Los Angeles med unger på slep - Hva gjør man?

Tråd i 'Reisemål' startet av Are, 21. nov 2017.

1. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Dette kan sikkert RoadKing mye mer om enn meg (jeg hadde spesielle visumregler som bl.a. gjorde at jeg ikke kunne forlate USA som jeg ville) siden jeg aldri tok turen over grensa. Men det går en trikkelinje fra downtown San Diego og til grensa. Det skal visstnok være rimelig grei skuring å passere grensa til fots. Om det er lurt eller verdt turen kan jeg ikke svare på.

leeds1979 liker dette
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,155
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er en ivrig forkjemper av å bruke kollektivtransport, men i LA blir det ofte for vanskelig. De tingene du nevner ligger i stor avstand fra hverandre, og da tar det tid med kollektivtransport. (Det tar absolutt tid med bil også, men ofte mindre.) Regn med å måtte betale for parkering over alt, gjerne $10 uavhengig av hvor lenge du skal være der. (USA er som kjent mye billigere for bilistene.....)

LA med små barn? Nja. Jeg elsker LA, men tror jeg hadde valgt annerledes om jeg reiste med barn. De på 11 og 14 vil kose seg med å se ting de har sett på tv, men det krever en del planlegging for å vite hvor man skal dra. Men, alt er mulig med god planlegging!

Hvis dere bor i Santa Monica, så har dere metroen som starter der, og går til downtown. Bytt til Metro som går til Hollywood/Vine, og dere er midt på walk of Fame. Det tar i overkant av 1 time. Avhengig av trafikken, så kjører dere på 40 min. Men må da finne parkering, og betale for den. Metroen er fin for å se byen, og få litt inntrykk av hvor stor den er.

Disney er alltid en sikker løsning, men husk at det er mye inntrykk og veldig slitsomt for barn (og voksne) som er vant med at det er relativt stille.

leeds1979 liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,943
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil på det sterkeste anbefale å holde seg unna Tijuana. Ikke pga grensepasseringen, men fordi det er et høl.

Hvis dere vil oppleve Mexico, lei heller en bil og ta veien (hwy 94) østover langs grensen til Tecate. Parker på amerikansk side og gå over.
    Trivelig by, uten flokkesvis med tiggere og folk som vil lure penger av deg.

Denne turen kan fortsettes på sunrise hwy til Julian og så tilbake til SD igjen. Avhengig av om dere starter tidlig er det en fin dagstur.

Velger dere Encinitas som bosted kan fruen forøvrig anbefale Carlsbad mall (factory outlet) to exiter lenger nord på I5.

thomassg and leeds1979 like this.
  4. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,782
    Bonuspoeng:
    183
    Med ungar i den alderen (11-14) er vel i alle fall Disney i Anaheim og Universal Studios i Hollywood bankers. Mange brukandes strender i området om det er av interesse. Det er ofte konsertar med vidgjetne artistar i byen. Ellers er det mykje kjekt å sjå nokre timars køyring frå LA (gå for leigebil). Sjåverdigheitane i SD er nemnde. Min andre heimby Santa Barbara er nok kanskje mest interessant for vaksne. Strendene er fine der også.

Kva ein 3,5 åring interesserer seg for på tur må eg ærlig innrømme at eg ikkje har greie på.

5. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,691
    Bonuspoeng:
    113
    takker for fine innspill.
    ser ut som det muligens blir et par netter i los angeles etter ankomst for å gjøre sighteseeingen og så sette kursen ned mot san diego.
    planen for sommeren er DK og legoland der. mulig jeg kunne unngått dette ved å ta legoland i CA? må være mulig....
    så tror jeg vi må en tur inn i ørkenen som nevnt over her, og seaworld.

kjenner jeg meg selv rett blir det vel disney eller universal også, selv om vi som sagt har gjort dette før.

avgang 1400 lax så ser ingen grunn til å dra opp dagen før, selv med barn og bil levering etc. google sier et par timers kjøring fra san diego, det burde stemme bra?

RoadKing liker dette
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,943
    Bonuspoeng:
    293
    Med optimal trafikk er det 1,5 times kjøring fra San Diego - LAX. Merk at dere kan (og bør) kjøre i commuter lanes på interstate.
    Rushtiden gir seg i 9 tiden, jeg ville kjørt fra San Diego senest 10. Du vet aldri, og skjærer det seg på freeway’n så skjærer det seg til gangs, så det er greit å ha litt å gå på.

Merk også at det er intern ID kontroll på I5 nord for Oceanside og I15 nord for Escondido. Samt øst for San Diego på I8. ID kontroll kan også spontant finne sted øst for San Diego på småveier, så *alltid* ha pass med for alle.

leeds1979 liker dette

Del denne siden