Norwegian 1 døgn forsinket (igjen) - nå på ferieøy hvor hotellene er fulle...

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SASlovah4evah, 04. des 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    For en tvers gjennom tåpelig debattartikkel, eller hva det nå er ment som. Jeg skal være den første til å kritisere Norwegian høylytt, men da må det skje på noenlunde saklig grunnlag, og uten insinuerende slutninger fra hva som utvilsomt er diskutabel kundeservice til flysikkerhet, som ikke har noe med saken å gjøre.

    Det aller første denne indignerte pensjonisten må gjøre, er å be datteren sin gå i seg selv. Dersom jeg var student - og ikke har maktet å oppnå bedre karakterer på gymnaset enn at jeg ikke kom inn på medisin- eller tannlegeutdanningen i Norge og i stedet måtte dra til Budapest - så hadde jeg for det første sørget for å holde meg i Budapest i eksamenstiden og, om jeg så ikke gjorde det, i det minste sørget for å fly ned i vesentlig bedre tid før eksamen enn godt under 24 timer. For det andre, om det så var et eller annet som absolutt tvang meg til å reise ned så tett på eksamen, så hadde jeg i det minste tatt med meg bøkene mine i håndbagasjen, eller sågar tatt meg bryderiet med å scanne dem som PDF og legge dem over på iPaden. Uforutsette hendelser er noe man må regne med når man reiser, og da må man gardere seg deretter. Jeg håper jeg slipper å få et så korttenkt vesen som dette med en sonde eller stetoskop i nærheten av meg.

    Norwegian kunne helt sikkert ha håndtert situasjonen bedre, men å gå til slike skritt for å surve i rikspressen når datteren har blitt ni - 9! - timer forsinket, og langt på vei har seg selv å takke for at de personlige konsekvensene ble som de ble, er så latterlig at jeg ikke har ord for det. Det samme er det faktum at debattredaksjonen i Dagbladet setter slik på trykk, men så er det også lenge siden jeg orket å bry meg meningsstoffet i den blekka der.

    La oss, for fremtidige pasienters skyld, håpe at gulldatteren har lært seg en lekse etter dette: planlegg bedre i fremtiden!
     
    mhsalv, tommy777, milehigh and 12 others like this.
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    "
    Som mangeårig leder, de siste tjue i privat sektor, har jeg aldri opplevd maken.
    "
    Neida. Selvsagt har du ikke det. Som leder for HSH og Virke, samt seniorrådgiver i Virke, har du sikkert ikke kritisert fagforeninger eller vært motstander av fagforeninger selv. For eksempel da NTF (som for øvrig er noen sabla idioter, men det er en annen sak) kalte deg en drittsekk.

    Det lukter jo overdrivelser lang vei her, men Sandaker-Nielsen svarer ikke veldig bra.
     
    Last edited: 08. des 2015
    Scandipendler liker dette
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    tommy777 liker dette
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i noe av det du skriver, men dette kan du ikke mene?! Scanne pensumbøkene til PDF? :eek::confused: Må vel fort ta "litt" tid..
     
    mariusbb liker dette
  6. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig bra innlegg!

    Hva angår dette med forsinket bagasje og informasjon så sliter mange selskaper med den delen, og jeg har aldri funnet det nødvendig å skrive leserinnlegg alle de gangene min bagasje har blitt 2 døgn forsinket (og det er vel anslagsvis 50% av gangene jeg har sjekket inn bagasje på vei til UK i løpet av de siste 2-3 årene).

    Hva angår kompensasjon: Bruker man storsirkelavstand for å beregne dette? Det er vel, så langt jeg kan se, 1515km fra OSL til BUD, så 400 euro er vel det korrekte.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Visst pokker tar det tid, men må man, så må man - og jeg gjør det selv i jobbsammenheng for å kunne ha nøkkellitteratur tilgjengelig til enhver tid. Slik sett er det også en tidsinvestering.
     
  8. Av kuriosa, siden du stadfester at "det ikke har noe med saken å gjøre PUNKTUM" - hvilket grunnlag har akkurat DU til å si dette? :) Noe mer enn hva debattartikkelens forfatter har å si det motsatte?
     
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan klarer du å finne en rimelig kobling mellom kundeservice og flysikkerhet?
     
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Som TOS spør: Hvor i alle dager er logikken i å dedusere fra skral kundeservice til (potensielt) skrale sikkerhetsrutiner? Riktignok hadde Van Halens berømte brune M&M-test noe for seg, men det var ikke akkurat flybransjen...
     
    mhsalv liker dette
  11. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Om grunnlaget for artikkelen er tåpelig, er ikke din kommentar til den noe bedre. Hva vet du om hennes for å studere i Budapest?
     
    Jørgen and SASlovah4evah like this.
  12. Jeg ser ikke hva TOS skriver, så det han skriver forblir ubesvart fra min side.

    Det er *du* som kom med påstanden at DET IKKE HAR NOE med saken å gjøre. Punktum. Det jeg da lurer på, er hvordan du kan gjøre en slik bestemt slutning. Er du flytekniker? Jobber du i luftfartstilsynet? Eller har du bare bestemt deg for å bestemme over han som skreiv innlegget? Skjønner du hvor jeg vil? Du er jo ikke noe mer eller mindre skikket til å gjøre den vurderingen, enn vedkommende som har skrevet sin kommentar.

    Som jeg til det kjedsommelige har blitt forklart; hvis kunden føler noe, så må man respektere denne følelsen. Uansett om den er rasjonell eller ikke. Her har man noen som ikke trekker slutningen du skriver ovenfor (skral kundeservice=skral sikkerhet). Det han skriver er:

    Behandler du myndighetenes tekniske bestemmelser på samme måte som deres passasjerrettighetsbestemmelser?


    Han refererer da til at Norwegian ikke følger bestemmelsene som er til for passasjerene, det være rett til erstatning ved delays, rett til transport fra A=>B - whatever EU-tralala kommisjonen har besemt. Han føler da; når man har en slik dårlig holdning til offentlige bestemmelser ("de gjelder ikke oss"), kan dette være en tendens i konsernet? Hever Norwegian seg over flere bestemmelser? Sier de "de gjelder ikke oss" til flere ting, når det er så utbredt i konsernet som han føler?

    Jeg har jobbet mye med å forstå relasjon mellom flysikkerhet og aspekter man opplever eller observerer som passasjer. Å gå fra irrasjonelle følelser, til rasjonelle følelser. Jeg kommer til å fly ca 100 gang i år, men jeg tenker enda "tro om halefinnen kommer til å falle av i dag?" når jeg går ombord. Er vel bevandret i denne konstante kampen mellom irrasjonalitet og rasjonalitet.

    Men her handler det jo om hva KUNDEN FØLER. Kunderelasjon. Det trenger ikke være rasjonelt. Noen føler seg grådig tråkka på om de ikke får sjekke inn selv om de kommer 5 minutter sen, og fråder på innsjekken mens de hyler at de aldri skal fly med Delta Airlines ever again (bare for å ta et not-homey-selskap). Mens noen føler seg mer utrygg på flyselskapet, om de opplever at de "omgås" reglene satt av myndighetene. Jeg har ingen problemer med å "se den". Ja det er irrasjonelt. Men det er likeframst en følelse man har. Det må faktisk folk få lov til, akkurat like mye som at folk må få lov til å føle seg forbigått om de ikke fikk kongelig velkommen (Hjertelig velkommen tilbake herr Andersen! Skal jeg ta jakken din?) på pendelflyet mellom OSL-SVG. Eller andre mer/mindre irrasjonelle/rasjonelle følelser man får, enten være relatert til manglende recognition hos Lufthansa som LH senator, at man mister plassen sin på flyet om det er overbooket og du skal være bråkjekk å sjekke inn på gaten siden du vanligvis gjør det -- eller kanskje verst av alt, den avmakten du føler når priobaggasjen din kommer sist av absolutt alle på Gardermoen, mens du er pax på en stappfull Vuelingmaskin rett fra Madrid.

    Wall of text. My apologies.
     
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du hadde tatt deg bryderiet med å lese det jeg skrev, så hadde du sett at jeg ikke har sagt noe om hennes [motiv?] for å studere i Budapest - bare tenkt høyt om hva som i påkommende tilfelle hadde fått meg til å trekke dit for å studere, slik at jeg hadde måttet forholde meg til å fly dit i, eller aller helst i god tid før, eksamenstiden.
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare for å virke følelsesløs: Tanken slo deg overhodet ikke, ikke engang såvidt, at Kim Nordlies punchline kanskje er et aldri så lite retorisk grep - ettersom det sånn tilfeldigvis kommer helt til sist, og det ikke anføres noe som helst i teksten forøvrig som skulle tilsi at det først og fremst er selskapets sikkerhetsprosedyrer han som plager ham i denne sammenhengen?
     
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er jo kjent for meg, men for dere som ser mine poster kanskje interessant all den tid det kommer fra en person som stadig etterlyser debattanters evne til å lese argumentene som postes heller enn hvem som poster disse... ;)
     
  16. Selvfølgelig. Man er da ikke dum. Men det er da virkelig ikke den lyden pipa har generelt her inne. Kunden har mer eller mindre alltid rett.

    Enn om det hadde vært motsatt da? At det hadde vært en SAS-negativ artikkel? Jeg tør *vedde* på at man hadde sagt noe sånn som at det er da helt naturlig å tenke i skeptiske baner, når man blir behandlet på den måten. Hvorfor vedder jeg på det? Det var helt naturlig for alle her inne å si ting som at de aldri mer skulle reise på SAS longhaul etter at gregas hadde en uheldig opplevelse én gang i Tokyo. Da sa til og med Tommy; "jeg skjønner godt folk reagerer" (i omtale vedrørende behandlingen av pax ang ombooking og det å komme seg fram til sin destinasjon). Nei, det er ikke samme rammebetingelsene direkte, men det er okke som samme prinsipp: kundens følelser (reaksjoner) i en situasjon hvor de ikke kommer seg fram til dit de skulle. I SAS' tilfelle var det kommunisert at man kunne bli ombooket, i Norwegians tilfelle er det myndighetsbestemte regler man forventer skulle bli fulgt. Begge har driti på draget når det gjelder å levere etter en konkret forventning. Og kundene reagerer. Noen reagerer med å poste bilde av et istykker-revet mastercard på SAS' facebookside, noen reagerer med å poste at Norwegian lyver på dagbladet.no.
     
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Selv om Ida har poengtert at hun ikke ser hva jeg skriver så svarer jeg nå likevel: Det er en nokså stor forskjell mellom å insinuere en sammenheng mellom kunderservice og flysikkerhet, og det å velge å ikke fly med SAS fordi de roter det til i Japan. Det er mulig at det er vanskelig å se dette, men for meg er det nokså åpenbart en stor forskjell.

    Selv om SAS har klart å bruke over et døgn for å få min bagasje fra MAN til sentrum i Manchester, de ikke gir korrekt informasjon om hvor bagasjen er og at de kommer med halvkvedet vissvass ved henvendelse til dem ved flere anledninger, så tror jeg fortsatt ikke det er en sammenheng mellom dette og flysikkerheten ved å fly med SAS.
     
    milehigh, Scandipendler and Kjakan like this.
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dårlig kundeservice er ikke lik dårlig sikkerhet. Å mene noe annet er mildt sagt tøv.
    Saken er nok dårlig håndtert av Norwegian, men å sjekke inn alke bøkene og reise til studiestedet dagen før eksamen er rimelig idiotisk for å si det pent.
    Her har man kun seg selv å takke. Og 9 timer senere pga fullbooking er KO omtrent det de fleste selskap får til
     
    TOS and Scandipendler like this.
  19. Det er det ingen som har påstått, ei heller artikkelforfatter i dagbladet ;)
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden