Los Angeles i 5 dager

Tråd i 'Reisemål' startet av Neguah, 19. febr 2022.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,355
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du der slik på det, er det også mulig å spare Highway til senere. Den er veldig verdt å se, men tar mye tid pga dårlig vei-standard pluss masse svinger og ting å se underveis, som Hearst Castle, Monterey og mye annet.

Med en skikkelig motorvei litt lenger inn i landet, er turen mellom LA og SF gjort på snaue 5 timer om man freser på og ligger litt over fartsgrensen.

Selv ville jeg brukt mer tid i SFO enn LA, men det spørs jo helt på personlige preferanser.

2. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Det kan nå se ut som vi velger San Diego i stedet for San Francisco. Vi kjører i så fall direkte fra LAX når vi lander. Da blir det seende ut slik:

17. mars - Lander på LAX 16:25
    17. mars - Kjører til San Diego rundt 18:00
    18. mars - San Diego
    19. mars - Kjører til LAX rundt 12:00
    19. mars - LA (halv/kvart dag)
    20. mars - LA
    21. mars - LA
    22. mars - Halv/kvart dag i LA. Hjemreise 15:00

Vi har veldig lyst å oppleve noe annet enn "bare" LA. San Francisco er mulig, men da må vi fly begge veier. Det blir også en del styr i og med at vi må være tidlig ute på flyplassen. Kjører vi til San Diego (som tar omtrent samme tid i kjøring som det tar fly til SFO), så har vi mulighet til å se litt på veien, og vi er litt fri også.

Kom gjerne med noen anbefalinger rundt reiseruta vår.

Er det forresten å velge nøyaktig bil via Avis preferred? Jeg får bare "liknende" når jeg velger bil.

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,035
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri opplevd noe annet enn det, men når jeg har kommet til ekspedisjonen har jeg fått valget mellom 2-3 ulike biler.

Neguah liker dette
  4. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, satser på vi får velge og vrake litt. Greit med en litt typisk amerikansk bil. Mustang eller Dodge. Ser at jeg på avis.com har valg mellom Mustang Coupé eller liknende, Mustang convertible eller liknende, Dodge Challenger og liknende, Chrysler 300 eller liknende.
    På avis.no får jeg bare valget mellom Mustang convertible eller liknende og Chrysler 300 eller liknende. Vi kan i grunnen tenke oss Dodge Challenger. Noen tanker om hvordan vi kan peile oss inn på den? Jeg få ikke logget meg inn på avis.com med min preferred-konto.

5. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Eg kan anbefale Challenger. Eg hadde den sist eg var der (2014). Tidlegare har eg køyrd Mustang, men har aldri blitt god venn med automatgirkassa på dei. Kjekt med respons med ein gong du trykker pedalen i golvet. Eg fekk den noko motvillig etter at frøkena hjå bilutleigaren gav den til meg utan tillegg i pris i høve opphaveleg booking.

Neguah liker dette
  6. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,880
    Bonuspoeng:
    183
    Veien til San Diego langs I5 er ikke veldig spennende. Det er steder å stoppe, men siden dere allerede har så få dager ville jeg konsentrert meg om San Diego og LA. Uansett er det mørkt når dere kjører nedover. Ett unntak - siden dere skal dra i mars vil jeg anbefale et stopp på The Flower Fields i Carlsbad på vei fra San Diego til LA. Skikkelig vårstemning og dere kjører uansett forbi! Personlig ville jeg blitt en dag ekstra i San Diego - eller aller helst 14 dager eller mer. ;)

Foreslår følgende rute:
    17.mars - Kjør til La Jolla. Middag på Duke´s, Georges´s at the Cove, The Herringbone eller Piatti. Overnatting i La Jolla.
    18.Mars - Frokost på Cody´s. Sjekk ut La Jolla Village og La Jolla Cove. Vet ikke hva slags interesser dere har, men videre vil jeg anbefale en tur til Coronado. Lei gjerne sykler og ta en sightseeing-tur rundt på øya. Etter det kan dere enten sjekke ut Old Town for meksikanske vibber og digge margaritas, eller ta turen til Balboa park for grønne omgivelser. Anbefaler Prado restaurant i Balboa Park. Kvelden tilbringes downtown San Diego - anbefaler Gaslamp quarter, Little Italy og Seaport Village. Overnatting San Diego.
    19.mars - Kjør til Pacific beach og ta en rusletur på stranda. Berg- og dalbanen i Belmont Park er også morsom. Frokost på Kono´s. Kjør videre til La Jolla Shores og ta en kayaktur. Stopp deretter på Scripps aquarium på veien ut på I5 igjen. Om dere er glad i shopping anbefales Westfield UTC eller Carlsbad premium outlets. Kjør til LA. Litt avhengig av når dere kommer til LA kan dere sjekke ut Hollywood og oppleve Walk of fame (tacky, men om man ikke har vært der før er det kanskje morsomt å ha sett) og Chinese Theatre, Griffiths observatory (åpent til 22) eller The Grove.
    20.mars- Er ikke så fan av LA, så har ikke så mange konkrete tips til hva dere bør gjøre de to dagene dere skal være der, men jeg ville tatt en dag i Universal studios. Videre liker jeg å gå tur, og da er jo Runyon Canyon litt morsomt å ha sjekket ut. Ellers er ikke en sykkeltur på Santa Monica Beach dumt. Synes også Malibu er veldig fint, men ikke så mye å se/gjøre der.
    21.mars - LA
    22.mars - Hjemreise

Når det gjelder bil står det alltid "F.eks eller lignende", men man får som oftest den bilen som er vist som eksempel. I tillegg kan man som preferred stort sett velge mellom et par biler ved ankomst om den du har fått tildelt ikke faller i smak.

Last edited: 22. febr 2022
    chrt, Ombo, Neguah and 2 others like this.
  7. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Mye bra her! Skal absolutt sjekke ut! Jeg er svært glad i aktivitet (løping og sykling), så løping blir det garantert.

Hadde håpet jeg kunne velge Dodge på avis.no, men det er ikke et alternativ. Kan det hjelpe å sende e-post til Avis på LAX etter jeg har sendt inn reservasjonen?

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,035
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde en Chysler 300 i sørstatene for noen år siden, den var fabrikkny og var en deilig bil å kjøre.

tobeornot999, Jeanette and Neguah like this.
  9. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Avis har Dodge Challenger R/T som er en V8-versjon. Ikke ekstremt sint, men fantastisk lyd. Er i kategorien Muscle Cars.

Har hatt et par leier med Chrysler 300. OK bil som føles amerikansk, men ikke i nærheten av Challenger R/T på lyd.

10. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    93
    Pleier å bo i området, så liker å gå denne. Relativt enkel tur, men allikevel litt morsom siden man raskt kommer opp i høyden med flott utsikt over LA. Veldig populær blant lokalbefolkningen også, er vel Hollywood sitt svar på Sognsvann rundt i Oslo.

Bare ikke fall for fristelsen med å ta veien som går i midten av dalen, beste utsikten får man ved å ta stiene som går på toppen av høydedragene.

https://www.hikespeak.com/trails/runyon-canyon-hike-hollywood-los-angeles/

Data fra en av rundene nå som også inkluderte litt "bilder av solnedgang" pauser.

upload_2022-2-23_9-6-41.png

chrt, Upsaker, holmen and 2 others like this.
  11. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Får ikke opp Muscle cars på avis.no. Kun på avis.com, men får ikke logget meg inn eller laget konto fra avis.com. Hvilken kategori på avis.no skal jeg velge for å kunne få leie Challenger?

12. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Blir nok en løpetur eller to her. Løpe mye i bakker og fjell, så dette kan bli gøy :D

Trent600 liker dette
  13. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Eg trur den eg hadde var Sekssylindra. Artig bil "læll"

Neguah liker dette
  14. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    En sekser har jo en veldig fin lyd, men V8 er jo en liten drøm å kjøre, så hadde vært fint å få leid den. Kan booke bil via avis.com, men ser ut til å bli dyrere enn om jeg booker via avis.no. Jeg er nok ikke garantert en Challenger, men en Mustang burde være mulig å få leid.

Sunnfjordingen liker dette
  15. 415thNightFighter

415thNightFighter Nytt Medlem

Likes mottatt:
    217
    Bonuspoeng:
    33
    Første gangen jeg leide bil på LAX og skulle kjøre HWY1 ville jeg ha Mustang, og var livredd for å få eller tilsvarende.... Da jeg kom og skulle hente bilen gikk jeg til disken og spurte fint om jeg fikk en Mustang. Avis mannen tok meg med på baksiden og viste meg en Mustang GT som jeg skulle få for 15dollar ekstra om dagen. Andre gangen fikk jeg en Camaro SS i kategorien Cool Cars. Er veldig fornøyd med Avis på LAX.
    14107662_10153717313976244_5570279023067268970_o.jpg 22291198_10154772840466244_8403797814591761463_o.jpg

Upsaker, Neguah, Jeanette and 2 others like this.
  16. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,781
    Bonuspoeng:
    293
    Leier du vanlig Ford eller Dodge el får du den lille motoren. Du må opp i pris og book spesifik bil om du vil ha den store motoren.

Jeg ville heller tatt en komfortabel bil uten all støyen også leid en artig lekebil med cab/motor et sted på veien der dere faktisk kan bruke den til å kjøre uten tak.

Neguah and Jeanette like this.
  17. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg krysser av for Mustang eller Chrysler 300 (så kan jeg bestille fra min konto), så får vi heller be om oppgradering når vi kommer til LAX.

Takk for svar og tips :)

18. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,781
    Bonuspoeng:
    293
    Typisk vil du få tilbud om oppgradering som et mersalg hvis det er biler tilgjengelig, feks en mustang med større motor. Det krever jo at du har kundebehandlerkontakt og ikke henter direkte. Det er også lov å spørre, og prute på prisen på en oppgradering. Jeg har fått både ja og nei, på tilgjengelighet og pruting på den foreslåtte oppgradringsprisen. Eventuelt spør du om de har noe mer spennende en forslaget de kommer med, til samme pris.

Del denne siden