Leiebil i USA

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Blaa, 09. juni 2017.

  1. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Det skal stå en Hertz-representant med en iPad ved tavla som kan hjelpe deg med dette.

    Jeg tror dessverre dette er forbeholdt utvalgte flyplasser i USA og Canada.
     
    RoadKing liker dette
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hm..

    Jeg har booket Cadillac XT5 (or similar) hos Sixt på Manhattan 10 dager nå i sommer. Er Platinum men har aldri brukt Sixt før. Blir spennende å se om de kan oppgradere den. HSE hadde vært fett!
     
    Last edited: 28. juni 2019
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Vær litt "på" men høffelig når du kommer til konsulent for papirarbeidet. Og si klart ut at du er Platinum og " forventer" tilbud om oppgradering av bestillingen i forhold til bilklasse. Det har hjulpet meg hos Sixt før. Om de foreslår oppgradering mot betaling er det lov å spørre om hva de kan gi deg av gratis oppgradering. Gikk fra medium til stor Volvo selv, med Jaguar Pace som alternativ til Volvoen på oppgraderingen på siste leieforhold i Miami.
     
    indahla liker dette
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Støttes! Akkurat samme strategi jeg bruker.
    Først bruker de å nevne penger for en gitt bil, så spør jeg etter hva som er gratis for deretter å si at det er da liten forskjell mellom den gratis og den for penger til at de kan kreve sååå mye....
     
    indahla liker dette
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Fortsetter like greit på denne tråden med en opplevelse jeg hadde i går.
    Vi satser på USA-tur i november (Florida) og sjekket alamo som vi har pleid å bruke. Tidligere fikk nordmenn mye inkludert hos alamo, men spørsmålet om statsborgerskap/bosatt i er nå borte. Så alt det man fikk kastet inn ekstra er ikke der.

    $675 for en minivan 7-seter i 12 dager, med forhåndsbetaling. Hvis man er Alamo insider får man den samme prisen med pay later, og da kan man også kansellere gratis, så det anbefales.

    En liten ting: Hvis man ser på deres liste med kampanjer har de en kampanje for deg som booker tidlig. Følger du linken der så blir leiebilen dyrere!

    Samme bil på Alamo.no havner på over 17.000 norske kroner.. Her er det noe riv ruskende galt. Man får riktignok med noe ekstra dekning ser det ut til, men alikevel..

    Avis så ut til å havne midt mellom med ca 12.000 for en 7-seter.
    Hertz ligger på ca 12.000
    Budget ca 10.000

    Så konklusjonen for min del er at i Florida ser Alamo ut til å fortsatt være billigst med god margin.
     
    Maggie liker dette
  6. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Booker du direkte på firmaene sine nettsider eller bruker du tredjepart?
     
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Booker vanligvis direkte. Tror jeg kun har brukt en tredjepart én gang i Barcelona.

    Det eneste jeg booker mye via tredjepart er hotell, da hotels.com både er en utmerket søkemotor og har et bra bonusprogram. Hilton og Nordic Choice booker jeg direkte for stamkundefordeler.
     
    Pyro liker dette
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Normalt sett er det slik at man i USA som statsborger bruker sin egen bilforsikring (ansvar) og dermed slipper du å kjøpe denne forsikringen. Som nordmann gjelder ikke din forsikring fra Norge (den følger kjøretøy ikke sjåfør). Kan hende det er det som Alamo tar seg sykt godt betalt for og du har ikke lov til å kjøre der borte uten ansvarsforsikring.
     
  9. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det høres dyrt ut. Enig i at det ofte er gode dealer direkte hos selskapene, men av og til kan rentalcars.com også gi bra pris.

    Eksempel på Dodge Grand Caravan 7-seter i 12 dager i November fra Orlando er kr. 5882,- med alle forsikringer og unlimited milage - som er mer riktig pris på minivans i Florida (med Sixt som leverandør):
    https://www.rentalcars.com/SearchResults.do?country=United+States&doYear=2021&doFiltering=false&exSuppliers=&fromLocChoose=true&filterTo=1000&dropLocationName=&ftsType=C&ftsLocationSearch=-1&dropFtsSearch=G&doDay=22&searchType=longlatsearch&filterFrom=0&puMonth=11&dropFtsInput=MCO&dropCountry=United+States&puDay=10&dropFtsLocationSearch=-1&puHour=10&dropFtsEntry=24&enabler=&distance=10&reducedCategory=carriers&ftsEntry=24&city=Orlando&driverage=on&filterName=CarCategorisationSupplierFilter&dropCity=Orlando&dropFtsType=C&ftsAutocomplete=Orlando+International+Airport+(MCO),+Orlando,+United+States&driversAge=30&dropFtsAutocomplete=Orlando+International+Airport+(MCO),+Orlando,+United+States&dropFtsLocationName=Orlando+International+Airport&dropCountryCode=us&countryCode=us&doMinute=00&advSearch=&filterAdditionalInfo=&puYear=2021&locationName=Orlando+International+Airport&puMinute=00&ftsInput=MCO&coordinates=28.4313,-81.3084&dropLocation=-1&doHour=10&dropCoordinates=28.4313,-81.3084&ftsLocationName=Orlando+International+Airport&ftsSearch=G&location=-1&doMonth=11&filterCoordinates=28.431795,-81.308303:28.429795,-81.308303
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Samme søk for MIA, var 7589 med Sixt hos Rentalcars. Så MIA er tydligvis mye dyrere
     
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Helvete, må man nå begynne å tegne forsikring i tillegg hvis det ikke er spesifikt inkludert?

    Ser ut til at Amex Elite inkluderer CDW, LDW, TP, SLI, og PA
    https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/reiseforsikring/sas-elite.pdf

    Hadde vært greit å ha en A4-side av amex som bekrefter at man har forsikring
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    5,744
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at Amex kun inkluderer "supplemental liability", som nok krever at du har en grunnforsikring i bunnen. Jeg ville holdt meg til norske salgskanaler for leiebil i USA for å sikre at alle obligatoriske forsikringer er inkludert.
     
    Jeanette liker dette
  13. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Enig. Leiebil i USA bør du alltid bestille via en norsk side da er alle nødvendige forsikringer inkludert. Rentalcars og Autoeurope er seriøse sider som ofte ligger bra på pris. Syntes kr 7589 høres i overkanten ut i November som er lavsesong så det er nok stor mulighet for at prisene kan falle utover året (de går opp og ned etter tilbud og etterspørsel). Booker du en bil nå kan du følge med utover året og bare avbestille og booke på nytt om det dukker opp en bedre deal.

    Ellers ville jeg pesonlig aldri booket en minivan, de har veldig lite bagasjerom. Legg på en tusenlapp eller to og unn deg en 7 seters Ford Expedition eller en Chevy Suburban. Mye kulere biler det:)
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Finn.no som søkemotor er også et bra alternativ. Alle de alternativene de kommer opp med er ink nødvendige forsikringer.
     
    Maggie liker dette
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg sjekker Alamo om hva jeg kan kjøpe, så er det eneste jeg kan kjøpe som ligner på forsikring Personal Accident Insurance / Personal Effects Coverage, som altså dekker meg (kasko). Det er ikke mulig å kjøpe ansvarsforsikring.

    Men ingen steder står det spesifikt at ansvarsforsikring er inkludert på denne leien.

    For ordens skyld står det på alamo.no heller ingen om at forsikring er inkludert, bare "Collision Damage Waiver Full"

    Blir jo gal av dette..

    Det kan se ut til at Florida krever at bileier (leiebilfirmaet) har en minimum ansvarsforsikring inkludert.
     
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    7-seter minivan er helt greit når vi er 4 voksne :)

    Vi har vært 6 stykker i en 8-seters Toyota Sienna, som jeg ga kallenavnet Sienna of the Seas, da den føltes så stor som et cruiseskip

    En gang vi skulle dra på cruise ble vi "oppgradert" til en Mustang cabriolet.. DET var trangt for 2 voksne og kofferter!
     
  17. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Litt offtopic, men dette fikk meg til å le høyt fordi jeg ble minnet på en tur til Florida. Vi leide en Mustang cabriolet uten å tenke særlig på størrelse, og endte opp med å farte rundt i den i en uke med 5 voksne + bagasje. Det gikk an det, men hadde nok ikke gjort det igjen :p
    Det var også først når vi plukket opp femtemann at vi oppdaget at bilen kun har fire setebelter :oops:
     
    Jeanette liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes det var trangt med 2 personer og bagasje.. 5 voksne går jo ikke! :D
     
    Jeanette and steve0 like this.
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Fant dette fra cruiset ut fra Orlando. Jadda.. :)

    Vi fikk en del latter og peking på veien. Vi var 2 voksne og hadde 3 store kofferter og 2 håndbagasjer. Var ikke plass til å lukke taket.

    DSC_2416.JPG
     
    Pyro, Maggie, jgroneng and 1 other person like this.
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mailet Alamo om bookingen min og forsikring, de bekreftet at det er ingen forsikring. Spørsmålet mitt om det ikke er slik i Florida at utleier må ha forsikring hoppet de glatt over..

    Da kommer jeg til å sjekke andre alternativer og så har Alamo mistet meg som kunde. Synd, for vi har brukt de mye i USA. Kanskje hvis jeg finner via finn.no eller en annen tjeneste og de tilbyr Alamo.

    En annen caveat, når bilformidlingstjenestene sier forsikring er inkludert, er det deres egen eller leiebilfirmaet sitt?
     

Del denne siden