New York og høstferie

Tråd i 'Reisebrev' startet av Norwegian_Traveller, 01. okt 2025.

1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Nærmer seg ny tur. Søndag blir det hele familien på tur til New York, en tur som ble booket i desember i fjor, men som har hatt litt endringer underveis. Bonusreise med SAS / Virgin.

Reiserute:
    SVG - OSL (SAS økonomi)
    OSL - LHR (SAS økonomi)
    LHR - JFK (Virgin Upper Class)
    JFK - LHR (Virgin Upper Class)
    LHR - OSL (SAS økonomi)
    OSL - SVG (SAS økonomi)

Det blir en veldig "norsk" uke neste uke i New York. Jeg skal åpne utstilling onsdag 8. oktober, mens 9. oktober er det stor festivitas med kronprinsparet, ankomst av skuta Restauration og liten konsert med Astrid S. Fredag 10. oktober spiller Kaizers Orchestra i Town Hall. Og dette er bare litt av det som skjer.

Vi har et tettpakket program alle dagene.
    TrygveLieGallery.jpg

Kristian, AirMags, kjeeli and 26 others like this.
  2. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Første booking var kun LHR-JFK tur/retur og med flyvninger i A350-1000 og A330-900neo, altså perfekt for oss og få prøve businesskabinen på begge flytypene. Så ble utreisen endret til B787 og det fristet ikke med de kokongene på dag/kveldsflyvning.

Det ble et hekkan å endre den bookingen og siden vi reiser fire personer og to CT (og dermed to bookinger) tok det to og en halv måned mellom den førset ble endret og billettert til vi to siste fikk bekreftet endringene. I mellomtiden kom SAS med en rekke unnskyldninger om mixed class og annet vas. Men det ordnet seg.

Nå blir det A350 begge veier, men det er helt ok.

Litt mye ventetid både i Oslo på utreisen og over 10 timer i London på hjemreisen. Vi håper vi kan få endret dette ved hjelp av diamantservice, men tviler litt.

3. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Virgin har som flere andre at du kan velge hovedrett på forhånd fra syv dager før avreise inntil 24t før. Derfor var vi litt spente på menyen og valgmulighetene der noen av rettene er esklusive for forhåndsbestilling og kan ikke bestilles om bord.

Ble vel ikke helt svimeslått av menyen, men det blir jo spennende å se totalen. Hørt mye bra om Virgin. Her ble det tre ganger kylling og en kyling karahi.

Skjermbilde 2025-10-03 kl. 07.33.30.png

4. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Under 13 timer før første flight. Alt pakket, sjekket inn og det meste er klart. Litt usikker på om det var vits i å legge inn all informasjon hos Virgin, måtte jo legge inn hos SAS ved check-in uansett.

Absolutt alle SAS-fly mellom SVG og OSL virker fulle, så litt senere avreise kunne vi bare drømme om.

Greit for familien og lese/se @holmen sin erfaring med Virgin for noen dager siden, spesielt mtp maten.

Kristian, AirMags, EndreD and 6 others like this.
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,293
    Bonuspoeng:
    293
    Det var visst mulig å forhåndsbestille mat, det gikk jeg glipp av. Burde nok ha gjort det. Fisken er det bare å hoppe over iallfall.

NoLimit liker dette
  6. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen her har bestilt fisk. 3x kyllingfilet og jeg bestilte kylling karahi. Så nå er vi spent!

RoadKing and holmen like this.
  7. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Turen i gang. Angret bittert på økonomi-valget av parkering med P7 istedenfor P4 (parkeringshus) på Sola. Men kom oss fint om bord i en A320 neo.

En litt oppgitt kaptein måtte meddele at de hadde ventet lenge på tankbil, og den kom rett før avreise, cirka 50 minutter etter at den ble bestilt. Dermed noen minutter forsinket ut fra Stavanger. Vi har veldig god tid på Gardermoen så null stress for oss.

Under pushback gikk strømmen i flyet. Som flightsimulator-interessert begynte jeg selvsagt og tenke på hvorfor.
    IMG_8650.jpeg

Last edited: 05. okt 2025
  8. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Nesten fem timer på Gardermoen er ikke å foretrekke, men sånn er det når du vil sy sammen en fin tur med business. Da er det greit å ha loungetilgang!
    IMG_8652.jpeg
    Frokosten besto blant annet av kokte egg og bacon samt bønner i tomatsaus. Baconet hadde ligget en stund, men var helt ok. De hardkokte eggene var langt fra hardkokte….

Til lunsj ble det bedre. Da var det Cæsar-salat med kylling i tillegg til suppe. Mye trøbbel med brusdispenser denne formiddagen og vi måtte bytte mellom å gå inn på gamle gullstua og den andre flere ganger.

IMG_8654.jpeg

Ikke veldig folksomt, men folk tok sykt mye plass! Vi gikk inn i gamle gull-delen først og der var det to familier som til sammen okkuperte 20 seter…det er ikke nødvendig når andre vil ha plass. Det roet seg litt etter at vi kom, før det tok seg opp til klokken 12.

PS! På flyet til Oslo var de klar over at jeg var EBD med tanke på drikke, og det er første gang jeg har opplevd.

IMG_8655.jpeg

9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    En kort post nå først, men her satt akkurat Richard Branson!!!!

Da han gikk fikk jeg sagt hei, og han sa hei tilbake.

IMG_8664.jpeg

Last edited: 05. okt 2025
  10. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Flyturen OSL-LHR var ikke mye å skrive hjem om. Ikke at det var noe negativt, men det var liksom ikke noe nytt.

Kunne kjenne lukten fra business og merket at det var noe annet enn Plus ja.

WiFi funket ikke. Eller jeg fikk iallefall feilmelding hele tiden om at jeg hadde brukt opp alle enhetene mine.

Kristian, AirMags, Calling and 6 others like this.
  11. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Ble litt liten tid på Heathrow. Skulle ha nesten to timer og 20 minutter og dermed ok tid mellom terminalene. Men gud bedre hvor lang tid de brukte på enkelte i sikkerhetskontrollen på T3. Tror de brukte over fem minutter per oerson en stund.

Inn på Virgin Clubhouse tok det vinter og vår. Tregt system siden de måtte ordne nye boardingkort til oss. Hun beklaget veldig og minuttene tikket.

Var godt med folk der, og ikke mye ledig for en familie på fire. Vi fant likevel to ulike plasser, men valgte en lengst inne siden det var bedre stoler og roligere.

IMG_8665.jpeg

Her bestiller du mat og drikke via QR-kode, ellers er det en matservering der du ka peke på det du vil ha. Vi valgte en burger og noe å drikke. Rask servering av drikke. Maten tok litt lenger tid enn vi trodde og plutselig måtte vi stresse litt.

Jeg benyttet anledningen til å ta en tur rundt for å kikke og ta litt bilder, pluss teste toalettene. Og si hei til Richard Branson da.

IMG_8669.jpeg

Clubhouse er veldig kul, uten tvil. Men litt typisk engelsk på en måte, og det kan bli litt tacky også. Gode toaletter trekker opp. Godt utvalg av mat og drikke likeså.

IMG_8675.jpeg

Burgeren var enkel, men god. Ikke gourmet, men bedre enn fast food. Vi fikk ikke nyte maten for det nærmet seg boarding. Gate 17 var ute på en pir, så litt å gå.

Da vi kom til gaten ventet vi bare to minutter før boarding startet og vi kunne gå om bord. Vi gikk før det ble annonsert i loungen.

IMG_8681.jpeg

Attached Files:

Last edited: 06. okt 2025
  12. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Virgin Atlantic Upper Class, hva skal man si?

Noe svært bra, noe middels og et par trekk. Men totalen er et svært høyt nivå på det meste.

IMG_8685.JPG

Vi var blant de første om bord og det tok faktisk en stund før businesskabinen ble full. Vi hadde seter på rad 6 og 7, altså cirka midt i. Det er god plass, virkelig god plass til det meste, inkludert håndbagasje. I London kommer du inn i fremste dør, og tar dermed til høyre i motsetning til SAS der du tar til venstre for business.

Etter å ha installert oss i setene så var det et par punkter som trakk opp og ned:
    + God plass
    + God løsning med bord

- Rar plassering av skjerm
    - Lett å komme borti knappene for styring av sete

Virgin_UpperClass_13.JPG

Så skal Virgin ha skryt for morsom og annerledes sikkerhetsvideo, håper de fikk litt oppmerksomhet her. En annen ting er at IFE ikke var tilgjengelig før flyet er i gang.

Virgin_UpperClass_09.JPG

Pre boarding drink var vann, appelsinjuice eller musserende vin. Ok musserende, men kanskje ikke det absolutt beste jeg har smakt. Litt skuffende start, men det tok seg opp.

Virgin_UpperClass_08.JPG

Businesskabinen var klar for avgang lenge før oppsatt tid, og de kunne opplyse om flytid på kun 6:48, og rutetid er 7:50. Det ga oss et håp om å lande tidlig slik at vi kunne komme oss tidligere på hotellet. Men vi ble stående i over 40 minutter og måtte vente i kø på å ta av, så det meste av dette var spist opp allerede før take off.

Virgin_UpperClass_07.JPG

For oss flynerder er kamera på flyet litt morsomt under take off og landing, men kun kameraet bak nesehjulet var aktivt. Likevel moro.

Vel oppe i luften kom flyvertinnene og vertene og tok i mot matbestillinger og første runde med drikke. Vi hadde forhåndsreservert hovedrett, men den var bare korrekt registrert på tre av fire. Heldigvis hadde alle valgt retter som var i utvalget om bord.
    Jeg fikk for en av signaturdrinkene siden jeg for en gangs skyld ikke må tenke på kjøring på reiser til USA. Til forrett gikk jeg for truffle mac and cheese, noe hele reisefølget valgte, samt en Chardonnay og vann.

Virgin_UpperClass_06.JPG

Forretten så veldig enkelt ut, makaroni og ost liksom, men den smakte veldig godt! En fin start på måltidet og en god vin til. Til hovedrett hadde jeg valgt chicken karahi, mens resten valgte vanlig kyllingbryst.

Angrer ikke på valget av hovedrett, greit med noe som det er litt smak på. Spiste opp absolutt alt. Kyllingbrystet falt også i smak hos de andre, men 16-åringen syntes det var litt lite mat.

Virgin_UpperClass_05.JPG

Dessert ble det chocolate fudge og det var en stor dessert som satte et skikkelig punktum! Du kunne få ostetallerken også, men ingen av oss orket dette.

Hovedmåltidet var med andre ord veldig bra, 4/5.

Virgin_UpperClass_04.JPG

IFE er jo alltid spennende, jeg følte skjermen var større enn hos eksempelvis SAS, men kan hende jeg tar feil og at de er like store. Testet kun film-delen og det var godt utvalg, men føler Delta og KLM kanskje hadde litt større utvalg. I tillegg testet jeg wifi og for å si det rett ut: Det beste nettet om bord koster over 20 pund. Det er det definitivt ikke verdt. Delta har like bra eller bedre nett til fem dollar.

De har jo «The Loft» som er en slags lounge på business, og vi tok en tur dit for å sjekke. Der har de litt snacks og du kan sitte og spise. Her var de utrolig dårlige til å fylle på snacks. Faktisk helt elendige. I tillegg var det fullt av smuler på gulvet og så rett og slett ikke særlig innbydende ut. Dette var også noe som trakk ned helhetsinntrykket.

Virgin_UpperClass_03.JPG

Toalettene, det er tre som er tilgjengelige for business, er små, men greie. Ikke noe wow-faktor her heller, og de kunne vært flinkere med renhold.

Virgin_UpperClass_02.JPG

Midt mellom alt fikk vi en kirsebær-is - som smakte ganske godt til tross for at jeg ikke liker kirsebær. Det er jo et godt tegn.
    Da vi nærmet oss JFK var det tid for Afternoon tea, der du kan velge en eller flere retter. Her var de fleste av oss ganske mette, så det ble bare scones på tre av oss. Det ble ganske søtt, så sandwich er kanskje bedre om du ikke vil ha noe søtt.

Jeg drikker ikke kaffe, men rapportene sier at kaffen var ganske god til fly å være.

Virgin_UpperClass_10.JPG

Setet er veldig bra, men du sitter «fra hverandre» hvis du sitter i midten som vi gjorde. Flere hadde trøbbel med å styre setet og det var noe slitt det var jo det. Likevel komfortabelt for en reise på syv timer. De har en kant av tre ved «fotskammelen» som jeg syntes var plagsom.

Vi landet cirka 20 minutter før tidtabell på JFK, men sto og ventet i 10-15 minutter for å komme bort til gaten. Dermed var alt spist opp og vi gikk vel ut av flyet etter rutetid.

Så først opplevelse med Virgin Upper Class i A350?

4/5 stjerner.

Attached Files:

13. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Immigration er jo bingo i USA og det var over 30 minutter ventetid da vi kom i køen. Den viste seg å være over 40. Det var en kø for familier med barn under 14, noe som var tilfellet her men der ble vi ikke tilbudt å gå. Dermed sto vi nok 20 minutter lenger enn vi trengte.

Som alltid er det noen som er superstrenge på hvor du skal stå i kø og ikke minst hvordan. Det blir litt parodisk, men det er likt for alle. Neste gang kan vi bruke MPC som er mye enklere.

Agenten som slapp oss inn var forøvrig blant de beste jeg har møtt (snart 20 besøk i USA). Tok litt lang tid, men utrolig hyggelig og dro av både den ene og den andre spøken med guttene.

14. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dere ikke brukte det nå fordi det står at MPC er for "returning" travellers, så er det enten feilformulert eller betyr ikke det man tror. Både jeg og mange andre har brukt MPC uten problem både på første tur og/eller med nytt pass/ESTA.

geddi, snus_mumrikken, DJasko and 2 others like this.
  15. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! Ja, jeg lurte faktisk på dette, men sjekket ikke skikkelig opp før vi dro. Normalt reiser jeg på visum til USA.

16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Transfer til hotell er jo alltid et spørsmål ved reiser. Jeg bruker mye kollektivt på reiser, eventuelt taxi/Uber. Jeg hadde sjekket flere leverandører og transfer via SAS lå på 1500, Uber på 1250 og taxi rett utenfor har fastpris på drøye 750. Vi hadde bestemt oss for det, da tog som var rimeligst, ble litt styrete.

Bare et par dager før avreise søkte jeg på SAS-siden igjen og da fikk jeg en stor SUV med plass til fire og kofferter for 755,- kroner, som var en god deal. Dermed ble det løsningen.

Det er via Hoppa, og akkurat leverandøren i New York var Elife. Dagen før fikk jeg SMS og WhatsApp av sjåføren med kontaktinfo. Da vi landet hadde de skiftet sjåfør og vi fikk beskjed av både den første og den nye sjåføren.

IMG_8770.jpeg

Etter at vi passerte customs så sendte vi melding og fikk oppmøtested. Det var mer folk enn vanlig ifølge sjåføren, men vi fant hverandre og kunne sette kursen inn mot Manhattan. Turen tok rett i underkant av 50 minutter.

Kristian, AirMags, kjeeli and 19 others like this.
  17. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Vi valgte leilighetshotellet One Dutch Hotel grunnet tips fra andre og selv om prisen var relativt høy, var den overkommelig for en leilighet på 50-60 kvm og to soverom.

Kommer med en skikkelig vurdering av leiligheten etter oppholdet, men første natt var litt stress. Fikk leilighet så langt nede som i tredje etasje, dermed var det mye støy fra gaten og utenfor.

Har spurt om å få bytte til en høyere oppe, men de er fullbooket så jeg har mine tvil.

18. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,270
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ofte inn og "glem dette nettverket" når du har hatt wifi på et sas fly tidligare samme dag. Funka for meg vertfall.

geddi, holmen and Norwegian_Traveller like this.
  19. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble også prøvd, uten suksess. Det sto av og til at de hadde tekniske problemer, men normalt opplyser crew dersom det ikke virker.

snus_mumrikken liker dette
  20. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg åpner https://sas.viasat.com i incognito mode. Det funker alltid ved feil, men ikke hvis feilen er at jeg har brukt opp enhetene.

Del denne siden