Lufthansa kutter i servicekonsept på longhaul økonomi

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av view, 14. nov 2019.

  1. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Her har forfatteren et ansvar!
    "Dersom du er med på å fremme salg av varer eller tjenester som du har en interesse i...", hvor interesse kan være at du driver næringsvirksomhet alene eller sammen med eller for andre - så er det å betrakte som reklame og skal merkes tilsvarende. Og det er heller ikke godt nok å merke den med "Reklame" eller tilsvarende på slutten av teksten.

    Markedsføringsloven § 3 første ledd: all markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring. Dette innebærer at markedsføringen ikke skal være vanskelig å gjenkjenne og identifisere.

    I Forskrift om urimelig handelspraksis, kan man nok også hevde at forfatterens arbeidsgiver er skyldig i feilaktig markedsføring, hvor "de har tillatt" : "Feilaktig å hevde eller gi inntrykk av at den næringsdrivende ikke opptrer for formål som gjelder vedkommendes forretnings-, industri-, håndverks- eller yrkesvirksomhet, eller feilaktig å framstille seg som forbruker."

    Mitt beste tips til alle "hobbyskribenter": Er du ansatt i et firma som har interesse av positiv omtale, fordreide omtaler eller uansett omtale om eget firma eller konkurrerende firmaer og/eller bransje som helhet - HOLD DEG UNNA å skrive om deg selv og andre (konkurrerende) aktører i samme bransje/område som kan påvirkes i konkurranse med ditt eget firma. Verre er det ikke.




     
    RoadKing, mathiasfe and milehigh like this.
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183

    Er det direkte betalt for er det et alvorlig lovbrudd. Er det ikke direkte betalt for (men kanskje som en del av et form for samarbeid, feks i form av andre goder, premier, spesialpriser, goodwill på megado etc) er det bare et grovt overtramp som fortsatt kan sanksjoneres.

    Her kritisereres det ikke bare for å kritisere. Hovedpoenget er at det verken skal gå utover eiere, redaktører eller brukere om/når rosabloggerpolitiet kommer med 6-sifrede bøter, ved at dette tas skikkelig tak i- og at feks redaktører lønnes og kurses tilstrekkelig. Det er en ting å drifte et forum. En annen å drifte en nyhetsside/ ala blogg.Sistnevnte er neppe så viktig for de fleste brukerne.
     
    Last edited: 15. nov 2019
    RoadKing, mathiasfe and chrt like this.
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Til info har jeg valgt å ta ned artikkelen om Lufthansas langdistanseprodukt.

    Forfatteren skriver for InsideFlyer på samme vilkår som nettstedets øvrige skribenter og InsideFlyer har ikke mottatt noen form for vederlag for å publisere artikkelen. Jeg har hele tiden vært kjent med at forfatteren jobber for Lufthansagruppen og det er ikke noe som automatisk ekskluderer vedkommende for å skrive som oss. Jeg ser imidlertid at jeg må ta en prat med vedkommende rundt det som potensielt er en uheldig rolleblanding.

    Vi har allerede gode rutiner for merking av betalte/sponsede artikler, men det er faktisk ikke det det er snakk om i dette tilfellet.
     
    McBuljo, trygveat, RoadKing and 4 others like this.
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Synd å høre at det kanskje blir en kjip tur av det som skulle være en opplevelse.

    Selv må jeg si at det er litt uinteressant hva som skjer bak gardinen(e) når vi reiser på CT i First med Lufthansa på LH? ;):p
     
    RoadKing and Xflipper like this.
  5. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    :mad:
     
  6. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Håper du skjønte det var en spøk :eek:
     
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt mine turer med Lufthansa bak i bussen før jeg møtte dere på forumet her og så lyset, og selv før endringen kan vel ikke akkurat måltidene sies å være noen stor kulinarisk opplevelse. Når det er sagt har jeg også fått servert langt, langt verre mat i økonomiklasse enn jeg har fått hos Lufthansa, så det går nok bra ;)
     
    McBuljo liker dette
  8. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Selvfølgelig:)
     
  9. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
     

Del denne siden