Krav om munnbind for alle som skal ut å fly

Tråd i 'Nyheter' startet av Avixlo, 13. mai 2020.

Tags:
  1. Medulla

    Medulla Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Mandag 31. august er angivelig siste dag med obligatorisk munnbind. Er det kommet noe oppdatert offisiell informasjon fra SAS om forlengelse? Eller skal man bare anta at det forlenges?
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir nok helt sikkert forlenget.
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    5,744
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.sas.no/safe-travel/ nevner ikke lenger noe utløpsdato for kravet om munnbind, så vil anta det allerede er utvidet på "ubestemt tid"?
     
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man har reist med et fly som har hatt smitte ombord, får man da beskjed om det i ettertid? Eller må man selv drive å sjekke den nettsiden om smitte på fly
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet det ikke med sikkerhet, men all den stund flyselskapene sitter med all info ville jeg blitt svært forbauset om så ikke var tilfelle.
    Når jeg besøker min gamle mor blir jeg avkrevd kontaktinfo av sykehjemmet. De kontakter meg ved behov, jeg trenger ikke ringe dem.
     
    October liker dette
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du får beskjed, men bare viss du har vært i "nærkontakt" med den smittede. Med andre ord at du har sittet i nærheten av han/henne. To av mine kolleger har opplevd dette og det ene flyet var jeg også på, men da satt jeg langt unna den smittede (og fikk da ikke beskjed selv).
     
    Avixlo and Xflipper like this.
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Munnbind fra apoteket koster nå ca. 8 kroner stykk ved 50-pack.

    Ser at de rimeligste Type I på markedet, koster 6 NOK/stk. Personlig spanderer jeg 2 kroner ekstra for Type II, selv om begge er godkjente og fine for daglig bruk.

    https://legemiddelverket.no/medisin...ette-trenger-du-a-vite-om-medisinske-munnbind
     
    Kristian and Xflipper like this.
  8. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Nå kom det (endelig) påbud på Gardermoen
     
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Vel og merke "...når det ikke er mulig å holde en meter avstand til medreisende".
     
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Endret tittel så den ble mer inkluderende. Som nevnt så er det innført munnbindkrav på Oslo Lufthavn https://flysmart24.no/2020/10/01/straks-innforer-pabud-om-munnbind-pa-gardermoen/

    NRK
     
    Xflipper and Edvard like this.
  11. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir en jækla av og på spill. I utgangspunktet er det da bedre å bare ha den på. Sånn gjør jeg det. Disse norske særregler som la enhver person bedømme selv hva som er en meter er bare grusomt. Vi har gått forbi "frivilligheten" i mange ting. Hadden en oppblomstring i Møre og Romsdal fordi folk flest antageligvis er hjerneamputerte...
     
  12. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Morn du!
    Synes det er helt greit man kan gå uten maske på en nesten tom terminal, tror for øvrig ikke munnbind hjelper mot hjerneamputasjon.
    Ali Kaffe, kurerer gruff?
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ei t-skjorte hvor det står "husk 1 meters regelen, hvis du står så nærme at jeg kan slå deg, da står du for nærme" :cool:
     
    Avixlo liker dette
  14. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig syntes jeg det burde vært påbud om munnbind innenfor dørene på samtlige norske flyplasser så lenge man går eller står. Det er praksisen i ganske mange andre land.

    Har jevnlig vært innom Gardermoen de siste månedene, og syntes det er bra tett med folk som går i avgangshallen. Enda tettere er det ved bagasjebåndene rundt omkring i vårt land, hvor man grunnet plassproblematikk ved mange flyplasser står svært tett. Enda dummere syntes jeg det blir når folk kommer inn ved bagasjebåndene for å møte folk, at det ikke er forbudt - eller i det minste oppfordret til at man ikke gjør - skjønner jeg ingenting av.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke komme inn og møte folk ved bagasjebåndene på OSL. Hvis det skjer er så er det enten voksne som ledsager barn/trenger assistanse eller folk som bevisst går inn trass i forbudet.
     
  16. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det ikke OSL jeg tenkte på. Det er veldig mange flyplasser i landet hvor det er åpent inn til bagasjebånd, og hvor det konsekvent står folk å venter (f.eks. TRD, BOO og TOS).

    Det er vel fåtallet av flyplasser (OSL, BGO, SVG og sikkert et par til jeg ikke husker) som faktisk har bagasjebånd lukket for andre enn ankommende pax.
     
    Avixlo liker dette
  17. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg håper faktisk at bagasjebåndene på TRF og TOS i framtiden kan bli lukket sånn som ved OSL
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Funnet på Kiwi, ca. 35 kroner for 10 stk. type IIR.

    Stoler mer på innkjøpsrutinene til NorgesGruppen, enn en vilkårlig ukjent nettside.

    [​IMG]
     
    Spielhaug liker dette
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ikke mulig på OSL, men i AES smetter folk seg forbi når folk går ut... veldig irreterende før Corona, men usedvanlig unødvendig nå.
     
  20. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Skal snart ut og fly igjen, og trenger input på munnbind som funker for folk med skjegg.
     
    Jorge liker dette

Del denne siden