Må man egentlig løpe for å rekke en connecting flight?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av XIII, 31. jan 2023.

1. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63

Hvordan fungerer det egentlig? Hvis du har gjennomgående billett, og forbindelse er kort fra før av eller flyet er litt forsinket/det tar lang tid å gå ut flyet eller noe, og så er man ikke så nær sin neste gate.. har man ansvar for å løpe?
    Det er ulike idrettsferdigheter og kondis til alle sammen, så kanskje finnes det et svar. Det er fint å vite, hvis man ikke må absolutt klare planlagt flyet om man kan ta det med ro eller om det er noe vits å springe.

2. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en forventning om at du "skynder deg", ja.
    Ikke at du skal løpe, men at du kommer til neste gate uten ugrunnet opphold.
    Gå ikke innom taxfree eller lounge :p

Du vil i praksis bli oppdatert av kabinpersonalet.
    Sist jeg opplevde dette under en mellomlanding på ARN ble ble vi flyttet lengst frem i kabinen og neste fly ventet slik at vi rakk forbindelsen, 25 minutter etter planlagt avgangstid.
    Normal rask gange til neste gate var helt OK.
    Dette var nok en forretningsmessig avgjørelse av SAS
    I praksis har nok flyselskapet allerede avgjort om du skal bli med neste fly eller ikke. Om du reiser med innsjekket bagasje blir det komplisert om du ikke "rekker" gaten i tide.

3. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Spørsmål relatert til dette. Har en reise om noen dager til med fire legs og ca 30-40 min connection mellom hver flight. Litt av poenget med å booke denne var håpet om å komme for sent til en av flightene og ikke rekke frem til destinasjon samme døgn (utspekulert EU261). Alle flighter er SK. Vil det være en fordel å sjekke inn bagasje her for å oppnå mitt "mål"`?;)

4. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,319
    Bonuspoeng:
    113
    håpløst mål......

Mbj, LaDuden, McBuljo and 20 others like this.
  5. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser du innom CPH kommer du helt enkelt frem uten bagasje, dem har ingen skrupler med å la bagasjen din ligge igjen da :p

FlyerOslo and tobeornot999 like this.
  6. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    CPH,OSL,ARN :(

7. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Håper du kommer for sent til første...

milehigh, ak41, indahla and 11 others like this.
  8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,084
    Bonuspoeng:
    183
    wtf?!

9. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,064
    Bonuspoeng:
    113
    Dette går vel under kategorien «dårlig stil».

Mbj, indahla, Insomnia4u and 4 others like this.
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Vi hadde vel 45 minutter connection i ZRH en gang med Swiss. Fra Afrika til Schengen. Gjennom en pass og sikkerhetskontroll.

Vi løp alt vi maktet, og de lukket døren etter oss da vi svette og heseblesende ramlet inn døra på flyet. Skikkelig pinlig og følte oss dårlig. Bagasjen rakk ikke med flyet. Aldri igjen.

Insomnia4u liker dette
  11. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    ok la oss komme tilbake til emnet og late som om innlegget der oppe aldri skjedde...

det er akkurat sånne situasjoner jeg tenker på, særlig nå med små barn. men det jeg lurer på er i en slik situasjon som din, kan man bare gå i vanlig (litt høyere) tempo og vite med sikkerhet at flyselskapet ordner det hvis du ikke rekker likevel?
    Eller vurderer de det baser på mengde svett?

som @freddyen sier har de avgjort om du skal med eller ikke, men det er ikke alltid det kommer løsning med en gang, jeg kan huske bare 1 gang å ha fått sms rett etter landing om endringer.

så hvis jeg vet at de booker om til neste fly vil jeg gjerne slippe å stresse hele familien og prøve å springe med vognene og alt mulig.. T_T
    men hvis det er sånn at de regner med at det tar 20min å gå fra gate til gate og flyet lander med 30 min, da får du ikke ombooking eller overnatting hva det skal være, så er det vanskeligere

12. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    113
    Det går greit hvis du ikke når frem. Jeg har opplevd å få beskjed på flyet om at connection er ved gate x. Vi var litt forsinket. Jeg hadde en skade i foten så løping var helt uaktuelt. Kunne dog gå i grei nok fart til ikke å trenge rullestol service. Gikk forbi flere skjermer hvor det sto gate closing, helt til siste skjerm. Ved gate sto det så gate closed og ingen ansatte var å se. Det sto derimot en sprek dame der som hadde kommet med samme fly som meg og spurtet avgårde. Ho nådde det heller ikke. Uansett, spaserte videre til service desk og fikk rom på raddison og billetter med første connection neste dag. Ingen som spurte hvorvidt jeg kunne ha vært raskere fra gate til gate. Dette var med SAS, på OSL, før covid.

milehigh, Insomnia4u and themichael like this.
  13. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Det var litt urovekkende å høre - noen anelse om det er like ille andre veien? Har 50 min i zrh mellom osl - zrh - nrt... :)

14. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,614
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy EWR-LIS-OSL med TAP i 2019, hadde 1 time og 30 min connection.
    Ble forsinket ut fra EWR og ankom LIS ca 30 min før flyet til Oslo skulle gå

Når telefonen fikk dekning tikket det inn sms om at jeg hadde blitt booket om til KLM via AMS ett par timer senere.

Da dette var et par dager før opptjenings perioden min gikk ut, og jeg var helt avhengig av poengene for LIS-OSL for å beholde EBG, så var jo der krise.

Spurtet det jeg maktet og var heldig med ingen kø i pass og sikkerhetskontroll. Rakk boardingen som siste mann, boardingpasset virket så klart ikke, men gate tok en tlf og etter ett par minutter fikk jeg heldigvis slippe på. :)

Litt motsatt av det du lurte på, men kan bekrefte at du nok blir booket om uten spørsmål om du ikke rekker en tight connection:)

milehigh, magnusant and XIII like this.
  15. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,064
    Bonuspoeng:
    113
    Eksempel fra virkeligheten på Frankfurt hvor jeg har beinet rimelig mye tidligere, det er en sånn plass hvor sånt lett skjer (med mindre du er HON da). På vei hjemover med jobbkolleger hadde vi da en mellomlanding som ble litt for kort pga sent innkommende fly, jeg som satt midt i flyet valgte å beina for å forsøke rekke siste Oslo flyet for dagen. Det klarte jeg og en kollega, mens to andre bak på rad 32 kom frem til gate closed og måtta ta en en mindre hyggelig ekstranatt på FRA på Lufthansen sin regning.

Det kan utgjøre forskjellen mellom å løpe eller ikke, men til syvende og sist velger man jo selv, ingen tvinges til å løpe. Neste uke skal jeg til FRA igjen for å bytte fly, har 3 timer så regner ikke med noen løpetur da men kommer nok til å se både en og to stakkarer som gjør det.

Insomnia4u liker dette
  16. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    113
    Du kunne like greit ha reist med KLM og fått ebretro til å fikse poengene for opprinnelig booking, ikke behov for å springe tulling bare for å få poengene. Men ellers en grei fortelling fra virkeligheten

17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,654
    Bonuspoeng:
    183
    Gir SAS original routing credit for reiser med andre selskaper?

18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,614
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde det kun gjaldt for SAS flyvninger?

19. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat det har jeg ikke prøvd, men skulle antatt det. Har kun brukt det ved kansellerte SAS flyginger. Tror dog at det uansett er ebretro som er rette instanse, vet ikke om andre flyselskap har tilgang til eb systemet på samme måte?

20. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,023
    Bonuspoeng:
    113
    Lest mye rart her inne, men dette tar kaken.. ufint rett og slett:(

Del denne siden