Litt uenighet må vi da kunne ha og det å kritisere Qatar (både land og flyselskap) er godt innafor. Ingen av oss klarer å være 100% konsekvent, det går ikke. Men vi kan alle gjøre litt. For min del er Midtøsten et sted langt ned på listen, samtidig så skrives dette innlegget på en iPhone og jeg vet hvor de får mineraler til batterier fra For meg er dette litt som at mennesker ikke vil se hvordan maten deres blir laget og at det er levende dyr vi slakter. Velger man å fly Qatar så skal man vite hva slags stat man støtter og hvilke arbeidsforhold som ligger til grunn. Det er jo noe bak de billige billettene. Og man vil alltid finne noe som er like ille eller verre enn Qatar, men to gale har aldri gjort ek rett. Ellers takk til @ArrogantBastard for ny info om arbeidsforholdene i USA.
Som vent i forrige post, man klarer jo ikke å bite over alt Vi får alle velge noe tenker jeg. For min del er det Qatar og store deler av Midtøsten, og så kanskje du kan ta Vatikanet? Jeg er for øvrig stor motstander av organisert religion og en del av praksisen der, men det har ikke noe med fly å gjøre
Enig med deg at det er vanskelig å holde en total oversikt over land/firmaer som bryter menneskerettigheter, men selv prøver jeg å unngå å støtte der jeg vet at det foregår uhumskheter. Jeg reiser til land uavhengig av hvilken styreform som regjerer, men jeg prøver da å legge igjen mest mulig til lokalbefolkningen og minst mulig til statlige foretak....Deriblant statlig eide flyselskaper.
Nå hadde jeg Stephen Miller i tankene, han er utvilsomt White Supremicist - jeg snakket ikke om hans egen etnicity. Det var på ingen måte et nødvendig grep, selv om noen voksne brakte med seg fremmede barn, er det et lite mindretall som på ingen måte rettferdig gjør det kaoset man skapte og ennå ikke klarer å rydde opp i. Det forblir en skamplett og en Demokrat vil på ingen måte forsette den praksisen. Jeg skriver dette fra et område i USA som trenger disse immigrantene, det er stor mangel på den arbeidskraften de gir. Og for ordens skyld - min kone er født i Argentina, hun har vært Legal Amerikansk statsborger siden 1964, min svigermor som ennå har en nokså kraftig spansk accent har mer enn en gang blitt bedt om pelle seg tilbake til Mexico (selv i en nasjonal bank). Selv med Amerikansk Pass blir min kone holdt tilbake på grensen i et par timer med inngående spørsmål om hennes «fortid» i Argentina (hun var 1 år gammel da familien flyttet fra Argentina) det er Stephen Millers USA i 2019 - vi øver den delen av historien hver eneste dag.
Rasisme er aldri vakkert uansett hvilken form den utøves i. Jeg synes imidlertid ikke immigrasjonsargumentasjonen din blir noe mer logisk. Stephen Miller er republikaner og Trumps politiske rådgiver og taleskriver. Praksisen på den amerikansk- meksikanske grensen ble innført av demokraten Barack Obama og videreført av republikanerne i den påfølgende presidentperioden.
Jeg skriver 100% basert på egen erfaring etter 20 år som immigrant her i USA. Jeg er gift med en immigrant og i kveld er vi 20 familie medlemmer samlet rundt julebordet fra 5 nasjonaliteter. Vi bor rett ved en av grensene, den Kanadiske, en grense vi har krysset 100 vis av ganger, som min kone nå kvier seg for krysse, det er ingen tvil om store endringer har kommet etter at Trump ble innsatt som president, betydelig verre enn rett etter 9/11/2001 (vi bodde 20 minutter syd for grensen i 2001). Jeg ser også dette i jobb sammenheng, hvor store utfordringer vi har (jeg er prosjekt leder for et stort prosjekt hos AWS) med 20 medarbeidere fra 10 nasjoner - mange (som en meget høy prosent i teknologi industrien) har H1-B1 visa som er betydelig endret under nettopp Stephen Miller og Trump. Etter min egen erfaring med familie og venner har jeg aldri sett det du hevder ble innført av Obama (vi som bor her er rimelig inneforstått med hvilket parti Presidentene tilhører) selv min svoger pensjonert Politimann fra Portland som stemte for Trump vet mer om Stephen Miller enn det du gjør, min svoger har også sett hva Trumps helse politikk har medført, hans fjerde barnebarn kostet «out of Pocket» 22.000 USD fordi fødsel ikke lenger må dekkes av helse forsikring. Vet ikke hvor du bor her i USA eller hva du jobber med, men mine egne erfaringer fra Vest Kysten (og vi bidrar med mer enn 60% av USA’s brutto nasjonal produkt) stemmer dårlig med dine erfaringer
Har flydd mye til og bodd i flere måneder i de fleste landene i regionen der. Det er ikke bedre i eksempelvis Dubai eller Kuwait. Men det gjør inntrykk, kom hjem fra en lengre tur for noen dager siden, der jeg bl.a var et par uker i Dubai. De praktiserer i praksis rett og slett en moderne form for slaveri i alle landene i regionen. Har blitt mer hardbarket med årene, men syns fortsatt at det ikke er så veldig kult. Flyr jeg fortsatt med selskaper som Emirates, Qatar, Oman Air, Etihad etc? Ja. Men .. nå er Qatar på min svarteliste! Etter å ha vært Emirald/Platinum i flere år så nekter de å erstatte kofferten min som ble skadet under siste tur. Når jeg setter det i perspektiv .. Hmmm, i-land problem ?
Må ikke glemme: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/MvGr/au-pair-eller-husslave Skremmende tråd utvikling dette her. Fra bonus nisser til bonuspolitikere, en må si at jeg er imot alt som er ulovlig, og imot ting som bryter menneskerettigheter, men som en nyfrelst bonusnisse enn bonuspolitiker, heller jeg med @haakonks og velger heller å fly med sandørken selskapen(kun fordi Q er 1W, når tiden er inne for å begynne den virkelig lykkerusen som bonusholiker) enn å ta seilbåten til Greta Tunhberg. Snart kommer vel både hybrid og el-fly Her kan en vel bannlyse mange land og ikke minst hele kontinenter når en først er i igang... Delvis Asia, samtlige GULF stater, delvis Amerika, delvis Europa, majoriteten i Afrika... Australia har så streng Border control, dem er det ikke fare med... Riktig god jul bonus nisser, la oss holde oss til F/C, Bobler og Avios/Eurobonus og la politikken kjempe sin kamp utenfor IF og ref til denne portalen: https://www.stortinget.no/nn/om-stortinget/Arbeidet/Politisk-arena/