Happy days, med lite trafikk selv for en fredag kveld. Inkludert alle korridorene fra Heathrow express var jeg i fast track på 8 minutter. Men nå liker jeg å gå fort, og passerte de fleste underveis. På rullebåndet. Stor ombygging på gang i T2 fast track hvor alt "det gamle" var sperret av. Men de hadde til gjengjeld satt opp tensa barriers I fleng. Inngangen var som før, og så geleidet hardt til venstre, hvor andre folk stod i køer ved siden av mens fast track hadde presis 0 kø og 3 moderne scannere hvor PC, væske og alt ligger i baggen. Passerte denne gjengen etter 11 minutter fra flytoget, og gikk resolutt forbi. Selv Senator access innerst i "gullstuen" er ikke mye å trakte etter her: Gikk direkte til rulletrapp under jorden, som visstnok er en av de lengste i UK: Deretter 5 minutter i korridor (igjen, høy gå-fart) til T2B. Om man legger sammen tidene, var jeg hos Singapore Airlines 17 min etter jeg hoppet av flytoget. Ikke ille! Der var det overaskende heftig kontroll. Gikk fort (var eneste gjest i kø), men det holdt ikke for dem med SAS BP som selvsagt innholder info om at jeg er EBG. Så da ble det scanning av den QR koden i SAS appen som henger sammen med "me oversikt" I appen. Tror aldri jeg har vist den til noen før. Null stress, gikk fort, men virket litt overdrevet zealous (i mangel av norsk ord). Var noe feiring og masse ballonger av et eller annet jeg ikke skjønte. Men maten og loungen var enda mer lik den gamle loungen (helt ned til møblene) enn jeg husket før de stengte hele sjappa i 1 år og visstnok pusset opp. Midt på treet, og først etter 3 forsøk skjønte den betjente baren at jeg var ute etter champagne når jeg ba om champagne. Til slutt dro han en flaske ut av kjøleskapet og sa "it's from France". No shit Sherlock, tenkte jeg. Men sa ikke noe. Det stod tydelig nok på etiketten han viste frem at flasken faktisk var fra Champagne. Men den var veldig langt unna knusk tørr (for å si det forsiktig). Husker ikke navnet i farten, men kan oppdatere. Maten er en blandings av cold cuts, salads and cheeses, igjen Veldig mye slik de Lltod har gjort det, og mange hakk under maten Cathay byr på over i T3. Det mest genuine var Laksa station, mens varmretter ellers var rimelig tamme, vegetariske eller nær 100% karbo (nudler). Styrte unna nudlene, men laget en god Laksa med en utmerket chicken broth. Ikke noe å løpe hardt og lenge for om man har dårlig tid, men jeg hadde omkring 1 time å gå på siden transporten til flyplassen var uvanlig problemfri. Da er det verdt avvekslingen fra Lufthansa.
Flaggene var der for noen uker siden også. Tror de markerer Singapores nasjonaldag (9. august) hele måneden.
Update, champagnen er Laytons. Og koster typisk 29 GBP I butikk. Ikke akkurat top of the crop, som jeg jo nevnte ut fra smaken også. Ekstra win likevel akkurat idag: Flyet går faktisk fra T2B, og det skjer nesten aldri for Oslo ruten. Da er jeg bokstavelig talt "på gate" mens jeg henger videre i Singapore loungen Lufthansa folkene på T2A må antagelig løpe til B, fordi dette er såpass uvant
Avslutter denne oppdateringen nå. Ved å si at jeg var litt annoyed når SAS ville stenge gate typ 5 min etter at boarding skulle starte ifølge BP. Så jeg var der rimelig tidlig 8 min etter at boarding startet 10 min for tidlig ifølge både SAS app og Heathrow sin egen app. Utrolig nok var alle T2A folkene på plass, og boarding complete 20 min før avgang (og bare 10 min etter de startet boarding). Cabin load gir antagelig hele svaret. Jeg gjetter 30% i beste fall. EDIT: Endte selvsagt opp med å akkurat få melding fra cockpit om at vi ikke får starte push-back eller taxiing før tidligst om schedule 15m senere "due to airport congestion". Så her sitter vi alle on-stand uten noe som skjer. Selvsagt ikke et stort sjokk det, men de prøvde i alle fall....
Aller siste update, for å runde av opplevelsen SAS gjør som de alltid gjør: tar 1 pliktrunde I kabinen og så stenger de av gardinen i halvannen time. Alle i fronten av flyet, selv om toalettet var ledig, møtte den ubehagelige følelsen av å være i veien. Hvis de skulle trenge å bryte gjennom gardinen. Selv om crew på starten av turen, rutinemessig, fortalte at det var toalett foran og bak. Hørte lang vei hvordan crew snakket om hva du skulle gjøre i helgen. Hun ene skulle bli skikkelig drita fordi det var lenge siden sist. Helt greit med løst snakk men de bør ikke gjøre service ekstra dårlig fordi de egentlig ikke ønsker kunder. Særlig ikke for de beste passasjerene med både status og dyreste billetter (selv hadde jeg dog billig billett i dag, som EBG) Tror aldri SAS kommer til å reise seg på service. Anko er ingen Janne, og de ansatte er dessverre altfor vant til å gi f i at passasjerene betaler lønnen deres og at de bør gi service til kundene. De fleste andre flyselskaper får til dette, og dermed er SAS dømt til å være en lokal butikk for Norden hvor folk bare reiser med dem fordi de har mange avganger. Pluss et dårligere og dårligere bonus program. Ryanair of the Nordics. Enkelt for de andre å være bedre.
Da jeg var i denne loungen ~18 august var det fullt av ballonger og flagg. Da var det Singapore Airlines sin 60-årsdag.
Svak service er dessverre et innslag som kommer regelmessig på SAS, men samtidig skinner de også noen ganger skal sies. Jeg har utviklet min egen vurdering av crew, hvis de forsvinner foran gardina så tar jeg en tur frem på toalett og etterpå legger inn bestilling påfyll. Gjenta så lenge som nødvendig. Kjør evt doble/triple bestillinger når man anser at crew synes dette er en fordel for dem selv. Jeg vil gjerne bare se film i fred etter maten med vin/drink så har ikke behov for masse oppmerksomhet så lenge jeg har noe i glasset. The crew maketh or braketh
Altså.....kom du inn på Singapore Loungen med SAS billett og gjennom SAS Gullstatus ? Jeg trodde den muligheten var stengt nå. Kun Lufthansa som SAS har avtale med som lounge på LHR ?
Ja. Man må vite det (har ikke sett noen kilder), men det funket senest i går. Flere andre på IF har rapportert det samme. Muligens en kobling til SAS/Singapore JV.
Det stemmer nok sikkert, når du sier det! Noen ballonger med tall ved inngangen. Tenkte ikke så mye over det, men det var sikkert 60, ja
SAS og Singapore Airlines har gjensidig avtale om loungetilgang i hele nettverket. Dvs. at man med EBG+ slipper inn i Singapore-lounge så lange man har en dagsaktuell billett med SK eller SQ, uavhengig av reiseklasse. Full oversikt nederst på https://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/lounges/
Er det airside går det transfer busser mellom terminalene. Landside må du ta tog. Tar fort 30 min alt etter hvordan du treffer med tidene.
Takk for svar- lander på T2 med SAS, skal videre med Kenya air fra T4. Gjennomgående bill og biz + gullkort. Utifra svarene deres kan det da se ut som det er håp om litt lounge tid også da Noent tips ang lounge på T4?