Siste etappe gikk helt greit for seg. SAS har ikke innført softblock, så vi hadde sete 4E og 4F i den halvt år gamle A320 neo tilbake til Oslo. Men ingen tok sete 4D, så litt oppe i luften innførte vi softblock for 4D, og kunne strekke ut bena litt. SAS sin presentasjon av maten er ganske dårlig, og bestikket knakk mens jeg skulle spise, men maten smakte helt utmerket synes jeg. Vel tilbake med bena på norsk grunn kjøpte jeg inn fire flasker Malbec rødvin fra Mendoza. Chile var et helt utmerket land å feriere i, men skal tro om ikke Argentina er enda finere som jeg besøkte i desember 2023.
9 flyvninger for å oppleve Torres del Paine. Var det verdt det? Litt blandete følelser omkring det. I løpet av 15 dager ferie ble cirka 40 timer tilbragt inne i flyskrog. 3 døgn og åtte timer ble brukt på reise inklusive transport til og fra flyplassene og opphold på flyplassene. 35400 km reise med fly er ganske langt, når jordas omkrets er 40075 km. Jeg synes ikke det er så veldig gøy å fly selv om business gjør det mye mindre ubehagelig. Men reisen var verdt det når jeg tenker på utsikten til Cuernos del Paine som jeg synes er verdens vakreste fjell. Kanskje kommer jeg tilbake, men ikke før jeg blir pensjonist og kan bruke minst 2-3 måneder for å utforske Patagonia fra nord til sør både i Chile og Argentina. Kyststripen i Chile har jeg jo ennå ikke sett.
Takk for turen! Kjenner jeg savner Sør-Amerika nå. Har kun vært i den argentinske Patigonia, men skulle gjerne sett Chile siden også!