Det ser ut til å være ganske ulike begrensninger på hvor lenge en reservasjon kan ligge i systemet ubillettert før det aktuelle flyselskapet kansellerer plassene. Siden jeg er berørt av nettopp denne problemstillingen ifm å bygge opp en bonusreise for neste år, forsøker jeg meg på å starte en oversikt her, også håper jeg andre kan bidra til å komplettere denne. SAS: 72 timer KLM: 48 timer Air France: 14 dager Virgin: Ubegrenset Vietnam Airlines: 10 dager Saudia Airlines: 1 time Aerolinas Argentinas: 24 timer Sas kan angivelig forlenges med ytterligere 72 timer av agenten, men bare én gang. Merk at bestillinger påbegynt på nett vil automatisk kanselleres mye raskere (1-2 timer) dersom de ikke billetteres, det gjelder også om en agent har vært inne og gjort endringer i bestillingen. Det kan også være kortere tidsfrister før duplikatsjekken slår til dersom bookingen inneholder overlappende flyvninger. F.eks. ved ombooking til annen hjemreise på samme dato eller ved endring fra economy til business på samme avgang.
Et tilleggsaspekt er at det kan være kortere tidsfrister før duplikatsjekken slår til dersom bookingen inneholder overlappende flyvninger. F.eks. ved ombooking til annen hjemreise på samme dato eller ved endring fra economy til business på samme avgang.
Jeg har et SAS-leg (CPH-CDG) som ble lagt på bookingen min, men som aldri ble billettert fordi OSL-CDG-SJO var married. SAS har tatt bort SVG-CPH, men CPH-CDG har blitt liggende i minst tre uker nå, uten at det er billettert. Hvorfor det ikke er autokansellert enda vet jeg ikke.
@Cumulus Jeg fikk nettopp ticketed KLM-billetter som ble reservert fredag kl 09, og utstedt mandag kl 17. Det gir ca 80 timer. Litt overraskende siden mange her rapporterer om at 48t er maks.
Jeg slet når jeg skulle legge på en returreise med Saudia airlines. Agenten la den på, og sendte til billettering. Etter et par timer var returen forsvunnet. På tredje forsøk fant agenten ut at Saudia airlines har autokansellering på 1 time. Billetten ble da sendt til hurtigbehandling hos backoffice og ble billettert i løpet av 1 time.
Jeg har i hvert fall hatt legs fra VN i bestillingen min flere dager før den ble billettert, og i følge agenten hos SAS kunne de ligge 10 dager.
Hmm, kanskje 48 timer bare gjelder på arbeidsdager elns? Jeg hsr egentlig bare basert det om KLM på det jeg har lest andre steder her på forumet.
Tror kanskje ikke Amadeus tar høyde for helligdager. Hvis det er det systemet de bruker også for å reservere. Jeg fikk snakket med en kundebehandler igjen siden de hadde glemt å legge til CT. Han kunne fortelle at backoffice hadde vært inne i bookingen søndag ettermiddag. Som antagelig forlenget reservasjonen. Så det betyr at ca 48t antageligvis er korrekt også i mitt tilfelle.