Multisegment med SAS?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 28. jan 2017.

1. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man booke en gjennomgående reise med multisegmenter på 05400? Og er det i så fall servicegebyr for EBD? Eller må man gå via reisebyrå eller Expedia eller lignende?

2. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,281
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke enklest å bruke wideroe.no til det?

braathens safe liker dette
  3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan booke det via telefon.
    Jeg ville ringt etter åpningstid til de engelsktalende agentene. De pleier ikke å ta gebyr, mens de nordiske gjør det.
    Kun bonusbilletter som kan bookes uten gebyr for EBD, egentlig litt dumt..

Ursa and Scandipendler like this.
  4. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får tilsynelatende alltid kun svindyre alternativer opp med multisegmentsøk hos Widerøe. Det er i alle fall inntrykket, pluss at jeg synes søkegrensesnittet er rotete og uoversiktlig. I alle fall finner jeg både Google Flights og ITA Matrix mye lettere.

Edit: For ikke å tale om (hos Widerøe):

Last edited: 29. jan 2017
    Thomas123 and mathiasfe like this.
  5. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,331
    Bonuspoeng:
    183
    Widerøe er dårlige på multi-leg samme dag....det får de ikke til. Spurte om hvorfor for en tid siden, fikk vel egentlig ikke noe fornuftig svar. Skal det være multi-leg samme dag bruker jeg Expedia...

6. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Expedia fungerer bedre enn Widerøe, helt klart.
    Men er en fordel å ha det booket direkte via SAS i tilfelle det oppstår noe krøll.. Klønete å måtte finne løsninger via Expedia istedenfor direkte med SAS.

7. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,331
    Bonuspoeng:
    183
    I såfall bruker jeg Berg-Hansen, som jobben har avtale med :)
    Men bruker Expedia først for å finne flighter/dato

8. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med å booke gjennom united.com? Må man da gå via Uniteds kundeservice dersom det blir krøll, eller ordner SAS opp som *A-partner?

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg søkte opp nylig en rimelig routing til midtøsten via finn.no som ikke lot seg booke via sas.no. Ringte inn og bestilte, ble faktisk rimeligere enn prisen på onlinebyråene. Overraskende.

Samtidig, ganske irriterende å måtte betale for å velge sete hos LH. 90kr pr sete pr leg. 220kr for nødutgang. Må vel betale så vi ikke havner i midtsete:eek:

10. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel kun Lufthansas 'light'-billetter som ikke inkluderer setevalg. Var det disse som ble bestilt til dere? Eller gjelder andre regler for flights utenfor Europa?

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Well, det ble ikke opplyst om at det var light-billetter på tlf, og på sidene til LH er det angivelig bare innen Europa disse selges?

Last edited: 29. jan 2017
  12. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Light har ingentingmed setevalg å gjøre.
    Billigste bookingklasser med LH gir ikke setevalg.

13. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Snodig. Da jeg booket Italia-tur for noen måneder siden, var valget egentlig simpelt: Light var uten bagasje og setevalg; Economy var med bagasje og setevalg og Business var full pakke. At setevalg som sådan betinges av bookingklasse er jo riktig, men slik sett vel vel da heller ikke Light gi setevalg nettopp fordi det er billigste bookingklasse? Så langt som dette har det jo noe med saken å gjøre.

14. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er etter hva jeg forstår todelt.
    Bookingklasse bestemmer setevalg eller ikke, mens fairbasis bestemmer om det er light eller ikke.
    Du kan da i utgangspunktet ha både light og vanlig billett på samme bookingklasse, alt etter hva som finnes ledig på den aktuelle avgangen.

15. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Aha. Men så blir det jo nesten litt bingo når man bestiller hvorvidt setevalg er inkludert eller ikke. Jeg fikk inntrykk i bestillingsprosessen at dette var nokså kategorisk bestemt (med bannere, mv.) med hensyn til lights vs. economy, og hadde blitt rimelig sur dersom min bestilte eco-billett allikevel ikke inkluderte setevalg (men antakeligvis desto mer happy hvis en bestilt light-billett gjorde det).

16. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet oppstår vel ved bestilling hos tredjepart og en ikke helt vet hvilken bookingklasse man får. LH sine sider er relativt klare.

Min grunn til å handle hos SAS var å slippe alle disse irriterende gebyrene hos onlinebyråer med pris for sete, spesialmåltid, baggasje, servicegebyr hvis flyet blir kansellert osv.

17. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig.
    Her ble jeg lurt av Widerøe.
    De opplyste at jeg kunne velge seter om jeg booket hos dem. Jeg booket betalte mer enn for samme billett på nettsidene til Lufthansa. Greit nok å betale litt ekstra for å få setevalg og "alle" her på forumet skryter Widerøe kundeservice opp i skyene.
    Etter booking fikk jeg ikke velge seter, det var på grunn av min bookingklasse sa de da.. Ingen interesse for å refundere det jeg betalte ekstra for å booke hos dem istedenfor hos lufthansa direkte.. I prinsippet var det kun bookinggebyret som var forskjellen.
    Det var åpenbart noe jeg skulle finne ut på egenhånd, selv om jeg spurte de før jeg booket og fikk et konkret svar.

Det var siste gang jeg booket med Widerøe..

Insomnia4u liker dette
  18. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,996
    Bonuspoeng:
    183
    Der har du grunnen til at jeg foretrekker chat foran telefon, skriftlig lagret bevis på forutsetningene man fikk opplyst. Har reddet meg i andre sammenhenger før.

19. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var på chat og det ble logget og lagt frem i en klage i etterkant. Det var bare det at det ikke gjalt alle billetter...

Men om de synes disse 50kr eller hva det nå var er verd å tape en tidligere (og fremtidig) god kunde på så er det jo deres sak. De brukte i alle fall langt mer enn 50kr i arbeidstimer på å svare og forklare hvorfor jeg tok feil.. :) Og expedia er nok veldig fornøyd.

20. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Så skred jeg til verket og ringte SAS Tallinn nå i kveld. Hvis SAS hadde outsourcet hele seg selv til denne gjengen, så tror jeg kanskje konsernet hadde hatt en fremtid. Det er en glede å snakke med dem på telefon og høre hvordan de jobber for å løse det hele for deg - for så å 'waive' servicegebyret sånn helt på slutten av samtalen.

Nå kunne de riktignok ikke hjelpe meg helt slik jeg ville prismessig - det skilte til sist 1000 DKK mellom oss, eller rettere sagt United.com og Tallinn - men du verden som hun forsøkte å få det til. Nå kommer jeg sikkert i siste instans til å bli bitt i baken ettersom jeg valgte United (30 min connections på ARN, HEL og CPH, ettersom jeg simpelthen skal levere trykksaker til mennesker som befinner seg på disse flyplasser på akkurat de tidspunktene som matchet med flyvningene), men det er verdt 1000 DKK av universitetets midler i innsatspotten.

Men mest av alt må jeg altså lovprise Tallinn; man føler seg nesten som en kunde når man ringer dem, til forskjell fra en pest og en plage, som når man ringer Sverige.

miura, Upsaker and RoadKing like this.

Del denne siden