LHR-SFO British Airways B777 F

Tråd i 'Reisebrev' startet av Herlov, 27. aug 2016.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse San Francisco #2.

    Et par perler var det imidertid der, og disse fant jeg. Et lite innendørs maritimt musem og et stort utendørs maritimt museum ved navn Hyde Street Pier i regi av National Parks. Moro for liten og stor! Passasjer- og bilbåten Eureka, en taubåt, et par fraktbåter fra tidlig 1900-tall var høydepunktene. Jeg rakk også en tur innom en fotoutstilling med maritimt tema på «Maritime Museum» litt lenger borte i gata.

    2016-08-27 12.31.51.jpg

    2016-08-27 12.39.19.jpg

    2016-08-27 12.41.36.jpg

    2016-08-27 12.34.25.jpg

    2016-08-27 13.03.15.jpg

    2016-08-27 13.04.02.jpg

    2016-08-27 13.07.23.jpg

    2016-08-27 13.18.29.jpg

    2016-08-27 13.22.09.jpg

    Fra Fishermans Wharf tok jeg Leavenworth street opp til Lombard street i bydelen Russian Hill, hvor den berømte, snirklete veien befinner seg. Satan, så mye turister. Selvsagt en kø av kinesere, arabere og indiere som skulle kjøre ned. På Columbus Café nede i gata tok jeg en kjapp pastrami-sandwich til sen lunsj.

    2016-08-27 13.49.00.jpg

    2016-08-27 13.54.41.jpg

    2016-08-27 14.15.08.jpg

    Jeg gikk så hele Columbus Avenue gjennom bydelen North Beach tilbake til Financial District, hvor jeg surret litt rundt, stakk en tur innom en lokal kirke, innom Target for å kjøpe litt snop, innom Macy’s og et par andre butikker for å se om det var noen gode tilbud.

    2016-08-27 14.39.08.jpg

    2016-08-27 14.40.31.jpg

    Kvelden kom og til middag skulle jeg benytte meg at det generøse tipset jeg hadde fått av @view tidligere. Jeg gikk tilbake til The Ferry Building for å teste burgerne på Gott’s Roadside! Ikke noe dumt tips, der altså. Veldig bra burger. Jeg vurderte pommes frites med hvitløksmør og persille, men hadde ikke samvittighet til å rulle pommes friten i smør etter en runde i frityren. Disse amerikanerne skal jo oftere og oftere ha navn når de tar bestilling. Gud vet hvorfor, men det er sikkert en eller annen konsept- eller markedsfyr som har funnet ut at det er «personlig». Navnet Jørgen funker ikke så bra her borte. Jeg har derfor tatt navnet «Joe» når jeg er i USA. Full trøkk i lokalet, selvsagt og ca. 15 minutter ventetid på maten. Jeg fant meg en plass ved bardisken foran det åpne kjøkkenet.

    2016-08-27 19.14.17.jpg

    2016-08-27 19.38.20.jpg

    2016-08-27 20.17.22.jpg

    2016-08-27 20.38.06.jpg
     
    geddi, Kristian, LineE and 9 others like this.
  2. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Ser da ut som en fin dag selv om været ikke var helt supert :) Greit å vite at man må bestille Alcatraz noen uker på forhånd på forhånd selv om det var synd du ikke fikk kommet deg dit...
     
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    San Francisco #3

    Dag tre startet dagen med en treningsøkt. Jeg hadde ikke helt bestemt meg, men tenkte å jogge oppover havnepromenaden mot Golden Gate Bridge og kanskje snu rundt Fort Mason eller Marina Green og vende tilbake. Etter hvert som jeg kom et stykke av gårde og så hvor godt det var tilrettelagt for gående, joggende og syklende langs vannet hele veien, ble det mer og mer fristende å ta turen helt opp til Golden Gate. Og slik ble det. Jeg følte meg i god form og jogget over brua og tilbake. Masse folk, selvsagt, og det gir en helt spesiell følelse å stå langt ute på brua og se byen mot øst. Selvfølgelig hadde jeg ikke med meg mobiltelefonen på joggeturen og tok derfor ikke bilder. Litt irriterende først, men det fikk meg til å tenke på en artikkel med flere fotografer jeg hadde lest på flyet på turen over. En av fotografene påpekte at noen ganger blir folk så opptatt av å ta bilder for ettertiden at man glemmer å være der i øyeblikket og nyte opplevelsen. True that.

    På veien tilbake jogget jeg gjennom Chrissy Field, en gammel flyplass, som er nedlagt for lenge siden og omgjort til en fantastisk park med tilhørende strand. Tilbake på hotellet hadde det gått 2+ timer, og jeg var helt mørbanka i beina etter å ha løpt på asfalt/betong nesten hele veien. Det var så vidt jeg klarte å karre meg helt fram … På vei tilbake hadde det også blitt betydelig tettere med folk og fe på promenaden, så jeg løp nærmest sikk-sakk den siste strekka. Men en herlig tur var det.

    Etter å ha fått meg en dusj og slikket sårene kom jeg meg over til The Ferry Building for en roastbiff-sandwich til frokost på The American Eatery. Rikelig med kjøtt, som vanlig. Typ 5 cm. Den tilhørende aiolien var slett ikke feil.

    2016-08-28 12.47.33.jpg

    Jeg stablet meg oppover Market street mot rådhuset. Når jeg sier stablet, så overdriver jeg faktisk ikke. Etter den famøse joggeturen over Golden Gate var jeg helt ødelagt i beina og gikk som om jeg hadde en kjepp langt opp i rumpa. Et par ødelagte bein er imidlertid ikke nok til å bli sittende og sture inn på hotellrommet, så jeg tok tiden til hjelp.

    2016-08-28 13.02.41.jpg

    2016-08-28 13.11.08.jpg

    2016-08-28 13.16.13.jpg

    2016-08-28 13.28.07.jpg

    2016-08-28 13.50.16.jpg

    I området rundt rådhuset fant jeg også noen av de kulturelle institusjonene som San Fran har å by på. Operahuset, symfonihallen og teateret lå vegg i vegg. I dette området som kalles Civic Centre pga. masse føderale og lokale administrasjonsbygninger var imidlertid strøket blitt litt mer hum-hum. Uteliggere overalt.

    2016-08-28 14.01.44.jpg

    2016-08-28 14.10.29.jpg

    2016-08-28 14.12.48.jpg

    Dette var intet blivende sted, så jeg satte kursen mot Grace Cathedral, som skulle vise seg å ligge omtrent på toppen av hele byen. San Francisco er jo kjent for bakkene og noen av gatene er faktisk så bratte at man har trapper i stedet for fortau. Det gir jo en del karakter til byen, men med de beina orka jeg ikke å klarte altfor mange høydemeter, så det ble en «no go» på Grace Catheral. I stedet stakk jeg tilbake til Union Square og så litt på folkelivet før jeg tok ettermiddagsmat på Super Duper Burgers, ytterligere et av @view sine tips. Jeg gikk for en kyllingsandwich. Kyllingfilet med salat, tomat og en sterk «hjemmelaget» majones. Jævlig digg, faktisk.

    2016-08-28 16.01.37.jpg

    Selvsagt var alt organisk eller frittgående. Helst begge deler. Som det meste på disse traktene. Du skal lete langt om lenge i San Francisco før du finner noe industrielt alt opp. På hjemveien måtte jeg på ny innom Target for å fylle opp kofferten med det beste amerikanerne har å tilby når det gjelder snop. Her gjelder det ikke å være beskjeden.

    2016-08-29 11.28.50.jpg

    Etter litt avslapning på hotellrommet tok jeg på kvelden turen tilbake til Columbus Street for å sjekke nattlivet og se om jeg ikke kunne finne et passende sted for litt middagsbit. I følge det store internett skulle Tony’s pizza være vanvittig bra. Det var det naturligvis ekstremt mange andre som hadde fått med seg også, og køen stod ut døra på fortauet. Håpløst. Jentene i døra anbefalte et par andre bra steder i nabolaget, og jeg havnet på Pantarei i krysset Columbus/Stockton/Green. (pantareirestaurant.com). Valget falt på «Tre paste», som var tre ulike pastaretter på én tallerken. Ravioli, gnocci og penne i forskjellige sauser. Så fikk jeg testet litt forskjellig. Godt! Mye folk og god stemning i North Beach denne kvelden. Restauranter, barer, strippeklubber, pianobarer, og det meste på rekke og rad. Noe for enhver sjel.

    2016-08-28 20.37.36.jpg

    2016-08-28 20.16.10.jpg
     
    Last edited: 30. aug 2016
    geddi, Kristian, Aussie74 and 14 others like this.
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    San Francisco #4

    Britene skulle ta meg hjem fra vestkysten, denne gang i Club World. Etter en tidlig morgen og en halvdags økt for å holde tritt med kontoret hjemme tok jeg BART tilbake til SFO. Allerede før jeg våknet hadde jeg fått beskjed om at jeg kunne beregne et par timers forsinkelse og mistet forbindelse hjem til Gardermoen.

    2016-08-29 12.31.22.jpg

    2016-08-29 12.38.04.jpg

    Etter litt over to dager i San Francisco føltes det som om jeg bare hadde pirket i overflaten i denne flotte og minneverdige byen. Severdighetene står i kø, og det er utrolig mye å se, gjøre og spise. Til tross for sin unge alder har byen masse historie, særegenheter og sjarm. Byen sniker seg nok inn på min topp tre-liste i USA sammen med østlendingene New York og Boston, og jeg kan uten tvil varmt anbefale et besøk. Jeg må nok returnere innen rimelig tid. Om ikke annet for å se innsiden av Alcatraz og teste Tony sin pizza.

    Takk for følget! Reisebrev slutt.
     
    geddi, Kristian, KristianR and 19 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Flott reisebrev! Selv om jeg har vært i San Francisco mange ganger, var det noe nytt å få med seg, og underholdende som alltid.
    Mange takk!
     
    Herlov liker dette
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, ja. Hyggelig å kunne bidra til litt begeistring ..

    Yes, det ble da litt! :)

    Helt riktig! Det var det elefanten i 2A fortalte meg.

    Takk for hyggelige ord!

    Alcatraz! Min store sorg. Hyggelig at jeg kunne bidra ...

    Mange takk, @RoadKing! Etter en del reisebrev her på forumet det siste året merker jeg at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne på "noe nytt". Jeg føler det blir de samme klisjeene litt for ofte, så spørs om ikke jeg bør ta en liten pause en stund. Haha. :D
     
    Fnate liker dette
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig lesning. Ønsker meg en tur til San Fransisco, men det blir vel en stund til dessverre.
    Takk for bilder og velskrevne ord :):) Trøndersk tommel opp ;)
     
  8. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Åååhh-nei... absolutt ikke (selv om jeg skjønner hva du mener) - det er ingen grunn til å pause, av minst tre årsaker:
    1) Det blir aldri nok reisebrev
    2) Du skriver veldig godt, og vi vil gjerne lese mer
    3) Nye reisebrev bekrefter/avkrefter tidligere erfaringer fra andre reisende

    RobertH :)
     
    LineE, AndersWE, Fnate and 4 others like this.
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende lesing fra en fantastisk by! Har også mange ting til gode der borte, så det blir definitivt gjensyn ved passende anledning.
     
    Herlov liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin tur, og fine beskrivelser fra San Fransisco, ser dette er enda en by jeg må sette opp på listen over byer i USA jeg må oppleve :)
    Hvordan gikk hjemturen? Mistet du forbindelsen i London og fikk senere fly eller ordnet BA hotell og fly neste dag?
     
  11. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for nok et flott reisebrev @Herlov :)
    Som alltid en fryd å følge deg på tur. Fortsett å del dine opplevelser, man kan aldri få nok reisebrev.
     
    Baldrick and RoadKing like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Støtter den!
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Strålende reise, San Francisco er en fantastisk by!
    Takk for at jeg fikk være med.
     
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Takk igjen for enda ett strålende reisebrev @Herlov ! Alltid moro å følge deg på tur. Og selv om det ikke er så lenge siden sist jeg var i SF så fikk jeg plutselig lyst tilbake - og det er jo ett kvalitetsstempel!
     
  15. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for et strålende reisebrev!

    Blir bare mer og mer gira på San Francisco og utpøving av første klasse. Kommer det noe skriv fra returen, eller er Club World såpass uinteressant at bilder droppes?
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig fin og grundig rapport, nyttig å ha med seg på en 18 timers lang mellomlanding i SF i desember. Er fare for at det blir en tur til litt senere med et litt lengre stopp.
     
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for hyggelige ord! San Fran kan absolutt anbefales.

    Takk, @Robert H!

    Takk for fine mattips!

    Takk, bare hyggelig! Hjemturen gikk bra. Jeg ble én time og 50 minutter forsinket ut fra SFO og lande 1230, som var 25 minutter før flyet mitt til Oslo gikk. Jeg ble allerede ved innsjekk i SFO booket om til neste fly, som gikk 1730. Så jeg ble totalt 4,5 timer forsinket til Oslo.

    Takk!

    Takk for det!
     
  18. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, bare hyggelig!

    Takk! Ja, det er bare å komme seg ut på tur. :)

    Takk skal du ha! Det har vært så mange rapporter fra Club World i år, inkludert fra meg selv, så jeg droppet det denne gangen. :)

    Takk! 18 timer er en bra start, men ikke nok! Så du må nok beregne en ny tur etter det. :)
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Kanonbra rapport. Satt og klikket meg inn på ledige F-billetter til LAX tidligere i år, men i motsetning til deg så kom det aldri noen ledige billetter :( Etter å ha lest denne rapporten måååå man nok booke noe igjen snart!
     
    Herlov liker dette
  20. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for et velskrevet reisebrev som absolutt trigget lysten på en tur til SF ytterligere! :)
     
    Herlov liker dette

Del denne siden