Livet etter business class

Tråd i 'Nyheter' startet av view, 02. okt 2020.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir færre avganger. Lite penger for selskapene i dag å gi bort seter til bonusbilletter.

    Disclaimer:
    Kan ta feil, har tatt feil tidligere.
     
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Eg burde kanskje ha utdjupa meir enn eg gjorde. Poenget var at eg håpar dei gjær meir for å selje poeng til oss bonusnissar, for eksempel gjennom auka satsing på Loyalty Solutions, avtale med Coop om konvertering av Coop-bonus til EB, fleire nettbutikkar i SAS Online Shop’en etc. Det kunne gitt meir klingande mynt i kassen og dermed finansiert dei «gratis» setene som bonusnissane reiser på.

    Eg kan ikkje seie eg kjenner flyindustrien godt frå innsida, men gitt den finansielle situasjonen selskapa er i no har dei neppe den heilt store investeringskapasiteten (kanskje med unntak av statseigde i Midtausten) som gjer at dei i stor grad vil måtte klare seg med eksisterande fly med eksisterande konfigurasjonar. Då er det nok lønsamt å selje fleire billettar gjennom å selje fleire bonuspoeng som deretter vert brukt på billettar for seter som elles ville stått tomme.
     
    jgroneng and EndreD like this.
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er et kritisk viktig poeng.
    Det tror jeg nok man kommer til å kjenne på fremover.
    Funker greit nok å holde teams med folk man er vant til å jobbe med, men nye folk som kommer inn kjenner ikke dynamikken i teamet og klarer kanskje heller ikke å komme seg inn.
     
    madsop, Avixlo, OttoL and 4 others like this.
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,629
    Bonuspoeng:
    183
    Støttes.
    Endel kunder jeg har i diverse bransjer sier det samme, Teams kan fungere greit for etablerte relasjoner.
    Men for å etablere nye forbindelser må man møtes person til person
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,698
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan ikke samarbeide godt med folk du ikke har «drukket» sammen med!
     
    magnusant, Woodswing, cothom and 12 others like this.
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Som en vis mann en gang sa: «fyll skaper tillit».
     
  7. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Dårlig skjult snikskryt: Eg har klart å selje konsulenttenester, samt utføre oppdraget, til ei bedrift der eg aldri har møtt personane eg selde inn oppdraget til.

    Nok skryt; Eg er elles samd i at det er mykje betre å møte folk om du skal bli kjend med dei. Vi kan ikkje la fråhaldsfolket vinne!
     
    NoLimit, Avixlo, Trykkern and 3 others like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sooninson, Avixlo, chrt and 2 others like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det er i hvertfall en ting klart, og det er at om ikke cateringen er tilbake innen ett års tid, så bli blir det mer Cashback og rabatter i stedet for bonuspoeng. Da flyr jeg heller billigst mulig til en destinasjon da det ikke gjør noe forskjell mellom det å fly SAS eller Wizz Air for meg. For blir SAS ett flyselskap uten catering, så gir jeg katten i om det går konkurs eller ikke og jeg driter da i Gullstatusen min også, da det ikke vil gjøre noe reel forskjell da jeg kan få ett kredittkort med priority pass på fremfor å gå i gullstua uansett.
     
  11. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mange ganger har du truet med å forlate et selskap eller bonusprogram egentlig? Må snart være 3-sifret antall. Kan du ikke bare begynner med cashback for å bli ferdig med det?
     
    McBuljo, Arvid1410, view and 9 others like this.
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om bremsen er mer alvorlig denne gang, var Business Class-setene like tomme i 2008/09 som nå. Så snart verden åpner opp igjen og turismen henter seg inn - for det vil den - blir det gode tider for alle som kan planlegge langt frem i tid og våger å låse tusenlappene hos tilbakebetalingstrege flyselskaper. Her blir det kampanjer (for de selskapene som overlever frem til da)!

    Husker med glede Lufthansas og Swiss sin 999 EUR til de fleste amerikanske destinasjoner (1 EUR var da betydelig lavere enn i dag) m.m. SAS hadde også en frekk Business-kampanje til under 2000 USD (utreise fra USA) da dollaren lå nede på 5-6 tallet. Helt innafor.
     
    EndreD, jgroneng and watchaddicted like this.
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Utfordringen er at dette trolig ikke er den siste pandemien i vår livstid.

    Vitenskap viser dette mer trolig enn mulig.

    Grunnene er mange og sammensatte, men del av vår livsstil og global påvirkning på planeten – som vi ikke kan stoppe eller endre tilstrekkelig i tide.

    Kombiner dette med lærdommen vi har fra denne tiden om hjemmekontor, møtevirksomhet, AI og teknologiske framskritt som reduserer behovet for face-to-face

    så tror jeg antall folk i forretnings- og organisasjonsliv, samt andre som flyr C på jobbens regning blir sterkt redusert, for lang tid fremover.

    Leisure markedet i C tror jeg vil vokse.

    Da kommer det an på hvordan flyselskapene planlegger og hvilket perspektiv de har med tanke på innkjøp av fly, leasing, behov for kabinklasser og utvikling av tjenester.
     
    Last edited: 13. okt 2020
    Mysterio and EndreD like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det er nok ikke den siste pandemien i vår levetid, dvs i min kanskje.
    Men, jeg er ikke så sikker på om det terminerer og endrer dramatisk på reisevanene. Bleisure, er som du peker på en driver for forretningsreisende. Mange foretrekker uansett å møte kunder og prospekts, delta på messer live.

    Det er snedig, manns minne er kort, plutselig er vi tilbake igjen. Bare tenk på sars mm, om ikke de var så dramatiske var det likevel en challenge.

    Den store forskjellen ligger i at store deler av flyindustrien ligger med brukket rygg, derav vil det ta tid før ting ruller normalt igjen.

    Store deler av fly bransjen har leaset i en eller annen form iallefall, kanskje blir det et skifte til mer dynamisk og kortsiktige lease avtaler. Med markedet nede er dette en glimrende anledning for selskaper med guts (og kapital) til å krangle seg til gunstige leasing avtaler. Man blir jo i praksis å vedde på framtiden.

    Jeg kan ikke se at vi ikke returnerer til tidligere reisemønster i noen grad, for mange steder har økonomien knyttet opp mot reiser. Ringvirkningene av dramatisk redusert reising vil bli et jordskjelv på verdensøkonomien.
     
    Edvard and EndreD like this.
  15. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte akkurat det samme. :)
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Premium Economy blir den nye Business Class og Businesskabinen blir på høyden med gammel First. Vi får fleksibel prising med valg av tilleggstjenester, options og catering. I en ny reiseverden blir produktet segmentert i enda større grad og tilpasset markedet.

    [​IMG]



    [​IMG]
    LX Business 777-300ER
     
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det virker jo desverre plausibelt.

    I tillegg et interessant poeng om at flyparken stort sett vil bestå av mindre fly (sikkert også færre) da man i framtida vil ha større vansker enn tidligere med å få solgt nok seter.

    Det blir invideoen sagt at A321LR og 767 (?) blir sagt å kanskje ville utgjøre de største flytypene i mange selskap fordi A350-900 osv. blir for store all den tid koronapandemien for all overskuelig framtid kommer til å redusere antallet reisende...
     
  18. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    593
    Likes mottatt:
    763
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror antallet reisende kommer opp til et ganske høyt nivå igjen, selv om det nok tar lang tid før vi er tilbake der vi var. Det er for mange som lever av reisende - og vil komme på mange insentiver for å få opp antallet reisende igjen raskest mulig.

    Kapasiteten på short haul er vel stort sett større enn på longhaul - så tror ikke det kommer til å bli enorme endringer på longhaul, utover det som nevnes med flere forskjellige bookingklasser, hvor det blir mere "tilvalg".

    Med det sagt, var både dette og ufasing av F allerede en trend i markedet før Covid-19 kom - og det kommer dessverre nok til å fortsette. F kommer til å være forbeholdt noen veldig få og betalingssterke ruter.

    Jeg tror dette kommer av at de øverste få prosentene blir stadig rikere, og at flere av de som tidligere kunne fly F, heller chartrer en privatjet.
    Hva tror dere?
     

Del denne siden