Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

1. Før 1 Mai

5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Og? Du får lese deg opp på innleggene mine og hakke løs da

Eddie47 and jgroneng like this.
  2. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,360
    Bonuspoeng:
    183
    Eneste jeg `hakker løs` på er den enorme pessimisten og negativiteten du har hatt i mange innlegg med tanke på når det skal være mulig kunne reise igjen. Som over hvor du tror det er 95% sikkert at man ikke kan ta seg en tur ut året, uten karantene, ut av Norges grenser. Sliter av og til med skille deg og like kameraten din som har samme negative syn, så beklager om jeg forveksler dere.

Dette er et reiseforum og da bør man eller se lyst på framtiden og eller la folk få lov til å drømme seg tilbake til bobler og eksotiske reiser i c og f :)

snus_mumrikken liker dette
  3. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det bare å gjøre som jeg gjør med deg nå. Ignorer, så slipper du å irritere deg (og se innleggene mine).

4. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    En liten avsporing men fremdeles Covid relatert.

Har en booking for hele familien til ”syden” i Juli. Alt booket på poeng.
    Som en backup hvis situasjonen skulle forverre seg, så har jeg funnet enveis eb billetter på returen halvveis inn i ferien

Vil SAS reagere hvis jeg legger inn denne bookingen, siden jeg strengt tatt allerede er på en reise med booket retur 7 dager senere?

Hva tror menighten

5. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,223
    Bonuspoeng:
    183
    En kvalifisert gjetning fra flysjefen i Norge
    (Bak paywall så kopierer teksten, slett hvis ikke god kutyme…)
    ABRAHAM FOSS, KONSERNSJEF I AVINOR, BESØKTE SISTE UKE TRONDHEIM LUFTHAVN VÆRNES FOR FØRSTE GANG SIDEN HAN BLE ANSATT SOM NY KONSERNSJEF I AVINOR.FOTO: TERJE SVAAN
    I sommer tror Avinor-sjef Abraham Foss på at folk vil ut og fly igjen - men advarer om at alt ikke er tilbake til normalen i løpet av sommeren.
    mia.midtbo@adresseavisen.no
    - Det har vært et krevende år.
    Vi hadde 60 prosent nedgang i 2020 i forhold til 2019. Vi har nedgang på 80 prosent i 2021 sammenlignet med normalår. Utenlandstrafikken har gått ned med 98 prosent, sier Avinors konsernsjef Abraham Foss til Adresseavisen.

- Det er klart det gjør noe med selskapet. Det er utrivelig. Men vi ser en bedring og en vekst fra måned til måned nå, først og fremst på innenlandsmarkedet, legger han til.

- Må regne med kø
    Konsernsjefen besøkte nylig Trondheim lufthavn Værnes, som er en av de største av Avinors 44 flyplasser i Norge.

- Helsedirektoratets Espen Nakstad mener at man kanskje kan reise utenlands i juli. Er dere rigget for å takle logistikken hvis det blir en plutselig økning i utenlandsreiser?

-Vi er opptatt av å styre forventningene. Vi har tett kontakt med Helsedepartementet og flyselskapene om hvordan vi skal håndtere det. Det er særlige utfordringer knyttet til ankomster fra utlandet. Nå har vi bare 10 - 20 prosent kapasitet av normalen. Jeg vil være helt tydelig på at vi må påregne kø i forbindelse med utenlandsreiser i sommer. Folk må regne med at en flyreise ikke fungerer som i et normalår.

Det er det mye omtalte vaksinepasset som kan føre til forsinkelser, i tillegg til at flyplassen ikke er på full kapasitet.

- Det er grensekontrollen som er utfordringen, med det dokumentasjonskravet som ligger til grunn, sier Foss og nevner blant annet at kontrollørene blant annet må håndtere vaksinepass fra hele verden, og at det fortsatt er krav om karantenehotell.

- Vi greier ikke bygge om flyplassen til full kapasitet på så kort varsel, sier han.

Med innenlandsreiser vil det ikke være de samme problemene.

Avinor-sjefen forventer også en del reaksjoner på flyplassene fra fullvaksinerte som ikke skjønner hvorfor de må dra på karantenehotell.

- Vi vil nok se en del reaksjoner på dette i media og på flyplassene. Vi følger myndighetenes pålegg, men det er en krevende situasjon.

- Vi gjør det vi kan for å forberede oss så godt som mulig, sier Ellen Weidemann, sjef for forretningsutvikling ved Trondheim lufthavn Værnes.

Trolig normalt om tre år
    - Hva tror du om året framover for flytrafikken?

- Dert lyser grønt for innenlandstrafikken, og det går oppover. Det tror vi vil fortsette. Men når det gjelder utenlandstrafikken, tror vi veksten kommer nærmere høstferien, svarer Foss og legger til:

- Vi tror vi må til 2024 for å få helt normal trafikk igjen. Vi tror likevel at vi vil få en betydelig vekst alt neste år. Men alt avhenger av pandemien.

Avinor-sjefen sier at de jobber for å få til mer liv og aktivitet på terminalene, og har fått til det.

- Flyselskapene er klare, så tilbudet er der. Vi tror også at etterspørselen er der, så er det et spørsmål om hvilke restriksjoner som gjelder, sier Foss.

Trolig vil det ta lengre tid før reiser til andre verdensdeler er på plass enn reiser til Europa.

Folk håper på høsten
    Ellen Weidemann sier at de har gjort flere markedsundersøkelser om når folk og næringslivet tror det er mulig å reise igjen.

- I svaret snakker de om høsten. Det avhenger av reiserestriksjoner og smittesituasjonen i landet man skal til. Men folk oppgir at de opplever flyplasser og flyreisen som trygge. Flere av flyselskapene tilbyr veldig fleksible billetter, sier Weidemann.

Avinor-sjefene forteller at så snart regjeringen gir nye reiseråd, ser de en økning i bestilte flyreiser.

Abraham Foss viser til at mange land har vaksinert risikogruppene sine, og forteller at han selv har bestilt seg flytur i sommer.

- Jeg har booket flyreise til Hellas i juli. Så får vi se om det lar seg gjøre. Men går det ikke, så går det ikke. Det ligger en viss risiko i dette, sier Foss.

Kristian, Insomnia4u, Upsaker and 2 others like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er optimist! Tror fortsatt jeg skal komme meg til Berlin om snaut tre uker, men da må jeg få meg skudd snart.
    Det skal iallefall gå med Dublin i august, det må det jo bare :)
    Tenker også at Chicago i september skal gli inn :)
    Og så må det ha roet seg til desember, da er det Cape Town.
    Alt går til det motsatte er bevist :)

Når det er sagt, så handler jo tråden om «hva tror DU», da må jo den enkelte «du» få lov til å si hva man tror, ellers er det jo ikke en reell besvarelse?

Så kan man velge om man mener det er til troendes.

Den som lever får se :)

Maggie and holmen like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,059
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe problem.
    For alt SAS vet, så har du reise andre veien med et annet selskap.

8. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    I samme båt. Har bestilt en ekstra retur for penger i tilfelle.

Vær obs på om du bruker utreisen på originalbookingen, og reserven hjem, så får du ikke poeng tilbake for den ubenyttede returreisen siden den var del av en tur/retur.

Jeg har splittet min booking i 2 enveis, da det per nå ser mest realistisk ut med backup planen.

9. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,360
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng :) Men negativiteten gjenspeiler seg i flere tråder. Men jeg lar den ligge, så får man eller ta imot tipset om å lese videre.

10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,236
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett om vi kan eller vil reise i sommer og resten av året vil det by på restriksjoner i en eller annen form.
    Håpet er jo at de som må reise får lov å reise utenlands og at som ikke ønsker det ennå holder seg hjemme i steinrøysen.
    https://www.vg.no/nyheter/i/R9vbK8/europa-aapner-opp-for-turisme-igjen

Jeg har i alle fall ingen tro på at jeg kan få reise til Canada eller USA I 2021 og har derfor avbestilt den reisen.
    Derimot har jeg fremdeles tro på Dublin i august og Alicante i september …. og kanskje Oslo og lutefisk i desember.

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Thailand åpner fra 1.juli en "sandbox"-modell for Phuket, med opptil 70% vaksinerte. Siden en må være på øyen 14 dager er det en karantenevariant. Bangkok prioriteres i vaksinefordelingen siden planen er å åpne opp fra 1.okt, og da må de nærme seg 70%.

Ting kan endre seg kjapt i utlandet, og det mest kritiske er tilgang til andre lands helsesystemer om noe skulle gå galt. Er vel det jeg tenker er den risikoen en må kalkulere inn de neste par årene. Foretrekker norsk reiseforsikring, det blir interessant å se når UD differensierer reiserådene.

Jeg kommer til å reise igjen når jeg er fullvaksinert, men det blir ikke før tidligst i september. Vil tro at rutiner i Norge har etablert seg innen da ift karantenehotell osv. Kanskje blir det en overgang til reduserte dager (3-7) i en periode før det fjernes for fullvaksinerte?

SayWhat, drsyk and Xflipper like this.
  12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,868
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er allerede der, kun krav om tre dagers hjemmekarantene fra tre uker etter første dose:
    https://www.regjeringen.no/no/tema/...ed-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

drsyk and Insomnia4u like this.
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
  14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,868
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er tre dager hjemme etterfulgt av test for de som kan logge inn på helsenorge.no og vise dokumentasjon på at de er beskyttet. Kan ikke se at dette skal være avhengig av hvilke land man har besøkt.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/mer-informasjon-om-karantenehotell/id2784377/
    https://www.regjeringen.no/no/aktue...for-beskyttede-og-barn-under-12-ar/id2857199/

Edit: Oversikt over gjeldende innreiseregler for vaksinerte hos Helsedirektoratet: https://www.helsedirektoratet.no/ve...der-for-deg?path=1-friskmeldt-eller-vaksinert

Last edited: 08. juni 2021
    drsyk, Maggie and Insomnia4u like this.
  15. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, den linken fra helsedirektoratet var tydeligere :) Veldig positivt dette. Men om en f.eks ankommer Oslo, er det mulig med transit innenriksfly, eller må en kjøre (hjemme) karantene på første ankomst destinasjon i Norge? Og hvis ikke en bor på østlandet, havner en likevel på hotellkarantene?

16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,812
    Bonuspoeng:
    183
    USA LEMPER PÅ REISERÅD FOR NORGE, JAPAN OG OVER 100 ANDRE LAND
    USA myker opp reiserådet for Japan, Norge og 59 andre land og fraråder ikke lenger reiser hit for fullvaksinerte.

Det amerikanske smitteverninstituttet CDC utstedte tirsdag et nytt helseråd for reiser til Japan kort tid før OL, melder nyhetsbyrået Reuters.

Tidligere frarådet USA all reise til Japan, men nå anbefales reiser kun for fullvaksinerte. Det samme gjelder Norge og 59 andre land som flyttes fra nivå 4 (svært høy risiko) til nivå 3 (høy risiko) på CDCs skala.

Ytterligere 50 land og territorier har dessuten falt til nivå 1 eller 2, blant dem Israel, Sør-Korea, Island og Albania.

Mulig at det snart åpnes andre veien også?

17. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,360
    Bonuspoeng:
    183
    Spådommen din varte heldigvis ikke lenge :)

Fra og med fredag slipper personer som er fullvaksinert eller som har hatt korona siste seks måneder, innreisekarantene.

Forutsetningen er at man tar en negativt test på grensen eller innen to dager etter ankomst.

– Vi gjør også endringer sånn at ungdommer mellom 12 og 18 år kan få kort innreisekarantene ved å dokumentere negativt testresultat i karantenetiden med PCR-test som er tatt senest tre døgn etter ankomst, sa helseminister Bent Høie (H) på regjeringens pressekonferanse onsdag ettermiddag.

Endringene trer i kraft fredag ettermiddag klokka 15.

EndreD, Oppirumpadi and Magnus1001 like this.
  18. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,494
    Bonuspoeng:
    113
    Det meste ang lettelser på karantenekrav har vært rettet mot reiser innen Europa, her nevnes ikke det i det hele tatt. Har jeg gått glipp av noe eller menes hele verden i dette tilfellet? :D

19. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,441
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg leser denne artikkelen i VG så forstår jeg det som at det gjelder uansett, men jeg kommer nok til å sjekke det nøye før jeg beveger med utenfor Europa.

Uansett venter jeg nå bare på at Ungarn skal åpne for fullvaksinerte, noe som ryktes å komme i neste uke. Gjett hvem som sitter klar ved bookingknappen da...

Eddie47 and jgroneng like this.
  20. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,494
    Bonuspoeng:
    113
    Fant denne på bunn av helsenorge sin faq
    Screenshot_20210609-201628_Chrome.jpg

Dette kan jo endre seg optill flere ganger i uken, men dette er et stort skritt i riktig retning. :)

Lars J liker dette

Del denne siden