Kontakter i SAS

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Erlend, 07. jan 2016.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har rent EB-kort i tillegg til co-branded. Dette fordi jeg på enkelte småshady-destinasjoner må gi fra meg kortet i en litt "lengre" periode når de skal legge inn bonusnummer etc i bestillinger. Da forsvinner de gjerne i noen minutter inn på kontoret og da tenker jeg det er greit at kredittkortet mitt IKKE er med.. ;)

    Du får slikt kort ved å bestille det i EB-profilen på sas.no..
     
    Trety, Insomnia4u, Are and 1 other person like this.
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det er faktisk et veldig godt poeng, Jørgen.
    Om noen har hacket seg inn på innsjekksautomater, gater til fasttrack eller lounge, så er det ikke vanskelig å registrere kortnummer som ligger på magnetstripen.

    Men det kan jo virke som at SAS har sluttet å sende ut eget kort til dem som allerede har EB kredittkort.

    Kanskje de burde endre på dette, slik at alle får et "kort uten kredittkort". Vi lever tross alt i tider hvor det er ganske så strenge regler på håndtering av kredittkortdata. Og blir noen skimmet, og noen kan spore det tilbake til ett sted, kan stedet si farvel til å ta i mot betalinger med kredittkort i fremtiden. Pluss en kjempe bot og erstatningskrav for det kredittkortselskapet/ene har tapt.

    Just mine fem sent....
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det sendes kun ut på forespørsel. Jeg har et slikt men bruker det aldri.
    Kanskje jeg skal revurdere det. Jørgen har et godt poeng, selv om jeg ikke har opplevd at noen har tatt kortet vekk fra skranken i loungen har de notert nummer fra det (medlemsnummer håper jeg)..

    Trådstarter spør hvor han kan henvende seg. Det er nok verre å svare på. Jeg har bestilt kort til gutta, som bare har EBB og det har ikke kommet ennå, ventet halvt år tenker jeg. Tags kommer stort sett etter 3-15 dager så gjetter på at dette kjøres i batcher..
     
  4. Enhanced

    Enhanced Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Den ene gangen jeg prøvde (det begynner nok dog å bli et par år siden) så fungerte IKKE EB MC og EB Amex på kortleser for kølapp. Dette var på ankomstservice utland på Gardermoen (skulle rapportere savnet bagasje). Når det omsider ble min tur så nevnte jeg at det ikke fungerte til personen bak skranken - han kjente ikke til det da, men jeg vet ikke om de fikk ordnet det i ettertid.

    Så ja, du har for så vidt rett i antydningen om at et faktisk fysisk kort nok kan være kjekt en sjelden gang.
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det behøver ikke å være "lugubert" en gang før jeg misliker det. Det finnes kjeltringer overalt. Man må verne om sine kredittkortdetaljer. Blir man svindlet en gang er det en gang for mye.

    Og jo, det har skjedd noen ganger. Men jeg har alltid vært påpasselig med å si fra om at "kortet blir her" i sånne situasjoner.
     
    Blaa liker dette
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Litt off-topic, men jeg fikk en telefon fra AmEx i går. Viste seg at kortet mitt var forsøkt brukt et helt annet sted enn hvor jeg oppholdt meg. Uttak på 400, 600 og 1100 EUR. AmEx fattet umiddelbare mistanke og stoppet reservasjonen.

    Så nå er kortet mitt sperret og jeg håper bare at nytt er meg i hende før jeg skal se skyskiting i Rupholding til helga.

    Kudos til AmEx som tok kontakt med meg rundt 20:30 i går kveld.
     
    RoadKing liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Godt du blir berget. Samtidig, det er litt betenkelig hvilken oversikt de har.

    Jeg ble en gang oppringt fordi mitt EB Master ble trukket i London. Jeg reiste mye til London i perioden, så det var sånn sett ikke noe merkelig i det. Men MC folka lukta altså lunta på at akkurat denne transaksjonen var ugler i mosen.

    Jeg spurte hvordan de visste, men fikk ikke noe klart svar.

    Personvernet lider, i dagens digitaliserte verden...

    Hva er best/værst å ha et privatliv eller at CC er beskyttet mot misbruk...
     
    Blaa liker dette
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Innen finans og bank har det lenge vært automatiske programmer som hele tiden leter etter mistenkelige transaksjoner og unormaliteter. Ofte bruker disse programmene erfaring fra tidligere for å "lære seg" hva som er mistenkelig og så flagges dette slik at folk kan gå igjennom transaksjonene.

    Jeg for min del syns dette er helt greit og syns det er tryggere å bruke kortene når jeg vet at de passer på. Siden selskapene dekker alle tap på svindel så tror jeg også slike "roboter" er nødvendige for å holde gebyrene nede.

    Hvis man er bekymret over hvilken oversikt bankene har så må en bruke cash i stedet :)
     
    RoadKing liker dette
  9. Erlend

    Erlend Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Kjekt at det vart litt diskusjon her. Der er altså fleire enn meg som ser nytten med et enkelt, reint medlemskort.
    Ser at folk flest ikkje føler behov for et slikt, men eg vil altså ha det.
    Som en kuriositet må eg nevne at når eg bestiller bagtags ( som varer maks to turer til kina) tar dette bare ei veke å få. Smartpass tok kanskje 10 dager.
    Når eg prøver å bestille medlemskort får eg feilmelding, og som nevnt før klarer ikkje 05400 / diamond.no å få til noko fornuftig.
    Dette ERGRER meg...
     
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Litt ot. Hvor lenge må man vente på svar fra gull mailen? Fikk bekreftelses mail om at jeg kom til å få svar i løpet av dagen. Er nå på dag 5 uten et eneste svar.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Det er alt for lenge. Jeg har i regelen fått svar etter noen timer. Kan bare minnes en gang at det gikk over til neste dag. Men, jeg har såvidt jeg kan erindre sendt spørsmål på morgenen, arbeidsdag. Likevel, 5 dager er altfor mye. Da hadde jeg ringt eller brukt chatten.
     
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Innen en dag høres rimelig ut, noe man også burde forvente. En liten heads up om det kan ta lengre tid hadde vært greit.
    Chatten kunne dessverre ikke hjelpe. Blir nok en telefon.
    Takk for svar.
     
    RoadKing liker dette
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Sendte en henvendelse i går (fredag) formiddag. Fikk i dag et svar med beklagelse for sent svar, samt litt surmuling om at jeg burde ringt istedenfor. Han sa også at de hadde heftig backlog og at han jobbet overtid alene i dag for å prøve å ta det igjen.

    Var spørsmålet ditt vanskelig eller komplisert? Føler at det har en betydning...
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    #BAM #iKina

    Når du reiser til litt ukurrante destinasjoner i Asia er det helt klart mye som foregår, og smart å ta vare på kredittkortdetaljer.
     
    tommy777 liker dette
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Nja, som du ser det. Dreier seg om en navneendring. Burde være mulig å ordne.
     
  16. TDH

    TDH -

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Hei! Hva mailadressen til de med SAS gull? Den ligger sikkert her et eller annet sted, men har ikke tid til å lete :p
     
  17. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,559
    Likes mottatt:
    4,286
    Bonuspoeng:
    113
    [email protected]
     
    TDH liker dette
  18. Erlend

    Erlend Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Til informasjon fekk eg omsider det nye medlemsbeviset, to mnd etter at det gamle gikk ut. Denne gang med chip.
     
  19. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    De slår ikke GHA. Har ventet på Platinum-kort fra dem i over syv måneder nå. Purret etter fire uker og fikk svar at det tar minst seks uker å få det. De sa ikke noe om hvor mye det maks skulle ta...
     

Del denne siden