Noen her som har beholdt amerikanske kredittkort i Norge?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoadAhead, 01. juli 2019.

  1. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel litt feil, bare det å vinner over 5000$ i Las Vegas vil trigge ein ITIN.
    https://forumserver.twoplustwo.com/108/las-vegas-lifestyle/british-player-vegas-tax-itin-1713798/

    Eiendomsskatt vil vel også føre til ein ITIN, og utleige inntekter vil definitivt føre til ein ITIN.

    Kjøp og salg på Amerikansk Ebay over eit vist beløp vil vel også medføre krav om ein ITIN. Dyrt og ikkje minst tidkrevende.

    Sa aldri at det var ein billigt alternativ til SSN, bare at det var eit langte enklere alternativ for ein Nordmann å skaffe seg.
     
  2. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Slik har tolket det, etter å ha lest bedre, kan du få ITTIN så lenge du er skattepliktig eller er nødt til å føre et skatteoppgjør. Da er heller spørsmålet, hvordan det lettest lar seg gjøre. Jeg er neppe noen god gambler
     
  3. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Til info:
    Veien til å bygge kreditthistorie uten SSN i USA er avhengig om du kan skaffe til veie «proof of residency», altså dokumentere en bostedsadresse. Ingen problem å åpne konto i Bank of America, og deretter et secured credit card, så lenge du har en dokumentert adresse. Gyldige dokumenter for proof of residency kan være en utility bill (gass, renhold, gass, fasttelefon), bankutskrift, leieavtale hus/leilighet m.m.
     
  4. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Da har jeg fått ordnet meg amerikansk kredittkort.
    Gjorde følgende:
    • Kjøpte Premium +Mail hos myus.com
    • Printet ut ferdig utfylt form 1583 som ligger under Account Documents->Download Forms.
    • Dro til nærmeste UPS Store og fikk skjemaet notorized. 10 dollar for stempel, og 5 dollar for å scanne.
    • Sendte inn skjema og IDs til myus.com, det ble godkjent dagen etter.
    • Dro til nærmeste Bank of America og fikk opprettet konto. Man kan schedule an appointment på websiden til BOA.
    • Må ha minimum 100 dollar for å sette inn på konto når den opprettes.
    • Tok ut 1500 dollar som jeg satte inn på konto. (har du over 1500 dollar slipper du månedspris på 12 dollar for å ha advantage plus konto)
    • Jeg ba om å få et kredittkort også, hun søkte på et Platinum Visa for meg, dette gikk ikke igjennom etter et par dager.
    • Måtte da dra tilbake å få søkt på et nytt kredittkort, et secured kort. Dette ble godkjent.
    Så da er jeg i gang med å få økt kredittscoren min i amerika, masse youtube videoer hvordan man skal bruke kortet for å få en perfect score.
     
  5. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Måtte du ikke fremvise noen form for Proof of residency?? Hun jeg snakket med kunne ikke gjøre noe med mindre jeg hadde noe slikt å vise til... :mad:
     
  6. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Hun spurte om jeg hadde en utility bill eller noe i den dur, da viste jeg henne den 1583 skjemaet, og de godtok det, hun sjekket med manageren først. Mulig jeg var heldig =)
     
  7. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Skal prøve igjen på min neste tur til NY i februar. Skrev du din norske adresse som opprinnelig adresse på 1583-skjemaet, og hva brukte du som dokumentasjon for å få dette notorized?
     
  8. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    MyUS fyller den ut for deg.
    Navnet ditt i punkt 2,5 og 12.
    Den norske adressen i punkt 7.
    USA adressen i punkt 3 og 4.

    Du må ha 2 gyldige ID for å få dokumentet notorized. Jeg brukte nærmeste UPS Store til å gjøre dette.

    Det største hindret er når de spør etter en strømregning eller lignende som viser at du har en adresse her i USA. Jeg sa det kunne bli en utfordring, men at jeg hadde 1583-formen. Hun hørte med sjefen og det gikk bra.
     
    Xaantiam liker dette
  9. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Som trådstarter og for å svare på mitt eget spørsmål så har jeg beholdt kortene inntil videre, men brukt adressen til en venn i USA. Desverre så godtar ikke Bank of America, Amex en slik "mail forwarder" som adresse på kontoen.
     
  10. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Da var bankkonto i Bank of America opprettet, og debit card på vei til amerikansk adresse. Neste skritt er en formalitet, overføre midler til konto, og søke om secured credit card, og så er det på vei også. Steg 1 på vei til amerikanske kredittkortbonuser gjennomført!
     
    aryx and jgroneng like this.
  11. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Spurte de om proof of residency?
    Jeg prøver å få satt opp autopay for kredittkortet mitt nå, men de spør om de 4 siste sifrene av SSN eller TIN. Har ingen av de, så tar en tur innom BoA i morgen for å høre om de kan hjelpe meg å sette det opp.
     
  12. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Viste kun 1583-skjema og hun godtok det. Hun studerte det riktignok ikke inngående, så vet ikke om hun registrerte at det var med MyUS. Fortell gjerne hva de sier om det, har ikke kommet riktig så langt enda.. :)
     
    HrJensen and aryx like this.
  13. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk beskjed om å prøve 0000 eller 9999, om det ikke gikk var jeg ikke eligible for autopay.
     
  14. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63

    Genialt. Fulgte samme oppskrift og fikk etablert konto og kredittkort med en gang. Søkte først om vanlig kredittkort da de insisterte på det var best, men det ble avslått som forventet og secured kort opprettet.

    Ift proof of residency/kvittering så la jeg frem kvittering fra FAA for «Recreational Flyers» som vil koste deg 5 USD og kan skaffes her: https://faadronezone.faa.gov/#/

    PS. Legg inn MyUS adressen 3 ganger, så går den gjennom manuelt når adressen feiler i billing address hos FAA.
     
    jonss and aryx like this.
  15. aryx

    aryx Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Litt usikker i forhold til å bygge opp credit score uten ITIN, tror det da gjelder kun for den banken man har kredittkortet.
    Det neste prosjektet mitt er derfor å få en ITIN slik at jeg kan få bedre kredittkort i USA.
    Har ikke fått undersøkt så nøye hvordan dette fungerer ennå.
    Men planen er å søke om ITIN med royalty income ved publisering av en tekst på smashwords. Royalty income er et av unntakene om at man allerede må ha skattbar inntekt før man får ITIN.
     
  16. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Har lurt på å skaffe meg ITIN også, men da må vi vel levere skatteoppgave årlig i USA også? Ikke satt meg inn i om det er mye styr. Finnes også online tjenester som skaffer ITIN for deg for et fee.
     
  17. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Skal straks til statene snart selv, og tenker å gjøre det samme. Jeg skal bare være der i 6 dager, rekker jeg alt innen denne tiden?

    Og er det noen flere som har prøvd dette i det siste og kan bekrefte at det fortsatt fungerer?
     
  18. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Det fungerte for 2 år siden i alle fall. :)
    Vær forbered på at du kanskje må prøve flere ganger, i forskjellige BoA banker. Første gang jeg prøvde var det ikke godt nok med bare Form 1583, de ville ha en utility bill også. Det hadde jeg ikke. Neste gang jeg prøvde var det i en annen filial, og jeg hadde med meg dokumentasjon på norsk inntekt og en utarbeidet historie om mitt formål og planer med en bankkonto i USA. Fortsatt ingen utility bill, men de godtok det jeg hadde med. :cool:

    Hvis du har norsk Amex kort kan du i etterkant gå videre med Global Transfer og få tilgang til amerikanske Amex kort hvis det er ønskelig.
     
    magnusha liker dette
  19. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Takker! Jeg skal gi det et forsøk eller 4 ;) Målet er å få et amerikansk Amex med Global Transfer :cool:

    Blir all post fra BoA og Amex(hvis du har det fra US) sendt til din norske adresse nå, eller må du fortsatt benytte myus?
     
  20. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fortsatt MyUS. Vet ikke om Amex/BoA hadde godtatt kun norsk adresse. Jeg trenger fortsatt US adresse for andre kredittkort jeg jobber i mot. :D
     
    Last edited: 13. juni 2022
    magnusha liker dette

Del denne siden