MDG tar helt av

Tråd i 'Nyheter' startet av RoadKing, 20. nov 2019.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Rent drikkevann er et basisbehov. Rent drikkevann rett i krana (og ordentlig avløpssystem) er et luksusgode.
    https://www.theguardian.com/global-...1/global-access-clean-water-sanitation-mapped

    Altså, når MDG går fra å snakke om "fly forurenser" til å bli mer "vi skal ikke fly fordi mange andre ikke kan fly" så synes jeg det er helt ok å sammenligne det med misunnelse og drikkevann. De brakte opp ordet luksus i denne sammenhengen.
     
    drsyk, Supersergei and RoadKing like this.
  2. rudigerscat

    rudigerscat Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Men det skader ingen at Norge har rent drikkevann. Reisemønsteret til mange nordmenn derimot, gir økte CO2 utslipp, som skader hele verden.
     
    oyvindm and Eddie47 like this.
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    De nødvendige reisene blir noen ekstra kroner skrevet ned på reiseregningen. De idiotiske reisene blir mer omsetning på Amex.

    P.S. Gi meg hurtigtog med god plass til Trondheim, jeg er luta lei av å fly den strekningen...
     
    Avixlo liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,313
    Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor er det ingen som påpeker de enorme ødeleggelsene av miljøet verdens militære krefter står for? Konsekvensene av en pervers milliardær’s ønske om å sende en av sine biler i bane? Osv...
     
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Der tar du feil. Rent vann og avløp er energikrevende, som igjen vil si økte CO2-utslipp.

    Jeg har ikke klart å finne nøyaktige tall, men at det er en belastning er helt klart.

    https://forskning.no/biologi-hus-og...t-far-konsekvenser-for-klima-og-miljo/1567885

    Argumentasjonen rundt at nordmenn flyr mye kan direkte overføres til at vi bruker mye vann
     
    drsyk liker dette
  6. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    427
    Likes mottatt:
    1,365
    Bonuspoeng:
    93
    Mye whataboutism her. Det fritar jo ikke oss for ansvar at det finnes større syndere enn frequent flyers.

    Jeg tenker at MDG stiller en god del viktige spørsmål, men de er radikale, som en-sakspartier ofte er. De får noen gjennomslag der de må svelge noen kameler, og som oftest er de nokså fornuftige. Jeg tror ikke at de vil så mye makt at de vil få gjennomslag på alle punkter for flypolitikken sin.

    Samtidig tenker jeg at vi som flyr mye bør kunne ta en del av et felles ansvar. Kanskje disse standpunktene vil føre til at vil koste litt mer å fly i fremtiden. Det blir sannsynligvis ikke dobbelt så dyrt, og det blir sannsynligvis ikke et tak på to flyturer i året selv om MDG ønsker det.
     
    Avixlo and sutenai like this.
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er enig i mye her. Flyprisene kan godt gå litt opp, men hvis de går opp på grunn av en seteavgift så skviser det marginene til flyselskapene. Det hadde vært bedre om flyselskapene selv hevet prisene litt slik at folk fløy mindre og de fikk mere penger i kassa. Som de kan forbedre servicen med :-D

    Som vi snakket om i Wizz-tråden, fjern LCC og antall flyreiser faller drastisk.

    Og, hvor mye skal vi legge i at SAS klimakompenserer medlemmers flyreiser?
     
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    778
    Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Vil man redusere nordmenns flybruk så finnes det en veldig enkel løsning; kutt all subsidiering av ruter og flyplasser... Går selvsagt ut over folk i distriktene, men noen må alltid ofres :D
     
    dahlmath liker dette
  9. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    53
    En positiv side med dette er jo at det kanskje kunne åpnet opp for flere bonusbilletter eller billige last minute billetter siden det vil koste flyselskapene 150/300/600 kr per tomme sete de flyr med?

    I tillegg blir det jo færre som kjøper betalte billetter, som igjen vil føre til flere ledige seter i forhold til dagens nivå. Denne reduksjonen vil nok hovedsaklig være i Økonomi/Plus da de som er villige til å betale 15 - 20 000 eller mer for et sete i Business neppe vil la seg stoppe av noen kroner ekstra i avgifter.

    Dog kjenner jeg SAS rett så er jeg vel litt overkant naiv med den tankegangen.
     
    Last edited: 21. nov 2019
  10. Pointless

    Pointless Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Å fly er ikke en luksusvare når offentlig transport, veier, og jernbane utenom stor-Oslo er så dårlig utbygd. Da blir det en nødvendighet.
     
    FlyingMoney liker dette

Del denne siden