God aften, godtfolk! Nok en gang skal undertegnede ut på tur, og denne gangen skal jeg en snartur til Alaska. Årsaken er at det er en stat jeg ikke har vært i, og da må den krysses av på listen. Eller markeres i appen som lager dette kartet. Målet er fortsatt 50 før 50, og jeg er enn så lenge i rute. Turen ble booket i flere steg, og Alaska var ikke målet i utgangspunktet. Bookingen begynte med at jeg fant LHR-MIA med Virgin Atlantic, og jeg la på MIA-MSP for å komme meg til en stat jeg ikke hadde vært i før. Det var en start. Så brukte jeg noen forsøk på å få lagt på OSL-LHR i tillegg. Det strekket er i Eco, og oppgradering gikk dessverre ikke gjennom i dag. Returen ble booket med SAS, BOS-CPH-OSL. Planen var så å kjøre fra Minneapolis til Des Moines, og krysse av to nye stater. Og så fly via ORD til BOS. Så da så turen slik ut:
I utgangspunktet tenkte jeg at det var en ok tur, men det ble litt masete, og kort tid på hvert sted. Så da begynte jeg å se etter nye muligheter. Jeg fant billetter MIA-MSP-ANC, men ikke MSP-ANC. Brukte et par forsøk på å få fjernet MIA-MSP, og legge til MIA-MSP-ANC for å komme helt frem på samme PNR. Returen ble så gjort om til SEA-CPH-OSL, og jeg fant en separat billett mellom ANC og SEA. To netter i Anchorage, og en i Seattle var mye bedre enn det jeg hadde hatt. Så nå så turen slik ut: Var ganske fornøyd med den turen, så da ble hoteller booket, og noen få planer ble lagt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i Anchorage, så hvis noen har noen tips til hva man kan gjøre på halvannen dag i Alaska, tar jeg gjerne imot.
Men, planleggingen var ikke over! Helt tilfeldig dukket det opp en retur fra LAX, og jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg. Må jo få besøkt Lemmy på turen! Så jeg booket om litt mer, men fant ingen bonusbilletter som tok meg dit, så jeg har kjøpt billetter hos Delta. Så nå ser turen slik ut:
Har kommet meg til OSL, parkert bilen på P10, og sjekket inn opptil flere ganger. Gikk i skranken, og fikk sendt kofferten, og ble tildelt boardingkort. Kom meg bort til Fast Tracken, men det sa nei.. Gikk tilbake i skranken, og damen skjønte ikke hva som var galt, og jeg fikk nytt boardingkort. Nok en gang da maskinen nei. Så jeg gikk i slow track. Der var det én person foran meg i køen, så det gikk ganske kjapt. I loungen var det nok en gang NEI.. men da kunne damen se at det manglet EBD på første leg.. Så da fikk jeg nytt boardingkort IGJEN. Denne gangen funka det. Gikk en runde rundt hele loungen, for nå kan man gå gjennom veggen innerst ved stilleavdelingen. Fikk meg noe mat, og en øl. Så da er jeg fornøyd. Har godt med tid, før jeg skal sette meg på første rad i Eco, og se drømmende på de som har ledig midtsete og Charles Heidsieck i glasset. Som sagt så ble ikke upgrade budet mitt godtatt, så jeg må vansmekte bak gardinen. Også på første dag med biz i Europa! Æsj da. Skulle nok ha lagt inn et høyere bud. Men jeg var for gjerrig. På returen har jeg biz, men da skal jeg kjøre bil ved ankomst. Urutinert!
Dagens fugl er ny for meg. Og kommer inn 50 minutter forsinket fra LHR. Får se om vi kommer oss avgårde i tide.. Jeg har heldigvis masser av tid, da neste fly ikke går før i morgen. Natten skal tilbringes på Radisson ved LHR.
Appen sa boarding, og skjermen utenfor OSL lounge sa 15 minutter venting i passkø. Ingen av delene stemte. De hadde startet "boarding" inn i gate-området, men fortsatt sitter det et par amerikanere i rullestol som ikke har kommet ombord ennå.
Boarding startet etter kort tid, og en EBP gikk ombord i gruppe 0. Så var det oss andre riffraffet i gruppe 1. Fant plassen min på rad 5, rett bak veggen mot biz. Så lenge ut til at jeg skulle få ledig midtsete, men det måtte selvfølgelig komme en litt stor østeuropeer som ikke dusjet like ofte som meg i det setet. Han synes visst det er kaldt, for han har på seg boblejakke. Jeg er varm. I tskjorte. De foran fikk noe mat, men jeg så ikke hva det var. Uansett så spiste jeg meg mett i loungen, så jeg var ikke så sulten. Men jeg kunne godt ha drukket mer enn én Charles.. (måtte poengtere at jeg var diamant for å slippe å betale.) Riffraffet her bak gir blanke i gardinen, og benytter seg velvillig av toalettet foran i bussen. Det skal bli godt å sette seg litt lenger foran neste gang. Og ikke minst i morgen!
Vi nærmer oss. Kom på at man trenger ETA I UK.. Men kom også på at det fikset jeg tidligere i år. Puh.. Og ESTA ble oppdatert i forrige uke, til lavere pris. Så nå skal alt være på plass. (Famous last words..)
Frokost på snow city cafe. Krabbe eggs Benedict anbefales. Du må stå (sitte i kø), men kan be om kaffe mens du venter.
Står allerede på listen! Noen har nevnt det i en helt annen tråd på et eller annet tidspunkt. Men takk!
Landet etterhvert på LHR, og måtte gå gjennom den lange gangen hvor jeg tidligere har kjørt golfbil. Det var kjedeligere å gå.. Fant passkontrollen, og kom raskt gjennom automatene. Gikk mot app pick up, og booket en Uber. Det tok litt lang tid å få bekreftet en bil, så jeg benyttet ventetiden til å sjekke kollektivtilbudet. Og jaggu. Om 7 minutter skulle det gå en Hotel Hoppa (buss) til hotellet mitt. Så da gikk jeg og fant den i stedet. Sjåføren ble helt blåst av banen av at jeg betalte med Tapster ringen min, og oppholdt hele køen for å se på og ta på, og stille masse spørsmål. Gøy. Etter et kvarters tid i rundkjøringer og lyskryss var jeg fremme ved Radisson Hotel & Conference. Eller.. det sto Red på veggen, men det var visst dit jeg skulle. En hyggelig mann sendte meg opp til et Superior rom i fjerde etasje, og jeg startet på en vandring som var litt lenger enn et maraton. Dæven! Det var langt å gå.. Men rommet er helt ok, og det er ikke badekar. Koster 98 pund for en natt, det kan jeg leve med. Fikk også en fin liten papirlapp som kunne byttes inn i en drink i baren. Så etter å ha pudret nesen, gikk jeg i baren for en night cap. Snart natta, før jeg skal opp igjen og sjekke inn på Virgin Upper Class i morgen. Det gledes!
Morgenen er her, og etter dusj og tannpuss bestilte jeg en Uber til Upper Class Wing. (Egentlig ganske hårete å kalle biz for Upper Class, men jeg liker det) Angel kom og hentet meg i en svart Prius. Han pratet villig i vei, og kunne fortelle at han kom fra Bulgaria. Og ble veldig oppspilt da jeg fortalte at jeg skulle til Bulgaria i mai. Han kunne også fortelle om en nigerianer han hadde kjørt til flyplassen. Kofferten hans luktet veldig fisk, og da kunne nigerianeren fortelle at han importerte fisk til UK fra Nigeria. Og at fisken opprinnelig kom fra Norge. Hørtes veldig bærekraftig ut. Man må melde seg i bommen ved innkjøring til Upper Class Wing. (Kan jo ikke slippe inn hvemsomhelst her!) Vel oppe ved inngangen er det en svær rundkjøring/snuplass, og man kommer rett inn i en foaje (heter det det?) hvor en hyggelig mann viser vei (tre meter til venstre) til en ledig skranke. Jammen bra han passet på, for det hadde vært HELT umulig å se de tre Virgin ansatte som sto bak hver sin disk. Har stjålet et par bilder fra internett. Rundt hjørnet til venstre er sikkerhetskontrollen, med null kø. Så det gikk ganske fort. Og så er man inne i Terminal 3, sammen med alle andre. Så det er ikke en egen terminal som LH F, men kanskje det nærmeste man kommer?
Er det behov for ETA for transit i UK nå, om man ikke forlater terminalen? Skal videre samme dag til Boston.
Gikk (et godt stykke) til Virgin Clubhouse lounge, og tok meg en runde for å se. Ganske stor lounge, og mye folk. Så jeg fikk ikke tatt noen bilder. (Men internett har bilder!) Jeg fikk en meny. Og bestilte meg en Eggs Royale og en dobbel espresso.
Ble fristet av en liten dessert også. Men den smaker dessverre ikke så godt som den ser ut. Synes jeg. Så da ble det en annen type dessert i stedet.
Boarding skulle starte 0950, og 0947 kom det melding på høyttaleren at boarding var i gang. Så da gikk jeg mot gate 22. Det var MYE lenger enn jeg hadde tenkt at det skulle være. Men jeg kom frem til slutt, og da var boarding godt i gang. Kjapt gjennom og ut på broen. Og så til venstre i styrbord midtgang. Elsker navnet på flyet! Mitt sete er 2K, nærmest vinduet, med bord ut mot gangen. Det er litt trangt, spør du meg. Jeg var en av de siste ombord, så jeg har ikke tatt noen bilder dessverre. Første rad har stor fotbrønn, og sete mot midtgangen. Det er å foretrekke, spør du meg. Som hos SAS, hvor 1H er mitt foretrukne sete. Men jeg skal nok overleve! 1 D og G (eller hva de heter, setene i midten) er svære. Masser av plass, og koster ekstra å booke. Men ser veldig bra ut! Alle setene har dører, skal få testet den etterhvert. Fikk litt å drikke. (Sparkling wine, for champagne er ikke før vi er i luften, av en eller annen grunn.) Egne luftdyser er digg.