Servicen på OSL-KRS har vært veldig opp og ned de siste årene. I noen perioder er det full service med tralle, salg og full fest i Plus. Så plutselig er ruta for kort for service, og så er det kun kaffe/te. Og sånn går det, frem og tilbake.. Er mange SAS enthusiaster på KRS. Har en gang i skuddåret flydd Norwegian og belegget har aldri vært mye å rope hurra for, mens SAS ofte er rimelig fullt. DY droppet ruta I covid - perioden så da var det kun SAS igjen til Oslo. WF har også begrenset sine ruter, fjernet SVG og CPH, men vi har fått TRD..
Norwegian hadde også flygninger fra KRS til BGO, nå har de sluttet med det og Widerøe har doblet (tredoblet?) prisene …
Ok, da. Jeg laget meg selv en challenge i forumet. Etter gørr lei av samme pappboksen med SAS. Så challenge var å spørre om pizza margarita istedet. På SK805 til London idag gjorde jeg nettopp dét. Og, til alt hell (se egen tråd under SAS) traff jeg på et crew som sa at akkurat dét var null problem, men ville ta 6 minutter siden pizzaen var i ovnen fortsatt. Den var god, og langt bedre enn den vanlige boksen. Selv om jeg gjerne hadde sett noe pepperoni eller skinke oppå. Men den er både vegetar og halal, så det får man leve med.
Jeg kan svare meg selv her også: Veldig hyggelig Crew i dag og dem gikk rundt med kafe og vann. Jeg skjønte først ikke at dem ikke hadde andre drikkevarer og bestillte Ramlösa. "Min kollega henter gjerne for deg." Den beste servicen er vel alltid den man ikke forventer, så jeg er godt fornøyd (og hadde også vært det om dem bare hadde hatt kafe).
Usikker om det ble nevnt en annen tråd, men SAS prøver ut "ny konsept" der dem kutter antall drikke og snacks til en drikkevare og en snack for Plus kunder. Testen gjelder til ut oktober på ruter under 60 minutter. https://flysmart24.no/2022/09/09/sas-tester-nytt-konsept-kutter-i-mengde-mat-og-drikke/
Det er nevnt i en annen tråd, men å kalle det et nytt konsept er jo helt hull i hodet. Det er helt klart noe de gjør for å spare penger og gjøre livet surt for både kunder og kabinpersonale som skal forklare til de med fullflex C billett at de må velge mellom vann eller cola, eller betale for en av delene..
No skal eg ikkje skryta av den serveringa som har vore hjå SAS innanriks eller i Skandinavia. Polarrullen var grei (verken meir eller mindre). Den pitabrøddingsen som blir delt ut no er kjipe saker. Å redusera tilbodet, sjølv på korte flygingar, er vel neppe vegen å gå dersom SAS skal differansiera seg frå andre selskap. Kva om dei tenkte annleis og heller gjorde Plus-tilbodet sitt litt meir eksklusivt, jamfør Finnair C og BA C, eller jamvel Lufthansa C og Austrian C: Litt færre tilgjengelege sete, kanskje ein litt høgare pris samanlikna med økonomibillettar og skikkeleg servering – inkludert korte ruter der nede i Sør-Noreg...
Jeg spurte CC på en flyvning i dag om dette her og fikk mange forklaringer som primært sett var i leia av «folk klarer jo ikke spise opp før vi må rydde bort og så blir vi så sene at vi blir utsatt for turbulens og nå har noen allerede skadet seg for ikke lenge siden». Internkommunikasjonen fra bilaget til CC er altså tydeligvis at dette her ikke er sparing men at nå får CC det sååå mye bedre. Bare tull selvsagt…. Når de klarte å servere enn 737 mellom AES og BGO før pandemien og nå mener at til og med OSL-TRD blir for «kort» så blir det jo bare tullete. Jeg kommer til å sende inn Feedback på dette her via Care-skjemaet. Men… nå tenker jeg vel i og for seg at jeg som Pandion neppe må betale for sjokoladen dersom jeg også tok nøtter.
Er en stund siden jeg reiste mellom BGO-SVG nå, men det var da mulig å trykke ned frokosten før innflyvning. Har vi blitt treigere på å spise?
Den forklaringen fikk jeg av en «sur megge» på flygningen mellom TRD og OSL på søndag … 8 rader i Plus og «dessuten har vi et helt fly å servere». Jeg har alltid klart å spise opp det jeg har fått! Frokosten forsvinner vel også snart siden vi ikke lenger makter å spise opp mellom BGO og OSL. Før i «gamle dager» før pandemien, kunne det være over 20 rader med Plus på frokostflyene og jeg tror de fleste fikk trøkket ned maten før vi tok bakken. Men hva vet jeg, jeg satt jo på 1D …
Tror kanskje heller serveringen starter senere. Synes å huske de startet før lyset for setebelte ble slått av før i tiden, men siste året har jeg opplevd på strekk AES-OSL at kaffen kommer så sent at den enda nesten er for varm å drikke når bordet må slås opp igjen for landing. Kanskje det er blitt flere rader Plus også, men 8 var jo ikke så mye; det var 17 rader på CPH-ARN på mandag (måtte gå inn bak pga. feil med gate D3), men ikke helt fullt.
Er det mulig å finne på noe mer gjerrig?? Jeg mener, sjokoladeball OG polarrull er for mye av en servering for SAS å gi de beste betalende kundene? Ramløsa OG en Cola zero er også over grensen. Er det rart jeg flyr mer og mer med andre selskaper? I Norge har SAS vært gjerrige lenge, men da var det liksom pga covid at de bare var helt nødt til å gjemme seg bak gardinen. Hvis Plus billett har null fordeler foran Go er det vel ganske selvsagt at folk ikke gidder å reise med det flyselskapet lenger i Plus klasse. Og i "Go prisklassen" er konkurransen ganske god fra både Norwegian og ikke minst Flyr.
I gamle dager fikk man omtrent en middag på osl-trd, is til dessert om sommeren. Nei, det er rent sparetiltak. Hvis argumentasjonen deres skal holde vann må de jo kutte alt. Men, vi har jo sett tegningen lenge, det går i retning LCC format.
Er forsåvidt ikke noe problem ut fra Oslo. Her har man jo loungen med vått og tørt. Men hva med resten av landet?
Det har stått ille til med SAS før, men nå tar virkelig feil valg. Lurer på om Anko noen gang har flydd SAS selv. Svir av de resterende poengene mine på business class med andre aktører i Europa (selv om det er en dødssynd for en bonusjeger). "Da kan det bli et kostbart sjokoladekutt, sier Andreassen."
Er vel heller ikke alle som vil komme en time for tidlig på flyplassen for å spise når man "burde" kunne få seg noe mat på flyet? Om man sammenlikner med C i Europa så kan man jo faktisk få et ok måltid om man flyr f.eks. Lufthansa eller Austrian. Se mot forrige arbeidsgiver til Anko. Avianca. De har innført samme løsning, knapt mat eller drikke i C på mellom-distanse og de legger nå ned hele businesskonseptet for hele Amerika. Eneste som gjenstår er reiser til Europa, skal ikke si med sikkerhet at det er han som står bak, men ser heller ikke bort fra det. Her prøver man å spare seg til fant. Det er dessverre en tendens for flyselskapene og jage etter low-cost og kortsiktig avkastning for aksjeeiere, og ikke fokusere på langsiktig business og en god kundeopplevelse. Jeg kan forstå at en leder som sitter i 2-5 år før han/hun skal hoppe videre vil maksimere utbytte og sin egen bonus, men samtidig går det på bekostning av selskapets omdømme og kundenes opplevelse. Eneste som redder selskapet er om alle andre gjør det samme. Eierene tjener mer, og kundene taper. Helt forståelige mekanismer, men fortsatt trist..
Innleggene ovenfor bekrefter min erfaring og konklusjon etter siste tur KKN -OSL for en drøy uke siden, (kort beskrevet i en dagstråd): Aldri betale penger for å fly SAS Plus innenlands dersom man holder minst gullkort og får FT, lounge og ekstra bagasje. Serveringen er blitt veldig snål (både svensk og norsk betydning gjelder her). Frokostboksen nærmer seg et tomt skall, og klissete pitabrød-dings er uten varedeklarasjon (noen trenger faktisk det). Det er kanskje ikke like enkelt å gjennomføre som å tenke det, men om Norwegian eller Flyr la på de kronene det faktisk kostet å servere en ordentlig frokost eller en god matbit på de lengste rutene ville i hvertfall jeg vurdert billettkjøp. Det ville gitt konkurranse det, som alle sier de er så glad i.