Kun kald mat på langdistanse?! (SAS Go)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Star Flyer, 28. juni 2015.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk. Jeg trodde ikke det var mulig å gjøre langdistanse-økonomi hos SAS noe særlig kjipere, men det har de altså klart.
     
    OttoL liker dette
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Her kommer et lite regnestykke på en søndag morgen (en god start på dagen) - men alt må tas med noen solide klyper humbugpulver. Enhver økonom vet at det er mulig å komme fram til en hvilken som helst konklusjon ved å endre litt på parametrene i analysen.

    Uansett - la oss tøyse litt med tall, og la oss begrense analysen til variable inntekter og kostnader for økonomiproduktet til SAS (husk at alle faste kostnader knyttet til en flytur, gitt at den gjennomføres (drivstoff, lønninger, kapitalkostnader for flyet osv.), vil være uten betydning for det endelige resultatet).

    Anta at det i gjennomsnitt er 186 seter i eco på en interkontinental flytur (det er eksempelvis hhv. 178 og 195 seter i de to versjonene SAS bruker av A330-300 (333) fra Oslo til New York). Med en kabinfaktor på 0,7 blir det 0,7x186 = 130 solgte seter per tur. La oss forsiktig anta at prisen i gjennomsnitt er 5000. Det gir 650 000 i salgsinntekter.

    Men nå er det på tide å se nærmere på det som virkelig er gøy, og som hele denne tråden egentlig handler om; nemlig kostnadene. La oss tenke oss en mutert krysning av glade og lystige bonusfeberentusiaster på tur, med mål om å tømme alle beholdninger av mat og drikke ombord. Rett og slett en gjennomsnittspassasjer som tyller innpå to ekstra brus (utover den som SAS allerede spanderer), gulper i seg fire enheter vin/øl/konjakkbailygin, og som attpåtil får servert varm mat. Et slikt ete- og drikkegilde er selvsagt ikke for pyser, og ikke alle på en slik flight vil klare stå løpet ut. Eksempelvis vil jeg for egen del måtte påregne å overta det meste av provianten fra hele jentejuntaen i reisefølget.

    Hva betyr så alt dette i økte kostnader? Antakeligvis vil fire enheter vin/øl koste omtrent 50 kroner, to enheter brus 20 kroner, mens ekstrakostnaden for varm kun (istedet for kalkun) kanskje er på 30 kroner. Tilsammen 100 kroner per passasjer. Det utgjør 2% av inntektene, eller
    13 000 per tur. Så hva lønner seg for SAS? Hvis dagens Onkel Skrue modell beholdes, er den lønnsom hvis maksimalt to passasjerer per tur bestemmer seg for å velge et annet selskap (noe som reduserer inntektene med 10 000), men dersom tre eller flere velger noen andre, er sparestrategien ulønnsom (inntektene vil da synke med 15 000 eller mer).

    Når det er sagt, vil denne analysen trolig være alt for enkel. Eksempelvis tror jeg avveiningen av hvilket selskap som skal velges først og fremst er noe eksisterende SAS-kunder bedriver. Nye reisende vil, under ellers like vilkår, neppe i det hele tatt vurdere et selskap som tilbyr et åpenbart dårligere ombordprodukt enn konkurrentene. Og når det gjelder gjenkjøp er det også snakk om hva passasjerene husker etter en flytur - det er neppe om billetten kostet 5000 eller 5100, men snarere opplevelsen fra selve turen. Knølen gjerrigknark oppførsel er sjelden særlig sjarmerende, og trigger neppe ønsket om gjentatte erfaringer.

    Hadde jeg hatt aksjer i SAS ville jeg solgt de nå.
     
    Kjakan, Dash and Larata like this.
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde vært veldig interessant å få et svar fra SAS på hva de tenker om det Robert H skriver over.
     
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Vet sannelig ikke. SAS har jo slitt kraftig noen år, men jeg har et inntrykk av at de er på rett vei, bare de får skjerpet seg litt i Go. Det skal så lite til. Også er det selvsagt slik at selskapets ansatte må erkjenne at det er nye tider, og ikke bruke fagforeningsmakten i utide. jeg er sterk tilhenger av ordnede forhold i arbeidslivet, men det skal jo ikke så mye til, å se at fagforeninger som ikke tar de nye tidene inn over seg, men som tviholder på gamle dagers privilegier, er i stand til å ødelegge selskap som ellers kunne hatt livets rett.
     
    Dash liker dette
  5. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville ikke solgt dem nå, tror jeg da. SAS Go må skjerpes litt dog
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jøsses, så bra!
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Uten å være for belærende :eek: er det et par punkter du nok bommer på.
    Jeg tviler vel på at SAS selger t/r New York for 10 000 kr i Go? Når du sier 5000 tenkte du kanskje tur/retur? Det gir i så fall bare halvdelen av inntekten du setter opp.
    De største kostnadene SAS har for å operere flighten vil alltid være:
    • Avskriving på flyet (dvs flyets kostnad) ev leie hvis det er innleid
    • Fuel
    • Personale
    I forhold til det blir ombordcateringen for peanuts å regne.
    Du kan regne med at en boks med brus koster dem kr 2,50. Det samme for øl.
    Hadde de gått over til å servere drinker fra store flasker ville det være langt billigere enn å servere småflasker. En flaske gin/vodka/rom/baileys koster taxfritt inn godt under 100 kr. Så ut fra det skulle man tro at kostnaden for SAS ved å dele ut gratis ikke skulle være så stor. På den andre siden tjener de jo noen penger på å selge det. Så kan man holde dette opp mot folks valg når de ser på totaliteten av den pakka SAS selger. Hvis belegget går ned fra 80% til 70% på grunn av dette (joda, dette kan nok ikke måles, men når vi nå en gang skal leke med teorier.....) ville det nok vært billigere for SAS å gi det bort gratis.
     
  8. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp - du har helt rett. Regnefeilen er på min kappe - kostnadsøkningen jeg anslo var for en strekning, mens den anslåtte billettprisen var for tur/retur. Samtidig tok jeg kanskje for hardt i med tanke på kostnadsøkningen, slik du også påpeker, slik at utfallet av regnestykket likevel blir omtrent det samme.

    Som nevnt i det forrige innlegget "alt må tas med noen solide klyper humbugpulver. Enhver økonom vet at det er mulig å komme fram til en hvilken som helst konklusjon ved å endre litt på parametrene i analysen" - og jaggu fikk jeg ikke bruk for det forbeholdet med en gang (*kremt, kremt* :oops:)

    Som andre også påpeker - det skal så lite til for at produktet i GO på langdistanse nå skal bli skikkelig bra, og det hadde vært så inderlig gøy om SAS fikk det til, men dessverre tror jeg det eneste vi kan forvente er mer vingling i tåkeheimen og full forvirring i ledelsen om hvilket produkt de egentlig vil selge.
     
  9. nicolai-oslo

    nicolai-oslo Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Sas sitt harde produkt er blant det beste som finnes over Atlanteren og så roter de bort hele opplevelsen med dette håpløse spareregimet sitt. DY så betaler man for mat/drikke pakke og da får man varm mat samt vin inkludert. Der kan du da hvertfall velge om du vil ha mat (varm) eller ikke.

    Som Robert H sier. Gi oss et varmt måltid, mat for maten tidligere har vært generelt bra og gi gratis drikke både vin og brus så er dere oppe sammen med LH og Swiss når det kommer til service og produkt. Men nå fremstår Sas som billigere og kjipere en DY.

    Skjønner det ikke.

    N
     
    Robert H liker dette

Del denne siden