Min neste betalte business tur ut i Europa (LIS) går med LH direkte til FRA fra BGO og fra MUC til BGO. Og når det i tillegg er betydelig billigere enn SAS Plus så er det ikke noe å stusse på …
Helt enig i spare seg til fant henvisningen. British Airways gjorde det samme under Alex Cruz (som kom fra LCCen Vuelling). Og jeg selv og mange andre som hadde fløyet med dem masse rømte båten. Eller flyet, da Heldigvis, for både BA og europeisk luftfart, snudde de i tide - og de har nå en veldig bra inter-europeisk business class igjen. Som jeg har sendt bilder av og rapportert litt om her: British Airways biz, OSL-MIA, A380 begge veier. American Flagship lounge MIA
Ja, der er jeg enig. Spesielt SAS er utrolig "flinke" til å gjemme seg bak gardinen. Så mye at det til og med er litt ubehagelig å gå til toalettet som en plus-passasjer på rad 1. Fordi man må presse seg gjennom lukket gardin. Særlig de som har vært CC lenge i SAS er dessverre gørr lei av kunder. Det synes jeg er synd, for det kan bli en stor del av grunnen til hvorfor bolaget går under. På intra-Europa finnes det nå og da fantastiske crew - og da skryter jeg solid av dem både her og inn i SAS-systemet. Men det sier jo endel at alle de kommer fra Connect og ikke SAS Norge/Sverige/Danmark. På innenriks er det "trist som faen".
Og forrige meldingen min her, minner meg på en helt annen ting: British Airways har en offisiell person som er "lurker" og i hovedsak leser men ikke skriver på Flyertalk, med noen få unntak. Han/hun (kanskje forskjellige personer) har vært der i 10 år+ Her på IF har vi jo helt nylig fått en SAS dev person i forumet som følger tråden om den nye appen. Og hvis SAS hadde vært interessert i å "ta pulsen" blant dem som flyr mest på de dyreste billettene deres, burde de hatt en lurker her på IF i andre tråder også.... Selv har jeg feks ikke tiden til å svare på de spørreundersøkelsene som kommer etter hver eneste flight når jeg tar 20+ av dem i måneden. Men svarer når Connect crew er supre, selvsagt. For en ting SAS kanskje ikke vet, er at Irland opersasjonen leverer langt bedre kundeservice jevnt over enn Norge/Sverige/Danmark. Men det er bare min erfaring, og kan sikkert variere med hvilke ruter man frekventerer. Sammenstilt informasjon, om enn der hvor hver melding er litt "fra èn kundes perspektiv" burde vært av interesse for SAS.
Som jeg skulle sagt det selv. Jeg sitter omtrent alltid på første rad og det er få ting som irriterer meg mer enn å sitte å høre at de står å prater bak gardinen om hva de gjorde i helgen, etter at de har annonsert at det var så kort flytid at vi i plus ikke kunne få noe annet enn en kaffe. Har vært borti noen helt grelle eksempel som en gang vi var åtte pers i plus og de brukte 5 minutter på kaffe og te, for så å samle seg i front og prate drit i femten minutter. Enig med din observasjon at crew i Sas Scandinavia har STUPT i kvalitet og at de alle er kjempesure fordi de må ha en jobb. Noe som går ut over kundene. Det er en sutring av en annen verden om hvor fæl Anko er mens de blokkerer for at de unge skal komme tilbake. De få gangene jeg har reist med crew i tjueårene så er det merkbart positiv forskjell innenlands. Oppfordrer alle til å sende så mange tilbakemeldinger de gidder på care.flysas.net om både god og dårlig service. Jeg fikk bekreftet av en kaptein at de får tilsendt en e-post ca en gang i mnd med en oppsummering av tilbakemeldingene de har fått på egne flyvninger.
Nettopp! Dette var ikke opprinnelig hovedpoenget mitt, men denne fantastiske "nordiske modellen" som pilotene laget stor PR rundt, er den samme modellen som gjør at SAS først må ta tilbake de eldste og minst kunde-interesserte ansatte. I nordisk modell er det nemlig heller ikke lov til å stille krav til at folk leverer på jobb, de er der ut fra ansiennitet. Selvsagt satt på spissen, men det er faktisk mest sant.
Hei! Flyr endel OSL-ALC i SAS Plus. (Diamant). Virker rimelig omstendelig å bestille vegetarmåltid. Chat-bot´n er jo en vits, og den åpne e-posten tar uker for å få svar... (De skriver faktisk det på sidene...). Så beskjeden er uklar. Burde jo kunne gått an å gjøre dette rett i bookingen selv, med VGML... Ringe Kundeservice, er jo en mulighet, men tungvindt. Noen som har raskeste og ennkleste framgangsmåte?
Morgenfly TOS-OSL fikk vanlig frokostboks. Helt grei den, men de bør vurdere å bytte til en smørtype som går an å smøre på et rundstykke. Iskaldt meierismør funker dårlig til dette. På den korte flygningen OSL-CPH fikk vi utdelt "mat" i form av en kald calzone/bolle ting fylt med et slags pizzafyll. Smaken er ikke noe mer enn helt ok, men dette er jo ikke mat, det er søppel. Hvorfor ikke servere noe sunt, for eksempel en banan?
Vil bare kommentere at jeg gleder meg til generasjonskifte i sas, den yngre garde som ønsker å jobbe er meget velkommen. Håper seriøst den eldre garde skjemst, bare fordi at sas «liksom» er for en nordisk modell så betyr ikke det at vi jubler for dere som gjemmer dere bak gardinen, takk for meg og jeg håper seriøst dere er arbeidsledig snarest.
Dette er ikke et krangleinnlegg, jeg er helt enig at det er (for) mye 'gardinsørvis' hos SAS. Det jeg undrer meg over er hvorfor de "mugne meggene' (tilårskomne kabinansatte av alle kjønn) gjemmer seg bort. Hva er den bakenforliggende årsaken? Uten å påberope meg ekspertise av noe slag så trur jeg at følgende faktorer kan være verdt å ha in mente, uten at punktene jeg herved lister opp er utfyllende på noe vis: - Alle matpauser må tas ombord, fikk jeg vite av en kabinsjef, noe som antyder at man tidligere har hatt tid til matpause på bakken mellom flyvninger, noe som jo gir mer matro - For noen år siden (vi snakker kanskje rundt 8–12 år) var man stort sett én ekstra ansatt på jobb per flyvning på B737-en kontra i dag, en faktor jeg mener har vært diskutert her inne mens forumet ennå het Bonusfeber - Det er ikke så altfor lenge siden at kabinansatte måtte gå med på lønnsreduksjon/lønnsfrys for å berge SAS, i tillegg til at en turnus nå er mer intensiv og friperiodene er kortere enn tidligere (skulle gjerne vært konkret, men her har jeg kun korte samtaler med kabinpersonell å vise til) Som en slags oppsummerende tanke: Kan det være at personell med lang fartstid i SAS har opplevd flere 'forverrede arbeidsvilkår' (må løpe fortere for mindre lønn, reint overforenkla sagt) og derfor kan ha blitt 'demoralisert', mens nyansatte ikke har mista noe i løpet av sin karriere i selskapet og derfor er mer fornøyde og derfor mer sørvisinnstilte? Uansett, den vegen SAS ser ut til å ta nå (med tanke på ombordsørvis, rutetilbud m.m.) gjør at jeg mye heller titter mot andre selskap, et faktum som kom nokså overrumplende på meg, all den tid jeg har likt godt å fly med SAS inntil nå nylig. Så spørsmålet er hvor mange flere sjanser jeg er villig til å gi selskapet... Vel, et langt innlegg dette, mye av det jeg tar opp kan sikkert diskuteres og faktasjekkes grundig (og muligens ikke tåle den faktasjekken)...
Gode poenger! Men er det noen som har konfrontert dem, og spurt hvorfor de gjemmer seg bak gardinen? Det er grenseløst irriterende, spesielt det at du føler du invaderer deres "private space" hvis du må på toalettet. De kan da ikke spise frokost/lunsj/middag på hvert bidige leg? Og hva med den yngre, serviceinnstilte generasjonen? Blir de mett på en sukett?
I dag var min første flygning hvor de faktisk hadde fått navn på «den nye polarrullen» Puff pastry roll er ikke for meg…
Jeg reiste TRD-OSL i går og ba om å få både muffin og sjokolade. Fikk begge deler umiddelbart og uten diskusjon. Det ble lagt på innsiden av bordet av CC tilsynelatende så ikke de andre passasjerene skulle oppdage at jeg fikk to ting. Jeg noterer det som en Pandion-fordel. Kan også opplyse om at alt var konsumert ca 25 min før landing.
Skikkelig stas at CC i SAS må skjule enten sjokoladen eller muffinsen. Maken til gjerrig-selskap skal man lete lenge etter. Denne "prøveordningen" blir nok sikkert permanent også, når de finner ut at de sparte typ 2% på catering kostnaden innenlands ved å oppføre seg slik mot dem som kjøper de dyreste billettene. En annen gang velger kanskje de samme passasjerene Flyr eller Norwegian, og får en totalpris som er langt lavere selv etter at både muffins og sjokolade er betalt.
Jeg lurer jo på om det er flere her inne som har sendt en tydelig tilbakemelding til diamant/gull mailen eller feedback formularet? Jeg har gjort det, men regner også med at de fleste bare godtar slike endringer (det handler jo "bare" om en sjokolade) og en prøvdeordning blir til en varig ordning. Helt frem til det kommer enda et nytt "konsept"...