Mann 40 drar på tur til Chicago

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 22. febr 2018.

  1. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Drar selv til Chicago fra 14 til 20 mars, tar gjerne imot ferske tips. :)
     
    kjeeli liker dette
  2. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Da fortsetter turen
    Gikk av flyet på ARN, og var litt sugen på den Svenske vinterlufta :cool: Så jeg fulgte Exit skiltene ut til taxiplassen for ankommende reisende. Dro inn noen drag med Svensk luft! Tittet på flytårnet og kunne konkludere at været var bedre på ARN enn OSL:)

    IMG_0458.JPG

    Så var det tilbake til avgangshallen. Satte fart mot sikkerhetskontrollen hvor både jeg og Rimove skled kjapt gjennom denne gangen.
    Gjøre en lang histore kort, Kjøpe flaske prosseco etter sikkerhetskontrollen, tror Sas lungen er etter passkontrollen, 25 min kø bak passasjerer som skal til Hong Kong og Dubai. Finner ut at Lounge ikke er der. Ned en trapp, Transferpasskontroll, heldigvis bare jeg som har gått feil, ingen kø. Ny sikkerhetskontroll, fortsatt bare jeg som er på ville veier! Rimove sendes gjennom maskinen. Hmm sier frøken Skjermtitter -du har en flaske vin, den må vi dessverre ta fra deg. Jupp bare å lukke opp Rimove og gi fra seg posen med flasken. Fr Skjermtitter ser i posen og finner kvitteringen på kjøpet, hun ser at jeg akkurat har kjøpt den. Tenker litt og sier til frøken kollega -vi tester innholdet i en veskeanalysemaskin (akkurat det ordet fant jeg på selv) så gjør vi et lite unntak for deg! Flasken ble da forseglet og jeg kunne lykkelig finne veien til Loungen etter en lang dagsmarsj :D
    Historien ble ganske lang allikevel!
    Jeg ble litt stresset over denne situasjonen at jeg ikke fikk tatt bilder, beklager det :(

    I Loungen ble det tid til 2 glass vin, litt chips, høre en amerikaner som har Skype samtale med familien på høyttaler, Nordmann som prater i tlf med headset på å ikke hører hvor høyt han avtaler tlf møter med kunder :(

    IMG_0460.JPG

    Når dette er unnagjort blir det å gå den lange veien tilbake til dagens 3.passkontroll,heldigvis bare 3 foran meg så det gikk fort :D
    Vel plassert i en stol nærme gaten, var det bare å vente til boarding startet.

    IMG_0462.jpg

    Tror jaggu jeg ble nr 3 inn på her også.
    Ankom C kabinen kl 15:09
    Jeg hadde reservert sete 2A, det skal være litt lenger beinplass på partalls setene langs veggene enn de andre (har jeg lest ett eller annet sted)
    Jeg inntok min plass, samtidig som jeg danderte det veldig fint for Rimove i øvre køyeseng!
    Men makan til dårlig lagringsplass rundt stolen :mad:
    Flyvertinne Lill var kl 15:19 litt betenksom når jeg spurte om hun kunne fotografere meg i en slik vakker positur! Resultatet ble jo ganske greit da :p

    bilde1.JPG

    Kl 15:24 så stod pre drink klar på bordet, takker så meget for den, Tørst etter en lang gå tur :cool:

    IMG_0466.JPG

    Satte vinterstøvlene i køyesenga over :) (ikke samme rom som Rimove)
    Så Lufthansa First tøflene var på plass kl 15:36

    IMG_0467.JPG

    Vi hadde pushback kl 15:37, så tøflene var på plass i tide!
    Take off fra rullebanen kl 15:47.

    IMG_0471.JPG

    I kroken på sidebordet plasserte jeg mini bærbare AC, vann på toppen og denne er knall i en kabin uten eget individuellelt luftsystem

    IMG_0474.JPG

    Amenity kit`et de deler ut innholder:sokker, øyemaske, tannbørste, tannkrem, lip balsam og håndkrem.

    IMG_0475.JPG

    Kunne de ikke lagt med ørepropper for gud skyld! Akkurat det jeg glemte hjemme :mad:

    Fra litt reise perks går vi nå over i en annen fase, nemlig dagens servering!
    Det hele startet med at de delte ut menyer for tilbakereisen på veien til! Slikt skjer sikkert ganske ofte! Men det ble nok litt forsinkelser for å rydde opp i det problemet o_O

    Kl 16:20 får vi utdelt en varm klut, 16:33 havnet duken på bordet
    Varme nøtter blir servert kl 16:43

    IMG_0477.JPG

    17:21 får jeg endelig tralla med forretter ved siden av meg

    IMG_0480.JPG

    Jeg velger Kaviar av Kalix “Löjrom” Med crème fraîche, gressløk og Västerbotten ost.

    IMG_0482.jpg

    Fikk som drikke tips av servitør Mikkeller Spirits Vodka,

    IMG_0481.JPG

    Syntes den var skarp i forhold til rognen.:eek:
    hadde allerede Champagne i glasset og syntes det smakte fortreffelig mye bedre sammen med kaviaren enn Vodka og kaviar! Det ble servert brød og en frisk salat ved siden av som var god:)

    17:57 dukker tralla med hovedretter opp

    IMG_0485.JPG

    Jeg hadde på forhånd sett meg ut Oksehale ballotin med rosmarin og timian poteter, pastinakk, kirsebær og eple kompott, sopp saus og gremolata

    Men det var etter mine smaksløker ingen høydare, greit at kjøttet er langtidsstekt og veldig mørt. Men tilbehøret var dårlige saker! vasen pastinakk, nesten ikke smak av sopp, eple og kirsebær. Potetene var nesten fullstendig smakløse. Huff Huff, ikke en bra vår meny for SAS. Dagens vin til hovedretten var Parker coonawarra estate

    IMG_0487.jpg

    Så ble det tid for to franske oster Fourme d’Ambert og Saint-Nectaire med Dammann Frères Te marmelade.
    Meget bedre levert av SAS disse ostene, de gikk rett ned.

    IMG_0494.JPG

    Desserten jeg valgte ble Yoghurt is med Bringebær smak fra Gute Glass!

    IMG_0496.JPG

    Etter middagen tok jeg turen innom toalettet på flyets venstre side for å skifte til pysj.
    Denne toaletten er på ingen måte en skiftebrakke, men fikk på meg LH pysj overdel og en vakker joggis bukse.

    IMG_0497.JPG

    Etter en powernap havnet jeg innpå toalettet på høyresiden, og det kan nevnes at denne er 4 hakk bedre enn venstresiden

    Før landing fikk vi kl 23:27 servert roastbiff Kamut salat med sylteagurk, løk og tomat. Purre og oste pai +Frisk oppskåret frukt

    IMG_0513.JPG

    Vi Landet kl 17:49 Lokal tid så det var nesten på rutetid.

    IMG_0525.jpg

    Fortsetter i neste episode
     
    holmen2, pgaa, Are and 31 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Litt "førstereis"??
     
    indahla and kjeeli like this.
  4. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan du si, første gang jeg var borti den enden av flyplassen ;)
     
    holmen2 and Eddie47 like this.
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Men pleier ikke SAS noen ganger å ha en midlertidig lounge i retning av F-gatene på ARN, om enn ikke etter passkontrollen nødvendigvis? Jeg mener de hadde en midlertidig anordning der borte om sommeren for et par-tre år siden (for å lette trafikken i de øvrige loungene?) hvor de etter datidens målestokk overgikk seg selv med å servere nokså spiselige sandwiches.
     
    kjeeli liker dette
  6. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det skal være ørepropper i sekken.

    Morro å følge, og kjekt med alle detaljer...

    C
     
    kjeeli liker dette
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Pleier definitivt å være ørepropper i kitet. Ellers takk for innholdsrik rapport hittil :)
     
    kjeeli liker dette
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig. Vekker gode minner fra min egen egotripp til det forjettede land
     
    kjeeli liker dette
  9. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var ganske raskt av flyet, og det gikk veldig kjapt i immigrasjonen :)
    Tok flyplasstoget bort til terminalen hvor t-banen går fra.
    Kjøpte enveis billett til $ 5.
    Hoppet på Blue Line som skulle ta meg til Clark/Lake stasjon på ca 40 min

    1.jpg

    Ble sittende sammen med et hyggelig par fra Brighton, som hadde flyd via KEF med 3 dagers stopover der.

    Jeg ruslet av banen og fant hotellet mitt LondonHouse :D

    2.jpg

    Innsjekking gikk veldig fort og jeg var på rommet i 14 etg rundt kl 21
    LondonHouse Chicago og er en del av Curio Collection by Hilton, og det ligger på hjørnet av E Wacker Drive og Michigan Avenue.
    Det er et ganske nytt hotell som åpnet i 2016, men bygningen det ligger i er fra 1923 og kalles London Guarantee Building.

    Jeg hadde bestilt corner studio room, med utsikt i 2 forskjellige retninger.
    Tven over skrivebordet kan man svinge rundt 180 grader, sånn at man kan ligge i sengen og titte på TV :eek:

    3.jpg

    4.jpg

    5.jpg

    Kjøleskapet funker skikkelig bra! Korken på den flasken er av nå!

    6.jpg

    Utsikt fra vinduet bak sengen.

    7.jpg

    Veldig myk og god seng :cool:

    8.jpg

    Kaffemaskin er sikkert et pluss for de som drikker det ;)

    9.jpg

    Hotellet ligger på historisk grunn.

    10.jpg

    Utsikten fra tak terrassen.

    19.jpg

    Tak terransen er nok mer populær på varme dager :cool:

    20.jpg

    Jeg var ganske sliten, så kveldsmaten ble en hotdog på 7/11, før jeg stupte i seng kl 21:30.

    Våknet opp i 5 draget, skrev forrige rapport.

    Fikk mail fra Junior med bilde av flyet mitt over Møre og Romsdal et sted, jeg satt på venstre side så jeg fikk ikke med meg at han vinket. Hyggelig gjort av han :)

    11.jpg

    Ruslet ut av hotellet kl 06:45, regnværet hadde heldigvis gitt seg.

    Svingte innom 7/11 og tok med frokost tilbake på rommet.

    12.jpg

    Etter frokosten hadde jeg i utganspunktet planer om å dra opp til Skydeck Chicago i Willis Tower. Etter en tusle tur gatelangs til bygget, var det bare å glemme det. Litt for lavt skydekke :mad:

    13.jpg

    Da var det bare å rusle bortover Adams st til LaSalle st for å se på bla Rookery Building som ble ferdigstilt i 1888 og med sine 12 etasjer og en høyde på 55 m blir den regnet som Chicago´s eldste høyhus. Bygget hadde en fremtredende rolle i filmen The Untouchables fra 1987, som politi hovedkvarter for Prohibition agent Eilot Ness (begge foreldrene fra Norge)

    14.jpg

    15.jpg

    Tok meg en tur inn i bygget også.

    16.jpg

    17.jpg

    Her har de avdekket en av sidene på søylene.

    18.jpg

    Mer kommer straks
     
    holmen2, pgaa, Are and 20 others like this.
  10. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    Ved siden av Rookery Building finner jeg Chicago Board of Trade Building som var den høyeste bygningen i byen fra 1930-65.

    21.jpg

    Inne I lobbyen fikk jeg øye på en cafe og tenkte det var på tide med en rastepause, så da ble det tid til en matbit og noe godt i glasset :D

    22.jpg

    Relativt stor porsjon for $12

    23.jpg

    24.jpg

    Mens jeg sitter å nyter et glass sprudle vin får jeg nyss i at det straks skal være en omvisning i bygget, så jeg finner oppmøtestedet og slenger meg med på 1 times omvisning i regi av Chicago Architecture Foundation. Turen koster $15 og foregår både utendørs og innendørs. Denne omvisningen er bare 2 ganger i måneden, så jeg hadde flaks der :)

    25.jpg

    Guiden Laura var en entusiastisk eldre dame :)

    26.jpg

    Vestibylen hvor lyset virker som en retningspil.

    27.jpg

    Vi havnet tilslutt i kjelleren hvor hvelvet er.

    28.jpg

    Dette hvelvet ville vært en stor utfordring for Egon Olsen :eek:

    29.jpg

    30.jpg

    31.jpg

    Det var mye mer som ble fortalt under turen som ikke kan fanges med et bilde. Selve trading gulvet er flyttet til et annet sted, Men det var i dette bygget det var stor omsetning av jordbruks produkter før i tiden.

    Etter omvisningen fortsetter jeg dagens trim videre bortover Adam st, så dukker dette skiltet opp.

    32.jpg

    Så da har jeg ruslet 700 m på Route66 Yoho ;)
    Fun fact er at på 1920-30 tallet lå den et kvartal sørover på E Jackson Bldv.

    Så var tiden inne for å svinge av fra Route66 og ta en avstikker ned til Museum of Contemporary Photography

    33.jpg

    Hvor de har en pågående utstilling som heter Traversing the Past:
    Det er de tre fotografene Adam Golfer, Diana Matar og Hrvoje Slovenc som alle sporer deres familiehistorier til historier om politisk uro og vold.

    Utstillingen viser familiehistorier som oppsto under andre verdenskrig, Gaddafi-regimet i Libya og Kroatias uavhengighetskrig.

    34.jpg

    35.jpg

    36.jpg

    Det var en utstilling som var gratis, man måtte kun gjennomføre en spørreundersøkelse når man er ferdig.

    Så på vei tilbake til hotellet ruslet jeg innom Millennium Park og tok en selfie i bønna :)

    37.jpg

    Bilde tatt under bønna

    38.jpg

    Mye turister!

    39.jpg

    Beina har virkelig tråkket mye i dag, tlf sier jeg har gått 19538 skritt og 15 km :eek:

    Da er det lov å håpe at det ikke regner alt for mye i morgen!
     

    Attached Files:

    • 26.jpg
      26.jpg
      File size:
      742.4 KB
      Visninger:
      15
    holmen2, pgaa, Are and 32 others like this.
  11. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,913
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk, mange detaljer og veldig informativt. I like, indeed!
     
    kjeeli liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Supert reisebrev! Har vært i Chicago før, men her er det tips til en ny tur!

    Hvis du vil se på utsikten uten å betale så mye (for utsikten), kan du dra til John Hancock building. Der kan man velge mellom å betale for å ta heisen opp i toppen for å se på utsikten, ELLER ta en gratis heis som går opp i toppen hvor det også er en bar. Man må kjøpe minst en drink, men det er billigere enn å ta utsiktsheisen.. (Det var i alle fall sånn i 2015)
     
    NordicLane, Ursa, kjeeli and 3 others like this.
  13. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Flott brev, Chicago skal besøkes!
     
    kjeeli liker dette
  14. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra reisebrev, jeg kjenner at jeg gleder meg enda mer etter dette. :)
     
    kjeeli liker dette
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for detaljert reisebrev :) Ser fram til fortsettelsen
     
    kjeeli liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Lurer på om jeg må til Chicago på egotripp en gang til ... det er jo hele ti mnd siden sist ...

    Mulig det er feil tidspunkt å bringe dette opp nå.
     
    RoadKing, FFlyer, Kristian and 2 others like this.
  17. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Du får lufte det på hjemreisen, da er de ofte en kombinasjon av fornøyd, lei oss, småbrisen, trøtt, og denne kombinasjonen kan fort gjøre underverker! :)
    Luft den gjerne i lounge over et glass bobler..

    Men som den erfarne mannen du er, så vet du nok dette allerede..

    «Ikke lær far din å pule» osv..

    Hilsen
    Samboer på 2. Året
    «Gutt» 32
    Amatør

    C
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Foreløpig er ikke stemningen helt der ...raner kofferten min, shots og t-skjorter som ikke er helt rett størrelse ..

    Nærmeste shoppingsenter har ikke helt et utvalg som passer en voksen norsk dame ..
     
  19. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,510
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen, straks kl 07 her :)
    Har lest om det i noen tidligere reiserapporter her inne, stod delvis på to do lista i dag. Men fortsatt er skydekket lav :(

    Det er flust av ledige bonusseter i C fremover, så kjør på :D
     
    holmen2, Eddie47 and sirwinston like this.
  20. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje hjemme, men ikke her. ;) Du kan jo lage en spørreundersøkelse her inne og spørre om du skal eller ikke. Det kan presenteres som forskningsresultat i heimen! "Ser du elskling, 25 av 25 mener jeg bør dra"
     
    Misterix, Eddie47, Chrisbgg and 3 others like this.

Del denne siden