Krav om munnbind for alle som skal ut å fly

Tråd i 'Nyheter' startet av Avixlo, 13. mai 2020.

Tags:
  1. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Ser de legger seg på en strengere linje enn mange andre selskap i infoen de deler på facebook nå;

    Our only requirement is that it is an actual mask, which covers both nose and mouth. The face mask must be a mask – scarves or similar items are not accepted.

    Lufthansa sier dette:

    We kindly ask you to bring your own face mask and, for the sake of sustainability, we recommend a reusable cloth mask. Of course, you may use any type of face covering, such as simple disposable masks or even scarves.
     
  2. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Skal munnbind selges ved gate?
     
  3. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hva med skjerf? :rolleyes: :D
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    The face mask must be a mask – scarves or similar items are not accepted.
     
  5. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Blir svært spennende å se/høre om ombordstigningene på mandag...
     
    Xflipper liker dette
  6. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Altså ingen grunn til å betale en krone ekstra for Plus i denne perioden, det er like greit å reise bak i flyet da.
     
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer. Alt av fordeler pluss servering er borte. Full flex er heller ikke veldig relevant hvis det bare går et fly om dagen og neste dags fly er allerede fult. Kan sikkert risikere at 24-timers garantien som diamant heller ikke gjelder lengre.

    Ellers syns jeg det var rimelig håpløst å innføre munnbind med en dags varsel. Jeg er på reise nå og har retur i ettermiddag. Må bruke deler av arbeidsdagen til å ta drosje til et apotek....
     
  8. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    SAS innfører påbudet først fra mandag 18. mai. Fram til da er det IKKE påbud i følge SAS sin egen info...

    https://www.sas.no/safe-travel/

    Så om du skal returnere i ettermiddag, så skal det ikke vær nødvendig og "raide" apotek for å få tak i maske.
     
  9. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Ah min feil. Takk! Da er det ikke stress i dag og god tid å få tak i munnbind siden SAS har kansellert (og ikke rebooket) min nye tur i neste uke ;)
     
  10. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for godt saklig innlegg.
    EU og SAS sine regler/forslag har en dobbel effekt, både hindre smitte og ikke minst gi en følt trygghet til reisende. Sistnevnte er kanskje det viktigste for å får folk til å reise igjen.
    Så får vi se om reiserådene til UD endres i morgen, om de blir stående ut sommeren er det bare å avbestille alle reiser som jeg har i sommer :(
     
  11. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom en har med seg medbrakt mat og skal nyte det i løpet av turen - må man bytte til nytt munnbind etterpå?
     
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil anta at kravene om munnbind i liten grad handler om et ønske om / (en tro på at) folk ikke skal bli smittet selv, men et ønske om å hindre at folk smitter andre. I et visst tidsrom er munnbind ganske effektivt mot sistnevnte.

    Jeg synes mange av de tidligere "tekninske" og "faglige" innvendingene mot bruk av munnbind er underlige. Det kunne selvfølgelig vært en økt risiko for smitte ved feil bruk ( f.eks berøre munnbindet etter noen tids bruk) lekkasjer osv, for ikke å snakke om atferdsendringer pga "falsk trygghet" osv. Men nå som hyppig vask og spritvask er nokså godt innarbeidet, skal en selvfølgelig faktorere dette inn, og understreke at en må fortsette med dette OGSÅ når en bruker munnbind. For de som synes prisene er stive: Det er ikke noe problem å behandle sine egne munnbind slik at de kan brukes om igjen.
    RNA'et i viruspartiklene tåler riktignok >95 gr > 5 minutter, men hvis en legger et munnbind i ildfast form i stekeovnen ved, f.eks 75 gr en time, har en denaturert proteinene i viruskapselen og sannsynligvis "smeltet" fettmembranen i viruskapselen.
     
    Eddie47 liker dette
  13. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Denne modellen holder i det minste flaggermus ute. :D
     
    Stuttfeiten liker dette
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_20200514_194529.jpg Kan ein bruke EBD tags som munnbind? Berre sette strikk på kvart sitt øyra?
     
    Last edited: 14. mai 2020
    miura, Stuttfeiten, McBuljo and 22 others like this.
  15. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Dette føyer seg nok (dessverre) inn i rekken av tiltak i kategorien "la oss gjøre noe som viser at vi gjør noe", men som i beste fall har en svært begrenset effekt. All forskning viser at munnbind (og da snakker vi om kirurgiske og ikke hjemmelagde) kanskje kan bidra til å redusere smitte fra en som allerede er syk, men i liten/ingen grad beskytter en som ikke er smittet. Men siden andre flyselskaper innfører det, så føler vel SAS (og Norwegian) at de må gjøre det også - bare for å ikke bli kritisert for ikke å gjøre det når "alle andre" gjør det...
    Folkehelseinstituttet har vært eksemplariske i å fremheve det som faktisk virker og nedtonet det som "alle" tror virker. Munnbind er et eksempel. Antibac og desinfeksjon er et annet.
    Problemet med munnbind (og Antibac) er ikke at folk bruker dem. Det må de gjerne gjøre. Men det fører til at man (mer eller mindre ubevisst) føler seg mer trygg og ignorerer de andre viktige rådene som faktisk virker. Avstand, hoste/nyse i armkroken, vaske hender med såpe etc. Man blir mer uforsiktig rett og slett, noe som øker smitterisikoen fremfor å redusere den.
    Ellers støtter jeg forslaget om at man boarder de bakerste seterekkene først og så fremover, men da må man i det minst vente med å åpne boarding til flydørene er åpne. Senest sist uke opplevde jeg at hele piren var stapp full fordi man startet boarding på gate før flyet var klar til å ta imot passasjerer. Amatører.
     
    aasjane, Avixlo, RescueMe and 2 others like this.
  16. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som faktisk har fått varsel fra SAS om dette?
    Jeg har en tur booket med jobben på førstkommende tirsdag og har hverken fått SMS eller mail med info. Har jo fått det med meg via media, men hvis SAS aldri sender noe varsel selv så kan de vel ikke forvente at alle skal følge med i media...

    Må også si at det er irriterende at de eneste munnbindene jeg har funnet som er tilgjengelig for øyeblikket er 50 pakk til nesten 1000 kr på Apotek 1. Plutselig ble flyturen en del dyrere gitt... Men ser også at masker som er laget for oppussing er mye billigere på Clas Ohlson/Jernia/Maxbo (hvis de har de tilgjenglig da, det kan vel hende folk har hamstret), men vil anta SAS må godta sånne støvmasker også, en maske er vel en maske?
     
  17. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Står ikke noe om hvilke krav det er til masken ut over at det må være en maske (og ikke skjerf e.l.), så det bør de ikke kunne være kresne på. Ser jo for meg at boarding ville tatt halve dagen om man skulle kverulert på alle masketyper som nå dukker opp....

    Også enig i at det virker merkelig å ikke informere de reisende, men heller prioritere video og illustrasjoner for nettsider og sosiale medier. Tydelig at markedsavdelingen fronter dette, det er jo viktig å vise handlekraft må vite!
     
    Earl liker dette
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er sånn jeg tenker også, maske må vel være maske. Tviler også på om gate crew eller kabinpersonalet har veldig mye kunnskap om hva slags masker som er hva slags type... en maske som skal hindre at man puster inn gass/støv under oppussing må vel også gi beskyttende effekt mot andre ting i luften.

    Ser at Jernia har tilgjengelig for bestilling på nett og hente i butikk 1 time etter bestilling, så da blir det nok den løsningen tenker jeg... Jernia er 5 min gåtur unna, mens nærmeste apotek som hadde tilgjenglig ifølge oversikten på nett er mye lengre unna så da går jeg for den raskeste løsningen så har jeg ihvertfall en maske eller to i hus før helgen og slipper å bruke hele helgen på å lete...

    Så skal det bli spennende å se om man får noe varsel fra SAS. Kommer kanskje sammen med den SMSen de sender ut ett par timer før avgang med "Flight info", det vil vel de fleste mene er lovlig sent i så fall :confused:
     
  19. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Blir lite trivelig å fly innenriks på ferie med ungene i sommer hvis det fortsatt er krav om munnbind med SAS og Norwegian. Tror vi går for en destinasjon som Widerøe flyr til...
     
    Xflipper liker dette
  20. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Avixlo liker dette
  21. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
  22. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Disse maskene gjør jo det motsatte av de som det er ønskelig at man bruker.
    De "vanlige" maskene vi ser fra Asia osv er jo beregnet for å hindre at du puster ut masse partikler med gufs. Disse støvmaskene er jo beregnet for å unngå at du puster inn gufs, og sender gladlig alle dine sykdommer i full fart ut via ventilen når du puster ut.

    Eneste riktige løsning vil jo i utgangspunktet være at alle får utdelt maske ved boarding, ellers blir det aldri en god løsning.

    Kan jo dra parallellen til at det forventes at man går med klær på flyet lenger opp i tråden her. Ja det er klart man forventer det, men det er jaggu de som går med singlet og sandaler uten sokker også.. Det er jo ikke akkurat noe man ønsker å sitte klint opptil...
     
    Maggie and ArthurDent like this.

Del denne siden