Vet ikke om det finnes en samletråd for dette. Men kan koordinere avbestillingen med første som kommenterer/sender PM.
Blir interessant å se hvor ofte avbestilte bonusbilletter blir tilgjengelig for andre. Jeg avbestilte nylig en til Tokyo i C i februar, og de ble ikke frigjort...
Kommer vel an på mønsteret og historikk på bestillinger på aktuell avgang vil jeg tro, akkurat som når priser endrer seg fra dag til dag.
Jeg snappet opp to t/r billetter til ORD i påsken 2019 som en her sa han/hun hadde avbestilt. Fant de hos SAS med en gang
Min (meget begrensede) erfaring er at omtrent halvparten kommer ut igjen og halvparten gjør det ikke. Antar at det henger sammen med hvor lenge det er til avreise og hvor mye som er ledig av billetter. God tid før som dette så slippes det nok tilbake, avbestiller du 1 uke før avreise er det ikke sikkert..
Det kjedelige svaret på dette er at det går på tilbud og etterspørsel, og det er mange tunge systemer som håndterer dette. Jeg har jobbet med dette i nesten 10 år og har god kunnskap om fagfeltet. Mer konkret går det på prognosen til den enkelte flighten, er det høy prognose så blir de laveste bookingklassene og awardklassene stengt. Det avhenger også av profilen til ruten, er det mye high yield pax så styres det som regel strengere. Den enkelte Revenue Manager kan også gå inn og åpne/stenge klasser manuelt.
Setter såklart pris på dette, men håper ikke jeg oppfattes som frekk og kravstor om jeg foreslår at (Såfremt det ikke er noe stress) at man gjerne kan sette et tidspunkt frem i tid, slik at man øker sjansen for at om man ikke får sjekket IF hver time, så er det fremdeles mulig å få snappet opp noe kjekt? Type "tenker å avbestille rundt kl 12 i dag/morgen" - evt. at man prøver å vente på svar og avtaler via pm, slik jordbærsylte og DanH gjorde.
Om noen har tenkt å avbestille tur til USA i påska, så setter jeg pris på en heads-up Trenger 2 bill t/r.
Already done, men folk kan ha møter, hektiske jobbperioder skiftarbeid, være på reise i andre tidssoner, sove på det og det tidspunktet oa. Ser hva du tenker, men står fortsatt ved mitt originale forslag