Liverapport: Mileage run til Chicago med AY

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fly med oss, 04. juni 2022.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,700
    Bonuspoeng:
    183
    God tur videre! Loungen ser ut som en skikkelig opptur før resten av reisen.

    Selv om du kanskje ikke får det beste hard-produktet ombord med Finnair. Verken generelt, eller særlig med maskinen du er tildelt.
     
    Fly med oss liker dette
  2. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det på tide med preboarding og dokumentsjekk. Tviler på at de klarer å få flyet ut fra gate til den nye avgangstiden, for her går det treeeegt.

    DSC_1626.jpg
     
    Kristian, Flyvende_mare, Earl and 9 others like this.
  3. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Avgangstiden er endret. Igjen.

    Først var den 13:55
    Så ble den 16:15
    Nå er den 16:30

    Kjenner jeg begynner å bli sigen nå. Men det er ikke lov til å klage når man er så gal at man drar på mileage run i disse dager... :)
     
    Kristian, Flyvende_mare, Earl and 7 others like this.
  4. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    :cool: Endelig! Champis og setekontroll fra en svunnen tid! :p

    DSC_1629.jpg
     
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Platinum Wing ser jo fantastisk bra ut. Nyt turen :)!
     
    Fly med oss liker dette
  6. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Da er jeg i lufta, og har rundt 8 timer og 25 minutter til Chicago.

    DSC_1638.jpg


    Menyen er utdelt:

    DSC_1633.jpg

    DSC_1634.jpg

    DSC_1635.jpg

    DSC_1636.jpg


    Setet er hardt, gammelt og slitent, og jeg begynner allerede nå å kjenne det. Men topp service så langt. Wifi er gratis for Platinum-medlemmer.
     
    Kristian, Kalsnes, NorFlight and 18 others like this.
  7. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    En del turbulens nå i starten, men jeg rakk å få servert nøtter og en screwdriver i et lite, turbulensfritt vindu.

    DSC_1640.jpg
     
  8. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Og da var første servering gjennomført! Underveis ble det også litt hyggelig småprat med crew om mat og vin :) Tipper jeg snart slokner, og våkner til neste servering :D


    DSC_1641.jpg

    DSC_1642.jpg

    DSC_1644.jpg

    DSC_1643.jpg

    DSC_1645.jpg
     
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Glimrende! Tross litt seig start har jo dette gått seg til etter hvert, god tur videre.
     
    Sunnfjordingen and Fly med oss like this.
  10. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sovnet godt etter maten. Våknet et par timer før ankomst, og da hadde wifi-tilgangen falt ut.

    Det ble et måltid rett før landing, og vi endte vel opp med å bli 2 timer og 28 minutter forsinket. Surt, ingen erstatning altså.

    Så denne kjeltringen mens vi ventet på å få parkert:

    DSC_1658.jpg


    Immigration tok 40 minutter å komme seg igjennom, hvor de lo godt når de hørte hvorfor jeg hadde kommet til USA denne gangen :D

    Så bar det bort til terminal 2 med toget.
    DSC_1659.jpg

    Og videre til Hilton O'Hare, hvor jeg straks lukker øynene og suser avgårde til drømmeland.

    Runway view-rom:
    DSC_1661.jpg

    DSC_1662.jpg


    Takk til dere som har fulgt meg på dag 1!
     
  11. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    En ny dag truer! Frokostrestauranten på Hilton er ennå ikke åpen, og jeg kjenner også at det er greit å slippe å betale sikkert 35 dollar + tax + tips + resort fee + table fee + alt annet de finner på her borte for en frokost som ikke består av annet enn grisefett, sukker og kaffe.

    Naiv som jeg er tenkte jeg at det letteste i verden kl 4 om morgenen er å rusle bort til en av verdens mest travle flyplasser og kjøpe meg frokost der. Men neida. De få kioskene og kafeene jeg fant var stengt. Så da ble det å kjøpe en helt grei frokost fra en maskin:

    1654423638984.jpg

    1654423068175.jpg

    Om noen timer tar jeg toget inn til byen, også får vi se om jeg finner målet mitt :cool:
     
  12. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har aldri vært i Chicago før, så med litt tid å slå i hjel og pent vær er det hyggelig å gå rundt og kikke.

    1654444935729.jpg

    1654444959542.jpg

    1654444977313.jpg


    Så langt ser Chicago veldig Chicago ut, om det gir mening? Akkurat som forventet, basert på det jeg har sett på film og tv-serier.

    Og kanskje er jeg veldig nære mål nå ;)
     
  13. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Og til dere som er nysgjerrige, så er det sånn at jeg for snart 10 år siden smakte sjokolade fra det japanske merket Royce for første gang. I Japan selges det på Hokkaido og på de internasjonale flyplassene. Inne i storbyene selges det bare ved spesielle tilfeller. Ellers i Asia er det merkelig nok ganske lett å finne i storbyene. I Europa hadde de én butikk, som nå er stengt.

    Så da jeg forberedte min mileage run fant jeg tilfeldigvis ut at det går an å kjøpe sjokolade fra Royce her i Chicago! Favoritten er sjokoladeovertrukket potetchips, og på plass nummer to er matchasjokoladen deres. :cool:

    1654449057006.jpg

    1654449076269.jpg

    Så til dere som får muligheten: Royce kan anbefales! :D

    Så er det snart på tide å bevege seg mot O'Hare. Flyet ser ut til å bli en halvtime forsinket.
     
    Kristian, DrJens, Kalsnes and 15 others like this.
  14. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg sjekket inn, og vært igjennom sikkerhetskontrollen. Sistnevnte var en drøm sammenlignet med Arlanda. Men... nå som jeg har kommet meg til loungen føler jeg at universet mener jeg hadde en altfor fin loungeopplevelse i Helsinki, så nå er det på tide å jevne det ut. Swissport-loungen er bitteliten, klaustrofobisk, uten vinduer og med et deprimerende utvalg av mat og drikke. Kanskje jeg skal prøve å spørre etter a la carte-menyen og se hva de sier? :p

    1654460123294.jpg

    1654460257980.jpg

    1654460596735.jpg
     
  15. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Her kommer gamla. Hun tok seg fryktelig god tid synes jeg.
    1654467615385.jpg


    Og her ved gaten. En ny del av terminal 5 hvor utsikten er blokkert.
    1654467629979.jpg

    Litt usikker på hvor mye forsinkelse det blir, men dette er ikke Ryanair og ikke shorthaul, så noe tid skal de nok ha for å snu.
     
  16. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Som om det ikke var nok at flyet var forsinket, så var det selvfølgelig en passasjer som aldri møtte opp, og da var det den vanlige rutinen med å lete etter og fjerne innsjekket bagasje. Neste ting som gikk galt var forhåndsbestillingen fra Finnair Shop, som ingen om bord kunne finne. Det hadde ikke vært noe stort problem om det var litt sjokolade eller en parfyme, men denne gangen dreide det seg om 18 Iittala Thule-glass i forskjellige størrelser (ja, jeg var forberedt på å bære tungt) og to flasker Joseph Perrier Cuvee Champagne, alt bestilt med 30% prosent rabatt under Finnairs kampanjeperiode for en måned siden. Så da er det bare å glede seg til masse frem og tilbake med kundeservice for å få de til å sende meg de varene jeg har bestilt. Penger tilbake vil jeg ikke ha, da jeg ikke får kjøpt det jeg har bestilt noe annet sted til samme, lave pris. Grrrrr :mad:

    Men nå er jeg i lufta! Har foreløpig fått meny, og de serverer noe annet å spise enn ved utreise. Alt av drikke er det samme.

    1654473990792.jpg
     
    Last edited: 06. juni 2022
  17. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    God morgen fra OH-LTM! Etter middagen i går kveld, som jeg satte pris på at ble servert raskt, sovnet jeg som en sten. Forsinkelsene og generell mangel på søvn bidro selvfølgelig.

    Nå er det frokost, og dette er i hvert fall nok mat for meg på en "kort" flyvning som dette:

    1654500673600.jpg

    Jeg rekker fint flyet til Stockholm ser det ut til! Og poengene fra de to første flyvningene er allerede på konto, dvs 67.500 statuspoeng, så totalt får jeg 135.000 poeng for turen. Kravet for Platinum er 150.000, og med tidligere flyvninger i perioden er fornyelsen sikret!
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler både lounge og sjokoladetips :)
     
    Fly med oss liker dette
  19. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Her går det unna! Har akkurat gått ombord på AY807, som er en A320 med regnummer OH-LXL.

    Snart hjemme nå. #sliten

    1654507601908.jpg
     
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,700
    Bonuspoeng:
    183
    Vel hjem! Mye poeng på kort tid, om ikke annet :)
     
    Fly med oss liker dette

Del denne siden