Hva gjør man ikke.... stå opp i svarte natten fordi barnebarn har feber Hytteturen tok plutselig slutt .... Travelt å ha helg hele uken, vi måtte jo hjemmom i løpet av uken for det må jo pakkes en liten koffert for en uke i Lisboa i neste uke ... travelt!
Riktig god mandag. So far so good. Et morgenbad og nå tid til både en og to kaffe før man piler inn til Oslo. Ha en bonusfylt dag.
Morgen. Mye kaffe må til for å overleve dagen i dag, tror jeg. Hunden har det ikke helt bra, så han har vært våken hele natten. Og dermed holdt oss våkne hele natten.. Føles som om jeg har jetlag. Og det uten å ha krysset en eneste tidssone. Jaja. Snart helg?
God mandag fra Oslo, helgen var som den pleier altfor kort og overgangen til mandag hard og brutal. Så nå lastes det opp med kaffe mens man prøver å skru på huet igjen.
God morgen fra pendlerhelvetet… I dag er en slik dag jeg egentlig heller vare ville droppet å dra på jobb, sove et par timer til og ta livet med ro. Men det går ikke så her er jeg. T-10 til neste flyreise, det gledes! Ha en mer oppegående mandag
Noen som har DN+ og kan videreformidle essensen av denne artikkelen? https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...vtale-i-retur-til-sas-og-pilotene/2-1-1333298
God mandag ! Kaffen er på vei ned ! Men dagen startet tross alt for fleire timer siden Husket heldigvis trippeltrumf på torsdag
Partene må vise New York domstolen at de kan fremlegge avtaletekst som kan aksepteres. For SAS sin del må de få pilotene til å love å ikke legge inn store protester mot SAS sin redningsplan igjennom domstolene. Pga brolånet med Apollo, som SAS har fått halvparten av, så må SAS få godkjent effektivisering med piloter og cabincrew gjennom domstolen for å få resterende halvpart av lånet. Det haster, helt ila to uker. Kanskje krunglete forklaring også, men var fryktelig mye tekst som jeg bare skummet igjennom fort.
God morgen fra hjemmekontoret! En fin dag å skrive dokumentasjon på, da slipper man pendlerhelvete som det så vakkert beskrives av @Flyingdutchman ... Tur til Hannover bestilt med LH i mai, konstaterer at SAS skal ha ca. 10K mer for å fly dit sammenlignet med LH (3 personer i C). Go-billettene til SAS var fortsatt dyrere enn LH C. Ha en fortsatt fin dag!
God morgen, alle sammen. Det var riktig fint her i sted mens jeg brygget kaffen. Håper alle får en super uke! (Hvis noen mistenker at det er den russiske ambassadens antenner til venstre, så er det bare Telenors lokale 5G-tårn. Bra dekning, her.)
God morgen fra Jessheim Her er fokuset å prøve å bli skadefri etter Chicago marathon for en uke siden så man blir klar for New York marathon om 3 uker. Hardt liv, men det blir i alle fall en del biz turer over dammen av det. Dagen bringer (på grunn av overstående) time hos fysioterapeut, før kursen settes mot Brussel ut på ettermiddagen. Ha en skadefri dag!
To maraton på fire uker er seigt Ellers er det bortekontor i Viken fylke i dag. Skal befares og diskuteres med kommuner. Så en "god" start på uken
God morgen fra Trondheimekontoret! Blir godt(?) med noen dager på trøndersk jord før årets flytur nummer 50 venter førstkommende helg. Ha en fantastisk, høytflyvende uke alle sammen!
Et utdrag: SAS’ konkursprosess SAS søkte om konkursbeskyttelse i USA 5. juli – dagen etter at en lammende pilotstreik ble startet. Dermed har SAS «søkt om beskyttelse i en konkurs» og er de facto konkurs. Likevel kan driften fortsette omtrent som vanlig. Gjennom domstolen i New York må SAS sammen med finansielle og juridiske rådgivere forhandle med kreditorer om kutt av gjeld og tilbakelevering av fly. SAS vil overtale leasingselskapene til en lavere leie på flyene i fremtiden, og ønsker å beholde de mest moderne flyene. Prosessen er kostbar, og rådgiverne kan få betalt mer enn to milliarder kroner på ett år. Med i regnestykket er et brolån (debtor-in-possession-financing, eller DIP-finansiering) på syv milliarder kroner fra Apollo Capital Management i USA. For inngripende Dommerens overraskende beslutning fremkommer av en kort melding fra det amerikanske finansnettstedet Reorg.com, som serverer nyheter til advokatfirmaer og finanshus om pågående prosesser. I meldingen står det at dommeren protesterer på noen vilkår i den supplerende avtalen. Helt spesifikt står det nemlig i avtalevilkårene at pilotene må stemme sammen med SAS i alle vedtak som heretter fattes i domstolen, og skal ikke protestere eller klage på noen deler av prosessen. Dommeren kaller det et «uforbeholdent» (engelsk: «naked») krav om å stemme med SAS i alle saker hos domstolen, og mener det er for inngripende. I tillegg vil dommeren ha en bedre forklaring på hvorfor pilotene skal få nøyaktig 100 millioner svenske kroner, altså ti prosent av kravet, i en engangssum. Da streiken ble et faktum i juli, haglet kritikken: – Skinnforhandlinger, sa leder Henrik Thyregod i Dansk Pilotforening (DPF) om prosessen frem mot bruddet. – En villet streik fra ledelsens side, for å skape en syndebukk, sa leder Roger Klokset i Norske SAS-flyveres forening (NSF), tilknyttet LO. Gjennom en pressemelding fra Norsk Flygerforbund og NSF 5. juli sa pilotene at SAS hadde strukket forhandlingene siden november uten «noensinne» å ha intensjon om en avtale. De mente med andre ord at SAS først og fremst var opptatt av å få godkjent søknaden om konkursbeskyttelse, og da hjelper det å ha en krise. Bare noen dager før streiken hadde selskapet en ganske velfylt kasse på 7,8 milliarder svenske kroner, ifølge en børsmelding 5. juli. Leder Jan Levi Skogvang i SAS Norge Flygerforbund (SNF) sa til DN 5. juli: – Vi har kjent til dette siden i fjor, og det som skjer er ledd i en plan fra SAS-ledelsens side. SAS-ledelsen avviser overfor DN at det ønsket streik, og mener det uansett var mulig å overbevise domstolen om at gjeldsbyrden ville tappe kontantbeholdningen i et faretruende høyt tempo – selv om pilotene hadde droppet streik og gått med på effektiviseringer. Kan sette milliardlån i fare Etter det DN forstår, må partene i løpet av kort tid vise domstolen i New York en ny avtaletekst dommeren kan akseptere. For SAS er det viktig at pilotene på en eller annen måte forplikter seg til å ikke legge inn store protester mot SAS' redningsplan gjennom domstolene, dersom selskapet skal gi støtte til at pengebeløpet utbetales. Det er nok av temaer hvor partene fortsatt er rykende uenige: For eksempel er pilotforeningene kritiske til at SAS har opprettet to nye flyselskaper utenfor morselskapet med egne driftstillatelser i Irland – SAS Link og SAS Connect. SAS kan ikke si når en justert avtaletekst blir banket gjennom hos domstolen. – Det er for tidlig å si hvordan disse merknadene vil adresseres, sier Louise Bergström i SAS. Leder Henrik Thyregod i Dansk Pilotforening sier om arbeidet med å levere en korrigert avtale til domstolen:– Dette sitter partene og jobber med akkurat nå. Det handler først og fremst om at dommeren sa nei til at pilotene skal stemme med SAS i alle spørsmål i domstolen, og jeg tror vi skal bli enige om en ny formulering. SAS har finansiert konkursprosessen med et brolån – såkalt debtor-in-possession-finansiering (DIP-finansiering) – på cirka syv milliarder kroner fra långiveren Apollo Capital Management i USA. Halve beløpet er allerede utbetalt, mens siste halvdel etter planen skal utbetales i slutten av oktober, og innen da må selskapet få godkjent effektiviseringer med både piloter og kabinansatte gjennom domstolen. Derfor haster det med en avklaring, og helst i løpet av to uker.
God formiddag fra OSL-kontoret! Sitter ikke alene i gullstua nå, det er overraskende fullt her. Vel, overraskende for en som sjelden er her på disse tider av døgnet. Med jobbing her før avgang, kort møte i CPH, før vi hopper videre til CDG i ettermiddag, har man avstått fra det meste av servering. Vi får kompensere med litt god vin i kveldingen. Ha en flott mandag!
God morgen fra Jury’s Inn i Liverpool! Det ble en deilig 1-0 seier og City i går. Helt fantastisk stemning på stadion under hele matchen. Og grei stemning etter på også Snart Enter Air tilbake til OSL T-10 Vietnam