Norwegian kjøper Widerøe

Tråd i 'Nyheter' startet av Mysterio, 06. juli 2023.

  1. interface87

    interface87 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Bra! Håper det går igjennom. Bedre plass i loungene rundt omkring. Mindre status kunder.
     
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,648
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    I alle dager, mener du jeg ikke bør gå videre i brandingbransjen?!? ;););)
     
    Elmo liker dette
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,576
    Likes mottatt:
    4,173
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror ikke at det blir mindre statuskunder i lengden. SAS har ikke noe å tjene på tomme lounger. Da vil det heller bli flere kampanjer eller lavere krav for å få flest mulig (lojale) statuskunder. Med en såpass stor konkurrent blir det bare ennå viktigere fremover.
     
  4. Figaro

    Figaro Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Håper og tror mange flere bedrifter velger Norwegian fremfor SAS nå som Widerøe er en del av pakken. Bra nyheter uansett.
     
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    2,011
    Likes mottatt:
    4,032
    Bonuspoeng:
    113
    Fordi?
     
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    835
    Likes mottatt:
    2,613
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med dette betyr at WF legger ned all drift utenom kortbanenettet. På de lønnsomme rutene vil kanskje SAS gå inn selv med SAS Link. På FOT rutene vil DY/WF være tvunget til å forsatt interline med SAS.
     
  7. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    3,647
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenker det er en del ruter som ikke er FOT-ruter eller på kortbanenettet som fortsatt kan være lønnsomme med fly i Widerøe-størrelse, men kanskje ikke med Norwegian-fly. (DH4 har 74 seter, E190-E2 har 110 og Norwegian har 186).

    Tenker f. eks Kristiansand-Bergen, Stavanger-Aberdeen, Torp-Stavanger, Bergen-Billund osv.
     
    Chrisljo liker dette
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,648
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    WF blir for DY, det CityJet og Link er for SAS? Ja, det er nok ikke så dumt å ha en litt mindre maskin i flåten enn B738. Ikke bare for å fly tynne ruter, men også for å øke frekvens på andre ruter uten å fly halvfulle 800-er.
     
  9. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    633
    Likes mottatt:
    3,139
    Bonuspoeng:
    93
    Antar Norwegian kommer til å selge unna deler av WF for å blidgjøre konkurransetilsynet? (...som sikkert alltid har vært planen uansett)
     
  10. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,354
    Likes mottatt:
    2,356
    Bonuspoeng:
    113
    Ble litt overrasket! Jeg tror dette kan være "bra" på kort sikt, i alle fall for oss som driver med EB. Med 60% markedsandel til DY/WF, må SAS virkelig skjerpe seg. På litt lengre sikt kan det være dårlig:

    * Prising i en duopolsituasjon går gjerne ikke i kundens favør. Man trenger tre aktører for reell konkurranse.
    * Om SAS ikke klarer å gjøre noe med markedsandel, kan de bestemme seg for å nedskalere i Norge og stort sett bare fly mellom OSL og BGO, med et par daglige avganger til ARN og CPH.

    Så er jo situasjonen i dag at WF ikke er en reell tredje aktør uansett, og kanskje aldri ville klart å bli det.
     
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,282
    Likes mottatt:
    2,021
    Bonuspoeng:
    113
    SAS tjener nok bra penger på norsk innenriks selv uten Widerøe.

    Jeg tror vinneren her er BGO, SAS vil nok utvide SAS link basen her for å sikre sin uten Widerøe
     
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,648
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis noe blir solgt, eller skilt ut, så må det være Widerøe Ground Handling. Kan ikke skjønne at de få (6?) rutene WF flyr i konkurranse med DY skal kunne trigge Konkurransetilsynet.
     
  13. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror at 60% av markedsandel på innenriksruter som ville trigge konkurransetilsynet.

    Hvis WF blir kjøpt opp fra utlandet, så ville konkurranse på innenriksruter antakeligvis styrket bedre enn sammenslåing av DY og WF.

    De to poengene kan være argumenter mot DYs oppkjøp av WF.
     
  14. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,354
    Likes mottatt:
    2,356
    Bonuspoeng:
    113
    Per i dag går SAS i svimlende minus. Jada, høy rentebelastning og rådgiver-utgifter er nok en del av det, det er ikke bare operative kostnader. Om WF/DY styrker markedsandelen så vil de regne på om man like gjerne kutter helt ned til beinet.

    Med små marginer og stort behov for capex (gjerne forkledd som opex pga leasing), så er spørsmålet alltid om pengene kan brukes bedre et annet sted.

    Først tror jeg de prøver å styrke incentiver for å fly med dem, nettopp for å øke markedsandel.
     
    Last edited: 07. juli 2023
    Insomnia4u liker dette
  15. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,746
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ikke helt på tema, men nerden i meg klarer ikke la være å påpeke at siden disse selskapene fører regnskap etter IFRS, så vil man etter IFRS16 måtte føre leasing som en right of use asset med tilhørende neddiskontert gjeld, som avskrives over eiendelens levetid.

    Altså, CAPEX.
     
    jonss, pepperminte and The_Dude like this.
  16. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,354
    Likes mottatt:
    2,356
    Bonuspoeng:
    113
    Gøy!
     
  17. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    1,004
    Bonuspoeng:
    93
  18. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,436
    Likes mottatt:
    10,502
    Bonuspoeng:
    183
  19. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,100
    Likes mottatt:
    7,292
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 17. nov 2023
  20. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    1,411
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden