Det er altfor få reisebrev fra gamlelandet, så her kommer det et. Jeg har alltid hatt lyst til å besøke Ålesund. Da det var rabatt på bonusreiser sist uke slo jeg til - business og det hele - på en Embraer Først var det full dag på jobb, og trening før jeg tok tbane til Oslo S, og VY-tog til OSL. Alt har vært i rute så langt. På OSL var fast track stengt, men det gikk likevel fort. Første stopp var OSL Lounge Innenlands - mitt første bekjentskap. Jeg likte loungen godt. Det var rolig og jeg fikk lapskaus! Litt synd at de stenger 20. Siden flyet mitt er en smule forsinket gikk jeg til SAS Lounge Innenlands. Her har jeg vært 1 gang tidligere og det var et helvete. Men også her er det rolig nå. Holder meg til pils siden jeg spiste nok på forrige lounge.
Jeg kommer forresten til å ha ca. 3 timer til rådighet for sightseeing i morgen. Er det noe jeg bare må gjøre? Selv har jeg tenkt å gå opp i høyden for utsikt, samt å se på bygninger i jugendstil. Det skal også være et lokalbryggeri i sentrum.
Viss været er noenlunde så må du ta trappene opp fra byparken til Fjellstua ja. Ellers er det veldig fint i området rundt Brosundet og rett i nærheten der så finner du også Molo Brew.
Jeg skal bo på Thon, og det var Molo Brew jeg hadde sett meg ut. Jeg tror sjansen for jugendstil og lokalbrygg er stor i morgen.
Zuuma sushirestaurant er min favoritt i Ålesund, men klippfisk på XL Diner, burger på Molo Brew eller pizza på Steinovnen er også klassikere. Til nattmat burger eller fish&chips fra Brokiosken eller kebab fra Kebab House som ligger på hver sin side av Hellebroen
AES må være den minste flyplassen jeg har vært på. Sikkert mulig å holde pusten fra man går inn i terminalen til man sitter på flybussen Ikke mye å skrive hjem om fra flyturen heller.
Må søke om visum på nettet i god tid. Har du stempel i passet fra Molde eller Kristiansund er det store sjanser for at du ikke slipper inn.
Det er skikkelig drittvær; regn, vind og stedvis holke. Har sjekket inn hos Thon. Et lite rom, men med balkong som må sjekkes ut i morgen. Det er en liten lounge i etasjen hvor noen tydeligvis har kost seg.
Jeg vurderte Dirty Nelly, men det var masse vakter og styr (for gammel til slikt). Gikk til Arkivet Bar for en Old Fashioned - har smakt den bedre.
Det regner sidelengs så da er det bare en ting å gjøre; dra på O'Connor's Irish Pub - Ålesund. Tilfeldigvis ligger den i samme bygg som Thon. Bra musikk også med Oasis da jeg kom og Stone Roses da jeg fikk stouten.
I Ålesund er det stor tetthet av BMWer med bensinmotor - dette er som forventet. Det som slår meg er at alle er så pyntet for en kveld på byen. Masse mannfolk i dress og slips. En del av de samme mennen har derimot en del å gå på når det gjelder fottøy... Mvh Osloboer.