonomi, men finner ledig OSL-CDG-SIN i biz, får jeg ikke da endret til biz på utreise på denne bookingen?

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Det går fint å booke om hele utreisen fra economy til business class. Problemet oppstår dersom man har ulike reiseklasser innenfor samme retning og ønsker å gjøre en endring som krever endring i poengtrekk, f.eks. legge til en hjemreise på en enveisbillett.

kfly, Sykkelthor and larsmagnus like this.

Del denne siden