Lake Louise, Sunshine Village og Mt. Norquay Når man bor i Banff er dette skistedene som ligger nærmest. Mt. Norquay er rett ved byen, Sunshine Village er det 16 km til. Lake Louise ligger et godt stykke opp i Bow Valley, ca 40-45 min med buss. Det hele er veldig tilrettelagt med gratis buss transport til stedene. Bussen går fra noen av hotellene, fra vårt var det 100 meter å gå til nærmeste stopp. Det er folk som sørger for at alle kommer seg med. Er det ikke plass nok skaffer de en buss til. Vi har hatt fantastiske dager i Sunshine og i Louise. Av fem dager totalt på ski ble det fire i Louise og en i Sunshine. Vi droppet Mt. Norquay Sunshine er spesielt. Du tar buss inn til en gondol som bruker ca 20 minutter opp til Sunshine Village. Når du kommer opp til toppstasjonen er du på over 2000 meter Vi hadde ekstremt fint vær, med ekstrem kulde. Alle gikk til innkjøp av tynne hansker til å ha inne i de ordinære, og alle måtte ha ansiktsmaske. På toppen ble det litt tungt å puste med maskene når vi måtte gå de siste 100 meterne til fots for å nå toppen på 2707 meter. ( sier sikkert mest om formen vår) Det var kaldt, og ikke en eneste sky å se. Fantastisk! Siste bilde er fra Sunshine Villages "Delirium Dive". Her er det meningen at man skal gå ned, og deretter kjøre på ski ned på venstre side av eggen. De er opptil flere nedfarter der. Påbudt med skredutstyr og spade. Heldigvis stengt i dag på grunn av temperaturen. Forrige gang jeg var her i 2000 var denne løypen nettopp åpnet etter å ha vært stengt i mange år. Det bratteste partiet sies å være 87 grader. Vi snudde og tok den blå løypa ned igjen
Lake Louise ligger som tidligere nevt et stykke lenger ut en Sunshine. Det ble vår favoritt, litt usikker på hvorfor, men det føltes mer som vårt type sted. Større variasjon av spisesteder, to forskjellige oppe i selve bakken, og en fire fem forskjellige nede ved bunnen av bakken Mange av de vi møtte spurte oss om "Hvordan er snøen i ...", og de første gangene tenkte vi egentlig bare å svare "Hvit". Etter hvert fikk vi selv forhold hvordan snøforholdene var. Landet litt på at den var noe mykere i Lake Lousie. Ellers også fantastisk kjøring. Likte spesielt Back Bowls som er på andre siden av toppen man ser på bildet over. Der var du på fjelltur Her er man oppe på 2634 moh Hele dalen her er kjørbar. Fra blå til dobbelsvart løype Nesten på fjelltur. En av dagene på vei tilbake i bussen hadde man en sjåfør som snakket og fortalte en del på veien. Han opplyste om at det faktisk var en flyplass, eller airfield i Banff. Historien bak dette var ganske artig. Hotelldirektøren på Banff Springs hadde forsøk å få Benny Goodman til å spille på hotellet. Det kunne han, men hadde som krav at han skulle fly inn. Og dermed bygde de rullebanen. Nå begynner dette reisebrevet å nærme seg slutten. Men det er noe igjen. I morgen skal vi hjem igjen, det betyr at vi skal prøve Maple Leaf Lounge på YYC, vi skal igjen prøve AC i biz. Denne gangen er vi forberedt. Vi skal prøve å være så tidlig ute at vi får opplevd å gå om bord først. Kommer tilbake med inntrykk fra loungen i morgen. Nå er det straks kvelden her
Dagen for turen hjem er kommet. Vi var alle samstemte om at det ville være smart å stå opp tidlig i dag. Transfer skulle plukke oss opp 1030, men det ble mer 1130. Vi har planlagt med et langt lounge opphold og ville tidlig inn til YYC. I det vi kjører ut fra Banff kjenner jeg at alt blir litt "blått". Landskapet forandrer seg og alt blir som dette View attachment 30465
YYC Innsjekking gikk som en drøm. Priority check in var rett innenfor døren hvor bussen stoppet. Hun håndterte alt raskt og elegant, samt ble med oss for å bli kvitt skiene våre. Forklarer at Maple Leaf Lounge er i c, og at flyet vårt går fra d. Vi må innom sikkerhet før lounge, men trenger ikke ny runde på vei til d. Lounge er stor og er avdelt i forskjellige seksjoner. Det er en betjent bar med greit utvalg. Det spiselige dreier seg nå om to forskjellige supper, noen salater, nachos og noe kake greier. Målet er å holde blodsukkeret innenfor et akseptabelt nivå, før vi flyr kl 1755. Vi er å finne på 2d, 2g og 2k på ac 844
Alt har en ende, det hadde også turen til Banff. I morgen er det en uke siden vi kom hjem. En uke på job, mye å gjøre, samt kanskje noe jetlag er noe av årsaken til at siste innlegg i dette reisebrevet kommer nå, og ikke før. Vi gikk altfor tidlig fra loungen. Mr White fikk kjenne på reisegave behovet og ville innom taxfree og diverse. I D concourse var dette skuffende. Ferdig kikka på 10 min. Ble litt lenge å vente på boarding. Denne gangen var vi ihvertfall på plass tidlig, og fikk oppleve soneboardingen. Det var 3 soner, sone 1, sone 2, samt sone 3-5. Vi var i sone 1, antar at premium eco var i sone 2, og resten i sone 3-5 Sete 2 K skuffet ikke. Her var det vindu, og nede på bakken er det alltid noe å kikke på. Etter vi tok av ble det fort mørkt. Menyen ble delt ut Jeg gikk for kjøttet. Helt ok, men de får ikke helt til biff på dette flyet. Neste gang prøver jeg noe annet. Mr Grey sa han skulle gå for fisken, men feiget ut (han også) . Vi merket vel på mange matter at vi var på vei hjem igjen. Vi hadde ikke like lyst til å finne ut hvor mye drikke vi kunne få. Jeg tok noen få glass til maten og så fort jeg hadde mulighet ble sete lagt ned. Det ble vel gode 4 timer søvn, kunne nok bli mer, men det ble for meg veldig varmt. Våknet opp og var veldig klar for cola. Etter en times tid kom frokosten, før godt vær gav god utsikt på veien til Frankfurt. Rett før vi landet fikk jeg øye på denne. Bildet er tatt med telefonen, og zoomet kraftig inn. Den skulle lande på en rullebane ved siden av oss. Innledningsvis holdt vi noe høyere hastighet, men helt på slutten holdt vi omtrent lik. Regner med at de fleste ser hva slags maskin det er, men jeg blir litt imponert hvis du finner ut hvilket selskap den tilhører. ( bør vel egentlig være mulighet til analysere seg frem til det)
Utsikt i Calgary Det ser ut som de som bor på dette hotellet har bra utsikt Setekontroll Farvel til 787 for denne gang. Nå hadde vi snau to timer til LH 862 til Oslo. Sete 4C, 5A, og 5C venter på oss. Det er alltid litt stusselig å gå inn A321 etter en widebody. Det var det i dag også, men greit med servering, og veldig greit å komme først ut i Oslo
Oppsummering: Mr White, Mr Grey og undertegnede, Mr Orange hadde alt i alt en fantastisk tur. Vi hadde begrenset erfaring med businessclass, men gliser bare ved tanken. Vi er alle kollegaer, og vi må få lov til å si at vi har sugd litt på karamellen hele den uken. Vi har kanskje beskrevet det enda bedre enn det var, ikke her, men for andre kollegaer som lurte på hvordan vi hadde det, og spesielt for de som av forskjellige grunner valgte ikke å bli med. Det det egentlig dreier seg om for meg er totalopplevelsen. Ved å oppgradere ble selve reisen også noe av opplevelsen, ikke bare en nødvendighet for å komme fra a til b. Poeng messig var ikke dette noe gullgruve. Er noe skuffet hvis man tenker kr/poeng OSL-FRA Eco 250 poeng FRA-YYC Biz (plusgrade) 2350 poeng YYC-FRA Biz 4700 poeng FRA-OSL Biz 1250 poeng Takk for reisefølget!
Ser ut som at dere har hatt en veldig fin tur! Tusen takk for at du deler @tfo! Jeg synes ikke det er å dra det litt langt i det hele tatt. Har omtrent samme regel og har levd etter den ganske lenge nå.