Når nøttene blir lange, og kulda setter inn...

Tråd i 'Reisebrev' startet av peterfox, 14. jan 2016.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Etter at drinker og varme nøtter var servert, var det raskt i gang med meal-service.
    Det var hele tiden tiltale med navn, og på tross av at dette er en relativt sett kort flight, var det hele tiden veldig høy grad av service.

    Brettet med forrett og bestikk, ble servert sammen med brød-kurv. Cathay serverer deilig hvitløksbrød. Jeg valgte et glass med hvitvin til "sjømaten".

    IMG_1003.jpg

    Maten var lekkert anrettet, og smakte bra. Kombinasjonen av hvitløk, lime og sjømat passet langt bedre enn man skulle tro. Servicen var meget profesjonell og besetningen på 4 var hele tiden tilstede, under kyndig ledelse av Jackie. Det viste seg senere på flighten at en av vertinnene var oftere Norge-rundt enn meg, da hun hadde en kjæreste i Bergen, og prøvde å besøke "svine-pelsen" hver sjette uke.


    IMG_1007.jpg
    Til hovedrett valgte jeg høne...kylling. Rev i hønsegården kan dere lese mer om på Google. Maten var veldig bra. Dersom man kaster blikket til venstre i bildet, kan man se hvordan CX på Regional-business serverer "Salt og Pepper", terningkast 5. Det som ikke fremgår av bildet er at det ble servert en nydelig rødvin.

    Måltidet ble avsluttet med iskrem - Häagen-Dazz og kaffe.

    IMG_1009.jpg

    og rikelige mengder med god Shiraz.

    Jeg tilbragte siste timen av reisen i galley sammen med crewet, og mange gode røver-historier ble utvekslet. Flyet landet ca. 30 minutter før rutetid, og Singapore Changi er kanskje en av verdens mest effektive flyplasser, jeg var gjennom immigrasjon, toll og i taxi på 23 minutter.

    Jeg gleder meg allerede til CX257 - HKG-LHR som varer i 12:35, og med tre måltider.

    Stay tuned....
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Søndag morgen, våkner reven kl 05:00 til nyheten om at Aksel Lund Svindal er kjørt på sykehus - Ikkje bra....



    Jeg har fått late-check out til 18:00 (tror jeg), og vil benytte hotellets lounge frem til 20:00

    http://www.ihg.com/holidayinn/hotels/us/en/singapore/sinpv/hoteldetail

    Deretter, vil det bli lounge-hopping på Changi. I følge app-en lounge buddy, kan kvelden by på Qantas lounge, BA lounge og Sky View som er en kontrakts-lounge som CX benytter i Singapore. Flyet til HKG går først 01:15, og jeg besøkte Sjømannskirken i Singapore i går formiddag, og ba om at CX vil sette inn en long-haul maskin med flat-bed til HKG i natt.
     
    wilhelm, Travellingalf and Insomnia4u like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Flott rapport :)
     
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig :):):)
     
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Lounge - hopping i Changi airport - Singapore

    Cathay Pacific har dessverre, og merkelig nok ingen egen lounge i Singapore, og dette på tross av at selskapet har 9 daglige avganger og flyr bror-parten av disse avgangene med B777 og noen med A330.

    CX bruker en lounge drevet av Dubai-selskapet Dnata, som etterhvert begynner å bli veldig store på Ground-handling tjenester også i Singapore. Historisk ble av ground-handling i Singapore drevet av selskapet SATS - som er et datterselskap av Singapore airlines.

    Dnata loungen ligger i Terminal 1, og man gjør en skarp høyere sving etter security. Lounge ligger på nivå 2, opp en rulletrapp. Jeg hadde mottatt en invitasjon til denne loungen, og dette var også den eneste loungen som holdt åpent helt til min avgang kl. 01:15

    Jeg tok turen innom Dnata loungen etter å ha vært på GST refund kontoret.

    IMG_1026.jpg


    Lounge var veldig veldig stor i areal, med ulike sitte-områder.

    IMG_1028.jpg

    IMG_1029.jpg

    IMG_1027.jpg

    Hyggelig betjening møtte deg i resepsjonen, men loungen manglet litt ambience og intimitet. Jeg konsumerte et glass Cola, og litt nøtter. Deretter informerte jeg pikene om at jeg ville ta meg en tur i terminalen. Da jeg hadde levert fra meg min invitasjon, måtte jeg bare melde meg i resepsjonen hvis jeg ville inn igjen.



    Jukse-gull & fanteri
    Jeg tok deretter i andre retningen fra sikkerhetskontrollen. I andre etasje i «andre» delen av terminalen, ligger en rekke lounger, herunder Qantas, British Airways, SATS , Emirates og Thai.

    Da jeg fortsatt mangler "ett" Q-point hos QR for å bli Gold Member i deres Privellige Club, må jeg ty til jukse-gullet jeg i sin tid matchet meg til hos AirBerlin. AB Gold tilsvarer One World Sapphire. Med dette kortet, og en stabel CX/BA boarding kort, gikk til nervøst til «verket», men kortet var prima vare, og en helt ny verden åpnet seg for unge lovende i Changi Airports lounge-eventyr.

    EUREKA !


    Jeg dro først en tur innom Qantas sin lounge. Denne er stor, og QF har flighter daglig til Sydney, Melbourne, Perth, London og Brisbane.

    IMG_1038.jpg

    QF driver en felles lounge for både Business og First class passasjerer, og første inntrykket var at loungen holdt en gjennomgående høyt nivå og standard.

    Det er eget spise-område med både buffet og litt «a la carte», i tillegg har loungen en betjent bar med full cocktail service.

    IMG_1033.jpg

    Dusjer og ordentlige fasiliteter er på plass i samtlige av de tre besøkte loungene.

    Det eneste negative er at gutta fra Down-Under snakker konstant med ute-stemme inne, så støy nivået var tidvis ganske høyt.

    Som en "gimmick" gikk de rundt å delte ut "Chips" - det var pommes frites i små-beger.

    IMG_1039.jpg

    Changi - Verdens beste flyplass?

    Changi har ved flere kåringer blitt kåret til en av verdens beste flyplass, dette kan vel ikke skyldes design og interiør?

    Jeg besøkte flyplassen første gang i 1983, og gulvteppene - stays the same. 80 talls eller Danskebåt

    IMG_1040.jpg


    British Airways med 007-design og "luke i veggen"

    British Airways åpnet «ny-oppusset» lounge i Singapore høsten 2015. Denne har det nye lounge konseptet med Concorde Bar, her slippes selskapets 14 First class passasjerer inn.

    IMG_1041.jpg

    IMG_1043.jpg

    BA flyr til og fra Singapore med A380, og denne har 14 «suites» og 97 seter i Club World, da jeg besøkte loungen rundt kl. 22:00, var det ganske stor pågang av reisende.

    IMG_1049.jpg

    IMG_1051.jpg

    IMG_1051.jpg

    Den ene avgangen til BA fortsetter også til Australia (Sydney).

    Loungen hadde et veldig brukbart mat konsept. Det var i tradisjon tro en masse sandwicher, et par varmer retter og litt Satay. I tillegg var det bra med snacks, potetgull og nøtter.

    IMG_1048.jpg

    IMG_1045.jpg

    IMG_1052.jpg

    Baren er selvbetjent, så her kan man stå å lage sin egen «Bloody Mary» dersom man ønsker det.

    Utvalget av «Brennevin» var ikke helt Business Class, Gordons gin, og Smirnoff vodka. Det var heller ikke boble-vann på buffet/baren, dette tror jeg er forbeholdt de «hemmelige» agentene som forsvant inn i Concorde Baren, men med tanke på mitt jukse-gull, var det vel bare å sitte helt rolig i båten.

    Jeg dro innom Dnata loungen rundt midnatt, og denne loungen var fortsatt like skuffende.

    Reisebrev-kontoret i Singapore :cool:

    IMG_1053.jpg
     

    Attached Files:

    Last edited: 25. jan 2016
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Boarding:

    Flight: CX714
    Equipment: 777-Regional
    Routing: SIN-HKG
    Klasse: C
    Sete: 11G - hadde en hel tre-seter
    Flytid: 3:14

    Load 20/42

    Etter å ha tilbrakt alt for mange timer på Changi airport, beveget jeg meg til Boarding gate C44. All sikkerhetskontroll foregår i Boarding gatene på Changi, noe som gjør at man kan bevege seg relativt fritt rundt.

    Ved ankomst til gate C44, fikk vi melding om at flyet enda ikke var landet, og at det ville bli en forsinkelse. Som reisende i C-klasse fikk jeg tilbud om å gå tilbake til den koselige dnata-loungen (se post #25). Men jeg takket høflig nei.

    Jeg hadde våknet kl. 05:00, og begynte å bli ganske trøtt, men hva gjør man ikke når man er på tur?

    Etter litt finger trøbbel, kom jeg meg inn på det gratis trådløse nettverket som tilbys alle reisende ved Singapore airport (;))... Så jeg ble heller sittende å se på alle oppdateringene på insideflyer.no - og diverse andre viktige nett-fora.

    Boarding av flyet startet først kl. 01:30. En slik en B777 med Regional interiør tar nesten 400 mennesker?

    Det var priority boarding allerede etter sikkerhetskontrollen. CX kjørte knallhardt på at reisende med status eller Business klasse fikk eget område i "pre-boarding" området, med egne "buss"-stoler.

    Jeg var super raskt ombord, og fant min tre-seter av Business klass stoler. På tross i at klokken nå var 01:40, var det pre-departure beverage og varme-kluter.

    IMG_1054.jpg

    Den amerikanske kapteinen kom på pop-speaker-anlegget, og beklaget forsinkelsen, men det skyldtes at det nesten var frost i Hong-Kong, og at det var komplett kaos....
    Han informerte videre at fly-tiden var kort på grunn av gode vindforhold, noe som "knuste" min drømmer om litt søvn. Pussig nok, var jeg ikke særlig trett på dette tidspunktet.

    Etter en relativt kort taxing, var det veldig kort take-off, og vi steg raskt til "cruising altitude" på ca. 37 000 fot. Under boarding, dukket det plutselig opp to veldig unge styrmenn fra CX i uniform som skulle reise ID til HKG. Disse fikk sete 11 A/C, men kom aldri i kabinen. Jeg mistenker at disse assisterer i cock-pit og kanskje kan logge timer på vei til videre utdanning?

    Så raskt vi var i luften - da var klokken nærmere 02:45, men det var full-pakke.
    Jeg fikk meny, og litt varme nøtter og en signatur drink til Cathay Pacific - "Cloud Nine", som består av;

    • 40 ml Cointreau
    • 40 ml Vodka
    • 7-up or Sprite
    • Ice-cubes
    • Mint leaves
    Jepp..

    IMG_1056.jpg


    Så tenkte jeg skulle se en film av typen "duste-underholdning"...
    Jeg begynte å se "Sex and the City 2" - the Movie....
    Etter å ha sett 10 minutter av filmen, var det plutselig mat, og du verden hvor sulten man er midt på natten (not)...

    Jeg hadde akkurat tjent HKD 50 for å delta i en undersøkelse, så derfor glemte jeg alle papirene ombord, men jeg kan love at dette ikke var verdens mest spennende meny, om man ikke er dypt inne i det Kinesiske kjøkken....

    IMG_1058.jpg

    Til fiske-rullen helt til høyre, ble jeg faktisk tilbudt "Chop-sticks" eller spisepinner. Jeg gjorde noen små forsøk med en gaffel...
    Ikke helt min greie men...
    God hvitvin....

    Tilbake til filmen jeg så, denne hadde jeg opprinnelig sett på Emirates for mange-mange år siden, og etter ca. 30 minutter fant jeg ut av følgende;

    1. Enten er film 1 og 2 helt identiske
    2. CX hadde lastet feil sak på CX-film system ?

    Anyway, har man løst billett til en film, så ser man den ferdig.
    Jeg så filmen ferdig, men sovnet ca. halv-veis, men CX Regional-seats på natta er ikke noe særlig kul hvis man er 190 høy, men da vi nærmet oss ned-stigning til Hong Kong, ble det plutselig oppvåkning fra verdens dypeste søvn. Jeg antar at jeg hadde sovet i ca. 40 minutter denne natten, før jeg våknet i Hong Kong ved at flyet "tok" bakken med alle sine hjul, og her var det vinter. Jeg har aldri sett så mange rare antrekk som denne dagen.
     

    Attached Files:

    Last edited: 26. jan 2016
    geddi, LN-FHU, RoadKing and 2 others like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Mye fine bilder fra både Changi og flyturen her.
    Har selv bare besøkt Dnata loungen på Changi og deler din opplevelse av at den er egentlig ganske så kjedelig!
     
    peterfox liker dette
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    The Bridge lounge - Cathay Pacific - ved gate 36

    Stup trøtt ankom jeg Hong Kong, og det var først gjennom termometer sjekk, og disse gutta hadde en rolig dag på jobben. Dersom de skulle ha forsøkt å måle "feber" på noen, måtte de nok kalibrert utstyret på nytt. Det var jo 4 grader ute, og i beste fall 15C i terminalen.

    Deretter var det ny sikkerhetskontroll før man slapp inn i transit-området. Jeg hadde kjøpt noen parfyme-gaver i Singapore, og disse var pakket i en zip-lock pose og jeg var et øyeblikk bekymret for at dette var slutten av disse, men det "skled" igjennom.

    På invitasjonen fra CX, var jeg stort sett invitert til alle Business Class loungene, og da jeg hadde hatt en pit-stop torsdag ettermiddag på "The Wing", bestemte jeg meg for å prøve "The Bridge", da flyet mitt skulle board fra gate 46. Jeg tok bena fat, og fikk tatt dagens treningsøkt på denne turen. Vel fremme ved loungen, var det et resepsjonsområdet og jeg ble høflig vist inn i en nesten folke-tom lounge. Klokken var nå ca 06:00.

    Jeg bestemte meg raskt for en dusj, og ble høflig vist inn i et nydelig lite avlukke, men håndklær, føner, såpe, shampoo og balsam.

    IMG_1061.jpg

    IMG_1063.jpg

    Det var satt av max. 30 minutter per reisende, men jeg har vært mange år i Forsvaret, og dusj og personlig hygiene gjøres unna på vesentlig kortere tid. Det er helt utrolig hva en liten dusj kan gjøre på med formen og hvordan man føler seg.

    Jeg fortsatte lounge vandringen.

    IMG_1064.jpg

    Dette var en av mange buffeter i denne delen av loungen. På grunn av tidspunktet for mitt besøk, var det i stor grad frokost som stod på menyen, jeg var ikke spesielt sulten men klarte likevel og hive innpå litt cornflakes.

    IMG_1065.jpg

    Jeg vandret videre til "The long bar", og klokken dro mot 07:00, og loungen ble stadig mer og mer fylt av mennesker utkledd som eskimoer.

    IMG_1066.jpg

    IMG_1068.jpg

    Det var mandag morgen, så jeg hadde litt smått med arbeid som skulle gjøres. Dette var for unnagjort, og betjeningen i lounge-bar hadde en skuff med adaptere til utlåns.

    IMG_1069.jpg

    God hastighet på WLAN, og ikke noe problemer med innlogging, gjorde at arbeidsoppgavene var hurtig unnagjort.

    IMG_1070.jpg

    Jeg satt meg så bort i "Longbar" og bestilte en "Bloody Mary".

    IMG_1071.jpg

    Og fikk se en 787 fra Air India,
    Deretter ble det litt små snacks og en Bloody Mary til, og jeg studerte lasting og lossing av denne "svine-pelsen" med destinasjon ARN-Arlanda.

    IMG_1072.jpg

    Denne går direkte til Arlanda, og jeg begynte raskt å tenke på hvor mye fortere jeg ville ha vært hjemme dersom jeg hadde benyttet denne hesten, men jeg skulle boarde en flight på 13:20 til London Heathrow med Cathay Pacific.

    En liten time før Boarding forlot jeg lounge, og dro til Gate 46 for Boarding...

    Forts. følger
     
    mhsalv, Kristian, mka83 and 4 others like this.
  9. K3nn7

    K3nn7 Transatlantoholic (helst på vannet)

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Du trenger ikke være veldig lei deg for at du ikke var inne i HK i løpet av "oppholdet" på returen... Ingen steder med oppvarming, så det eneste stedet som funka var stampuben min :p Der hadde de klart å få i tak i et par varmeovner, og det bak bardisken hjalp jo også...
     

Del denne siden