My Flight Map, My Way

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av soldag, 12. juni 2022.

  1. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Søkemulighet i flyplass-kartene

    Da har jeg lagt inn søkemulighet i flyplass-kartene (http://dsmap.eu5.net/airports.html). Velg søk i menyen eller tast S. Søkeresultatet vises i en tabell på skjermen. En linje per funnet flypass. Klikker en på linjen med den ønskede flyplassen åpnes et nytt vindu zoomet inn på denne plassen. Samtidig skiftes kartbakgrunnen til Open Street Map (tysk variant, DE) da den er bedre enn ESRI på dette zoom-nivået. Den tyske varianten av OSM ble valgt da den presenterer stedsnavnene på en for meg forståelig måte (og ikke bare i det lokale språket).
     
    Kristian liker dette
  2. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Tekniske detaljer

    Søkestrengen må være minst tre tegn lang (kortere strenger gir bare feilmelding med ingen funnede plasser). Er den tre tegn lang søkes det blant alle IATA-koder i systemet. Er teksten 4 tegn lang søkes det først blant alle ICAO-kodene før det gjøres et generelt søk i flyplass-navnene. For strenger lengre enn 4 tegn søkes det bare i flyplass-navnene.

    Visse søke-strenger er forbudt, for øyeblikket gjelder det: airport, international, airfield, heliport, helipad og flugplatz. Søk på disse vil gi et uhensiktsmessig stort antall treff.

    Søkeresultatet vises i form av eventuell IATA-kode, eventuell ICAO-kode og flyplass-navn. Merk at i den kilden jeg har tilgang til, så er by-navnet ofte ikke inkludert i flyplass-navnet.
     
    jgroneng and snus_mumrikken like this.
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er fantastisk nerdete og helt herlig!
    Takk som deler og bruker tid på å forklare hva du har gjort, prioriteringer og andre tekniske veivalg!
     
  4. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Mindre oppdatering av flyplass-kartene

    Ved søk på flyplass er det føyd til en ekstra kolonne med et søkesymbol. Ved å klikke på forstørrelses-glasset åpnes det et nytt vindu med resultatet av et Google søk på den aktuelle flyplassen. Klikk på iata, icao eller navne-kolonnen vil, som før, åpne et kart sentrert rundt flyplassen.

    Tips. Jeg liker å vite høyden på de stedene/flyplassene jeg har besøkt Ved å klikke på flyplass-markørene åpnes det et lite vindu med nøkkelinformasjon, bl. a. høyden om den er kjent. Mine topp tre er Lhasa (LXA), Cusco (CUZ, søk på Cusco fører beklageligvis ikke fram) og Leh (IXL) i indisk Himalaya.
     
    jgroneng liker dette
  5. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Stor oppgradering av My Flight Map

    Ny versjon: http://dsmap.eu5.net/my_flightmap_lf.html

    Alle tabeller og markører (popups etc.) genereres nå dynamisk. Kun storsirkler, svg-figurer og en del nødvendige variabler er laget på forhånd. Det har forenklet systemet og gjort det mer robust og forberedt for framtidige endringer. Bruksmessig er det foreløpig ikke store endringene.

    Merk at oppgraderingen kun gjelder Leaflet/OSM-versjonen og ikke Google Maps-variantene. Pga. de store modifikasjonene kan det dessverre ha sneket seg inn feil. Om noen finner feil, så vennligst informer meg om det.
     
    Brukernavnet liker dette
  6. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Bugs/irritasjonsmoment (Leaflet/OSM-versjonene)

    PC versjon: Ved noen få tilfeller har jeg opplevd at kartet har låst seg. Det har løst seg ved å klikke på meny-knappen.

    Android: Her er "låsing" av kartet mer regelen enn unntaket. Ved å "tappe" på kartet opphever en dette.

    Årsaken til denne merkelige oppførselen er foreløpig ikke avklart.
     
  7. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Nytt system, nye tabeller og muligheter

    For å demonstrere fordelene med den nye versjonen, har jeg lagt inn en lenge savnet tabell som viser alle fløyede strekninger (legs). Det ville vært en tidkrevende jobb i det gamle systemet, mens det tok under 2 timer å lage selve tabellen i den nye versjonen. Det mest arbeidskrevende var å finne en måte å trimme navnet til strekningene på samt endre "tittel-tabellen". Dette kan ha gått noe utover lesbarheten, men jeg vurderer å ta i bruk "hovering-effekter" for å bøte på det. Den nye tabellen kan, i likhet med de fleste andre tabeller, sorteres ved å klikke på aktuell kolonne i tabell-headeren og således sortere på antall flyvninger, avstand eller akkumulert distanse fløyet.

    I tillegg er flyplass-tabellene oppdatert. Disse kan nå sorteres på antall flyvninger, flyselskap, forbindelser i tillegg til samlet fløyet distanse til og fra flyplassene.

    For de som ikke har prøvd ut systemet, så er det mye mer enn bare et kart. Kartet er vel så mye en "front end" til et hav av tabeller og statistikk. Jeg liker tabeller, men hadde jeg fått tabellene, som er i kartet, presentert på tradisjonell måte ville jeg nok bare sett på de mest interessante. Framstilt på denne måten finner jeg at statistikken blir mye lettere tilgjengelig. Å klikke på kartet og få opp en tabell er enkelt, å slå opp i den samme tabellen på tradisjonelt vis hadde jeg sannsynligvis ikke giddet.
     
    Kristian and jgroneng like this.
  8. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Versjon 2 av flyplass-kartene tilgjengelig

    Versjon 2 er nå tilgjengelig på http://dsmap.eu5.net/airports.html. Det finnes både en versjon som bruker Leaflet og en som benytter seg av Google Maps. Det er laget egne "About" og "Feedback"-sider. Disse kan nås via menyen. Merk at det er en vesentlig ytelses-forskjell mellom de 2 versjonene. Overraskende nok viser Leaflet seg å være mye raskere enn Google Maps. For mer detaljer se: http://dsmap.eu5.net/kart-gmap-vs-lf.html#Ytelse

    Versjon 1 er fjernet så en del eldre linker fra tidligere poster vil ikke fungere lenger. De som kjører Android og er eventyrlystne, kan laste ned en eksperimentell app av Leaflet versjon 2.
     
    jgroneng liker dette
  9. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,052
    Bonuspoeng:
    93
    Klikket på linken og får beskjed om at denne er blocked pga. malware. Vi benytter PaloAlto brannmurer med URL-filtrering. Med en slik blokkering betyr det at enten siden din eller serveren (gitt at det finnes andre tjenester på denne) inneholder kode eller lenker som har utløst denne klassifiseringen. Et par andre sjekker jeg har gjort viser at det ikke er så mange steder som har klassifisert siden på noen som helst måte, så det kan være en feilklassifisering.
    Sannsynligvis en god ide å sjekke opp litt...
    upload_2023-9-28_8-19-45.png
     
  10. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg tror mye av problemet ligger i hvem som "hoster" denne siden (https://www.freehostingeu.com/) og hvor (Sofia, Bulgaria så vidt jeg kan se, men ta det med en klype salt) og at andre web-sider på "Host-maskinen" er "Malicious". Jeg mistenker at paloalto har sett seg blind på det og skåret alle under en kam uten egentlig å teste siden. Den nevnte web-siden er svært enkel. Et png bakgrunns-bilde, 3 linker (2 til selve kartene og en til en tekst-fil), litt tekst og en css-fil. Hvordan paloalto da kan påstå at siden er "Malicious" er for meg en gåte.

    Jeg har sjekket siden via en rekke tjenester (Google Transparency Report, Ionos, Scamadviser, Urlvoid, Ryte, webpagetest.org) og det var kun i en oversikt på Virustotal at jeg fant noe negativt. I følge Virustotal så rapporterte emsisoft om "phishing" og netcraft med "malicious" (igjen mistenker jeg at det skyldes "skåret under en kam"-effekten). De øvrige 88 hadde ingen anmerkninger.

    Kartene er primært laget for mitt eget bruk, men jeg syntes de var så interessante at jeg ønsket å dele dem med andre (og kanskje få til et samarbeid om noen skulle være interessert). Ellers så har jeg hele tiden vært av den oppfatning at det benyttede nettstedet ikke er det rette stedet for en slik side. Kartene burde vært tilgjengelige og ikke minst vedlikeholdt på et sted som f.eks. Insideflyer og ikke av en enkelt-person.

    Siden jeg uansett kan se kartene på mine egne maskiner og ikke selv bruker dette nettstedet, vurderer jeg nå om ikke det beste er å slette sidene eller flytte dem til et annet sted.
     
    OyvindN and Kristian like this.
  11. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Når det gjelder rapporten fra paloalto, så er jeg usikker på hvordan en skal tolke den. Det paloalto egentlig gjør er å anklage alle gjestene i et hotell for å være uærlige da det er observert at en eller flere kjeltringer har besøkt det samme hotellet. Noen vil se på det som bra, bedre å være på den trygge siden, mens andre vil se på det som et grovt overtramp. Problemet er at uten grundigere sjekker er det umulig å vite hva som er riktig.

    For min egen del er jeg blitt mer skeptisk til paloalto. Når de ikke klarer å finne ut at en triviell knøttliten web-side ikke er farlig, hvordan skal en da kunne stole på at de klarer å identifisere de virkelig farlige og komplekse sidene? Hvor grundig arbeid gjør de, er de like slepphendte på andre felt, tar de snarveier etc.?

    Ellers så har det vært et betydelig rydde-arbeid på web-siden det siste døgnet. Det har påvirket tidlige versjoner av appen (ved problemer oppgrader til versjon 1.5).
     
  12. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Pga. endringer hos "Free Hosting EU" har ikke kartene vært tilgjengelige en tid. Som en følge av det, har heller ikke appen fungert som ønsket.

    Det tok litt tid å få opp igjen sidene da det viste seg at første forsøk (InfinityFree og http://dsmap.great-site.net) ikke var særlig vellykket ettersom enkelte ISP'er blokkerer sidene (vpn fikser det, men det er ingen god løsning). Neste forsøk, ByetHost, var mer vellykket (men langt fra smertefritt).

    For å se flyplass-kartene og kartet med mine flyvninger, besøk http://dsmap.byethost17.com/airports.html og http://dsmap.byethost17.com

    Slideshowene med bilder fra flyvningene ut fra Longyearbyen, Danmarkshavn og Jan Mayen ble i første omgang ikke lagt inn, men de skal nå være tilgjengelige. En ny oppdatert versjon av appen kan også lastes ned. Den nye versjonen er ikke lenger avhengig av tilgang på eksterne filer og vil følgelig fortsette å fungere selv om dsmap.byethost17.com skulle forsvinne.
     
    watchaddicted, Spielhaug and jgroneng like this.

Del denne siden