Hvordan fungerer det egentlig? Hvis du har gjennomgående billett, og forbindelse er kort fra før av eller flyet er litt forsinket/det tar lang tid å gå ut flyet eller noe, og så er man ikke så nær sin neste gate.. har man ansvar for å løpe? Det er ulike idrettsferdigheter og kondis til alle sammen, så kanskje finnes det et svar. Det er fint å vite, hvis man ikke må absolutt klare planlagt flyet om man kan ta det med ro eller om det er noe vits å springe.
Det er en forventning om at du "skynder deg", ja. Ikke at du skal løpe, men at du kommer til neste gate uten ugrunnet opphold. Gå ikke innom taxfree eller lounge Du vil i praksis bli oppdatert av kabinpersonalet. Sist jeg opplevde dette under en mellomlanding på ARN ble ble vi flyttet lengst frem i kabinen og neste fly ventet slik at vi rakk forbindelsen, 25 minutter etter planlagt avgangstid. Normal rask gange til neste gate var helt OK. Dette var nok en forretningsmessig avgjørelse av SAS I praksis har nok flyselskapet allerede avgjort om du skal bli med neste fly eller ikke. Om du reiser med innsjekket bagasje blir det komplisert om du ikke "rekker" gaten i tide.
Spørsmål relatert til dette. Har en reise om noen dager til med fire legs og ca 30-40 min connection mellom hver flight. Litt av poenget med å booke denne var håpet om å komme for sent til en av flightene og ikke rekke frem til destinasjon samme døgn (utspekulert EU261). Alle flighter er SK. Vil det være en fordel å sjekke inn bagasje her for å oppnå mitt "mål"`?
Reiser du innom CPH kommer du helt enkelt frem uten bagasje, dem har ingen skrupler med å la bagasjen din ligge igjen da
Vi hadde vel 45 minutter connection i ZRH en gang med Swiss. Fra Afrika til Schengen. Gjennom en pass og sikkerhetskontroll. Vi løp alt vi maktet, og de lukket døren etter oss da vi svette og heseblesende ramlet inn døra på flyet. Skikkelig pinlig og følte oss dårlig. Bagasjen rakk ikke med flyet. Aldri igjen.
ok la oss komme tilbake til emnet og late som om innlegget der oppe aldri skjedde... det er akkurat sånne situasjoner jeg tenker på, særlig nå med små barn. men det jeg lurer på er i en slik situasjon som din, kan man bare gå i vanlig (litt høyere) tempo og vite med sikkerhet at flyselskapet ordner det hvis du ikke rekker likevel? Eller vurderer de det baser på mengde svett? som @freddyen sier har de avgjort om du skal med eller ikke, men det er ikke alltid det kommer løsning med en gang, jeg kan huske bare 1 gang å ha fått sms rett etter landing om endringer. så hvis jeg vet at de booker om til neste fly vil jeg gjerne slippe å stresse hele familien og prøve å springe med vognene og alt mulig.. T_T men hvis det er sånn at de regner med at det tar 20min å gå fra gate til gate og flyet lander med 30 min, da får du ikke ombooking eller overnatting hva det skal være, så er det vanskeligere
Det går greit hvis du ikke når frem. Jeg har opplevd å få beskjed på flyet om at connection er ved gate x. Vi var litt forsinket. Jeg hadde en skade i foten så løping var helt uaktuelt. Kunne dog gå i grei nok fart til ikke å trenge rullestol service. Gikk forbi flere skjermer hvor det sto gate closing, helt til siste skjerm. Ved gate sto det så gate closed og ingen ansatte var å se. Det sto derimot en sprek dame der som hadde kommet med samme fly som meg og spurtet avgårde. Ho nådde det heller ikke. Uansett, spaserte videre til service desk og fikk rom på raddison og billetter med første connection neste dag. Ingen som spurte hvorvidt jeg kunne ha vært raskere fra gate til gate. Dette var med SAS, på OSL, før covid.
Det var litt urovekkende å høre - noen anelse om det er like ille andre veien? Har 50 min i zrh mellom osl - zrh - nrt...
Fløy EWR-LIS-OSL med TAP i 2019, hadde 1 time og 30 min connection. Ble forsinket ut fra EWR og ankom LIS ca 30 min før flyet til Oslo skulle gå Når telefonen fikk dekning tikket det inn sms om at jeg hadde blitt booket om til KLM via AMS ett par timer senere. Da dette var et par dager før opptjenings perioden min gikk ut, og jeg var helt avhengig av poengene for LIS-OSL for å beholde EBG, så var jo der krise. Spurtet det jeg maktet og var heldig med ingen kø i pass og sikkerhetskontroll. Rakk boardingen som siste mann, boardingpasset virket så klart ikke, men gate tok en tlf og etter ett par minutter fikk jeg heldigvis slippe på. Litt motsatt av det du lurte på, men kan bekrefte at du nok blir booket om uten spørsmål om du ikke rekker en tight connection
Eksempel fra virkeligheten på Frankfurt hvor jeg har beinet rimelig mye tidligere, det er en sånn plass hvor sånt lett skjer (med mindre du er HON da). På vei hjemover med jobbkolleger hadde vi da en mellomlanding som ble litt for kort pga sent innkommende fly, jeg som satt midt i flyet valgte å beina for å forsøke rekke siste Oslo flyet for dagen. Det klarte jeg og en kollega, mens to andre bak på rad 32 kom frem til gate closed og måtta ta en en mindre hyggelig ekstranatt på FRA på Lufthansen sin regning. Det kan utgjøre forskjellen mellom å løpe eller ikke, men til syvende og sist velger man jo selv, ingen tvinges til å løpe. Neste uke skal jeg til FRA igjen for å bytte fly, har 3 timer så regner ikke med noen løpetur da men kommer nok til å se både en og to stakkarer som gjør det.
Du kunne like greit ha reist med KLM og fått ebretro til å fikse poengene for opprinnelig booking, ikke behov for å springe tulling bare for å få poengene. Men ellers en grei fortelling fra virkeligheten
Akkurat det har jeg ikke prøvd, men skulle antatt det. Har kun brukt det ved kansellerte SAS flyginger. Tror dog at det uansett er ebretro som er rette instanse, vet ikke om andre flyselskap har tilgang til eb systemet på samme måte?