Norwegian inn i Star Alliance?

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Kaffen, 03. okt 2023.

  1. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    774
    Likes mottatt:
    2,400
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler sterkt på at det skjer. Tradisjonelle fullservice-carriers holder seg på "home turf", mens LCCer oppretter baser overalt. Høyst sannsynlig at de da blir nedstemt av et medlem som føler seg truet.
     
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,985
    Likes mottatt:
    2,315
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir i beste fall en spekulasjon. Jeg hadde uansett kun ett ønske - at de skulle komme i mål med finansieringen slik at selskapet og poengsaldoen overlevde. Inntil det motsatte er bevist tenker jeg at det kan gå helt fint med ST...
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,885
    Bonuspoeng:
    183
    Oppkjøpet av SAS er på en måte en åpen invitasjon for Lufthansa til å kjøpe Norwegian, Siitat DN "for det at SAS nå velger bort Star Alliance-samarbeidet, innebærer også at blant annet den tyske giganten Lufthansa mister sitt fotfeste i Skandinavia. Derfor er "Norwegian er en opplagt oppkjøpskandidat etter at SAS' nye eiere er på plass, slår analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets fast."

    Måten Norwegian vil bli medlem av *A er i forbindelse med ett oppkjøp fra Lufthansa. De vil nok ønske å tette det vakumet som vil oppstå i Skandinavia etter at SAS har forsvunnet. Derfor venter jeg ett oppkjøp av Norwegian i løpet av de nærmeste årene.

    https://www.dn.no/luftfart/analytikere-sas-avtale-kan-utlose-norwegian-oppkjop/2-1-1529298
     
    NoLimit liker dette
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,885
    Bonuspoeng:
    183
    NoLimit liker dette
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Om de blir kjøpt opp av et allianseselskap betyr ikke det at de blir med i en allianse. Det er nok av underselskaper i både Lufthansa Group og IAG som ikke er med i Star alliance eller Oneworld.
     
    Storbaba and holmen like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,407
    Likes mottatt:
    10,400
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok bare å drømme videre, fordi det kommer neppe til å skje...

    For det føste passer Norwegian dårlig for LH-gruppen. De har en ren Airbus-flåte på single-aisle, da er det ikke heldig å få inn en LCC som flyr 737NG/MAX. Det vil i såfall passe bedre med IAG som allerede har en bestilling på 737MAX.

    Ellers har Lufthansa allerede en LCC som de eier, men ikke er medlem av Star Alliance, nemmelig Eurowings. Hvis de hypotetisk sett ville kjøpt Norwegian så ville det vært naturlig å integrere det inn i Eurowings. Det samme gjedler også IAG, de eier også flere selskaper som ikke er medlem av OneWorld.

    Det enkleste for Lufthansa vil være å åpne flere direkteruter fra FRA og MUC til byer i Skandinavia. Så tipper jeg at det også kommer tilbud til personer med status i EuroBonus med matching til status i Miles & More.
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,885
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er problemet for Lufthansa i forhold til at SAS forlater *A til fordel for Skyteam er de enorme strukturelle problemene i nettverket til *A vil få som følge av dette i vest Europa. Så hvis de ikke kjøper opp Norwegian, så bør de finne en annen kandidat til å fylle hullet etter dette, og da lurer jeg egentlig på hvilket selskap LH bør kjøpe opp da?

    Det som enda være er i forhold til *A er det at KLM også vurderer å kjøpe TAP, så det kan godt være at de tar følge med SAS inn i Skyteam.

    https://www.reuters.com/business/ae...s-stage-battle-over-portugals-tap-2023-10-06/
     
    Last edited: 07. okt 2023
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,407
    Likes mottatt:
    10,400
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg klarer ikke helt å se dette "strukturelle problemet" som du snakker om...

    LH-gruppen har allerede hub'er i FRA, MUC, BRU, XRH og VIE.

    Ja, de har til en viss grad brukt SAS til feed, spesielt til FRA.
    LH-gruppen har allerede avganger til OSL, SVG, BGO og TOS. Tapet av SAS løses jo lett med å åpne ruter til flere byer i Skandinavia, samt øke frekvensen på eksisterende ruter.
     
    holmen liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,355
    Likes mottatt:
    19,628
    Bonuspoeng:
    293
    Usikker på hvor mye SAS betyr for LH i utgangspunktet, er i alle fall ikke så veldig ofte jeg ser at flights er annonsert som codeshare med LH, så gjetter på at de ikke har voldsom trafikk rundt om i Norge utenfor eget metall.

    Kunne vel like godt vært fristende til å tro at LH kunne sniffet på WF om det viser seg at DY ikke får ok til å kjøpe de opp.
    Så kan de mikse og trikse litt for å gjøre *A eventuelt bare sitt eget nettverk aktuelt her oppe i nord..
    Eller samkjørt det med Eurowings? Nordicwings?
     
    Shyneno liker dette
  10. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    1,724
    Bonuspoeng:
    93
    Samtidig har vi vel hørt at Lufthansa skulle kjøpe SAS i snart 15 år...kanskje 20.
     
    Storbaba and Are like this.
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,570
    Likes mottatt:
    3,717
    Bonuspoeng:
    113
    Mer spent på hva som skjer med Widerøe dersom oppkjøpet til Norwegian ikke godkjennes av konkurransetilsynet.

    Skjer det så anser jeg Widerøe som en større *A-kandidat, eller oppkjøpsobjekt for Lufthansa-gruppen, enn Norwegian.
     

Del denne siden