Klage på sikkerhetskontrollen Gardermoen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 08. des 2025.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,138
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har jo opplevd mye rart i sikkerhetskontrollen på flyplasser rundt om i denne verden, men denne gangen virket det som om de virkelig skulle «ta» en gammel førstegangsreisende..
    Derfor litt forbannet på vegne av oss som levd litt lenger enn de fleste ..

Earl, indahla, Shyneno and 2 others like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    13,121
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant! Vet du mer om dette? Noe info online?

Har merket meg mye oftere sekundær kontroll enn før. Men som regel innebærer dette bare en ekstra person som ser på scanning-bildet, og en bombesjekk når de først er igang. Deretter skyver de bag tilbake på båndet.

Har aldri opplevd at de er interessert i innholdet i bagen. Men så er jo selvsagt denne pakket med kun lovlige ting siden jeg alltid reiser med kun håndbagasje, og gjør det så ofte at jeg vet som er lov og ikke :p

3. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,139
    Bonuspoeng:
    93
    Aldri vært utsatt for det samme som Eddie, da jeg ikke er gammel enda, men har tidsvis langt skjegg, og opplever ofte å bli tatt ut i sekundærkontroll. Dette skjer aldri når jeg har trimmet skjegget til lengde å kalle litt mer en ustelt 12 dagers stubb. Jeg har også lært meg å si nei, tar aldri ut toalettmappe av sekken når jeg reiser lett.

Eddie47 liker dette
  4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,843
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, har ikke noe mer online enn nyhetssaker om køer 12-13.mars. Men kildene mine sier at det var oppfølging etter dette tilsynet som medførte innskjerping av rutiner.

tobeornot999 liker dette
  5. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,525
    Bonuspoeng:
    183
    Skal gjennom FT på lørdag morgen, da skal jeg passe på å legge epipennene mine skikkelig ubeleilig til, passet synlig og se om det er noen som prøver seg på Joker Nord med regler.

Interessant nok fra Avinor sine sider også, så står det at vanlig zip-lock pose kan brukes. Jeg har opplevd enkelte vektere som insisterer på at min 1-liters IKEA-ziplock (eller bare en annen tilfeldig en) ikke er OK og at jeg må bruke flyplassens egne, men Avinor sier jo selv at det ikke er noe krav.

IMG_0888.jpeg
    IMG_0889.jpeg

Last edited: 09. des 2025
    milehigh, Earl, magnusant and 5 others like this.
  6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,194
    Bonuspoeng:
    113
    Utfallet blir endevendt bagasje, epipenner beslaglagt (0,3 ml væske er væske) og udeklarert fiskesaus i all flymat.

7. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,583
    Bonuspoeng:
    93
    Har reist med en gjennomsiktig toalettmappe fra Osprey de siste 3-4 årene uten at det har blitt stilt spørsmål om den på noen flyplass...
    w1200h807.jpg

tobeornot999 and Nordlands like this.
  8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,071
    Bonuspoeng:
    183
    Den så nyttig ut. Jeg bruker å ha det tørre i en ANA amenity-veske og det flytende i en gratis ziplock, men det går noen ziplockposer på et år.

9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,880
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk noe lignende av LH da vi reiste til Boston på første klasse før overgangen til skyteam.
    Genial for reising og jeg har heller aldri blitt bedt om å ta noe ut av denne.

10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,138
    Bonuspoeng:
    293
    Klagen er kopiert og sendt til konsernledelsen i Avinor, med vekt på aldersdiskriminering ......

11. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg pleier å ta ut toalettveska (som har vindu), men kan du ikke bare legge medisinene igjen i koffert/sekken så er ikke dette et problem?

12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,138
    Bonuspoeng:
    293
    De lå i sekken som de alltid har gjort og jeg hadde ikke noe flytende i sekken, likevel ble de krevd ut og eksponert i bakken.
    Jeg sjekker aldri inn medisiner.

Rscott liker dette
  13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,138
    Bonuspoeng:
    293
    Svar fra Avinor:
    Selvsagt har de funnet på en begrunnelse!
    Dersom det var en tannkremtube i toalettmappen, hvordan kunne kontrolløren vite de da han kommanderte toalettmappen ut av sekken og beordret den åpen og eksponert på kontrollbåndet?

Viser til din henvendelse gjeldene sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn.
    Vi beklager at du har hatt et dårlig møte med sikkerhetskontrollen her på flyplassen. Vi har stort fokus på gode opplevelser, og så langt det lar seg gjøre ønsker vi å imøtekomme passasjerenes behov.

Arbeidet skal utføres profesjonelt, hvilket innebærer at reisende skal behandles med respekt og høflighet. Ingen skal på noe tidspunkt oppleve å føle seg krenket eller bli snakket til på en nedlatende måte. Vi forventer at våre operatører har evne til å sette seg inn i de reisendes behov, og selv bidrar til en positiv reiseopplevelse ved å ha et bevisst forhold rundt kundevennlig kommunikasjon og atferd.
    Vi har vært i dialog med Avarn som jobber på vegne av Avinor, og informasjonen vi har mottatt er at det var ingenting å gjøre med tablettene eller andre medisiner som var medbrakt i håndbagasjen, men en tannkrem som manglet pose. Dersom totalmengden på beholderen er over 100ml vil disse omfattes av LAG (Liquids, Aerosols and Gels)-regelverket, og normalt avvises i sikkerhetskontrollen. Dette skriver vi også på vår nettside, der det også står «beholdere som rommer mer enn 100 ml avvises uavhengig av hvor mye væske de inneholder».

Det er viktig å informere om at en hver passasjer har krav på å få kontrollen gjort i et eget avlukke om man ønsker det. For at kontrollen skal foregå på mest mulig lempelig måte er det svært viktig for sikkerhetskontrollørene å få informasjon om behov eller helsetilstander som er relevante under sikkerhetskontroll, dette gir rom for å kunne legge til rette for en god kontroll samtidig som den reisendes behov blir hensyntatt og ivaretatt på best mulig måte. Med dette sagt, så beklager vi at du har forlatt sikkerhetskontrollen med disse følelsene, vi har tatt saken videre for oppfølgning og gjennomgang med de ansatte i henhold til prosedyrer og rutiner. Det har aldri vært i hensikt å få deg til å få deg til å føle ubehag eller at det du har med deg skulle vises til andre reisende. Her kan det virke som det har blitt misforståelser underveis, og vi ønsker å presisere at det har ikke blitt tenkt at du er en stakkars gammel tulling.

Vi ønsker at alle de reisene skal føle seg trygge og ha en god opplevelse i sikkerhetskontrollen og håper du får en god reise opplevelse ved neste anledning.

Med vennlig hilsen / Best regards
    Annie Jeanett, Avinor Kundesenter / Avinor Customer Service

Earl, kongenamundsen and Nordlands like this.
  14. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    36,148
    Bonuspoeng:
    183
    Men da kunne de vel be om at tannkremtuben skulle i pose om det var problemet.

Kan vel ikke være slik at en skal tømme alt utover for at de skal kunne sjekke at det ikke er noe i det som skulle tilsi at en skulle tømme alt utover. Dette vil jo i så fall gjelde all håndbagasje og ikke bare toalettsaker.

Så klarer ikke få grep på logikken i svaret her, men mistenker at det er pga at den er fraværende :(

15. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,071
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det faller på sin egen urimelighet, om det hadde vært en tannkremtube kunne de ikke visst det før en eventuell etterkontroll. Og selv om du hadde svart ja på at der var noe flytende i forkant er det jo som de skriver ditt ansvar å sortere det ut, og dermed helt unødvendig å tømme hele vesken i påsyn av andre.

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,138
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg først var i «kranglehumør» måtte jeg jo svare:

Selvsagt har de funnet på en begrunnelse!
    Dersom det var en tannkremtube i toalettmappen, hvordan kunne kontrolløren vite det da han kommanderte toalettmappen ut av sekken og beordret den åpen og eksponert på kontrollbåndet?

Earl, Sonictravel and turaga008 like this.
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,138
    Bonuspoeng:
    293
    Da ville Annie Janett ha slutt på det hele:

Hei

For å kunne få en oversikt over det som skal sendes gjennom i sikkerhetskontrollen så skal alt av flytende og elektronikk ut av håndbagasjen. Vår sikkerhetsleverandør Avarn er satt til å håndheve de til enhver tid gjeldende sikkerhetsbestemmelser ved lufthavnen. Arbeidet er styrt av instruksverk, og de som utfører arbeidet har gjennomgått både kurs og trening tilpasset oppgavene. Hovedoppgaven til en sikkerhetskontrollør er å forhindre at ulovlige gjenstander kommer inn på et sikkerhetsbegrenset området og/eller ombord et fly, det er derfor helt nødvendig å gjennomføre en kontroll. Vi beklager at dialogen og kommunikasjonen under kontrollen ikke har stått til forventningene og om det har vært noen uklarheter fra vår side i prosessen. Det er det som er flytende som må ut av håndbagasjen, og det er her det virker som det har blitt en misforståelse og det beklager vi.

Ønsker deg en fin dag videre.

Med vennlig hilsen / Best regards

Annie Jeanett, Avinor Kundesenter / Avinor Customer Service

18. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    "Sånn skal det jo ikke være" :eek:

Sep 14, 2025 ·
    Avinor beklager overfor Hilde Aasen, etter at hun måtte drikke av hundeskålen for å få sjekket inn hundeburet på Tromsø lufthavn.

Har hørt i ettertid at kontrolløren fikk sparken.
    Saken var visst at hvist hun skulle ha med hundeskål vannet i buret til hunden sin gjennom securety så kunne hun det visst hun drakk vannet selv direkte fra hunneskålen,for å vise at vannet var ok.
    Der sto hu med trynet å skåla og slurpet i seg vann fra,forran sjokkerte passasjerer.
    RedAm...siden det ikke lenger er 1975 så betaler vi ikke for nyheter men saken er godt dekket her...hvist noen fortsatt ønsker å støtte pressen.
    https://www.tb.no/hilde-matte-drikke-av-hundeskalen-et-klart-avvik-fra-vare-rutiner/s/5-76-2678900

Last edited: 16. des 2025
  19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,982
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor ikke bare helle ut vannet og fylle på nytt etter security?

indahla, chrt, NoLimit and 2 others like this.
  20. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Tja si det. idk. Kan hende det er en grunn.
    Men hu hadde mange reiser derifra før, og hu fylte alltid opp vann på toalettet som ligger før kontrollen uten issues.

Del denne siden